מאיר דורפמן

הסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה

מאיר דורפמן

01

בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬כתבתי‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬הרב‭ ‬מרדכי‭ ‬שרעבי‭ ‬ותלמידיו‭, ‬חבורת‭ ‬המקובלים‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬‮"‬נהר‭ ‬שלום‮"‬‭. ‬ביניהם‭ ‬היה‭, ‬כמובן‭, ‬הרב‭ ‬שלום‭ ‬שמואלי‭, ‬זקן‭ ‬המקובלים‭ ‬שנפטר‭ ‬השבוע‭ ‬בגיל‭ ‬106‭. ‬הוא‭ ‬המשיך‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬שרעבי‭ ‬בראשות‭ ‬הישיבה‭, ‬אבל‭ ‬בצניעות‭ ‬רבה‭, ‬עד‭ ‬שכולם‭ ‬ידעו‭ ‬שבנו‭ ‬יבלח"א‭ ‬הרב‭ ‬בניהו‭ ‬הוא‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭.‬

מסתבר‭ ‬שהוא‭ ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬להסתיר‭ ‬את‭ ‬עצמו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭ ‬שהמספר‭ ‬אמנם‭ ‬הזכיר‭ ‬אותו‭, ‬אך‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬כתבתי‭ ‬עליו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬הגדיר‭ ‬בערך‭ ‬כך‭: ‬‮'‬לא‭ ‬היה‭ ‬אפשר‭ ‬לדבר‭ ‬עם‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬שקוע‭ ‬בתיקונים‭ ‬שלו‭, ‬בעולמות‭ ‬עליונים‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬שתקן‭. ‬כשדיברתי‭ ‬אתו הוא‭ ‬שלח‭ ‬אותי‭ ‬לאחרים‭. ‬גם‭ ‬ככה‭ ‬הוא‭ ‬כבר‭ ‬אז‭ ‬היה‭ ‬זקן‭, ‬והישיבה‭ ‬למעשה‭ ‬נוהלה‭ ‬על‭ ‬יד‭ ‬בנו‮'‬‭.‬

כתב‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬ד"ר‭ ‬חיים‭ ‬שיין‭ (‬מרצה‭ ‬במכללת‭ ‬‮"‬שערי‭ ‬משפט‮"‬‭ ‬ובמכללת‭ ‬נתניה‭) ‬שהוא‭ ‬זכה‭ ‬ללמוד‭ ‬אצל‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭ ‬שמואלי‭ ‬זצ"ל‭ ‬ולהיות‭ ‬קשור‭ ‬אליו‭ ‬במשך‭ ‬35‭ ‬שנה‭, ‬ו"אם‭ ‬אנשים‭ ‬היו‭ ‬יודעים‭ ‬על‭ ‬הכוחות‭ ‬שלו‭, ‬היה‭ ‬תור‭ ‬כל‭ ‬יום‭ ‬מהישיבה‭ ‬עד‭ ‬רחוב‭ ‬יפו‭ ‬לפחות‭. ‬עיקר‭ ‬העבודה‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭ ‬בהסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה‭. ‬ענוה‭ ‬מופלאה‭ ‬מדורות‭ ‬קדמונים‭. ‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬עבד‭ ‬כ"סנדלר‮"‬‭ ‬ברחוב‭ ‬אגריפס‭, ‬כשאת‭ ‬רוב‭ ‬שעות‭ ‬היממה‭ ‬השקיע‭ ‬בלימודי‭ ‬קבלה‭ ‬ובתפילה‭ ‬בכוונות‭. ‬ראיתי‭ ‬מופתים‭ ‬ניסיים‭ ‬שבבוא‭ ‬היום‭ ‬עוד‭ ‬יסופר‭ ‬בהם‮"‬‭.‬

וסיפר‭ ‬לי‭ ‬שכני‭ ‬המקובל‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אפרים‭ ‬אלבז‭ ‬יבלח"א‭, ‬שזוכר‭ ‬שהייתה‭ ‬חברות‭ ‬מופלאה‭ ‬וקשר‭ ‬נשמות‭ ‬בין‭ ‬רבי‭ ‬מרדכי‭ ‬שרעבי‭ ‬לרבי‭ ‬שלום‭, ‬שאמנם‭ ‬היה‭ ‬תלמידו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬מרדכי‭, ‬אבל‭ ‬כעין‭ ‬תלמיד‭-‬חבר‭. ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬שם‭ ‬בישיבה‭ ‬בפינתו‭ ‬ולומד‭ ‬שנים‭ ‬ארוכות‭ ‬במשך‭ ‬לילות‭ ‬ארוכים‭. ‬וכך‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬ששמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬סיפר‭ ‬על‭ ‬שתיקתו‭ ‬והתבטלותו‭. ‬

