חינוך וחברה

לא באתי להיות שר המים

ישבנו לשיחה עם יו״ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. דיברנו על הילדות, תחילת הדרך, הרב כהנא, אילה רעייתו, וגם על הלה״טבים שתומכים בו: ״הם יודעים היטב שיש בנינו אי הסכמות כמו בנושא חתונה כדת משה וישראל או מצעדי הגאווה״

תום קליינר וצבי גולדברג

תום קליינר וצבי גולדברג

היום כשאתה צריך להתייעץ על נושא מסוים, אתה מתייעץ איתו?
״אני מתייעץ איתו, וכמובן עם הרב של עוצמה יהודית – הרב דב ליאור, ועם מספר רבנים וחברים נוספים, כמו גם עם אנשי מקצוע בכל תחום״, הוא אומר ומדגיש: ״גם עם אישתי. היא לא רק שותפה אלא בת ברית שלי״. מתוך הדברים החל לספר על פגישתו עם אילה אשתו.
כחלק מפעילותו הגן בן גביר על עצורים ממאחזים שונים, שם פגש את אילה לראשונה. ״אחרי שאמרו לי שהיא עקשנית נורא ולא מוכנה לשום דבר אמרתי לעצמי שזו תהיה אישתי. הזמנתי אותה לדייט ומשם זו היסטוריה. עדיין יש לנו ויכוח מי התחיל עם מי״.
בעודנו מדברים, קיבל איתמר טלפון ואמר שמדובר בשיחה חשובה – היה זה רב חשוב בציונות הדתית. לאחר שהוא מסיים את השיחה, בן גביר מחייך ואומר: ״איזו סגירת מעגל. רבנים שהרבה שנים היו מדירים אותי, היום אני מגיע לישיבות שלהם ואני מתקבל באהדה גדולה. יש כאן תהליך גדול מאוד של הציונות הדתית שהיא עוברת״. בהמשך הראיון הוסיף ואמר בנושא כי התהליך היה משני כיוונים: הראשון – הציבור הציוני דתי מבין שהדברים שאיתמר צעק בעבר ותויג כקיצוני היו דברי אמת ומזדהה יותר עם הקו שלו כיום, והשני – הוא שגם הוא עצמו שינה דברים והתמתן בדעותיו מאז שהיה נער בן 16.
כעת עובר יו״ר עוצמה יהודית ומספר על תקופת הגירוש מגוש קטיף וכיצד ישן עם אשתו אילה במלון נטוש יחד עם משפחת גופשטיין במטרה להתנגד למהלך. בסופו של דבר הוא הוצא מהמקום בצו מנהלי: ״חלק מהאנשים בגוש מבינים שזו הייתה טעות להגדיר אותנו כקיצוניים ולא לתת לנו לגיטימציה. זה נתן לגיטימציה למשטרה ולכוחות הביטחון להיכנס בנו וזו הייתה טעות, וגם המאבק היה צריך להיות יותר תקיף. הסיסמה ׳באהבה ננצח׳ הייתה אירוע לא נכון״.
איתמר מבהיר באופן חד משמעי כי הוא נגד פגיעה בחיילים ואנשי הביטחון ולצד זאת מסביר כי מאז ההתנתקות הוא סובר שיש להיזהר בגינויים גם לפעולות שהוא לא מסכים איתן משום שהדבר נותן לגיטימציה לפגוע במבצעי הפעולה או באנשים סביבם. ״לא עם הכול אני מסכים, אבל אני יודע שהמערכת מחפשת לקחת אנשים כתרנגול כפרות ובזמני זה היה אני״. הוא מזדרז להוסיף: ״השמאל לעולם לא מגנה את אנשיו״.
בעקבות האירוע מהימים האחרונים, שבו מספר מתיישבים תקפו לכאורה לוחמי צה״ל, הוא מדגיש שוב: ״יש קווים אדומים שאסור לעבור אותם כמו לפגוע בחיילים, אבל אני כועס על בני גנץ ששולח חיילים כדי להתעמת עם יהודים. אני לא אתפלא אם האירוע היה מתוכנן גם, רגע לפני הבחירות. אני מדמיין את השיחה בין רן כוכב דובר צה״ל ובין בני גנץ שהוא אומר לו שהביאו לו מתנה רגע לפני הבחירות״. לדבריו של בן גביר הוא זוכה לאהדה בקרב חיילי צה״ל בשל העובדה שהוא רואה שהם מופקרים. בן גביר משוכנע שיקבל יותר מגנץ בקולות החיילים.

יש לא מעט להט״בים שתומכים במפלגה

מהן שלוש המטרות הראשונות שתקדם בכנסת הבאה?

