יהדות

היהודים תמיד הופכים בקלות להיות הקורבן הראשון

המלחמה המדוברת בין רוסיה לאוקראיינה גורמת לעולם כולו להיכנס לכוננות • דיברנו עם הרב שניאור דייטש ממזרח אוקראינה על המצב, ההערכות והתכנון לעתיד

את הרב שניאוד דייטש, שליח חב״ד לעיירת האדיטש במזרח אוקראינה, אנחנו מצליחים לתפוס לשיחה כשכל כלי התקשורת מדווחים על התקדמות של כוחות רוסיים נוספים לגבולה של אוקראינה, כ-100 קילומטר בלבד ממקום מגוריו בהאדיטש.
הרב שניאור, הוא גם מעין מנהל הקהילה היהודית בהאדיטש וסביבתה, קהילה שמונה כ-210 משפחות יהודיות, בית כנסת פעיל, ישיבה, מקווה נשים, מקווה גברים ושיעורי יהדות.

בנוסף מנהל הרב שניאור חדרי אירוח ואתר תיירות סביב קברו של מייסד חסידות חב״ד – רבי שניאור זלמן מלאדי המכונה האדמו״ר הזקן.
תתאר לנו לרגע את התחושות בשעה זו ברחוב האוקראיני.
“החיים ממשיכים כרגיל כמעט לגמרי. הפאניקה בתקשורת העולמית גבוהה מהלחץ ברחוב המקומי ולא משתקפת בחיי היום יום. יש שיח כמובן על מלחמה אבל הנשיא היהודי זלנסקי משדר כל הזמן רוגע כלפי הציבור וזה משפיע. אנחנו כמובן נערכים למצב בו תהיה מלחמה אך ברחוב זה כמעט בלתי מורגש. קיבלתי שיחה מגוי מקומי ששאל מה אומרים בישראל על המלחמה מתוך מחשבה שבישראל מחזיקים במידע שהאוקראיינים לא מכירים, ובשל כך סגרו את הגבולות עם אוקראינה״.
איך שלוחי חב״ד מתכוננים בעיירות אוקראינה בזמן שכל הנציגים הדיפלומטים מהעולם עוזבים את אוקראינה?
“זה דבר מדהים. אף שליח חב״ד לא עוזב את המקום. אנחנו מתארגנים בצורה רחבה ומשמעותית כדי לדאוג לכל היהודים בקהילות השונות לאוכל, ופתרון יציב בזמן של מלחמה חלילה. אנחנו עושים רישום מסודר של הקהילות היהודיות המקומיות, פתחנו מעין חמ״ל משותף לשלוחים בקהילות, ופתחנו קבוצות ווצאפ למעקב שוטף שכולם מסתדרים״.

במקרה של מלחמה, השלוחים ינסו לעלות לארץ עם משפחותיהם?
“שלוחי חב״ד ישארו כדי לממש את האחריות שלהם כלפי הקהילות המקומיות יחד עם משפחתם. כרגע אנו עדיין רוצים לקוות שהכל יגמר בדרכי שלום. אבל אם חלילה נגיע למצב של מלחמה היהודים עלולים חלילה לשלם מחיר יקר וכואב מול אנטישמיים שונים שינצלו את המצב. דווקא אל מול הקושי הזה אסור לנו לעזוב״.
ישנם כל מיני רמיזות על התארגנויות של מקומיים למלחמת פרטיזנית ברוסים, יצא לך להכיר התארגנויות כאלו?
“אני לא מכיר משהו ספציפי אבל הפחד שלנו הוא להפוך למקום כמו דונייסק שם יש שפיכות דמים כל הזמן כבר כמה שנים. כשיש מלחמה מתמשכת את המחיר משלמים האזרחים כולם. יש לנו בקהילות הרבה יהודים מבוגרים שאנו בקשר איתם ומצב כזה עלול להמיט עליהם אסון כבד חלילה״.
יכול להיות שהאזרחים האוקראיינים אדישים כי לא אכפת להם שפוטין ישלוט?
“מאז המהפכה שהייתה באוקראינה ב-2014 השנאה ברחוב לרוסיה רק צמחה. אם פעם עוד היית שומע אהדה לפוטין, מאז המהפכה נשמעת בעיקר ביקורת ושינאה על רוסיה. השלטון שנבחר אחרי המהפכה באוקראינה כבר לא רואה את עצמו כחלק מהגוש הרוסי ובעקבות כך רוסיה הטילה עיצומים קשים שמורגשים ברחוב האוקראיני״.
באופן כללי, זה שהנשיא זלנסקי הוא יהודי מוצהר, משפיע על הקהילות היהודיות לטובה?
“הנשיא היהודי לא משפיע במיוחד אבל הוא הגון מאוד עם היהודים והיום (שלישי צ.ס) עבר החוק נגד אנטישמיות בפרלמנט האוקראיני״.
אם הרחוב האוקראייני יתקל בטנקים רוסיים ברחובות מה תהיה התגובה?
“אין ספק שהתושבים פה יתמודדו באמצעות מלחמה קשה. אנחנו כיהודים נזהרים מהתערבות כי מהניסיון ההיסטורי היהודים תמיד הופכים בקלות להיות הקורבן הראשון. אבל דווקא בגלל הקושי הצפוי אנחנו חייבים להישאר כדי לסייע לאנשים בקהילות שזקוקים לעזרה שלנו״.
מה מספרים לילדים?
שאנחנו בשליחות הרבי במקום הזה, ואדרבה כשיש מצוקה ליהודים אחרים זה הזמן להישאר הילדים ב״ה מבינים טוב מאוד את החשיבות גם כשיש פחד באוויר.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…