משפטי

חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

הבית‭ ‬המשותף‭, ‬הינו‭ ‬המצאה‭ ‬של‭ ‬המשפט‭ ‬המודרני‭, ‬ומקורו‭ ‬בצרכים‭ ‬החברתיים‭ ‬של‭ ‬החברה‭ ‬המודרנית‭. ‬החוק‭ ‬שיצר‭ ‬את‭ ‬הפתרון‭ ‬האמור‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭, ‬בעצם‭ ‬כפה‭ ‬על‭ ‬בעלי‭ ‬הזכויות‭ ‬במקרקעין‭ ‬את‭ ‬‮"‬הבית‭ ‬המשותף‮"‬‭. ‬כלומר‭, ‬החוק‭, ‬במטרה‭ ‬לאזן‭ ‬בין‭ ‬הזכות‭ ‬הקניינית‭ ‬לבין‭ ‬הצורך‭ ‬האנושי‭, ‬כך‭ ‬הבניין‭ ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬הוא‭ ‬נכס‭ ‬מקרקעין‭ ‬ומצד‭ ‬שני‭ ‬מקום‭ ‬למגורי‭ ‬אדם‭, ‬נותן‭ ‬מענה‭ ‬לסוגיית‭ ‬החזקת‭ ‬השטחים‭ ‬המשותפים‭, ‬שאלמלא‭ ‬המנגנונים‭ ‬שקבע‭ ‬המחוקק‭, ‬עלול‭ ‬הבית‭ ‬להידרדר‭ ‬למצב‭ ‬של‭ ‬איש‭ ‬את‭ ‬שכנהו‭ ‬חיים‭ ‬בלעו‭, ‬או‭ ‬שהשטחים‭ ‬המשותפים‭ ‬יהפכו‭ ‬לנטושים‭. ‬התערבות‭ ‬המחוקק‭ ‬בישראל‭ ‬בעניין‭ ‬בתים‭ ‬משותפים‭ ‬באה‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬למנוע‭ ‬את‭ ‬‮"‬בעיית‭ ‬הפעולה‭ ‬המשותפת‮"‬‭, ‬הכוללת‭ ‬היבטים‭ ‬של‭ ‬ניצול‭ ‬יתר‭ ‬של‭ ‬המשאבים‭ ‬המשותפים‭ ‬ללא‭ ‬התחשבות‭ ‬בטובת‭ ‬הכלל‭, ‬סחטנות‭ ‬הנובעת‭ ‬מעמדת‭ ‬המיקוח‭ ‬שנוצרת‭ ‬לפרטים‭ ‬עקב‭ ‬הצורך‭ ‬להתאחד‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לקדם‭ ‬אינטרס‭ ‬משותף‭,  ‬וטפילות‭ ‬המתבטאת‭ ‬בהשקעת‭ ‬חסר‭ ‬בתקווה‭ ‬להינות‭ ‬מהשקעתם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭ ‬במשאב‭ ‬המשותף‭. ‬כך‭, ‬בעצם‭, ‬בעת‭ ‬כינון‭ ‬ממשלת‭ ‬בגין‭ ‬הראשונה‭ ‬בשנת‭ ‬1977‭, ‬חוקק‭ ‬התיקון‭ ‬לחוק‭ ‬המקרקעין‭ ‬התשכ"ט‭ ‬1969‭.‬

החוק‭ ‬המתייחסים‭ ‬לניהולו‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬משותף‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬בתים‭ ‬שלא‭ ‬נרשמו‭ ‬כבתים‭ ‬משותפים‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬להבטיח‭ ‬את‭ ‬דרכי‭ ‬הניהול‭ ‬התקין‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬והבטחת‭ ‬השירותים‭ ‬הדרושים‭, ‬ולהסדיר‭ ‬יישוב‭ ‬הסכסוכים‭ ‬בין‭ ‬בעלי‭ ‬הדירות‭ ‬בעניינים‭ ‬אלה‭ ‬אצל‭ ‬המפקח‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬נרשם‭ ‬הבית‭ ‬כבית‭ ‬משותף‭.‬

כיום‭ ‬כשבבניינים‭ ‬רבים‭ ‬נבנים‭ ‬שטחים‭ ‬משותפים‭ ‬משוכללים‭ ‬כגון‭ ‬מועדון‭ ‬דיירים‭, ‬חדר‭ ‬כושר‭, ‬ומרתף‭ ‬חניה‭, ‬ומותקנים‭ ‬בהם‭ ‬מערכות‭ ‬מורכבות‭ ‬של‭ ‬אספקת‭ ‬מים‭, ‬השקיה‭, ‬תאורה‭, ‬חימום‭ ‬משותף‭, ‬מתקני‭ ‬חניה‭ ‬ממוחשבים‭, ‬שערים‭ ‬חשמליים‭, ‬גוברת‭ ‬במידה‭ ‬ניכרת‭ ‬נחיצותם‭ ‬של‭ ‬מנגנונים‭ ‬ברורים‭ ‬לניהול‭ ‬הבית‭, ‬ושל‭ ‬יישוב‭ ‬סכסוכים‭ ‬בו‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬ערכאה‭ ‬המתמחה‭ ‬בכך‭. ‬בכך‭ ‬בעצם‭ ‬מופנה‭ ‬כל‭ ‬סיכסוך‭ ‬הקשור‭ ‬לאחזקת‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭ ‬אל‭ ‬המפקח‭ ‬על‭ ‬בתים‭ ‬משותפים‭ ‬את‭ ‬הסכסוכים‭ ‬בקשר‭ ‬לניהולו‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭.‬