״בשביל תנאים אני אכנס עם נתניהו לבד לחדר ונסגור את הדברים. אם אתה שואל האם הדברים יעלו בהסכמים הקואליציוניים – כן״. המטרה הראשונה שאותה מונה איתמר היא הפסקת ההפקרות הביטחונית על ידי מספר פעולות: קידום חוק חסינות לחיילים, שינוי נהלי פתיחה באש והרחבת הרישיונות להחזקת כלי נשק. 

המטרה השנייה היא שינוי ורפורמה במערכת המשפט ושינוי הוועדה לבחירת שופטים, והשלישית היא הדאגה לזהות היהודית במדינה. ״הדבר הכי חשוב לנו. חשוב מאוד שהתלמידים יהיו מוצלחים במתמטיקה ובאנגלית, אבל לא מלמדים את העיקר, את הבסיס, את מורשת ישראל. חלק גדול מהתלמידים לא יודעים מה ההיסטוריה שלהם״. לדבריו, חובה שכל ילד יהודי בישראל ילמד יהדות.

נמשיך עם הזהות יהודית במדינה. מה דעתך על תחבורה ציבורית בשבת?

״כשאנחנו מפעילים תחבורה ציבורית בשבת אנחנו לא פוגעים בדתיים, אלא אנחנו פוגעים בחילונים, באח שלי החילוני, שרוצה לנפוש ולנוח בשבת והדבר יגרום לאנשים לעבוד בשבת וייקח מהם את יום המנוחה היחיד שיש להם בשבוע״. אני מציין בפניו את אכיפת חוק יום המנוחה בשבת ושהדבר אינו מתקיים כיום, והוא התנגד לכך ומבהיר כי חובה לאכוף את החוק במדינה ולהכריח את הרשויות לפעול על פיו.

אנחנו מזכירים בפניו גם את עניין הלהט״בים ולדבריו, יש לא מעט מהם שתומכים במפלגה ובדרכה. ״יש כאלו עם אג׳נדה״, הוא מסביר, ״אבל אלו שמבינים את עמדותיי עובדים איתי בצמוד והם יודעים היטב שיש בינינו אי הסכמות כמו בנושא חתונה כדת משה וישראל או מצעדי הגאווה, אבל חרף זאת גם הם רואים את הסכנות הגדולות למדינת ישראל ואני מזכיר כל הזמן שהם אחים שלי ויש לא מעט נושאים שאנו רואים עין בעין״. 

מה הרב כהנא היה חושב על בן גביר היום?

״גם לרב כהנא היו שינויים. אדם לא נשאר במקום״. לדבריו, הוא היה אוהב את מסירות הנפש שלו, עם זאת הוא אומר כי אינו הולך בכל דבריו לפי תורת הרב כהנא הי״ד, אם בעניין גירוש כולל לערבים, חוק להפרדת חופים ומעצרים בהתאם. מאידך, מספר בן גביר, התמונה של הרב כהנא תלויה בביתו בעקבות מסירות הנפש שהייתה לו למען מדינת ישראל. כמי שנלחם למען יהודי ברית המועצות, נגד האנטישמיות ובעד עונש מוות למחבלים. ״רצחו אותו על קידוש ה׳ וצריך לזכור את הדברים האלו״.

כמי שנוהג לעלות להר הבית ולהראות בהר שהוא המנצח בסימן ה׳וי׳ המוכר, על אף האיומים כנגדו והגינויים כלפיו, אני מבקש לשמוע מה דעתו על הר הבית ועל נוכחות היהודים במקום. ״מה שמעציב אותי זו הצביעות של השמאל שתמיד אומרים שהם רוצים שוויון זכויות לכולם אבל בהר הבית פתאום אין שוויון ואין זכויות ליהודים והשמאל שותק. פתאום יהודי שעולה להר הבית הוא אזרח סוג ג. יהודי חייב לעבור במגנומטר בעוד הערבי לא. ליהודי אסור להתפלל ולערבי מותר ועוד דוגמאות אחרות״.

יש לך תומכים רבים ב׳ישראל הראשונה׳ – איך אתה מסביר את זה?
״הצלחתי לגעת בליבם של המונים – גם אנשי שמאל מהמעמד העליון, למרות שאני לא אוהב לקרוא לו ׳מעמד עליון׳ כי מבחינתי כל היהודים שווים״. עוד הוא אומר כי אנשים מתחברים לדבריו כי ההפקרות הביטחונית נוגעת בכולם וכי הם מאמינים שהוא לא בא כדי ׳לעשות עליהם סיבוב׳. לדבריו, הסקרים מעידים על מציאות טובה אך צריך לפעול כעת כדי להפוך את החלום למציאות. ״אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה״.

