מאיר דורפמן

הסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה

מאיר דורפמן

01

בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬כתבתי‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬הרב‭ ‬מרדכי‭ ‬שרעבי‭ ‬ותלמידיו‭, ‬חבורת‭ ‬המקובלים‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬‮"‬נהר‭ ‬שלום‮"‬‭. ‬ביניהם‭ ‬היה‭, ‬כמובן‭, ‬הרב‭ ‬שלום‭ ‬שמואלי‭, ‬זקן‭ ‬המקובלים‭ ‬שנפטר‭ ‬השבוע‭ ‬בגיל‭ ‬106‭. ‬הוא‭ ‬המשיך‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬שרעבי‭ ‬בראשות‭ ‬הישיבה‭, ‬אבל‭ ‬בצניעות‭ ‬רבה‭, ‬עד‭ ‬שכולם‭ ‬ידעו‭ ‬שבנו‭ ‬יבלח"א‭ ‬הרב‭ ‬בניהו‭ ‬הוא‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭.‬

מסתבר‭ ‬שהוא‭ ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬להסתיר‭ ‬את‭ ‬עצמו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭ ‬שהמספר‭ ‬אמנם‭ ‬הזכיר‭ ‬אותו‭, ‬אך‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬כתבתי‭ ‬עליו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬הגדיר‭ ‬בערך‭ ‬כך‭: ‬‮'‬לא‭ ‬היה‭ ‬אפשר‭ ‬לדבר‭ ‬עם‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬שקוע‭ ‬בתיקונים‭ ‬שלו‭, ‬בעולמות‭ ‬עליונים‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬שתקן‭. ‬כשדיברתי‭ ‬אתו הוא‭ ‬שלח‭ ‬אותי‭ ‬לאחרים‭. ‬גם‭ ‬ככה‭ ‬הוא‭ ‬כבר‭ ‬אז‭ ‬היה‭ ‬זקן‭, ‬והישיבה‭ ‬למעשה‭ ‬נוהלה‭ ‬על‭ ‬יד‭ ‬בנו‮'‬‭.‬

כתב‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬ד"ר‭ ‬חיים‭ ‬שיין‭ (‬מרצה‭ ‬במכללת‭ ‬‮"‬שערי‭ ‬משפט‮"‬‭ ‬ובמכללת‭ ‬נתניה‭) ‬שהוא‭ ‬זכה‭ ‬ללמוד‭ ‬אצל‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭ ‬שמואלי‭ ‬זצ"ל‭ ‬ולהיות‭ ‬קשור‭ ‬אליו‭ ‬במשך‭ ‬35‭ ‬שנה‭, ‬ו"אם‭ ‬אנשים‭ ‬היו‭ ‬יודעים‭ ‬על‭ ‬הכוחות‭ ‬שלו‭, ‬היה‭ ‬תור‭ ‬כל‭ ‬יום‭ ‬מהישיבה‭ ‬עד‭ ‬רחוב‭ ‬יפו‭ ‬לפחות‭. ‬עיקר‭ ‬העבודה‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭ ‬בהסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה‭. ‬ענוה‭ ‬מופלאה‭ ‬מדורות‭ ‬קדמונים‭. ‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬עבד‭ ‬כ"סנדלר‮"‬‭ ‬ברחוב‭ ‬אגריפס‭, ‬כשאת‭ ‬רוב‭ ‬שעות‭ ‬היממה‭ ‬השקיע‭ ‬בלימודי‭ ‬קבלה‭ ‬ובתפילה‭ ‬בכוונות‭. ‬ראיתי‭ ‬מופתים‭ ‬ניסיים‭ ‬שבבוא‭ ‬היום‭ ‬עוד‭ ‬יסופר‭ ‬בהם‮"‬‭.‬

וסיפר‭ ‬לי‭ ‬שכני‭ ‬המקובל‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אפרים‭ ‬אלבז‭ ‬יבלח"א‭, ‬שזוכר‭ ‬שהייתה‭ ‬חברות‭ ‬מופלאה‭ ‬וקשר‭ ‬נשמות‭ ‬בין‭ ‬רבי‭ ‬מרדכי‭ ‬שרעבי‭ ‬לרבי‭ ‬שלום‭, ‬שאמנם‭ ‬היה‭ ‬תלמידו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬מרדכי‭, ‬אבל‭ ‬כעין‭ ‬תלמיד‭-‬חבר‭. ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬שם‭ ‬בישיבה‭ ‬בפינתו‭ ‬ולומד‭ ‬שנים‭ ‬ארוכות‭ ‬במשך‭ ‬לילות‭ ‬ארוכים‭. ‬וכך‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬ששמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬סיפר‭ ‬על‭ ‬שתיקתו‭ ‬והתבטלותו‭. ‬