02

אני‭ ‬כותב‭ ‬טור‭ ‬זה‭ ‬במשך‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭, ‬מאיר‭ ‬דמויות‭ ‬מופת‭, ‬וחש‭ ‬שאין‭ ‬לי‭ ‬עדיין‭ ‬את‭ ‬הפרספקטיבה‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬סיפורי‭ ‬מופת‭ ‬המתרחשים‭ ‬לנגד‭ ‬עינינו‭ ‬בהווה‭, ‬מאז‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭, ‬ושייקח‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬להבין‭ ‬מה‭ ‬שרואות‭ ‬עינינו‭. ‬בין‭ ‬בכי‭ ‬לבכי‭ ‬בתקופה‭ ‬האחרונה‭, ‬בין‭ ‬הלוויה‭ ‬להספד‭, ‬אנחנו‭ ‬פוגשים‭ ‬דרגות‭ ‬בלתי‭ ‬נתפסות‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬אצל‭ ‬לוחמים‭ ‬ומשפחותיהם‭, ‬ולהבדיל‭, ‬אצל‭ ‬נופלים‭ ‬ומשפחותיהם‭. ‬נאומי‭ ‬הספד‭ ‬של‭ ‬הורים‭ ‬על‭ ‬ילדיהם‭, ‬של‭ ‬אחים‭, ‬סבים‭, ‬חברים‭, ‬רבנים‭, ‬מורים‭, ‬מפקדים‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬ייכנסו‭ ‬להיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬כיצירות‭ ‬מופת‭, ‬שיש‭ ‬בהן‭ ‬ביטוי‭ ‬לגבולות‭ ‬בלתי‭ ‬נתפסים‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬וגדלות‭ ‬נפש‭. ‬הם‭ ‬מפרשים‭ ‬לנו‭ ‬מאליו‭, ‬פירוש‭ ‬אחר‭ ‬פירוש‭, ‬את‭ ‬הפרשיה‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭ ‬בתורה‭, ‬ובחיים‭, ‬פרשיית‭ ‬עקדת‭ ‬יצחק‭, ‬הניסיון‭ ‬העליון‭.   ‬

אמרה‭ ‬לי‭ ‬גב‮'‬‭ ‬לאה‭ ‬סרלואי‭ ‬בשם‭ ‬הרבנית‭ ‬ד"ר‭ ‬איילה‭ ‬גליקסברג‭: ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬הלך‭ ‬לעקוד‭ ‬את‭ ‬יצחק‭ ‬באמונה‭ ‬שלימה‭ ‬ובלב‭ ‬חפץ‭. ‬עם‭ ‬כל‭ ‬הקושי‭ ‬הבלתי‭ ‬אפשרי‭ ‬להכלה‭, ‬לא‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭. ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬מדרש‭ ‬שאומר‭ ‬שאברהם‭ ‬אבינו‭ ‬בכה‭ ‬בעקידה‭. ‬אז‭ ‬האם‭ ‬בכל‭ ‬אופן‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭? ‬לגמרי‭ ‬לא‭, ‬אבל‭ ‬כוח‭ ‬האמונה‭ ‬שלו‭ ‬אינו‭ ‬מבטל‭ ‬את‭ ‬הטבע‭ ‬של‭ ‬‮"‬כרחם‭ ‬אב‭ ‬על‭ ‬בנים‮"‬‭. ‬הבכי‭ ‬שבא‭ ‬מהכאב‭ ‬האינסופי‭ ‬אינו‭ ‬מבטל‭ ‬בכהו‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬שלימות‭ ‬האמונה‭ ‬והמעשה‭. ‬

‮"‬הייתי‭ ‬עושה‭ ‬שוב‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬הדבר‮"‬‭, ‬כתבו‭ ‬נופלים‭ ‬בצוואתם‭, ‬ו"היינו‭ ‬מחנכים‭ ‬את‭ ‬בנינו‭ ‬שוב‭ ‬בדיוק‭ ‬לאותם‭ ‬ערכים‮"‬‭, ‬אמרו‭ ‬הורים‭ ‬בנפול‭ ‬בניהם‭. ‬הוא‭ ‬שאמרתי‭ ‬‮–‬‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬הבנה‭ ‬בדרגות‭ ‬כאלה‭, ‬ועל‭ ‬מה‭ ‬שלא‭ ‬מבינים‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לכתוב‭.‬

03

סיפר‭ ‬לי‭ ‬חנניה‭ ‬וינברגר‭: ‬לדודי‭, ‬הרב‭ ‬ראובן‭ ‬מרגליות‭ [‬מייסד‭ ‬ספריית‭ ‬הרמב"ם‭ ‬בת"א‭, ‬חוקר‭ ‬ומחבר‭ ‬ספרים‭ ‬רבים‭, ‬ומהבקיאים‭ ‬בתורה‭ ‬בדור‭ ‬הקודם‭. ‬מ‭.‬ד‭.], ‬היה‭ ‬קשר‭ ‬טוב‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬אבל‭ ‬הכל‭ ‬היה‭ ‬בהתכתבות‭. ‬המפגש‭ ‬הראשון‭ ‬שלו‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬פנים‭ ‬אל‭ ‬פנים‭ ‬היה‭ ‬רק‭ ‬כשעלה‭ ‬ארצה‭ ‬בשנת‭ ‬תרצ"ה‭, ‬כידוע‭, ‬וזו‭ ‬הייתה‭ ‬שנתו‭ ‬האחרונה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרב‭, ‬רצה‭ ‬דודי‭ ‬לשמוע‭ ‬עליו‭ ‬יותר‭, ‬והוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬הצדיק‭ ‬הירושלמי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭ ‬לוין‭ ‬בלשון‭ ‬זו‭: ‬‮'‬אתה‭, ‬שהיית‭ ‬תלמיד‭ ‬וחבר‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬מה‭ ‬אתה‭ ‬יכול‭ ‬לומר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬גדלותו‭?‬‮'‬‭ ‬השיב‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭: ‬‮'‬מי‭ ‬אני‭ ‬שאוכל‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬גדלותו‭? ‬וקטנות‭ ‬לא‭ ‬ראיתי‭ ‬אצלו‭ ‬מימי‮'‬‭. ‬

