משפטי

חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

הבית‭ ‬המשותף‭, ‬הינו‭ ‬המצאה‭ ‬של‭ ‬המשפט‭ ‬המודרני‭, ‬ומקורו‭ ‬בצרכים‭ ‬החברתיים‭ ‬של‭ ‬החברה‭ ‬המודרנית‭. ‬החוק‭ ‬שיצר‭ ‬את‭ ‬הפתרון‭ ‬האמור‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭, ‬בעצם‭ ‬כפה‭ ‬על‭ ‬בעלי‭ ‬הזכויות‭ ‬במקרקעין‭ ‬את‭ ‬‮"‬הבית‭ ‬המשותף‮"‬‭. ‬כלומר‭, ‬החוק‭, ‬במטרה‭ ‬לאזן‭ ‬בין‭ ‬הזכות‭ ‬הקניינית‭ ‬לבין‭ ‬הצורך‭ ‬האנושי‭, ‬כך‭ ‬הבניין‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬הוא‭ ‬נכס‭ ‬מקרקעין‭ ‬ומצד‭ ‬שני‭ ‬מקום‭ ‬למגורי‭ ‬אדם‭, ‬נותן‭ ‬מענה‭ ‬לסוגיית‭ ‬החזקת‭ ‬השטחים‭ ‬המשותפים‭, ‬שאלמלא‭ ‬המנגנונים‭ ‬שקבע‭ ‬המחוקק‭, ‬עלול‭ ‬הבית‭ ‬להידרדר‭ ‬למצב‭ ‬של‭ ‬איש‭ ‬את‭ ‬שכנהו‭ ‬חיים‭ ‬בלעו‭, ‬או‭ ‬שהשטחים‭ ‬המשותפים‭ ‬יהפכו‭ ‬לנטושים‭. ‬התערבות‭ ‬המחוקק‭ ‬בישראל‭ ‬בעניין‭ ‬בתים‭ ‬משותפים‭ ‬באה‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬למנוע‭ ‬את‭ ‬‮"‬בעיית‭ ‬הפעולה‭ ‬המשותפת‮"‬‭, ‬הכוללת‭ ‬היבטים‭ ‬של‭ ‬ניצול‭ ‬יתר‭ ‬של‭ ‬המשאבים‭ ‬המשותפים‭ ‬ללא‭ ‬התחשבות‭ ‬בטובת‭ ‬הכלל‭, ‬סחטנות‭ ‬הנובעת‭ ‬מעמדת‭ ‬המיקוח‭ ‬שנוצרת‭ ‬לפרטים‭ ‬עקב‭ ‬הצורך‭ ‬להתאחד‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לקדם‭ ‬אינטרס‭ ‬משותף‭,  ‬וטפילות‭ ‬המתבטאת‭ ‬בהשקעת‭ ‬חסר‭ ‬בתקווה‭ ‬להינות‭ ‬מהשקעתם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭ ‬במשאב‭ ‬המשותף‭. ‬כך‭, ‬בעצם‭, ‬בעת‭ ‬כינון‭ ‬ממשלת‭ ‬בגין‭ ‬הראשונה‭ ‬בשנת‭ ‬1977‭, ‬חוקק‭ ‬התיקון‭ ‬לחוק‭ ‬המקרקעין‭ ‬התשכ"ט‭ ‬1969‭.‬

החוק‭ ‬המתייחסים‭ ‬לניהולו‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬משותף‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬בתים‭ ‬שלא‭ ‬נרשמו‭ ‬כבתים‭ ‬משותפים‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬להבטיח‭ ‬את‭ ‬דרכי‭ ‬הניהול‭ ‬התקין‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬והבטחת‭ ‬השירותים‭ ‬הדרושים‭, ‬ולהסדיר‭ ‬יישוב‭ ‬הסכסוכים‭ ‬בין‭ ‬בעלי‭ ‬הדירות‭ ‬בעניינים‭ ‬אלה‭ ‬אצל‭ ‬המפקח‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬נרשם‭ ‬הבית‭ ‬כבית‭ ‬משותף‭.‬