02

אני‭ ‬כותב‭ ‬טור‭ ‬זה‭ ‬במשך‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭, ‬מאיר‭ ‬דמויות‭ ‬מופת‭, ‬וחש‭ ‬שאין‭ ‬לי‭ ‬עדיין‭ ‬את‭ ‬הפרספקטיבה‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬סיפורי‭ ‬מופת‭ ‬המתרחשים‭ ‬לנגד‭ ‬עינינו‭ ‬בהווה‭, ‬מאז‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭, ‬ושייקח‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬להבין‭ ‬מה‭ ‬שרואות‭ ‬עינינו‭. ‬בין‭ ‬בכי‭ ‬לבכי‭ ‬בתקופה‭ ‬האחרונה‭, ‬בין‭ ‬הלוויה‭ ‬להספד‭, ‬אנחנו‭ ‬פוגשים‭ ‬דרגות‭ ‬בלתי‭ ‬נתפסות‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬אצל‭ ‬לוחמים‭ ‬ומשפחותיהם‭, ‬ולהבדיל‭, ‬אצל‭ ‬נופלים‭ ‬ומשפחותיהם‭. ‬נאומי‭ ‬הספד‭ ‬של‭ ‬הורים‭ ‬על‭ ‬ילדיהם‭, ‬של‭ ‬אחים‭, ‬סבים‭, ‬חברים‭, ‬רבנים‭, ‬מורים‭, ‬מפקדים‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬ייכנסו‭ ‬להיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬כיצירות‭ ‬מופת‭, ‬שיש‭ ‬בהן‭ ‬ביטוי‭ ‬לגבולות‭ ‬בלתי‭ ‬נתפסים‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬וגדלות‭ ‬נפש‭. ‬הם‭ ‬מפרשים‭ ‬לנו‭ ‬מאליו‭, ‬פירוש‭ ‬אחר‭ ‬פירוש‭, ‬את‭ ‬הפרשיה‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭ ‬בתורה‭, ‬ובחיים‭, ‬פרשיית‭ ‬עקדת‭ ‬יצחק‭, ‬הניסיון‭ ‬העליון‭.   ‬

אמרה‭ ‬לי‭ ‬גב‮'‬‭ ‬לאה‭ ‬סרלואי‭ ‬בשם‭ ‬הרבנית‭ ‬ד"ר‭ ‬איילה‭ ‬גליקסברג‭: ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬הלך‭ ‬לעקוד‭ ‬את‭ ‬יצחק‭ ‬באמונה‭ ‬שלימה‭ ‬ובלב‭ ‬חפץ‭. ‬עם‭ ‬כל‭ ‬הקושי‭ ‬הבלתי‭ ‬אפשרי‭ ‬להכלה‭, ‬לא‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭. ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬מדרש‭ ‬שאומר‭ ‬שאברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בכה‭ ‬בעקידה‭. ‬אז‭ ‬האם‭ ‬בכל‭ ‬אופן‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭? ‬לגמרי‭ ‬לא‭, ‬אבל‭ ‬כוח‭ ‬האמונה‭ ‬שלו‭ ‬אינו‭ ‬מבטל‭ ‬את‭ ‬הטבע‭ ‬של‭ ‬‮"‬כרחם‭ ‬אב‭ ‬על‭ ‬בנים‮"‬‭. ‬הבכי‭ ‬שבא‭ ‬מהכאב‭ ‬האינסופי‭ ‬אינו‭ ‬מבטל‭ ‬בכהו‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬שלימות‭ ‬האמונה‭ ‬והמעשה‭. ‬

‮"‬הייתי‭ ‬עושה‭ ‬שוב‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬הדבר‮"‬‭, ‬כתבו‭ ‬נופלים‭ ‬בצוואתם‭, ‬ו"היינו‭ ‬מחנכים‭ ‬את‭ ‬בנינו‭ ‬שוב‭ ‬בדיוק‭ ‬לאותם‭ ‬ערכים‮"‬‭, ‬אמרו‭ ‬הורים‭ ‬בנפול‭ ‬בניהם‭. ‬הוא‭ ‬שאמרתי‭ ‬‮–‬‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬הבנה‭ ‬בדרגות‭ ‬כאלה‭, ‬ועל‭ ‬מה‭ ‬שלא‭ ‬מבינים‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לכתוב‭.‬

