בדרך לכותל

הר ציון ירכתי צפון

תמונה בתצפית על הר הבית מכפר התימנים
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת אביבית בעיבורו של כסלו, מצד אחד מנעימה את הדרך לצועדים לכותל, אך מצד שני מזכירה לנו את חובתנו לבקש על הגשמים.
בטרם עלה עמוד השחר יצאתי לכיוון הכותל יחד עם ידידי, איש הביטחון לשעבר, יוני קליין. כבר סיפרתי לא פעם כיצד זוג הגיבורים, יוני ואביבה, משדרגים לנו את השבת כל אימת שהם באים להתארח אצלנו. אביבה עלתה לארץ לבדה מז׳נבה שבשוויץ, הצטרפה לצוות חשאי במשטרה ועושה שם חיל במיגור הטרור והפשע מרחובות ירושלים.
יוני, שגדל במשפחה חרדית ליטאית, התגייס למשטרה ליחידת מודיעין מובחרת והמשיך לאחר מכן, עד לא מזמן, לשרת בתפקידי ביטחון. אביבה, רעייתו, באה ממשפחה מרוקאית שורשית ואצילית. יוני צמח במשפחה יקית, חרדית מאוד, תורנית ומפוארת. לאחר שהכיר את אביבה בשירות הקבע במשטרה, נישאו ברוב עם ובליווי שתי המשפחות המכובדות בירושלים. כזוג ציוני וערכי הם עברו לגור ביישוב מקסים בגוש עציון.
בשבילי הזוג המופלא, הערכי, החלוצי והעדין הזה, הם דוגמה חיה לחזון קיבוץ הגלויות ותקומת ישראל, שסוללת את הדרך בגבורה גדולה לבניין המקדש.
02
בעקבות הטור שכתבתי בשבוע שעבר על כיסופים בני שנות אלפיים של יהודי תימן לתפילה בכותל ולבניין המקדש, הוזמנתי על ידי עמותת ״עטרת כהנים״, גואלי ירושלים, לסיור מיוחד בכפר התימנים. ר׳ מתי דן, מנהל עטרת כהנים מצביע בהתרגשות רבה על ששת הדונמים שנרכשו על ידי היהודים שהגיעו לארץ מתימן בעלייה שנקראה ״אעלה בתמ״ר״. בזכות המסירות וגאולת הקרקע של אותן משפחות יקרות לפני 140 שנה, ובזכות פעולות עטרת כהנים בשנים האחרונות, ששת הדונמים מאכלסים היום למעלה מ-40 משפחות יקרות.
מפציר בי, בהתרגשות, ר׳ מתי דן הכהן: אתה חייב לעלות איתי לתצפית החדשה בבניין שגאלנו. רק מתצפית זו, ולא משום מקום אחר בירושלים, ניתן להבין את תיאור דוד המלך בתהילים, מ״ח: ״יפה נוף משוש כל הארץ, הר ציון ירכתי צפון, קריית מלך רב״.
אנו עולים אל גג הבית שבו גרות שבע משפחות חלוציות, ערכיות, מאושרות וברוכות ילדים. ״אנו נהנים בכל רגע מהנוף היפה בעולם״- – כך שחה לי אחת האימהות.
עלינו לגג, קריאת ״וואאוו״ רמה ונרגשת נפלטה מפי לנוכח הנוף המהמם. ר׳ מתי שולף תנ״ך עתיק ומקריא את פסוקים ל׳-לב׳ בפרק ט״ו בשמואל ב: ״…ודוד עולה במעלה זיתים…עולה ובוכה.. ויהי דוד בא עד הראש (ראס אל עמוד) אשר ישתחווה שם לא-לוקים״.
התצפית שאנו ניצבים עליה, בכפר התימנים, סמוכה למעלה זיתים שבראס אל עמוד (הערבים שימרו גם כאן את השם התנ״כי של השכונה המיוחדת הזו, כפי שמוזכר בספר שמואל ב׳ – ״הראש״ = ראס אל עמוד. התצפית ממוקמת ליד הראש – בטבורו של כפר התימנים, הוא כפר השילוח הצופה אל הר הבית ואל ארמון המלך ב׳עיר דוד׳).
ר׳ מתי מסביר לי כי הנוצרים ניסו ״לגנוב״ עבור בניית בתי העבודה זרה שלהם את שמו המקודש של הר ציון, שהוא שמו המפורש בתנ״ך של הר הבית. הם קראו בעורמה לגבעה שבה מיוחס מיקומו של קבר דוד, ליד שער ציון – הר ציון. במשך השנים הטעות הזו השתרשה בפי כול.
