מאיר דורפמן

הסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה

מאיר דורפמן

01

בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬כתבתי‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬הרב‭ ‬מרדכי‭ ‬שרעבי‭ ‬ותלמידיו‭, ‬חבורת‭ ‬המקובלים‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬‮"‬נהר‭ ‬שלום‮"‬‭. ‬ביניהם‭ ‬היה‭, ‬כמובן‭, ‬הרב‭ ‬שלום‭ ‬שמואלי‭, ‬זקן‭ ‬המקובלים‭ ‬שנפטר‭ ‬השבוע‭ ‬בגיל‭ ‬106‭. ‬הוא‭ ‬המשיך‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬שרעבי‭ ‬בראשות‭ ‬הישיבה‭, ‬אבל‭ ‬בצניעות‭ ‬רבה‭, ‬עד‭ ‬שכולם‭ ‬ידעו‭ ‬שבנו‭ ‬יבלח"א‭ ‬הרב‭ ‬בניהו‭ ‬הוא‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭.‬

מסתבר‭ ‬שהוא‭ ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬להסתיר‭ ‬את‭ ‬עצמו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭ ‬שהמספר‭ ‬אמנם‭ ‬הזכיר‭ ‬אותו‭, ‬אך‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬כתבתי‭ ‬עליו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬הגדיר‭ ‬בערך‭ ‬כך‭: ‬‮'‬לא‭ ‬היה‭ ‬אפשר‭ ‬לדבר‭ ‬עם‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬שקוע‭ ‬בתיקונים‭ ‬שלו‭, ‬בעולמות‭ ‬עליונים‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬שתקן‭. ‬כשדיברתי‭ ‬אתו הוא‭ ‬שלח‭ ‬אותי‭ ‬לאחרים‭. ‬גם‭ ‬ככה‭ ‬הוא‭ ‬כבר‭ ‬אז‭ ‬היה‭ ‬זקן‭, ‬והישיבה‭ ‬למעשה‭ ‬נוהלה‭ ‬על‭ ‬יד‭ ‬בנו‮'‬‭.‬

כתב‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬ד"ר‭ ‬חיים‭ ‬שיין‭ (‬מרצה‭ ‬במכללת‭ ‬‮"‬שערי‭ ‬משפט‮"‬‭ ‬ובמכללת‭ ‬נתניה‭) ‬שהוא‭ ‬זכה‭ ‬ללמוד‭ ‬אצל‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭ ‬שמואלי‭ ‬זצ"ל‭ ‬ולהיות‭ ‬קשור‭ ‬אליו‭ ‬במשך‭ ‬35‭ ‬שנה‭, ‬ו"אם‭ ‬אנשים‭ ‬היו‭ ‬יודעים‭ ‬על‭ ‬הכוחות‭ ‬שלו‭, ‬היה‭ ‬תור‭ ‬כל‭ ‬יום‭ ‬מהישיבה‭ ‬עד‭ ‬רחוב‭ ‬יפו‭ ‬לפחות‭. ‬עיקר‭ ‬העבודה‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭ ‬בהסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה‭. ‬ענוה‭ ‬מופלאה‭ ‬מדורות‭ ‬קדמונים‭. ‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬עבד‭ ‬כ"סנדלר‮"‬‭ ‬ברחוב‭ ‬אגריפס‭, ‬כשאת‭ ‬רוב‭ ‬שעות‭ ‬היממה‭ ‬השקיע‭ ‬בלימודי‭ ‬קבלה‭ ‬ובתפילה‭ ‬בכוונות‭. ‬ראיתי‭ ‬מופתים‭ ‬ניסיים‭ ‬שבבוא‭ ‬היום‭ ‬עוד‭ ‬יסופר‭ ‬בהם‮"‬‭.‬

וסיפר‭ ‬לי‭ ‬שכני‭ ‬המקובל‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אפרים‭ ‬אלבז‭ ‬יבלח"א‭, ‬שזוכר‭ ‬שהייתה‭ ‬חברות‭ ‬מופלאה‭ ‬וקשר‭ ‬נשמות‭ ‬בין‭ ‬רבי‭ ‬מרדכי‭ ‬שרעבי‭ ‬לרבי‭ ‬שלום‭, ‬שאמנם‭ ‬היה‭ ‬תלמידו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬מרדכי‭, ‬אבל‭ ‬כעין‭ ‬תלמיד‭-‬חבר‭. ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬שם‭ ‬בישיבה‭ ‬בפינתו‭ ‬ולומד‭ ‬שנים‭ ‬ארוכות‭ ‬במשך‭ ‬לילות‭ ‬ארוכים‭. ‬וכך‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬ששמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬סיפר‭ ‬על‭ ‬שתיקתו‭ ‬והתבטלותו‭. ‬