03

סיפר‭ ‬לי‭ ‬חנניה‭ ‬וינברגר‭: ‬לדודי‭, ‬הרב‭ ‬ראובן‭ ‬מרגליות‭ [‬מייסד‭ ‬ספריית‭ ‬הרמב"ם‭ ‬בת"א‭, ‬חוקר‭ ‬ומחבר‭ ‬ספרים‭ ‬רבים‭, ‬ומהבקיאים‭ ‬בתורה‭ ‬בדור‭ ‬הקודם‭. ‬מ‭.‬ד‭.], ‬היה‭ ‬קשר‭ ‬טוב‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬אבל‭ ‬הכל‭ ‬היה‭ ‬בהתכתבות‭. ‬המפגש‭ ‬הראשון‭ ‬שלו‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬פנים‭ ‬אל‭ ‬פנים‭ ‬היה‭ ‬רק‭ ‬כשעלה‭ ‬ארצה‭ ‬בשנת‭ ‬תרצ"ה‭, ‬כידוע‭, ‬וזו‭ ‬הייתה‭ ‬שנתו‭ ‬האחרונה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרב‭, ‬רצה‭ ‬דודי‭ ‬לשמוע‭ ‬עליו‭ ‬יותר‭, ‬והוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬הצדיק‭ ‬הירושלמי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭ ‬לוין‭ ‬בלשון‭ ‬זו‭: ‬‮'‬אתה‭, ‬שהיית‭ ‬תלמיד‭ ‬וחבר‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬מה‭ ‬אתה‭ ‬יכול‭ ‬לומר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬גדלותו‭?‬‮'‬‭ ‬השיב‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭: ‬‮'‬מי‭ ‬אני‭ ‬שאוכל‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬גדלותו‭? ‬וקטנות‭ ‬לא‭ ‬ראיתי‭ ‬אצלו‭ ‬מימי‮'‬‭. ‬

04

סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אריה‭ ‬פינסקי‭: ‬‮'‬סבי‭, ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬לופיאן‭ [‬היה‭ ‬מגדולי‭ ‬תנועת‭ ‬המוסר‭, ‬המשגיח‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬כפר‭ ‬חסידים‭. ‬מ‭.‬ד‭], ‬התמנה‭ ‬למשגיח‭ ‬בישיבת‭ ‬כפר‭ ‬חסידים‭ ‬עוד‭ ‬כשהייתה‭ ‬במושבה‭ ‬זיכרון‭ ‬יעקב‭. ‬היו‭ ‬קצת‭ ‬חיכוכים‭ ‬בין‭ ‬בעלי‭ ‬הבתים‭ ‬לבין‭ ‬הישיבה‭. ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬הלך‭ ‬אחד‭ ‬מבעלי‭ ‬הבתים‭ ‬להתבונן‭ ‬ולראות‭ ‬איך‭ ‬מתפללים‭ ‬בישיבה‭. ‬הוא‭ ‬תיאר‭ ‬באותנטיות‭: ‬‮"‬כולם‭ ‬שם‭ ‬התפללו‭, ‬והיה‭ ‬שם‭ ‬אחד‭ ‬שדיבר‭ ‬כל‭ ‬הזמן‮"‬‭ (=‬תפילתו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬נראתה‭ ‬כדבר‭ ‬איש‭ ‬אל‭ ‬רעהו‭. ‬הוא‭ ‬דיבר‭ ‬עם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬כפשוטו‭, ‬כמו‭ ‬התפילה‭ ‬במקורה‭).‬

בסוף‭ ‬ימיו‭ ‬התגורר‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬אצל‭ ‬הורי‭, ‬בשכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭. ‬אע"פ‭ ‬שהיה‭ ‬ידוע‭ ‬יותר‭ ‬כאיש‭ ‬מוסר‭, ‬את‭ ‬דרכו‭ ‬התחיל‭ ‬כראש‭ ‬ישיבה‭ ‬בעיירה‭ ‬קלם‭. ‬אחד‭ ‬מתלמידיו‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬בקלם‭ ‬היה‭ ‬לימים‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬שכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭, ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬מן‭ ‬ההר‭, ‬שלמד‭ ‬שם‭ ‬לפני‭ ‬לימודיו‭ ‬בישיבת‭ ‬טלז‭. ‬כשהגיע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬לישיבת‭ ‬‮"‬כנסת‭ ‬חזקיהו‮"‬‭ ‬בזיכרון‭ ‬יעקב‭, ‬הפך‭ ‬השיעור‭ ‬הכללי‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נח‭ ‬שימעונוביץ‭ ‬להתנצחות‭ ‬למדנית‭ ‬בינו‭ ‬לבין‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭, ‬עד‭ ‬שהציע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נח‭ ‬שבמקום‭ ‬זה‭ ‬ילמדו‭ ‬יחד‭ ‬את‭ ‬השיעור‭ ‬ביניהם‭, ‬לפני‭ ‬מסירתו‭. ‬וכך‭ ‬היה‮'‬‭. ‬

עוד‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬האדמו"ר‭ ‬מצאנז‭ ‬רבי‭ ‬יקותיאל‭ ‬יהודה‭ ‬הלברשטם‭ ‬אמר‭ ‬פעם‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬אומות‭ ‬ניטרליות‭, ‬לכאורה‭, ‬שלא‭ ‬הצטרפו‭ ‬למאבק‭ ‬נגד‭ ‬ישראל‭: ‬לעתיד‭ ‬לבוא‭, ‬בעולם‭ ‬האמת‭, ‬יבואו‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬אומות‭ ‬לבקש‭ ‬שכרן‭, ‬בטענה‭ ‬שלא‭ ‬הציקו‭ ‬לישראל‭, ‬ואולי‭ ‬אפילו‭ ‬שעזרו‭ ‬לישראל‭. ‬ואז‭ ‬יגידו‭ ‬להם‭: ‬‮"‬ואיך‭ ‬הצבעתם‭ ‬באו"ם‭…?‬‮"‬‭…‬‮'‬‭ ‬וד"ל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