איתמר בן גביר מתראיין

״לא באתי לעמוד מחוץ לחדרי הישיבות – עמדתי שם מספיק״
הראיון נעצר. לפתע נכנסת לחדר אילה בן גביר, רעייתו של איתמר, ומתיישבת לידו. שאלנו גם אותה מי התחיל עם מי, אולי נצליח לסיים את הסיפור, אך עדיין אין הסכמה בנידון – היא טוענת שהוא התחיל איתה ואיתמר כאמור אומר הפוך. ״הוא טוען שהקמתי מאחז כדי להתחיל איתו״, היא צוחקת.
ממשיכים. בן גביר מתייחס לפוליטיקאים שעברו על כל הדברים שעליהם פעלו בעבר, שהצביעו נגד מה שניסו לקדם כל השנים. מהם הוא נדהם. על השאלה כיצד יפעל בתוך משמעת קואליציונית הוא משיב כי גם באופוזיציה יש משמעת ולא תמיד רווים ממנה נחת, אך לבסוף פועלים כגוש ואם כולם שומרים על הקו שלהם אז לא תהיה שום בעיה, ״גם לי יש קווים אדומים שעליהם לא אשתוק, אבל אני לא בא כדי לפוצץ. צריך להקים ממשלת ימין יציבה אבל זאת חייבת להיות ימין מלא-מלא״.
הוא מוסיף ומספר כי באחת הפגישות עם נתניהו שאל אותו מדוע מינה את שי ניצן לפרקליט המדינה למרות שהפגין נגדו על כך, ונתניהו ענה לו מנגד – ״לא צעקת חזק מספיק״. מתוך כך ממשיך בן גביר ואומר: ״אני לא באתי לעמוד מחוץ לחדרי הישיבות – עמדתי שם מספיק. באתי להיות בעמדת השפעה״.
״אני מצליח כיום להתפלל את רוב התפילות במניין״
איתמר ואילה נישאו לפני 18 שנים. הוא פעיל ציבור מזה שנים רבות כאמור, והיא מורה ללשון. לזוג שישה ילדים, והם מתגוררים בשכונת גבעת האבות שבקריית ארבע.
אתה מצליח ללמוד תורה?
״הכי כיף זה עם הילדים. לצערי בימי החול אני לא מצליח ללמוד. זה מעציב אותי אבל אני יודע שאני עוסק במצוות אחרות, לגבי תפילות – אני מצליח כיום להתפלל את רוב התפילות במניין. לקחתי על עצמי ואני משתדל לשמור על כך״. יש לו סדר לימוד מסילת ישרים של הרמח״ל ואור הרעיון של הרב כהנא עם בנותיו הלל ואמונה אסתר. הוא אוהב ללמוד תנ״ך והלכה. גם עם בנו הקטן בן הארבע וחצי, אורי צבי, הוא לומד מעט בשבת.
אנחנו מבקשים מבן גביר שיספר על שלוש דמויות היסטוריות שהן מודל לחיקוי עבורו. בראש ובראשונה הוא מציין את דוד המלך. לדבריו דוד הצליח לשלב נכונה בין הלימוד, הצניעות והענווה יחד עם התקיפות והעוצמה. ״דוד נקרא ׳עדינו העצני׳, שהיה עדין כתולעת מצד אחד בלימוד התורה שלו אבל קשה כעץ כלפי אויביו מהצד השני״.
הדמות השנייה – רבי עקיבא. ״לא רק מסירות הנפש שלו אלא גם האופטימיות שלו על המציאות. כששועל יוצא מבית קודש הקודשים והוא יכול להסתכל ולהגיד שאין מה לבכות – זו הסתכלות אופטימית״.
השלישי הוא מייסד ומפקד הלח״י, אברהם (יאיר) שטרן. ״אנחנו חייבים לו המון ובהיסטוריה יש סילוף שבו מדברים על אנשי ההגנה והתרומה הגדולה שהם תרמו בהקמת המדינה, אך יאיר וחבריו לא רק חלמו אלא גם הגשימו את החלום״.
אתה משייך את עצמך למגזר כלשהו?
״אני פועל רבות לטובת הציונות הדתית. הייתי הראשון שיזם דיונים בוועדות בכנסת סביב הנושא של הורדת שכר הלימוד בישיבות ובאולפנות, אבל אותי מעניין החיבור לכלל החברה הישראלית. אני פועל לייצוג כלל המגזרים בחברה, גם של החרדים, של המסורתיים והחילוניים, כולם אחיי. העובדה – תראה את הרשימה שגיבשנו. מדובר ברשימה חוצת מגזרים שאומרת שאנחנו מייצגים את כלל חלקי החברה במדינה״.