כיום‭ ‬כשבבניינים‭ ‬רבים‭ ‬נבנים‭ ‬שטחים‭ ‬משותפים‭ ‬משוכללים‭ ‬כגון‭ ‬מועדון‭ ‬דיירים‭, ‬חדר‭ ‬כושר‭, ‬ומרתף‭ ‬חניה‭, ‬ומותקנים‭ ‬בהם‭ ‬מערכות‭ ‬מורכבות‭ ‬של‭ ‬אספקת‭ ‬מים‭, ‬השקיה‭, ‬תאורה‭, ‬חימום‭ ‬משותף‭, ‬מתקני‭ ‬חניה‭ ‬ממוחשבים‭, ‬שערים‭ ‬חשמליים‭, ‬גוברת‭ ‬במידה‭ ‬ניכרת‭ ‬נחיצותם‭ ‬של‭ ‬מנגנונים‭ ‬ברורים‭ ‬לניהול‭ ‬הבית‭, ‬ושל‭ ‬יישוב‭ ‬סכסוכים‭ ‬בו‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬ערכאה‭ ‬המתמחה‭ ‬בכך‭. ‬בכך‭ ‬בעצם‭ ‬מופנה‭ ‬כל‭ ‬סיכסוך‭ ‬הקשור‭ ‬לאחזקת‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭ ‬אל‭ ‬המפקח‭ ‬על‭ ‬בתים‭ ‬משותפים‭ ‬את‭ ‬הסכסוכים‭ ‬בקשר‭ ‬לניהולו‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭.‬

התלמוד‭, ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬בתרא‭ ‬דן‭ ‬ב"זכות‭ ‬המעבר‮"‬‭, ‬שהיא‭ ‬מעין‭ ‬רכוש‭ ‬משותף‭, ‬לצורך‭ ‬שני‭ ‬דיירים‭ ‬המתגוררים‭ ‬באותה‭ ‬חלקה‭:‬

המשנה‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬בתרא‭ ‬מלמדתנו‭ (‬פרק‭ ‬ו‭ ‬משנה‭ ‬ה‭):‬

מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬בור‭ ‬לפנים‭ ‬מביתו‭ ‬של‭ ‬חבירו‭, ‬נכנס‭ ‬בשעה‭ ‬שדרך‭ ‬בני‭ ‬אדם‭ ‬נכנסין‭ ‬ויוצא‭ ‬בשעה‭ ‬שדרך‭ ‬בני‭ ‬אדם‭ ‬יוצאין‭.‬

רבינו‭ ‬שמואל‭ ‬בן‭ ‬מאיר‭, ‬הרשב‮"‬ם‭ (‬צרפת‭, ‬1080-1160‭) ‬מבאר‭ (‬בבא‭ ‬בתרא‭ ‬צט‭ ‬ע"א‭) ‬כי‭ ‬זכותו‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הבור‭ ‬הפנימי‭ ‬לעבור‭ ‬דרך‭ ‬ביתו‭ ‬או‭ ‬גינתו‭ ‬של‭ ‬חברו‭ ‬הינה‭ ‬זכות‭ ‬שמקורהּ‭ ‬בחוזה‭ ‬בין‭ ‬השניים‭. ‬בעת‭ ‬שחלקו‭ ‬נכס‭ ‬משותף‭ ‬קבעו‭ ‬ביניהם‭ ‬כי‭ ‬תהיה‭ ‬לו‭ ‬לבעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭, ‬או‭ ‬שבעת‭ ‬שרכש‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭ ‬את‭ ‬הנכס‭ ‬מבעל‭ ‬הנכס‭ ‬החיצוני‭, ‬רכש‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭: ‬‮"‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬בור‭ ‬כו‮'‬‭ – ‬על‭-‬ידי‭ ‬חלוקה‭ ‬או‭ ‬שלקחו‭ ‬מבעל‭ ‬הבית‭ ‬ולקח‭ ‬גם‭ ‬הדרך‮"‬‭.‬