הציונות החשמונאית לאן

הציונות החשמונאית לאן

כשהפוליטיקה היא עניין לחילונים

הכל‭ ‬היה‭ ‬מושלם‭. ‬בנינו‭ ‬את‭ ‬המקדש‭. ‬הקרבנו‭ ‬קרבנות‭. ‬הנחנו‭ ‬תפילין‭, ‬נטלנו‭ ‬לולב‭ ‬ואכלנו‭ ‬מצה‭ ‬ואף‭ ‬גוי‭ ‬לא‭ ‬הפריע‭ ‬לנו‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬בהתחלה‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬פרס‭ ‬ואח״כ‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬יון‭.‬

הפרסים‭ ‬והיוונים‭ ‬שלטו‭ ‬בארץ‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬לתורה‭ ‬ולפוליטיקה‭? ‬אנחנו‭ ‬אנשי‭ ‬תורה‭ ‬ולא‭ ‬אנשי‭ ‬פוליטיקה‭.‬

מתברר‭ ‬שזה‭ ‬לא‭ ‬הולך‭ ‬ככה‭. ‬כשאנחנו‭ ‬משלימים‭ ‬עם‭ ‬העובדה‭ ‬שהם‭ ‬שולטים‭ ‬בארצנו‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יגמר‭ ‬שם‭. ‬הם‭ ‬נכנסים‭ ‬למקדש‭, ‬ופושטים‭ ‬ידם‭ ‬בממונם‭ ‬ובבנותיהם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭.‬

עניינה‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הטהרה‭. ‬יש‭ ‬טהור‭ ‬ויש‭ ‬טמא‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מוחש‭. ‬מכל‭ ‬בחינה‭ ‬פיזית‭ ‬וכימית‭ ‬הטהור‭ ‬והטמא‭ ‬שוים‭ ‬לגמרי‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬תלוי‭ ‬במעשים‭ ‬טובים‭ ‬או‭ ‬רעים‭. ‬יש‭ ‬בעולם‭ ‬טהרה‭. ‬המנורה‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭. ‬השמן‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭. ‬המקדש‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭, ‬בנות‭ ‬ישראל‭ ‬צריכות‭ ‬להשאר‭ ‬בטהרתן‭, ‬וארץ‭ ‬ישראל‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭ ‬תחת‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭. ‬גוי‭ ‬זה‭ ‬טמא‭. ‬כשלא‭ ‬מבינים‭ ‬מהי‭ ‬טהרה‭ ‬‮–‬‭ ‬הכל‭ ‬נופל‭.‬

על‭ ‬זה‭ ‬אנחנו‭ ‬חוגגים‭ ‬את‭ ‬חג‭ ‬החנוכה‭.‬

ההבנה‭ ‬שהתורה‭ ‬והטהרה‭ ‬נוגעות‭ ‬לכל‭ ‬תחום‭ ‬בחיים‭. ‬שהלכות‭ ‬מלכים‭ ‬הן‭ ‬חלק‭ ‬מההלכה‭. ‬וגם‭ ‬מלחמותיהם‭.‬

‮*** ‬

חלק‭ ‬מהתורה‭ ‬הוא‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬רצוי‭ ‬שגם‭ ‬יהיה‭ ‬צדיק‭ ‬וטוב‭, ‬אבל‭ ‬אלה‭ ‬שני‭ ‬דברים‭ ‬שונים‭ ‬לגמרי‭. ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬צדיק‭ ‬וטמא‭ ‬או‭ ‬רשע‭ ‬וטהור‭. ‬הטהרה‭ ‬לא‭ ‬מוחשית‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬קיימת‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬מאד‭ ‬רלוונטי‭ ‬לימינו‭. ‬להבנה‭ ‬מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬פה‭ ‬היום‭, ‬ומה‭ ‬המשימה‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭.‬

אפשר‭ ‬להגדיר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬בשתי‭ ‬דרכים‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שמקומו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬אין‭ ‬מקומו‭ ‬בגולה‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬לו‭ ‬להיות‭ ‬בגולה‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

לכאורה‭ ‬שני‭ ‬הנוסחים‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭. ‬למעשה‭, ‬תהום‭ ‬פעורה‭ ‬ביניהם‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬זאת‭ ‬ארצנו‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬נרדפים‭ ‬ואומללים‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬הציונות‭ ‬היא‭ ‬לכתחילה‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬היא‭ ‬בדיעבד‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬רוצים‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬ברירה‭.‬

וכפי‭ ‬שכבר‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬מישהו‭ ‬חכם‭ ‬שהכרתי‭: ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬ה׳‭, ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬האנטישם‭.‬

