טור אורח

השבת כבסיס לכל

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

בשבת זו אנו קוראים שתי פרשיות, "ויקהל" ו"פקודי", שבהן מתוארת מלאכת המשכן והקמתו.

לפי מסורת חז"ל, משה רבנו הקהיל את כלל ישראל אחרי יום הכיפורים, לאחר שניתנו הלוחות השניים. בתחילה משה מצווה את העם על השבת ורק אחרי כן מפרט את מלאכת המשכן. לעומת זאת, בפרשת "כי תשא" נאמר קודם הציווי על השלמת מלאכת המשכן ורק אחר כך בא הציווי על שמירת השבת: "ושמרתם את השבת… קודש היא לכם".

על דרך הפשט אומרים המפרשים שיש להבדיל בין מצבם של כלל ישראל קודם לחטא העגל ולאחריו. לפי רוב המפרשים, תחילה נאמר הציווי על הקמת המשכן, לאחר מכן היה חטא העגל והמסתעף ממנו, ורק אחר כך למחרת יום הכיפורים כשהקב"ה התרצה, הוא ציווה שוב על מלאכת המשכן.

לפני חטא העגל, היה עם ישראל במדרגה כל כך גבוהה שגם אם ההכנות למלאכת המשכן היו נעשות בשבת – לא היה בזה זלזול בקדושת השבת. הם היו בבחינת "בכל מקום אשר תזכיר את שמי אבוא אליך…" – היה גילוי שכינה. כידוע, ההכנות והבניה של המשכן, ואפילו בניית בית המקדש עם כל חשיבותה, אינן דוחות את השבת; אולם לאחר שהוקם המשכן, העבודה שם כולל הבערת אש, שחיטה וכל הנצרך, דוחה את השבת. בפרשת 'כי תשא' ציווי השבת נאמר בסוף, מפני שאז גם ההכנות דחו את השבת; אבל בפרשת 'ויקהל' שנאמרה לאחר חטא העגל, הציווי על השבת נאמר בהתחלה, ללמד שבניית המשכן אינה דוחה את השבת.

השבת תופסת מקום מרכזי בהשקפת עולמה של היהדות. חז"ל אומרים שמי שמחלל שבת דינו כעובד עבודה זרה. זהו דבר חמור שלא נאמר על מצוות אחרות, מפני ששבת מקפלת בתוכה את יסודות האמונה. מי שמאמין בשבת ושומר את השבת, מאמין שהעולם נברא ומאמין שיש בורא שברא את העולם למטרה מסוימת. ממילא, אדם זה משתלב באותה מטרה שלשמה הוא נברא ולא עושה ככל העולה על רוחו. לכן אומרים חז"ל שאם ישראל היו שומרים שתי שבתות, מיד היו נגאלים.

אין ספק שחילול שבת היא אחת הסיבות למכה הקשה של תאונות הדרכים, שיום-יום אנו שומעים על נפגעיה. נכון שצריך להשקיע בתשתיות ובשיפור הכבישים והאכיפה, אך לא זה שורש הבעיה. כל עוד רשות הרבים של מדינת ישראל מזולזלת על ידי רמיסתה של קדושת השבת, הציבור ימשיך לשלם את המחיר. אמנם אנו לא יודעים את חשבונות שמיים, אך כשבאה מכה כזו מוטל עלינו לשאול בשל מה היא באה, כמו שכותב הרמב"ם בהלכות מלכים שאם צרה באה על הציבור עליהם לפשפש במעשיהם ולא לומר "מקרה הוא". לכן חשוב שעם ישראל יידע שיש לו יום מנוחה וקדושה, לא כדי לבלות אלא כדי להכיר בבורא עולם ולדעת לאיזו מטרה נברא העולם – ממה צריך לחדול ומה עלינו לעשות. יהי רצון שכל עם ישראל ישמור את השבת כהלכתה, ובעזרת ה' תסור מאתנו מכת תאונות הדרכים, ונזכה ליום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים

עוד במדור זה

ב׳תאגיד׳ חייבים להתייחס גם לנושא שלא מדברים עליו: תוכן יוקרתי והציבור הדתי

ב׳תאגיד׳ חייבים להתייחס גם לנושא שלא מדברים עליו: תוכן יוקרתי והציבור הדתי

01 מטבע הדברים, אולפני האקטואליה ניזונים ממלחמות שמאל וימין, ולשם…
״האלימות תמיד הייתה, לאחרונה היא הוקצנה״

״האלימות תמיד הייתה, לאחרונה היא הוקצנה״

האלימות סביבנו הולכת וגוברת. פה ריב בכביש, שם קטטה ברחוב,…
"ברור שהבנאדם הזה צריך להוריד את הזקן שלו"

"ברור שהבנאדם הזה צריך להוריד את הזקן שלו"

ביום ראשון לפני כשבועיים שוחרר מכלא מעשיהו עזרא שיינברג לאחר…
הנהג שלנו הוא קורבן

הנהג שלנו הוא קורבן

בין אם בתחבורה הציבורית ובין אם לאו, שם לב למצב…
מתוק בלב

מתוק בלב

׳מתוק בלב׳ הקפיטריה המיוחדת של הילדים המיוחדים מלב בנימין הכתבה…
מאחז ימני בכיכר הטויטר

מאחז ימני בכיכר הטויטר

ליאור מלנבוים הוא יועץ טכנולוגי ויזם הייטק שמפרסם כבר במשך…
מאחז ימני בכיכר הטוויטר

מאחז ימני בכיכר הטוויטר

המידע נגיש לכולם אך לא כולם יודעים כיצד להוריד אותו.…
מסע הלום קרב

מסע הלום קרב

שמתי לב שלעיתים יש לי תגובות לא פרופורציונאליות לאירועים בחיים. …
אפשר להעביר את החופש הגדול בטוב ובנעימים

אפשר להעביר את החופש הגדול בטוב ובנעימים

זיוה מאיר (63), מנחת הורים ומשפחה ובעלת המיזם האינטרנטי “אמא…
מה בין פרוגרסיבים לשמרנים

מה בין פרוגרסיבים לשמרנים

השבוע החליטה שופטת בית המשפט המחוזי פנינה נויבירט, כי רשת…