כפי שמתואר בפסוקים הנ״ל בשמואל ב׳ – דוד המלך עולה בשגרת יומו, כהרגלו, מארמונו בעיר דוד, ופניו לכיוון מזרח, לכיוון ה׳ראש׳ – לרכס הראשון של הר הזיתים (כפר השילוח), מפנה מבטו בהתרגשות צפונה אל עבר הר המוריה (הוא הר ציון), משתחווה וממשיך דרכו.
ואכן לא לחינם עושה המלך דרכו לראס אל עמוד, כי רק מכאן ניתן לצפות אל עבר כל חלקי ירושלים העתיקה והמתחדשת, ולחוש את פסוקי הנבואה מתגשמים אחד לאחד.
השקפנו לתצפית לדרום והתפעלנו מנוף קדומים – שכונת נוף ציון, רכס ארמון הנציב (לכאן הגיע אברהם אבינו מחברון וכאן נגלה אליו לראשונה הר המוריה, הר העקדה, ״וישכם אברהם…אל המקום אשר עמד שם פני ה״ – אכן מארמון הנציב נראים ההרים שסובבים את ירושלים – כמאמר דוד המלך בתהילים קכ״ה – ״ירושלים הרים סביב לה וה׳ סביב לעמו, מעתה ועד עולם״ – ולכן ה׳ צריך לכוון את אברהם להר הקדוש מכל ההרים – הר המוריה).
הפניתי מבטי אל הרוח המערבית – משם נשקפים שכונת אבו טור, מלון הר ציון, גיא בן הינום, החווה בגיא לאירועים והחווה החקלאית – שתיהן בניהול מופלא של ׳״עמותת אלעד – עיר דוד״. מעליהם קצת ימינה – בית העלמין הקדום ״סמבוסקי״, שם נטמנו יהודים מעניי ירושלים. בית החיים המיוחד הזה חולל ונהרס כמעט לחלוטין עד שלאחרונה נלקח לטיפולה המסור של עמותת אלעד, שוקם, שופץ ושוחזר.
הפניתי ראשי אחור אל הרוח המזרחית – שם התגלתה לפניי השכונה היהודית מעלה זיתים שנוסדה על ידי משפחת מוסקוביץ׳ ונבנתה על ידי הקבלן והיזם, ר׳ נחמן זולדן. כשלמדתי ב׳מרכז הרב׳ השתתפתי בכניסה הראשונה לראס אל עמוד. תפקידנו היה לאכלס את הבית שנרכש על ידי משפ׳ מוסקוביץ׳, ולשמור עליו עד שיתקבלו אישורי העירייה והממשלה לבניית שכונה יהודית ראשונה על הר הזיתים, לאחר 2000 שנות גלות ושממה. אני הייתי ממונה על אספקת הציוד, הריהוט והמזון למתנדבים המסורים. בגלל חשש מאיומים של הממשל האמריקאי, גרמו ההיסוסים של עיריית ירושלים עיכובים מיותרים באישורי הבנייה.
המשכתי לתצפת לכיוון מזרח, לכיוון רכס הר הזיתים, שם טמונים גדולי האומה וקדושיה ולמרגלותיו מרכז תיירות, שמנוהל על ידי עמותת אלעד הממקום ממש מעל ״יד אבשלום״. צפונה יותר נצפה נחל קדרון הקרוי ״עמק המלך״.
הפניתי מבט ימינה לכיוון צפון, שם התגלו בכל הדרם – הר הבית, שערי חולדה, הכותל הדרומי, הגן הארכאולוגי ע״ש דוידסון, הפינה הדרום מערבית של חומת הר הבית שם נמצאה כתובת, חקוקה באבן – ״בית התקיעה להכריז״. ומצד מזרח ההגבהה של הר הבית שמתחתיה הקמרונים שבנה הורודוס המכונים – ״אורוות שלמה״.
עוד קצת ימינה ניתן להבחין על הר הזיתים בבית החושן ובהמשך – בית אורות, מלון דן ירושלים וקמפוס האוניברסיטה העברית.
03
נחזור לתפילת השבת מול מקום בית קודשנו – בשעה שצעדנו דרך השוק הערבי פנתה אלינו אישה נכבדה בשאלה – לאיזה מניין היא תוכל להצטרף בשעה זו בכותל? תיארתי לה את שלל המניינים המתקיימים באותה שעה ליד מחיצת עזרת נשים.
הרהרתי בליבי כמה חשוב לספר על המניינים הקבועים בכותל בכדי להקל על עולי הרגל להתמצא במבוך המניינים הקבועים.