במידה‭ ‬רבה‭, ‬זוהי‭ ‬המחלוקת‭ ‬שקורעת‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬מאז‭ ‬הקמתה‭. ‬ואולי‭ ‬אף‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬מאז‭ ‬הקמת‭ ‬התנועה‭ ‬הציונית‭. ‬

לא עדה אלא דעה

כנראה‭ ‬שההתחמקות‭ ‬הדיפלומטית‭ ‬האגבית‭ ‬שזכתה‭ ‬להכי‭ ‬הרבה‭ ‬ניתוחים‭ ‬פילוסופיים‭, ‬היא‭ ‬הבדיחה‭ ‬האגבית‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭, ‬שנשאל‭ ‬על‭ ‬מפלגתו‭ ‬המפד‭"‬ל‭ ‬המנוחה‭, ‬האם‭ ‬היא‭ ‬יותר‭ ‬דתית‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬ציונית‭. ‬בורג‭, ‬שלא‭ ‬רצה‭ ‬לענות‭, ‬זרק‭ ‬כדרכו‭ ‬את‭ ‬הבדיחה‭ ‬על‭ ‬שאנחנו‭ ‬המקף‭, ‬והלך‭ ‬לדרכו‭. ‬אבל‭ ‬מאז‭ ‬נכתבו‭ ‬המון‭ ‬מאמרים‭ ‬פילוסופיים‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭. ‬כמובן‭ ‬שכל‭ ‬כותב‭ ‬מאמר‭ ‬שעוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭, ‬לא‭ ‬עוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬חשב‭ ‬בורג‭ ‬אלא‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭.‬

נניח‭ ‬אפוא‭ ‬ליוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭ ‬לנוח‭ ‬על‭ ‬משכבו‭ ‬בשלום‭, ‬ותנוח‭ ‬בשלום‭ ‬על‭ ‬משכבה‭ ‬גם‭ ‬מפלגתו‭ ‬המנוחה‭. ‬ונעסוק‭ ‬ברוח‭ ‬הנושבת‭ ‬ממאמרי‭ ‬המקף‭ ‬למיניהם‭.‬

מכל‭ ‬מאמרי‭ ‬המקף‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬מרובם‭, ‬עולה‭ ‬ההנחה‭ ‬שהציונות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬לקבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬כנ‭"‬ל‭, ‬והמקף‭ ‬המחבר‭ ‬הוא‭ ‬שם‭ ‬לקבוצה‭ ‬אתנית‭ ‬סוציולוגית‭ ‬אנתרופולוגית‭ ‬שלישית‭, ‬שמבקשת‭ ‬לחסות‭ ‬בצל‭ ‬כנפיהן‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬הקבוצות‭ ‬הראשונות‭, ‬ובדרך‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭ (‬לפי‭ ‬השקפת‭ ‬עולמם‭ ‬של‭ ‬הכותבים‭, ‬איש‭ ‬איש‭ ‬כטעמו‭) ‬‮–‬‭ ‬לחבר‭ ‬בין‭ ‬הקבוצות‭.‬

וכאן‭ ‬יש‭ ‬טעות‭ ‬גדולה‭. ‬גם‭ ‬הציונות‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭, ‬וודאי‭ ‬שהציונות‭ ‬הדתית‭. ‬הם‭ ‬לא‭ ‬שם‭ ‬של‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭. ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬שמות‭ ‬של‭ ‬תפישת‭ ‬עולם‭, ‬של‭ ‬אידאולוגיה‭, ‬של‭ ‬רעיון‭.‬

הציונות‭ ‬הוא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לשוב‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולחיות‭ ‬בה‭ ‬כעם‭ ‬עצמאי‭ ‬בארצו‭. ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬וכיון‭ ‬שהוא‭ ‬ברא‭ ‬אותנו‭ ‬ואת‭ ‬העולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬צוה‭. ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬תורה‭, ‬שאחד‭ ‬הדברים‭ ‬המרכזיים‭ ‬הכתובים‭ ‬בה‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לחיות‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כעם‭ ‬בארצו‭, ‬ולכן‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭.‬

כמובן‭ ‬שיהיו‭ ‬אנשים‭ ‬שינסחו‭ ‬את‭ ‬הרעיונות‭ ‬האלה‭ ‬אחרת‭. ‬אבל‭ ‬העניין‭ ‬הוא‭ ‬ברור‭: ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬אנחנו‭ ‬נגד‭ ‬ההם‭ ‬וההם‭ ‬בעד‭ ‬אנחנו‭. ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬דיון‭ ‬אידאולוגי‭.‬

הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬עדה‭, ‬היא‭ ‬דעה‭.‬

והיא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬מפלגה‭ ‬שבאה‭ ‬לחסות‭ ‬בצלם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