02

אני‭ ‬כותב‭ ‬טור‭ ‬זה‭ ‬במשך‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭, ‬מאיר‭ ‬דמויות‭ ‬מופת‭, ‬וחש‭ ‬שאין‭ ‬לי‭ ‬עדיין‭ ‬את‭ ‬הפרספקטיבה‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬סיפורי‭ ‬מופת‭ ‬המתרחשים‭ ‬לנגד‭ ‬עינינו‭ ‬בהווה‭, ‬מאז‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭, ‬ושייקח‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬להבין‭ ‬מה‭ ‬שרואות‭ ‬עינינו‭. ‬בין‭ ‬בכי‭ ‬לבכי‭ ‬בתקופה‭ ‬האחרונה‭, ‬בין‭ ‬הלוויה‭ ‬להספד‭, ‬אנחנו‭ ‬פוגשים‭ ‬דרגות‭ ‬בלתי‭ ‬נתפסות‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬אצל‭ ‬לוחמים‭ ‬ומשפחותיהם‭, ‬ולהבדיל‭, ‬אצל‭ ‬נופלים‭ ‬ומשפחותיהם‭. ‬נאומי‭ ‬הספד‭ ‬של‭ ‬הורים‭ ‬על‭ ‬ילדיהם‭, ‬של‭ ‬אחים‭, ‬סבים‭, ‬חברים‭, ‬רבנים‭, ‬מורים‭, ‬מפקדים‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬ייכנסו‭ ‬להיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬כיצירות‭ ‬מופת‭, ‬שיש‭ ‬בהן‭ ‬ביטוי‭ ‬לגבולות‭ ‬בלתי‭ ‬נתפסים‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬וגדלות‭ ‬נפש‭. ‬הם‭ ‬מפרשים‭ ‬לנו‭ ‬מאליו‭, ‬פירוש‭ ‬אחר‭ ‬פירוש‭, ‬את‭ ‬הפרשיה‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭ ‬בתורה‭, ‬ובחיים‭, ‬פרשיית‭ ‬עקדת‭ ‬יצחק‭, ‬הניסיון‭ ‬העליון‭.   ‬

אמרה‭ ‬לי‭ ‬גב‮'‬‭ ‬לאה‭ ‬סרלואי‭ ‬בשם‭ ‬הרבנית‭ ‬ד"ר‭ ‬איילה‭ ‬גליקסברג‭: ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬הלך‭ ‬לעקוד‭ ‬את‭ ‬יצחק‭ ‬באמונה‭ ‬שלימה‭ ‬ובלב‭ ‬חפץ‭. ‬עם‭ ‬כל‭ ‬הקושי‭ ‬הבלתי‭ ‬אפשרי‭ ‬להכלה‭, ‬לא‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭. ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬מדרש‭ ‬שאומר‭ ‬שאברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בכה‭ ‬בעקידה‭. ‬אז‭ ‬האם‭ ‬בכל‭ ‬אופן‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭? ‬לגמרי‭ ‬לא‭, ‬אבל‭ ‬כוח‭ ‬האמונה‭ ‬שלו‭ ‬אינו‭ ‬מבטל‭ ‬את‭ ‬הטבע‭ ‬של‭ ‬‮"‬כרחם‭ ‬אב‭ ‬על‭ ‬בנים‮"‬‭. ‬הבכי‭ ‬שבא‭ ‬מהכאב‭ ‬האינסופי‭ ‬אינו‭ ‬מבטל‭ ‬בכהו‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬שלימות‭ ‬האמונה‭ ‬והמעשה‭. ‬

‮"‬הייתי‭ ‬עושה‭ ‬שוב‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬הדבר‮"‬‭, ‬כתבו‭ ‬נופלים‭ ‬בצוואתם‭, ‬ו"היינו‭ ‬מחנכים‭ ‬את‭ ‬בנינו‭ ‬שוב‭ ‬בדיוק‭ ‬לאותם‭ ‬ערכים‮"‬‭, ‬אמרו‭ ‬הורים‭ ‬בנפול‭ ‬בניהם‭. ‬הוא‭ ‬שאמרתי‭ ‬‮–‬‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬הבנה‭ ‬בדרגות‭ ‬כאלה‭, ‬ועל‭ ‬מה‭ ‬שלא‭ ‬מבינים‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לכתוב‭.‬

03

סיפר‭ ‬לי‭ ‬חנניה‭ ‬וינברגר‭: ‬לדודי‭, ‬הרב‭ ‬ראובן‭ ‬מרגליות‭ [‬מייסד‭ ‬ספריית‭ ‬הרמב"ם‭ ‬בת"א‭, ‬חוקר‭ ‬ומחבר‭ ‬ספרים‭ ‬רבים‭, ‬ומהבקיאים‭ ‬בתורה‭ ‬בדור‭ ‬הקודם‭. ‬מ‭.‬ד‭.], ‬היה‭ ‬קשר‭ ‬טוב‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬אבל‭ ‬הכל‭ ‬היה‭ ‬בהתכתבות‭. ‬המפגש‭ ‬הראשון‭ ‬שלו‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬פנים‭ ‬אל‭ ‬פנים‭ ‬היה‭ ‬רק‭ ‬כשעלה‭ ‬ארצה‭ ‬בשנת‭ ‬תרצ"ה‭, ‬כידוע‭, ‬וזו‭ ‬הייתה‭ ‬שנתו‭ ‬האחרונה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרב‭, ‬רצה‭ ‬דודי‭ ‬לשמוע‭ ‬עליו‭ ‬יותר‭, ‬והוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬הצדיק‭ ‬הירושלמי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭ ‬לוין‭ ‬בלשון‭ ‬זו‭: ‬‮'‬אתה‭, ‬שהיית‭ ‬תלמיד‭ ‬וחבר‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬מה‭ ‬אתה‭ ‬יכול‭ ‬לומר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬גדלותו‭?‬‮'‬‭ ‬השיב‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭: ‬‮'‬מי‭ ‬אני‭ ‬שאוכל‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬גדלותו‭? ‬וקטנות‭ ‬לא‭ ‬ראיתי‭ ‬אצלו‭ ‬מימי‮'‬‭. ‬