התלמוד‭, ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬בתרא‭ ‬דן‭ ‬ב"זכות‭ ‬המעבר‮"‬‭, ‬שהיא‭ ‬מעין‭ ‬רכוש‭ ‬משותף‭, ‬לצורך‭ ‬שני‭ ‬דיירים‭ ‬המתגוררים‭ ‬באותה‭ ‬חלקה‭:‬

המשנה‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬בתרא‭ ‬מלמדתנו‭ (‬פרק‭ ‬ו‭ ‬משנה‭ ‬ה‭):‬

מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬בור‭ ‬לפנים‭ ‬מביתו‭ ‬של‭ ‬חבירו‭, ‬נכנס‭ ‬בשעה‭ ‬שדרך‭ ‬בני‭ ‬אדם‭ ‬נכנסין‭ ‬ויוצא‭ ‬בשעה‭ ‬שדרך‭ ‬בני‭ ‬אדם‭ ‬יוצאין‭.‬

רבינו‭ ‬שמואל‭ ‬בן‭ ‬מאיר‭, ‬הרשב‮"‬ם‭ (‬צרפת‭, ‬1080-1160‭) ‬מבאר‭ (‬בבא‭ ‬בתרא‭ ‬צט‭ ‬ע"א‭) ‬כי‭ ‬זכותו‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הבור‭ ‬הפנימי‭ ‬לעבור‭ ‬דרך‭ ‬ביתו‭ ‬או‭ ‬גינתו‭ ‬של‭ ‬חברו‭ ‬הינה‭ ‬זכות‭ ‬שמקורהּ‭ ‬בחוזה‭ ‬בין‭ ‬השניים‭. ‬בעת‭ ‬שחלקו‭ ‬נכס‭ ‬משותף‭ ‬קבעו‭ ‬ביניהם‭ ‬כי‭ ‬תהיה‭ ‬לו‭ ‬לבעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭, ‬או‭ ‬שבעת‭ ‬שרכש‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭ ‬את‭ ‬הנכס‭ ‬מבעל‭ ‬הנכס‭ ‬החיצוני‭, ‬רכש‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭: ‬‮"‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬בור‭ ‬כו‮'‬‭ – ‬על‭-‬ידי‭ ‬חלוקה‭ ‬או‭ ‬שלקחו‭ ‬מבעל‭ ‬הבית‭ ‬ולקח‭ ‬גם‭ ‬הדרך‮"‬‭.‬

בימינו‭, ‬הדין‭, ‬כופה‭ ‬על‭ ‬הצדדים‭ ‬לחוזה‭ – ‬הלא‭ ‬הוא‭ ‬תקנון‭ ‬הבית‭ ‬המשותף‭ – ‬את‭ ‬קיומה‭ ‬של‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭, ‬ומכתיב‭ ‬להם‭ ‬להתחשב‭ ‬בה‭. ‬המשנה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לנו‭ ‬וללמוד‭ ‬עקרונות‭ ‬בדבר‭ ‬תוכנה‭ ‬ואופיה‭ ‬של‭ ‬זכות‭ ‬מעבר‭ ‬במציאות‭ ‬שבה‭ ‬יש‭ ‬לאדם‭ ‬נכס‭ ‬שניתן‭ ‬לגשת‭ ‬אליו‭ ‬אך‭ ‬ורק‭ ‬דרך‭ ‬רשות‭ ‬חברו‭.‬

המשנה‭ ‬קובעת‭ ‬חזקה‭ ‬בדבר‭ ‬פירושו‭ ‬הנכון‭ ‬של‭ ‬החוזה‭ ‬שבין‭ ‬השניים‭. ‬פרשנותו‭ ‬הנכונה‭ ‬תהיה‭ ‬כי‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭, ‬זכותו‭ ‬מוגבלת‭ ‬היא‭. ‬אין‭ ‬הוא‭ ‬רשאי‭ ‬לממש‭ ‬את‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭ ‬לפי‭ ‬רצונו‭ ‬בלבד‭, ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬בשעות‭ ‬הפעילות‭ ‬הרגילות‭ ‬של‭ ‬היום‭, ‬שעות‭ ‬שבהן‭ ‬דרך‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬לצאת‭ ‬ולהיכנס‭. (‬תשובות‭ ‬הגאונים‭ (‬הרכבי‭) ‬סימן‭ ‬שיח‭): ‬‮"‬ופירושו‭ ‬ביום‭ ‬או‭ ‬כיוצא‭ ‬בו‭ ‬אבל‭ ‬בשעה‭ ‬שדרך‭ ‬בני‭ ‬אדם‭ ‬לסגור‭ ‬ולישן‭ – ‬אין‭ ‬לו‭ [‬זכות‭ ‬מעבר‭]‬‮"‬‭. ‬

לכן‭, ‬באיזון‭ ‬שבין‭ ‬האינטרס‭ ‬המוכר‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭, ‬הוא‭ ‬זכות‭ ‬המעבר‭, ‬לבין‭ ‬האינטרסים‭ ‬הנ"ל‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הנכס‭ ‬החיצוני‭, ‬יש‭ ‬לקחת‭ ‬בחשבון‭ ‬את‭ ‬מהותו‭ ‬של‭ ‬הנכס‭ ‬הפנימי‭, ‬ולבחון‭ ‬מהו‭ ‬טיבו‭ ‬של‭ ‬הצורך‭ ‬למעבר‭ ‬הנובע‭ ‬משימוש‭ ‬זה‭.‬

עקרונות‭ ‬השיתוף‭ ‬במקרקעין‭, ‬נלמדות‭ ‬ברובן‭ ‬מהתלמוד‭, ‬למשל‭ ‬בסוגיה‭ ‬דלעיל‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…