ההגדרה‭ ‬הזאת‭ ‬מחייבת‭ ‬כמה‭ ‬מסקנות‭. ‬ראשית‭: ‬ההכרה‭ ‬בכך‭ ‬שאלמלא‭ ‬היינו‭ ‬מאמינים‭ ‬בה‭' ‬ובתורתו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬לחפש‭ ‬כאן‭, ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬להקים‭ ‬כאן‭ ‬מדינה‭ ‬ולא‭ ‬להתגייס‭ ‬לצבא‭. ‬לא‭ ‬כאן‭ ‬ולא‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭.‬

יש‭ ‬כאלה‭ ‬שלא‭ ‬יאהבו‭ ‬את‭ ‬ההגדרה‭ ‬הזאת‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬ישליכו‭ ‬את‭ ‬המקף‭, ‬ויאמרו‭: ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬ציונים‭ ‬דתיים‭, ‬אנחנו‭ ‬ציונים‭, ‬וחוץ‭ ‬מזה‭ ‬אנחנו‭ ‬גם‭ ‬דתיים‭. ‬יש‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לדון‭ ‬בעניין‭. ‬אבל‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬ציבור‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬רעיון‭ ‬מופשט‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬המעודדים‭ ‬בעניין‭, ‬הוא‭ ‬שלאחרונה‭ ‬גם‭ ‬חילונים‭ ‬גמורים‭ ‬המבקשים‭ ‬בד‭"‬כ‭ ‬לטעון‭ ‬שאין‭ ‬קשר‭ ‬בין‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬להלכה‭, ‬כמו‭ ‬אביגדור‭ ‬ליברמן‭, ‬יאיר‭ ‬לפיד‭, ‬וחבריהם‭, ‬מזכירים‭ ‬בדיוני‭ ‬הכנסת‭ ‬שהתורה‭ ‬מחייבת‭ ‬להלחם‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולהתגייס‭ ‬למלחמה‭. ‬גם‭ ‬הם‭ ‬מתחילים‭ ‬להודות‭ ‬שהציונות‭ ‬מקורה‭ ‬בתורה‭. ‬המקף‭ ‬בהתגלמותו‭. ‬

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

01‭ ‬

נרות‭ ‬החנוכה‭ ‬מלאי‭ ‬השמן‭ ‬שמרצדים‭ ‬בחושך‭, ‬מזכירים‭ ‬כמה‭ ‬אור‭, ‬קטן‭ ‬ככל‭ ‬שיהיה‭, ‬הוא‭ ‬משמעותי‭ ‬כל‭ ‬כך‭.‬

‭ ‬זהו‭ ‬החג‭ ‬האהוב‭ ‬עליי‭. ‬הסיבה‭ ‬לאהבה‭ ‬היא‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שהחג‭ ‬הזה‭ ‬מייצג‭: ‬הימים‭ ‬האלה‭ ‬מזכירים‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬שבבטחון‭ ‬באלוקי‭ ‬ישראל‭, ‬ואת‭ ‬הכוח‭ ‬שטמון‭ ‬במעשים‭ ‬שלנו‭ ‬עצמנו‭. ‬הכי‭ ‬כיף‭ ‬כשאלוקים‭ ‬עושה‭ ‬בשבילנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העבודה‭ ‬ומביא‭ ‬לנו‭ ‬חג‭ ‬שמח‭ ‬מן‭ ‬המוכן‭, ‬אבל‭ ‬כשמחפשים‭ ‬ממה‭ ‬לשאוב‭ ‬כוחות‭, ‬חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭. ‬המכבים‭, ‬שקמו‭ ‬ולא‭ ‬הסכימו‭ ‬להבליג‭ ‬עוד‭ ‬על‭ ‬רמיסת‭ ‬היהדות‭. ‬התכוננו‭, ‬התארגנו‭ ‬ויצאו‭ ‬למלחמה‭ ‬ארוכה‭, ‬מייגעת‭ ‬ומלאה‭ ‬בנופלים‭. ‬ילד‭ ‬אחרי‭ ‬ילד‭ ‬במשפחת‭ ‬המכבים‭ ‬נפל‭ ‬במלחמות‭ ‬החשמונאים‭ ‬ביוונים‭, ‬אבל‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬התייאשו‭, ‬זכרו‭ ‬למה‭ ‬הם‭ ‬נלחמים‭ ‬ובגבורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬נצחו‭. ‬והם‭ ‬ניצחו‭ ‬כי‭ ‬אלוקי‭ ‬ישראל‭ ‬נלחם‭ ‬איתם‭.‬

ועם‭ ‬כל‭ ‬הניסיות‭ ‬שבגאולה‭ ‬הזאת‭, ‬יש‭ ‬בה‭ ‬גם‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬אנחנו‭ ‬פה‭, ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬מדברים‭ ‬עברית‭ ‬ומדליקים‭ ‬נרות‭ ‬חנוכה‭ ‬לזכר‭ ‬הנס‭, ‬וזוכרים‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬נבנה‭.‬

