יהדות

הבית שיש בו כנפי רוח

בית הרב בירושלים הוא הבית שבו חי הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל בכבודו ובעצמו וממנו נפוצו משנתו והגותו המפוארת • לרגל יום פטירתו בג’ באלול, יצאנו לבדוק כיצד בית הרב ממשיך להחיות את רוחו של הרב קוק ולשמש כאבן שואבת

מוריה אופיר

רב יוחנן פריד (80) משמש כיו”ר בית הרב קוק בירושלים. “בשנת תשי”ט סיימתי את הלימודים בבית הספר התיכון בירושלים ובאתי ללמוד בישיבת “מרכז הרב” אצל הרב צבי יהודה,” הוא מספר. “הישיבה הייתה קטנה יחסית ומנתה אז כחמישים תלמידים. כמובן שמאז היא מאד התפתחה וגדלה בכמות התלמידים מחד ובמקומה ובהשפעתה בעולם התורה והיהדות מאידך”.
לאחר שהות של שנה וחצי ב”מרכז הרב” הוחלט במשרד הביטחון על ניסיון תוכנית עבור תלמידי הישיבות שזכתה לכינוי “ההסדר”.  “ביקשתי להצטרף ל’הסדר’ של ישיבת ‘כרם ביבנה’ ואכן נמניתי על הראשונים שזכו להשתלב בכך. לאחר שלוש שנים במסגרת ההסדר, חזרתי  ל”מרכז הרב” והמשכתי  ללמוד בה”, אומר הרב פריד. בשנת תשכ”ה עברה הישיבה למקומה החדש בשכונת קריית משה. וב”בית הרב” למדו תלמידי  “הכולל” שהיוו קבוצה קטנה יחסית. הרב צבי יהודה זצ”ל הגיע פעמיים בשבוע כדי ללמד אותם. 

הרב קוק זצ"ל יוצא מביתו לפגישה עם הנציב העליון

“באחד הימים אמר לי הרב צבי יהודה זצ”ל: “דע לך שהבית הזה צריך להיות כמו “ישיבה עבור כל העולם” – ישיבה שבה ודרכה תתפרסם משנת הרב בארץ ובעולם, ואתם צריכים לבנות אותה!” מתאר הרב פריד. “קיבצתי חבורת חברים טובים שנדלקו על הרעיון ויחד פעלנו למימוש החזון כאשר  כל אחד תורם את חלקו. בסיוע תרומות נדיבות שימרנו ושיקמנו את המקום מבחינה פיזית ומבחינה התוכן – בנינו תוכניות ופעילויות חינוכיות וחוויתיות ברוחו וברוח משנתו של הרב קוק זצ”ל”. 

פריד: “אנחנו מקיימים את שיחזור מסע המושבות שהתקיים בשנת תרע”ד. המסע המקורי ארך כחודש וחצי ומשלחת הרבנים עברה בכארבעים יישובים. את חוויית המסע המשוחזר אנחנו עושים במשך יומיים ועוברים בנקודות השיא שבהן ביקרו הרבנים. 

במהלך המסע פוגשים גם אנשים שגרים ביישובים אלו ומספרים עדות אותנטית של זיכרונות שנמסרו מדור לדור על המסע. בין הסיורים אנו גם עושים סיור ביפו ומטיילים בין סמטאותיה וזאת משום שבתחילת דרכו בארץ הרב קוק גר ופעל ביפו כרבה של העיר”.

הרב צבי יהודה עם תלמידים בתוך "החדר הקדוש"

הרב גורן זצ"ל באזכרה בבית הרב , הרב צבי יהודה זצ"ל עומד ומקשיב

הרב שכולל את כסאו וספריו. “חשים שם את רוח הקודש של הרב שמפעמת שם עד היום”, מציין הרב פריד.
המרכז התיעודי הוא גדול ובו אוספים עשרות אלפי פריטים, ספרים, מאמרים, תמונות ואיגרות. החומר מקוטלג ומספק לכל הדורש והמתעניין חומרי עיון ולמידה. המקום מרכז את כל החומר הרב שקשור לרב קוק: עשרות רבות של מאמרים נכתבו עליו ודברים שפורסמו מכתביו, אוספים וארכיונים שהרב היה קשור אליהם. “אנו מקטלגים הכל ומאפשרים נגישות לחומר לפי הדרכה”, אומר הרב פריד. “בנוסף, אנו עוסקים בנתינת תשובות למאות שאלות שמגיעות אלינו בכל חודש מכל העולם. יש לנו אתר פעיל עם דרשות לפרשת שבוע, עם חידושים ברוחו של הרב קוק”.

המרכז הפדגוגי הוא ‘הלב החי’ של הבית האחראי להיבט החינוכי של המבקרים בראשותו של המנהל החינוכי הרב אברהם טייץ. זו מערכת חינוכית המארחת ומפעילה את כל הקבוצות המגיעות למקום ואשר מוציאה גם סיורים וביקורים השייכים לתקופת הרב קוק ולפעילותו. בסיוע בנות השירות הלאומי מתקיימות פעולות רבות כגון מסיבות סידור וחומש כאשר כולן הן סביב עולמו הרוחני של הרב קוק. “הבית עומד במרכז העיר ומושך אליו אנשים מכל החוגים”, משתף הרב פריד. ״מגיעות קבוצות מכל הקשת החברתית הישראלית ובשנים כתיקונן  מגיעים לביקור של עשרות אלפים מדי שנה. הבית פתוח לכל אחד ואחת 24 שעות בכל השבוע, כולל תפילות בשבתות.  

לרב פריד חשוב כי מדינת ישראל וממשלת ישראל יכירו במשמעות הבית. “חשוב לשים את האתר הלאומי הזה בשורה אחת יחד עם אתרים לאומיים נוספים המנציחים מורשת בישראל. הרב קוק שייך לכל עם ישראל, לא למפלגה או לציבור מסויימים. 

כל מה שעשה היה בשביל עם ישראל וצריך להחזיר לו את הטובה, ההוקרה וההכרה על כך”. 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…