השבוע, למשכימי קום, נפרט מספר מנייני ותיקין קבועים ומסודרים, שמתחילים את תפילות שחרית של שבת בכותל.
בחורף תפילת ותיקין מתחילה בשעה 06.00 בבוקר, בקירוב. (מסיימים מוסף בין 07.30 ל–08.00)
על המניין הגדול בנוסח תימן כבר סיפרנו. הגבאי הוא ר׳ פרץ חיראק. במניין המיוחד הזה שמתקיים בדרך כלל במנהרה הגדולה, בעל הקורא עושה הפסקות תכופות במהלך התפילה כדי לאפשר למתורגמן לקרוא פסוק פסוק את תרגום אונקלוס לארמית, תוך כדי העליות לתורה.
גם על מניין הוותיקין הגדול ללספרדי בנוסח מרוקאי כבר סיפרנו. הגבאי המסור הוא חכם שאול נוקריאן שאחראי גם על הקידוש המושקע לאחר תפילת מוסף. מיקומו של המניין נקבע בצלע המערבית של הרחבה סמוך לחלק המוגבה של הרחבה, כדי לאפשר לנשים היושבות ליד המעקה לשמוע ולהשתתף בתפילה. חכם שאול מפצל את קריאת התורה בין הרבה שולחנות בכדי לאפשר ליותר ויותר מתפללים לעלות לתורה, מבלי לגרום לעיכובים.
עוד אציין את מניין הוותיקין החשוב והמרכזי של חכם דוד טוטיאן המתקיים במרכז הרחבה, בנוסח ספרדי ירושלמי. מניין זה ידוע כמניין מסודר מאוד וכ׳הכי מהיר בכותל׳. גם מכאן התפילות מגיעות ׳אקספרס׳ ליעדן…
סמוך למחיצת עזרת נשים בשליש הקרוב לכותל, מתקיים מניין ותיקין חשוב נוסף של הרב חכם לוי נחום, בנוסח צפון אפריקה – טריפוליטאי. אחד מעמודי התווך כאן הוא ידידי הוותיק, הרב אורי קרעי, שעבר לאחרונה להתגורר ולחזק את שכונת אבו טור. איתם מתפללים הרב עזרא דייפני, הרב אהרן מורה והרב צבי שלי, מהרובע הקרוי מוסלמי, ועוד.
מניין ותיקין ננוס סמוך למחיצה, בחלקה הקרוב לכותל, הוא המניין הגדול בנוסח חסידי, שעליו כבר כתבתי, בניהול המקובל, הרב ציינווירט, והגבאי הוותיק, רבי יוחנן ויינגרטן. בעל הקורא כאן הוא רבי יהודה אוסטרליץ, ותיק גם הוא.
ממש מאחורינו בסמוך למחיצה, בחלקה המערבי, מתקיים מניין ותיקין חשוב וגדול, בנוסח אשכנז, בניהול הרב שמעון זינגר, החיפאי במקור. בעל הקורא המוכשר הוא הרב משה ארנד. גם עליהם כבר כתבתי גדולות ונצורות.
ויש עוד מניין ותיקין חשוב במרכז הרחבה, מרחק נגיעה מהכותל, בנוסח ספרד (יוצאי אירופה), של הרב משה וייס, אחיו של הרב ישראל וייס, הרבצ״ר בדימוס. בעל הקורא הקבוע הוא הדיין, הרב משה פרקוביץ.
המניין הגדול ביותר בזמן ותיקין בכותל הוא המניין הוותיק של הרב חיים יום טוב זילברמן, שמתקיים בקביעות ממש בסמוך לכותל.
צמוד אליו מתקיים המניין הזריז של הרב ברוך גליס, איש הרובע והממונה כראש המועצה הדתית נשר, שהתפצל מהמניין הגדול של הרב זילברמן, בכדי להיות קומפקטי וגמיש יותר בזירוז בעלי התפילה. גם מכאן מגיעות התפילות במהירות ליעדן.
מניין חשוב נוסף הוא המניין הוותיק של הרב גרינפלד בנוסח חסידי, המתקיים בתוך המנהרה הגדולה של קשת וילסון, ממש סמוך לפתחה.
מקווה שלא שכחתי מישהו, במחילה. ט.ל.ח.
למאחרים קום – בקרוב אמנה לכם בלי נדר גם את מנייני ההמשך שמתחילים אחרי ותיקין בכותל.
אשמח להערות, להארות ולעדכונים.
שבת שלום. שבת וישב, שנותנת לנו דוגמה כיצד מתקבלות ברצון תפילות שיוצאות מן הלב, ומתקיימות לפני מי שאמר והיה העולם.