02‭ ‬

ולמרות‭ ‬שחג‭ ‬החנוכה‭ ‬אהוב‭ ‬עליי‭, ‬ולמרות‭ ‬הגאולה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬פעיל‭ ‬בה‭, ‬ואין‭ ‬כמו‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬שביקש‭: ‬‮"‬אֶרְדּוֹף‭ ‬אוֹיְבַי‭ ‬וְאַשִּׂיגֵם‭ ‬וְלֹא‭ ‬אָשׁוּב‭ ‬עַד‭ ‬כַּלּוֹתָם‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬המלחמה‭ ‬הארוכה‭ ‬הזאת‭, ‬נראה‭ ‬לי‭ ‬שאנחנו‭ ‬יכולים‭ ‬לבקש‭ ‬להידמות‭ ‬לחזקיהו‭ ‬המלך‭ ‬שאמר‭: ‬‮"‬אֲנִי‭ ‬אֵין‭ ‬בִּי‭ ‬כֹּחַ‭ ‬לֹא‭ ‬לַהֲרֹג‭ ‬וְלֹא‭ ‬לִרְדֹּף‭ ‬וְלֹא‭ ‬לוֹמַר‭ ‬שִׁירָה‭,‬אֶלָּא‭ ‬אֲנִי‭ ‬יָשֵׁן‭ ‬בְּמִטָּתִי‭ ‬וְאַתָּה‭ ‬עוֹשֶׂה‮"‬‭. ‬לא‭ ‬יזיקו‭ ‬לנו‭ ‬קצת‭ ‬ענני‭ ‬כבוד‭ ‬ועמוד‭ ‬אש‭ ‬וקצת‭ ‬שנים‭ ‬פשוטות‭ ‬ורגילות‭, ‬נשתדל‭ ‬מאוד‭ ‬לזכור‭ ‬לומר‭ ‬בסוף‭ ‬שירה‭. ‬

בינו בוערים בעם

בינו בוערים בעם

01‭ ‬

מפלגת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭  ‬עסוקה‭ ‬בדיונים‭ ‬אינטנסיביים‭ ‬במאמץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬אך‭ ‬בשעה‭ ‬שנציגינו‭ ‬בכנסת‭ ‬עמלים‭ ‬שעות‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬החוק‭, ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שפנוי‭ ‬להמציא‭ ‬סיסמאות‭ ‬על‭ ‬מהו‭ ‬יהודי‭. ‬כלומר‭: ‬לא‭ ‬חלילה‭ ‬על‭ ‬החוק‭ ‬המבהיר‭ ‬מיהו‭ ‬יהודי‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬המצאת‭ ‬הגדרות‭ ‬חדשות‭ ‬לאידאולוגיה‭ ‬היהודית‭. (‬בלי‭ ‬לטרוח‭ ‬ללמוד‭ ‬יותר‭ ‬מדי‭ ‬את‭ ‬המקורות‭ ‬העוסקים‭ ‬בכך‭). ‬וכך‭ ‬מומחים‭ ‬מטעם‭ ‬עצמם‭ ‬ליהדות‭ ‬מסבירים‭ ‬ש"זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‮"‬‭. ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬שדוד‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬מבין‭ ‬השמות‭ ‬הנפוצים‭ ‬ביותר‭, ‬אנשים‭, ‬שכנראה‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬תנ"ך‭ ‬מעולם‭ ‬מחשש‭ ‬הדתה‭, ‬מגדירים‭ ‬הגדרות‭ ‬שלפיהן‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יהודי‭. ‬עובדה‭,‬‭ ‬הוא‭ ‬הרג‭ ‬את‭ ‬אויבי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בצורה‭ ‬אכזרית‭, ‬וכידוע‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‭. ‬חבל‭ ‬שיש‭ ‬מי‭ ‬שמבלבל‭ ‬בין‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ליש"ו‭ ‬ובין‭ ‬יהדות‭ ‬לנצרות‭, ‬אבל‭ ‬ביהדות‭ ‬בהחלט‭ ‬הורגים‭ ‬אויבים‭. ‬

02‭ ‬

עוד‭ ‬טען‭ ‬מי‭ ‬שטען‭  ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬להוציא‭ ‬להורג‭ ‬מחבלים‭, ‬צריך‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬בשקט‭ ‬ובדממה‭. ‬על‭ ‬קצות‭ ‬האצבעות‭. ‬גם‭ ‬זאת‭ ‬קונספציה‭ ‬שהיה‭ ‬צריך‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬למסמס‭: ‬כדי‭ ‬ליצור‭ ‬הרתעה‭, ‬כדי‭ ‬שמחבל‭ ‬ידע‭ ‬מה‭ ‬מחיר‭ ‬נסיונות‭ ‬הרצח‭ ‬שלו‭, ‬כדי‭ ‬שחמאס‭ ‬ידעו‭ ‬שלחטוף‭ ‬יהודי‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬חבריהם‭ ‬הרוצחים‭ ‬מהכלא‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬יעיל‭ – ‬צריך‭ ‬לספר‭ ‬בקול‭ ‬גדול‭, ‬ולהזכיר‭ ‬למי‭ ‬שלא‭ ‬התרכז‭ ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬והשנייה‭, ‬ולעדכן‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬בבשורה‭ ‬שמי‭ ‬שרוצח‭ ‬יהודי‭ – ‬דמו‭ ‬בראשו‭, ‬לא‭ ‬כמטאפורה‭, ‬אלא‭ ‬באמת‭.‬