04

סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אריה‭ ‬פינסקי‭: ‬‮'‬סבי‭, ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬לופיאן‭ [‬היה‭ ‬מגדולי‭ ‬תנועת‭ ‬המוסר‭, ‬המשגיח‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬כפר‭ ‬חסידים‭. ‬מ‭.‬ד‭], ‬התמנה‭ ‬למשגיח‭ ‬בישיבת‭ ‬כפר‭ ‬חסידים‭ ‬עוד‭ ‬כשהייתה‭ ‬במושבה‭ ‬זיכרון‭ ‬יעקב‭. ‬היו‭ ‬קצת‭ ‬חיכוכים‭ ‬בין‭ ‬בעלי‭ ‬הבתים‭ ‬לבין‭ ‬הישיבה‭. ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬הלך‭ ‬אחד‭ ‬מבעלי‭ ‬הבתים‭ ‬להתבונן‭ ‬ולראות‭ ‬איך‭ ‬מתפללים‭ ‬בישיבה‭. ‬הוא‭ ‬תיאר‭ ‬באותנטיות‭: ‬‮"‬כולם‭ ‬שם‭ ‬התפללו‭, ‬והיה‭ ‬שם‭ ‬אחד‭ ‬שדיבר‭ ‬כל‭ ‬הזמן‮"‬‭ (=‬תפילתו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬נראתה‭ ‬כדבר‭ ‬איש‭ ‬אל‭ ‬רעהו‭. ‬הוא‭ ‬דיבר‭ ‬עם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬כפשוטו‭, ‬כמו‭ ‬התפילה‭ ‬במקורה‭).‬

בסוף‭ ‬ימיו‭ ‬התגורר‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬אצל‭ ‬הורי‭, ‬בשכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭. ‬אע"פ‭ ‬שהיה‭ ‬ידוע‭ ‬יותר‭ ‬כאיש‭ ‬מוסר‭, ‬את‭ ‬דרכו‭ ‬התחיל‭ ‬כראש‭ ‬ישיבה‭ ‬בעיירה‭ ‬קלם‭. ‬אחד‭ ‬מתלמידיו‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬בקלם‭ ‬היה‭ ‬לימים‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬שכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭, ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬מן‭ ‬ההר‭, ‬שלמד‭ ‬שם‭ ‬לפני‭ ‬לימודיו‭ ‬בישיבת‭ ‬טלז‭. ‬כשהגיע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬לישיבת‭ ‬‮"‬כנסת‭ ‬חזקיהו‮"‬‭ ‬בזיכרון‭ ‬יעקב‭, ‬הפך‭ ‬השיעור‭ ‬הכללי‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נח‭ ‬שימעונוביץ‭ ‬להתנצחות‭ ‬למדנית‭ ‬בינו‭ ‬לבין‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭, ‬עד‭ ‬שהציע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נח‭ ‬שבמקום‭ ‬זה‭ ‬ילמדו‭ ‬יחד‭ ‬את‭ ‬השיעור‭ ‬ביניהם‭, ‬לפני‭ ‬מסירתו‭. ‬וכך‭ ‬היה‮'‬‭. ‬

עוד‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬האדמו"ר‭ ‬מצאנז‭ ‬רבי‭ ‬יקותיאל‭ ‬יהודה‭ ‬הלברשטם‭ ‬אמר‭ ‬פעם‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬אומות‭ ‬ניטרליות‭, ‬לכאורה‭, ‬שלא‭ ‬הצטרפו‭ ‬למאבק‭ ‬נגד‭ ‬ישראל‭: ‬לעתיד‭ ‬לבוא‭, ‬בעולם‭ ‬האמת‭, ‬יבואו‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬אומות‭ ‬לבקש‭ ‬שכרן‭, ‬בטענה‭ ‬שלא‭ ‬הציקו‭ ‬לישראל‭, ‬ואולי‭ ‬אפילו‭ ‬שעזרו‭ ‬לישראל‭. ‬ואז‭ ‬יגידו‭ ‬להם‭: ‬‮"‬ואיך‭ ‬הצבעתם‭ ‬באו"ם‭…?‬‮"‬‭…‬‮'‬‭ ‬וד"ל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…