בתמונה הראשית: תמונה בתצפית על הר הבית מכפר התימנים

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד שחם) לקיים הליך גישור פלילי. "היועמ"שית הכריעה: לא להליך גישור", נכתב באחד מהעיתונים שמסקרים את המשפט באובייקטיביות כמו כל דבר שמעורב בו נתניהו.
נתחיל ונאמר שבמחנה הימין הנטייה היא לא ללכת לגישור או עסקת טיעון, אלא להמשיך ולגלות את העבירות והכשלים שבהליך המשפטי שהשפיע ישירות על הבחירות וגרם להעברת מנדטים מצד לצד אי אז בתחילת המסע. בין אם אתם בעד הליך גישור, או נגדו, שלוש שנים לשלושת התיקים זו הזדמנות מצוינת לעצור רגע ולגלות זוויות שנעלמות לפעמים מן העין.
שלוש שנים של משפט ובינתיים מה אנחנו למדים? ריכזתי לכבוד האירוע שלוש נקודות תקשורתיות וממש לא משפטיות כדי להבין את האווירה, האקלים ולמה הרפורמה המשפטית הנחוצה כוללת גם תיקון חזק לתקשורת:
01
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים שעסקת הטיעון כבר היתה מונחת על השולחן מתחילת המשפט, כך דיווח רק לאחרונה כמובן, הפרשן גיא פלג – כלומר בפרקליטות המדינה המוטיבציה היתה להגיע לאיזשהו הליך, שאינו כולל בירור הצדק והעבירות, רק כדי לסיים בעסקת קלון שכבר פורסמה לפני כשנה. אצל כתבי המשפט ההודעה הזו של הפרקליטות לא מובילה למסקנה שיש פה במקרה הטוב אובר מוטיבציה להזזת ראש ממשלה פופולרי מתפקידו ובמקרה הרע עוול נוראי. עסקת הטיעון המפורסמת כוללת השמטה של סעיף השוחד, שאחרי שלוש שנים על סמך משפטנים בכירים כבר מפוררת לגמרי. הקלות הזו שבה אישום בשוחד נגד ראש ממשלה זוכה להסכמת ויתור בעסקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ללא האישום ב'שוחד, מרמה והפרת אמונים' וכתב אישום הכולל רק את שני הסעיפים האחרונים, ספק אם הימין היה מאבד את מספר המנדטים שהוביל לממשלת השינוי. כל הזועקים לד-מו-קר-טיה ברחובות מתעלמים מהקלות הבלתי נסבלת להמציא אישום בשוחד ערב בחירות כדי לפגוע בצד המשתתף בחגיגה הדמוקרטית.
02
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים, ותקנו אותי אם אני טועה, ששום עד ושום ראייה לא הפכו לכותרת ש'נועלת' על ראש הממשלה עד היום אישום כלשהו. שלוש שנים ואף אחד בציבור לא זוכר מהדורת חדשות הנפתחת בכותרת דרמטית שמסבכת באמת את נתניהו בעבירות הפליליות בהן הוא הואשם. כולנו זוכרים איך בתקופה שלפני פתיחת המשפט כיכבו הדלפות פליליות ערב ערב, הוקראו בקול דרמטי ועוצבו בטקסטים שחורים ואדומים כדי לספר כמה החשדות מאומתים. איפה כל זה? מישהו זוכר שם של עד או עדות שמסבכת את ראש הממשלה באישום השוחד?