03‭ ‬

מספרים‭  ‬על‭ ‬צדיק‭ ‬שביקש‭ ‬לברר‭ ‬מי‭ ‬יקבל‭ ‬מקום‭ ‬לצידו‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭, ‬ונודע‭ ‬לו‭ ‬שהוא‭ ‬ישהה‭ ‬במחיצתו‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬פשוט‭. ‬הלך‭ ‬אותו‭ ‬צדיק‭ ‬לביתו‭ ‬של‭ ‬היהודי‭, ‬כדי‭ ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬שכנו‭ ‬לעתיד‭ ‬ולברר‭ ‬מדוע‭ ‬זכה‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭. ‬התברר‭ ‬לצדיק‭ ‬שאותו‭ ‬יהודי‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬אוכל‭ ‬ואוכל‭ ‬ואוכל‭, ‬יהודי‭ ‬גדול‭ ‬ממדים‭. ‬הצדיק‭ ‬התפלא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיהודי‭ ‬שאינו‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬מלבד‭ ‬לאכול‭ ‬יזכה‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭ ‬של‭ ‬צדיק‭. ‬לכן‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬היהודי‭ ‬למה‭ ‬הוא‭ ‬אוכל‭ ‬כל‭ ‬היום‭. ‬היהודי‭ ‬השיב‭ ‬שבילדותו‭ ‬היה‭ ‬עד‭ ‬לרציחתו‭ ‬של‭ ‬אביו‭. ‬הקוזקים‭ ‬דרשו‭ ‬מאביו‭ ‬לעבוד‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬אביו‭ ‬סרב‭ ‬והקוזקים‭ ‬שרפו‭ ‬אותו‭. ‬האב‭ ‬היה‭ ‬רזה‭ ‬וקטן‭ ‬ולקוזקים‭ ‬הספיקה‭ ‬מדורה‭ ‬קטנה‭. ‬מאז‭ ‬הבטיח‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬לעצמו‭ ‬שהוא‭ ‬יהיה‭ ‬יהודי‭ ‬גדול‭, ‬כדי‭ ‬שאם‭ ‬הקוזקים‭ ‬ישרפו‭ ‬אותו‭, ‬הוא‭ ‬יבער‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭, ‬וכולם‭ ‬יראו‭ ‬שיהודי‭ ‬לא‭ ‬נשרף‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

04‭ ‬

אלה‭ ‬האגדות‭ ‬שסיפרנו‭ ‬בגלות‭. ‬בגלות‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬אלא‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬נפשנו‭. ‬אבל‭ ‬היום‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מדינה‭ ‬ריבונית‭, ‬ושוב‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬תפארתנו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאנחנו‭ ‬מוכנים‭ ‬לבעור‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭. ‬במקום‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬להריגה‭, ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬חיי‭ ‬רוצחנו‭ ‬ואויבנו‭ ‬לשמיים‭. ‬צריך‭ ‬שידעו‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭: ‬הדם‭ ‬שלנו‭ ‬יקר‭. ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬נרצח‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

05‭ ‬

אבל‭ ‬בניגוד‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬מספרי‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬גלותית‭ ‬כנועה‭. ‬רוב‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬שמחים‭ ‬היום‭ ‬על‭ ‬הבעת‭ ‬חוזק‭ ‬מול‭ ‬האויבים‭, ‬על‭ ‬הנחישות‭, ‬על‭ ‬אמירת‭ ‬האמת‭ ‬בקול‭ ‬ובלי‭ ‬חשש‭, ‬ועל‭ ‬הבעת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭. ‬אז‭ ‬עכשיו‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭ ‬עובדת‭ ‬במרץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬גם‭ ‬בקריאה‭ ‬שנייה‭ ‬ושלישית‭ ‬ולהכניס‭ ‬אותו‭ ‬לספר‭ ‬החוקים‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬תתפללו‭ ‬להצלחה‭, ‬וחג‭ ‬חנוכה‭ ‬שמח‭ . ‬

דעה מקצועית אובייקטיבית

דעה מקצועית אובייקטיבית

כשהגיע‭ ‬הדרבי‭ ‬הגדול‭ ‬שכולם‭ ‬ציפו‭ ‬לו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שופט‭. ‬אבל‭…
מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

01‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬פגש‭ ‬אותי‭ ‬איש‭ ‬צעיר‭, ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הפוליטית‭,…
כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…