שמואל יעקובסון

כשהיטלר העדיף רכבות השמדה מרכבות אספקה

ידיים מחזיקות טלאי צהוב

01
בעשורים האחרונים הזדמן לי להשתתף מספר פעמים במסעות לפולין במסגרות ממלכתיות שונות, ביטחוניות וחינוכיות, השייכות לציבור הכללי. לצערי בליווי מדריכים מ״יד ושם״ ולא בהדרכת עמותות דתיות כמו ״שם עולם״. במהלך השנים הבחנתי, כיצד גם נושא השואה ״נחטף״ על ידי זרמים פרוגרסיביים. במהלך המסע האחרון הזדעזעתי מרמת ההטיה, כולל – במיוחד – אצל מדריכי יד ושם.
הכוונה היא לכך שבמהלך המסע נמנעו באופן מכוון ומוצהר מכל שיח הנוגע לייחודיות השואה, להיותה ביטוי לשנאת הנצח כלפי העם היהודי (כדברי רבי שמעון בר יוחאי – הלכה עשיו שונא ליעקב), או לתשתית האידיאולוגית והרוחנית שליוותה את הנאצים.
בכל ערב נערכה מעין שיחת סיכום, כשהמסר החוזר היה, האם אנחנו איננו מדרדרים למעשיהם של הנאצים בהתנהגותנו כלפי מי שמכונים ״הפלשתינים״ או המסתננים מאפריקה. כמובן, שלטה בכיפה התיאוריה של חנה ארנדט על ״הבנאליות של הרוע״. כל אחד, כולל היהודים, יכול להפוך לנאצי אם יתאפשר. מסר רדוד שחשוב לדעת, שאין לו כל קשר למציאות.
ואם זה המסר, הלקח אותו משננים למשתתפי המסעות – הוא הפנמה של התיאוריה הפרוגרסיביות, ״האחר זה אני״. השיר ״דמיין״ של ג׳ון לנון – עולם ללא לאום, ללא דת, ללא דבר שראוי לחיות או למות בשבילו. אנחנו צריכים להתפשט מייחודנו הלאומי, האתני והדתי, כך יהיה שוויון בין בני האדם וכך נבטיח, שהשואה לא תחזור.
02
ובכן, האמת אינה כזו. השואה היתה ייחודית לעם היהודי. אדולף היטלר ימ״ש לא היה מטורף. הוא פעל בהתאם לתשתית רעיונית בנויה לתלפיות. בראיונות שמסר וגם בספרו, התפעל היטלר מהעם היהודי, וכתב לגביו: ״אין כמעט עם בעולם שאינסטינקט ההישרדות מפותח בו יותר מאשר בזה הנקרא ׳עם הבחירה׳. איזה עם עבר מכשולים רבים יותר מהעם הזה והצליח להימלט מהאסונות הכבדים ביותר של האנושות מבלי להשתנות? איזה רצון נוקשה ואינסופי לחיות ולשמר את המין ניכר מעובדות אלה״.
כלומר, בניגוד לדעה הרווחת, לא ראה היטלר ביהודים עם נחות. הבעיה מבחינתו היתה המוסר היהודי המפריע לגרמנים לנהוג בהתאם ל״חוק הטבע״, לפיו לחזק מותר לעשות ככל רצונו בחלש. באים פתאום היהודים, ומנחילים לעולם מוסר אלוקי, מעל הטבע, לפיו כל אדם נברא בצלם, ומכאן גם, שאין אדם שהוא עליון על אדם אחר ואין לאיש רשות לפגוע או לנצל את רעהו.
היטלר כתב: ״המאבק על השליטה בעולם הוא ביני לבין היהודים, כל השאר אינו אלא מראית עין כוזבת״.
הבחירה ביהודים, אם כן, לא היתה מקרית. היטלר ראה ביהודים ובמורשתם כגורם היחיד העשוי לעצור בעדו בהשלטת תורתו. היטלר לא תכנן השמדה כלפי עמים אחרים, אותם תפס כנחותים. שעבוד – אולי, אבל לא השמדה טוטאלית.
בחירה זו ביהודים באה לידי ביטוי בין היתר, במטרת העל להשמדתם, עד האחרון שבהם. אביא כאן שני סיפורים: באחד מאיי יוון התגורר יהודי אחד. כנראה מתבולל. מפקד הצי פנה להיטלר וטען כי יהיה זה בזבוז לשלוח ספינה לאסוף את אותו יהודי להשמדה, שכן הנסיעה לאי אורכת זמן רב וספינות הצי נדרשות בחזית המאבק מול בנות הברית. היטלר קבע שמשחתת תפליג לאותו אי ותאסוף את היהודי. במקרה ידוע נוסף, פנו מפקדי הוורמאכט להיטלר וביקשו לעכב את השמדת יהודי הונגריה, היות שהרכבות המובילות אותם להשמדה – נדרשו לצורך העברת אספקה לחיילים הגרמנים בחזית המזרחית. זו היתה השנה האחרונה של המלחמה, הצבא הגרמני הפסיד בקרבות וכל מאמץ צבאי או לוגיסטי היה הכרחי. אך גם הפעם, סירב היטלר וקבע שהחיילים יסתדרו בלי אספקה, השמדת היהודים תימשך.
פן ייחודי נוסף של השואה הוא העובדה, כי אף גורם בעולם כמעט (למעט מעטים-מעטים כמו הדנים או הסרבים) – לא ניסה לסייע לעם היהודי. גם זאת צפו כבר חז״ל, כשקבעו, במדרש המפורסם, כי הגאולה תגיע לאחר ״ויוותר יעקב לבדו״ ולאחר שעשיו יפגע ״בכף ירך יעקב״ כלומר – ביוצאי ירכיו, בצאצאיו.
03
השואה היתה אם כן, מיוחדת לעם היהודי. מי שילמד לעומק את תורת הגאולה, יבין שהיתה זו התעוררות של כוחות הצד האחר ברגע האחרון לפני הגאולה, לאחר שהשכינה המצילה ומגינה על עם ישראל החלה לעזוב את הגלות. ממליץ מאוד על שמיעת שיעוריו של הרב אורי שרקי בנושא זה. אבל גם מי שאינו מחובר לפן הרוחני של המציאות, די בכך שיקשיב להיטלר ימ״ש ולבכירי הנאצים, אשר ציינו את הדברים במפורש.
ומכאן גם שהלקח הנובע מהשואה אינו אוניברסלי, אלא פרטיקולרי: על העם היהודי להבטיח את המשך מורשתו אותה ניסו הנאצים להשמיד; על העם היהודי להמשיך ולקדם את תהליך הגאולה, אותו ניסו הנאצים לסכל; על העם היהודי לחזק עצמו במניין ובבניין, להבטיח לעצמו כוח מגן, שאינו תלוי באף גורם אחר – לא בארצות הברית, לא בשכנותיה הערביות (והבוגדניות), ובוודאי לא ברשות המומצאת, שאינה שולטת על שני קמ״ר ברמאללה – פשוט כדי לשרוד.
אף יהודי במהלך ההיסטוריה לא התדרדר לכיוון נאציזם. גם אין סכנה כזו כלל. אך ניסיונות להשמיד את העם היהודי ולפגוע במורשתו ובעתידו הלאומי – מתרחשים באופן רציף. העמידה האיתנה אל מול ניסיונות אלה, כמו גם המשך פיתוח המוסר והמסר הייחודיים של העם היהודי – הם-הם לקחי השואה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…