כתבי המשפט המוטים באופן בוטה, היו צריכים היום, שלוש שנים אחרי, להיות כוכבי בידור וספקי כותרות שבוע אחרי שבוע בעקבות התנהלותם במשפט. למה זה לא קרה? למה חלקם כבר מזמן לא באירוע? כי מדובר בתיקים תפורים היטב גם תקשורתית, אשר נועדו להסתיים בפרישת הנאשם עוד בתחילתם.
03
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים באיזה קמפיין תודעה אלים השתמשו כאן כדי לסגור על ראש הממשלה. רוצים דוגמה? מישהו זוכר את "איך ראש ממשלה שצריך להגיע שלוש פעמים בשבוע לבית המשפט יכול לנהל את המדינה?", זה היה אחד מהטיעונים הנפוצים כדי להשפיע על הציבור להתנגד למשפט צדק ולעיקרון "אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו" – מה שהוביל להשפעה ישירה על מערכת הבחירות. קצת יותר משלוש שנים אחרי, וכולנו יודעים איך נתניהו לא רק שיכול היה להיבחר שוב, אלא גם לנהל את המדינה ללא הצורך להגיע לבית המשפט "שלוש פעמים בשבוע". ניפגש כאן בעוד שלוש שנם למסקנות נוספות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר לדמיין מקרה דומה אני מתכוון לכל פעם שימני בעצם אומר את המשפט "אם זה מישהו מהימין שהיה אומר או עושה כך זה היה נראה אחרת". למה אני והמחנה שלי צריכים להתנהל תחת הדפוס הזה ולדמיין מה היה קורה? וכאן נכנסת סערת גלית גוטמן והאמירה "החרדים מוצצים לנו את הדם" לתמונה. 

הטור הזה נכתב עוד לפני שגוטמן התנצלה בשידור, אתם ודאי קוראים אותו אחרי שעשתה זאת. בתחילת השבוע קבעה איזושהי ועדת משמעת ב'קשת' שגוטמן לא תושעה משידור, אפילו לא לשבוע אחד סמלי, ותסתפק בהתנצלות בפתח התכנית. סערת גלית גוטמן ייחודית ומקוממת מרבדים רבים, את חלקם אתם בטוח כבר שמעתם: איך יכול אולפן שלם כמעט (למעט הפרשן ברק סרי) לשבת בנינוחות למשמע משפט כזה, אמירה שכל בר דעת ובטח כל איש תקשורת יודע שמתכתבת עם סטריאוטיפים אנטישמיים. האם זה בגלל שרובם חושבים כמוה בדיוק ולא מסוגלים לתקוף אמירה כזו? האם מחשש שלא יוזמנו יותר לתכנית? לזכותם ייאמר שמחוללת האירוע הפגינה לא רק נבזות, היא גם השתלחה בפאנליסט היחיד שהעז להעיר לה והאשימה אותו בריצוי מצביעים חרדים שלו (סרי הכריז לפני כחודשיים כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד). 