04

סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אריה‭ ‬פינסקי‭: ‬‮'‬סבי‭, ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬לופיאן‭ [‬היה‭ ‬מגדולי‭ ‬תנועת‭ ‬המוסר‭, ‬המשגיח‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬כפר‭ ‬חסידים‭. ‬מ‭.‬ד‭], ‬התמנה‭ ‬למשגיח‭ ‬בישיבת‭ ‬כפר‭ ‬חסידים‭ ‬עוד‭ ‬כשהייתה‭ ‬במושבה‭ ‬זיכרון‭ ‬יעקב‭. ‬היו‭ ‬קצת‭ ‬חיכוכים‭ ‬בין‭ ‬בעלי‭ ‬הבתים‭ ‬לבין‭ ‬הישיבה‭. ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬הלך‭ ‬אחד‭ ‬מבעלי‭ ‬הבתים‭ ‬להתבונן‭ ‬ולראות‭ ‬איך‭ ‬מתפללים‭ ‬בישיבה‭. ‬הוא‭ ‬תיאר‭ ‬באותנטיות‭: ‬‮"‬כולם‭ ‬שם‭ ‬התפללו‭, ‬והיה‭ ‬שם‭ ‬אחד‭ ‬שדיבר‭ ‬כל‭ ‬הזמן‮"‬‭ (=‬תפילתו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬נראתה‭ ‬כדבר‭ ‬איש‭ ‬אל‭ ‬רעהו‭. ‬הוא‭ ‬דיבר‭ ‬עם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬כפשוטו‭, ‬כמו‭ ‬התפילה‭ ‬במקורה‭).‬

בסוף‭ ‬ימיו‭ ‬התגורר‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬אצל‭ ‬הורי‭, ‬בשכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭. ‬אע"פ‭ ‬שהיה‭ ‬ידוע‭ ‬יותר‭ ‬כאיש‭ ‬מוסר‭, ‬את‭ ‬דרכו‭ ‬התחיל‭ ‬כראש‭ ‬ישיבה‭ ‬בעיירה‭ ‬קלם‭. ‬אחד‭ ‬מתלמידיו‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬בקלם‭ ‬היה‭ ‬לימים‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬שכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭, ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬מן‭ ‬ההר‭, ‬שלמד‭ ‬שם‭ ‬לפני‭ ‬לימודיו‭ ‬בישיבת‭ ‬טלז‭. ‬כשהגיע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭ ‬לישיבת‭ ‬‮"‬כנסת‭ ‬חזקיהו‮"‬‭ ‬בזיכרון‭ ‬יעקב‭, ‬הפך‭ ‬השיעור‭ ‬הכללי‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נח‭ ‬שימעונוביץ‭ ‬להתנצחות‭ ‬למדנית‭ ‬בינו‭ ‬לבין‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אל'ה‭, ‬עד‭ ‬שהציע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נח‭ ‬שבמקום‭ ‬זה‭ ‬ילמדו‭ ‬יחד‭ ‬את‭ ‬השיעור‭ ‬ביניהם‭, ‬לפני‭ ‬מסירתו‭. ‬וכך‭ ‬היה‮'‬‭. ‬

עוד‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬האדמו"ר‭ ‬מצאנז‭ ‬רבי‭ ‬יקותיאל‭ ‬יהודה‭ ‬הלברשטם‭ ‬אמר‭ ‬פעם‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬אומות‭ ‬ניטרליות‭, ‬לכאורה‭, ‬שלא‭ ‬הצטרפו‭ ‬למאבק‭ ‬נגד‭ ‬ישראל‭: ‬לעתיד‭ ‬לבוא‭, ‬בעולם‭ ‬האמת‭, ‬יבואו‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬אומות‭ ‬לבקש‭ ‬שכרן‭, ‬בטענה‭ ‬שלא‭ ‬הציקו‭ ‬לישראל‭, ‬ואולי‭ ‬אפילו‭ ‬שעזרו‭ ‬לישראל‭. ‬ואז‭ ‬יגידו‭ ‬להם‭: ‬‮"‬ואיך‭ ‬הצבעתם‭ ‬באו"ם‭…?‬‮"‬‭…‬‮'‬‭ ‬וד"ל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…