בימינו‭, ‬הדין‭, ‬כופה‭ ‬על‭ ‬הצדדים‭ ‬לחוזה‭ – ‬הלא‭ ‬הוא‭ ‬תקנון‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭ – ‬את‭ ‬קיומה‭ ‬של‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭, ‬ומכתיב‭ ‬להם‭ ‬להתחשב‭ ‬בה‭. ‬המשנה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לנו‭ ‬וללמוד‭ ‬עקרונות‭ ‬בדבר‭ ‬תוכנה‭ ‬ואופיה‭ ‬של‭ ‬זכות‭ ‬מעבר‭ ‬במציאות‭ ‬שבה‭ ‬יש‭ ‬לאדם‭ ‬נכס‭ ‬שניתן‭ ‬לגשת‭ ‬אליו‭ ‬אך‭ ‬ורק‭ ‬דרך‭ ‬רשות‭ ‬חברו‭.‬

המשנה‭ ‬קובעת‭ ‬חזקה‭ ‬בדבר‭ ‬פירושו‭ ‬הנכון‭ ‬של‭ ‬החוזה‭ ‬שבין‭ ‬השניים‭. ‬פרשנותו‭ ‬הנכונה‭ ‬תהיה‭ ‬כי‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭, ‬זכותו‭ ‬מוגבלת‭ ‬היא‭. ‬אין‭ ‬הוא‭ ‬רשאי‭ ‬לממש‭ ‬את‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭ ‬לפי‭ ‬רצונו‭ ‬בלבד‭, ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬בשעות‭ ‬הפעילות‭ ‬הרגילות‭ ‬של‭ ‬היום‭, ‬שעות‭ ‬שבהן‭ ‬דרך‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬לצאת‭ ‬ולהיכנס‭. (‬תשובות‭ ‬הגאונים‭ (‬הרכבי‭) ‬סימן‭ ‬שיח‭): ‬‮"‬ופירושו‭ ‬ביום‭ ‬או‭ ‬כיוצא‭ ‬בו‭ ‬אבל‭ ‬בשעה‭ ‬שדרך‭ ‬בני‭ ‬אדם‭ ‬לסגור‭ ‬ולישן‭ – ‬אין‭ ‬לו‭ [‬זכות‭ ‬מעבר‭]‬‮"‬‭. ‬

לכן‭, ‬באיזון‭ ‬שבין‭ ‬האינטרס‭ ‬המוכר‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭, ‬הוא‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭, ‬לבין‭ ‬האינטרסים‭ ‬הנ"ל‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬החיצוני‭, ‬יש‭ ‬לקחת‭ ‬בחשבון‭ ‬את‭ ‬מהותו‭ ‬של‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭, ‬ולבחון‭ ‬מהו‭ ‬טיבו‭ ‬של‭ ‬הצורך‭ ‬למעבר‭ ‬הנובע‭ ‬משימוש‭ ‬זה‭.‬

עקרונות‭ ‬השיתוף‭ ‬במקרקעין‭, ‬נלמדות‭ ‬ברובן‭ ‬מהתלמוד‭, ‬למשל‭ ‬בסוגיה‭ ‬דלעיל‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

מקץ: חנוכה - מדליקים את האור

מקץ: חנוכה - מדליקים את האור

שיר‭ ‬מפורסם‭  ‬המושר‭ ‬בגני‭ ‬ילדים‭ ‬בימי‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭: '‬לך‭ ‬לך‭…
וישב: שנאת הרע מגבירה את אהבת הטוב

וישב: שנאת הרע מגבירה את אהבת הטוב

מה‭ ‬טוב‭ ‬בשנאה‭?‬ במחשבה‭ ‬ראשונה‭, ‬אין‭ ‬שום‭ ‬דבר‭ ‬טוב‭… ‬אנו‭…
וישלח: יעקב אבינו מחפש צרות?

וישלח: יעקב אבינו מחפש צרות?

יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬חוזר‭ ‬מחרן‭, ‬אחר‭ ‬כל‭ ‬תלאותיו‭, ‬במקום‭ ‬לחפש‭ ‬מנוח‭…
ויצא: לחלום ובגדול!

ויצא: לחלום ובגדול!

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬חוקר‭ ‬כיצד‭ ‬פועל‭ ‬החלום‭, ‬מה‭ ‬הגורמים‭ ‬לחלום‭ ‬מסויים‭,…
תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…