זה אירוע טלוויזיוני חריג גם בגלל שהמנחה שיודעת להטיף לכל דבר שזז במדינה, לא ראתה לנכון להתאפס על עצמה, ולהציל מעט מהכבוד תוך כדי השידור עצמו. 

החריגות מגיעה גם מההתנצלות שפרסמה גוטמן מיד אחרי התכנית, טקסט יבש שלכאורה נכתב כדי לצאת ידי חובה, שממסגר אותה כאוהבת הארץ גדולה שלא הובנה נכון, היא בכלל התכוונה למנהיגי הציבור. כמובן שמדובר בשטויות, בדברים שלה ציינה את גודלם (וטעתה כמובן) של החרדים לכן ברור שהיא מתכוונת לציבור עצמו. 

אבל קרה באירוע הזה דבר נוסף שהופך אותו לשובר שיאים בלתי נסבלים: היעדר הענישה המינימלית. מגישת טלוויזיה באמירה הכי קיצונית ומסיתה שנשמעת באופן פומבי, ולא בחלל ריק. בשבועות של קמפיין בהובלת מטות המאבק כנגד הרפורמה, עם תהלוכות שנאה לכיוון בני ברק וסרטונים אלימים מילולית – גוטמן רק הביאה את זה אל הבמה של ערוץ 12 ואל הקהל שצמא לעוד שנאה. איך דברים קשים כאלו לא מסתכמים בהשעיה ארוכה? נשגב מבינתי. השעיה קצרה? גם אפשרות. חופשה של כמה ימים מהתכנית? הייתי מקבל הכל. 

וזה אפרופו ההשוואה האוטומטית ל"אם מדובר היה במנחה ימני מה היה קורה?" לא צריך להשוות וכאמור, כבר נמאס מזה. אפשר פשוט להשוות למנחה מהשמאל. 

בתחילת 2019 אחרי עוד כתבה בחדשות 13 על שירות חיילים ביו"ש, סיכמה העיתונאית אושרת קוטלר ואמרה: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם". באותו המשדר ולאחר שהגיעו לא מעט תלונות, קוטלר חצי הבהירה את דבריה וחצי עמדה את שלה. היא הושעתה מהגשת התכנית. ואגב, באירוע הזה בעצם הסתיימה הקריירה הארוכה שלה. וזו החוצפה של "קשת" לדעתי: מסתבר שעל הרבה יותר מהשתלחות בחיילים, על הכפשה שמזכירה את אירופה של שנות ה-30 תסתפק גוטמן בהתנצלות בפתיחת התכנית הבאה שתגיש. 

רוצים עוד דוגמה? גוף תקשורת שמכריז על עצמו 'הטלוויזיה של ישראל' שכבר ידע להשעות את התכנית 'אופירה וברקו' על האמירה נגד חברי כנסת ערבים "מחבלים היושבים בכנסת", לא רואה לנכון להשעות את גוטמן אפילו לתכנית אחת. אז חיילי צה"ל שווים השעיה? ח"כים ערבים שווים ענישה? ומשפחות חרדיות שסופגות הערות ואלימות בימים אלו – לא?  

אסור לקנות את ההתנצלות לכאורה של גוטמן, ובטח שלא להאמין לה. אם זה היה אמיתי, גם מקום העבודה וגם העובדת שפגעה בציבור שגם ככה נמצא תחת מתקפה, היו מסכימים יחד על השעיה. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…