״פעם חשבתי שאיילת ראויה להנהגה״
נחזור לפוליטיקה. מה דעתך על איילת שקד? הייתם בקשר טוב בעבר.
״היינו בקשר בעבר אבל היום אני לא מדבר איתה. יש לי אכזבה עמוקה ממנה. פעם חשבתי שאיילת ראויה להנהגה, אך ראיתי את ההתנהלות שלה לכל אורך הדרך, כשבנט לא רצה אותנו ובמקום להגיד לו 'עד כאן' היא התנהלה כעבד נרצע וכעושה דברו״, תוקף בן גביר.
הוא מסביר כי שקד מוציאה כותרות על כוונותיה לעשות דברים גדולים, שבסוף נותרים ללא ביצוע בפועל. כמו כן הוא מזכיר כי למרות הצהרתה לשלול למחבל את אזרחותו והסמכות שבידיה לכך, דבר לא נעשה ואין כל אזכור על כך מאז.
מה לגבי נתניהו? אתה סומך עליו שיקים איתכם ממשלה?
״אני שומע שהוא אומר שהוא רוצה ממשלת ימין ומתפלל שהוא מכוון לכך, אבל זה בסוף תלוי בנו. ככל שאנחנו בציונות הדתית נהיה חזקים יותר אז תהיה ממשלת ימין מלא-מלא״, אומר בן גביר.
הוא מוסיף ופונה לציבור הציונות הדתית, ובעיקר לאלו החושבים להצביע לשקד ואומר כי הבית הוא במפלגת הציונות הדתית. ״אני מכיר אתכם. אתם אוהבים את מדינת ישראל, את עם ישראל ואת הארץ. נכון שלא על הכול מסכימים, אבל ללכת להצביע לשקד זו טעות. גם להצביע לגנץ וכהנא שאיתו זו טעות גדולה. צריך להבין שגנץ הוא שמאל מוחלט ולזכור שהוא ישב עם התנועה האסלאמית והזמין את אבו מאזן לביתו״.
כשאנחנו שואלים את בן גביר אלו תיקים ירצה בממשלה הבאה שתקום, הוא משיב כמו פוליטיקאים רבים ואומר שלא מחלקים את עור הדוב לפני שצדים אותו. יחד עם זאת הוא טוען כי הוא לא בא להיות 'שר המים'.
מודאג משאננות הציבור
בן גביר מרבה לבקר את המשטרה בחודשים האחרונים, ולדבריו אלה השינויים והתיקונים שצריך לבצע בארגון. הדבר הראשון – העלאת משכורות השוטרים. השני – גיוס שוטרים ממכינות וישיבות דתיות ובכך לפתוח את המשטרה גם לציבור הציונות הדתית. ״בשביל זה צריך שר שייתן גב לכך שדתיים לאומיים ישרתו במשטרה עם כל התנאים של דתיים״. לשיטתו, ברגע שהמשטרה תאפשר תנאים מתאימים לדתיים, הציבור הציוני דתי ינהר בהמוניו למשטרה. עוד מוסיף ואומר כי צריך לחזק את מערך המתנדבים של המשטרה.
יו״ר עוצמה יהודית מדגיש כי לצד הטיפול במחסור כוח האדם במשטרה, יש לדאוג לשינוי הוראות הפתיחה באש: ״זה נכון שיש מחסור בכוח אדם במשטרה, אבל אם כשזורקים על השוטרים בקבוקי תבערה הם יכולים להגיב רק ברימוני הלם, אתה יכול להוסיף גם עוד 20,000 שוטרים וזה לא יעזור״.
מה דעתך על יישום החוק הצרפתי?
״אני חושב שבכל מדינה נורמלית הדבר צריך להתקיים. לא יכול להיות שיועץ משפטי יכול לזרוק ראש ממשלה ושרים בהינף אצבע. הדבר הזה לא יכול להיות ואני בעד החוק הצרפתי ולא מהיום, אלא מאז שהתחלתי ללמוד משפטים. זה דבר שהוא מחויב במציאות״.
לבסוף, בשיחה צדדית, איתמר אומר שהוא מודאג מהשאננות בציבור. אני מבקש שירחיב מעט והוא אומר כי הוא רואה בציבור תופעה מדאיגה שהציבור חושב שהציונות הדתית תקבל הרבה מנדטים ומרשה לעצמו להיות רגוע ושלו לקראת הבחירות בשבוע הבא. ״אסור להיות באופוריה״ אמר בן גביר, ״אנחנו צריכים להבין שהכול תלוי בנו, בכל אחד מאיתנו, ואם אנחנו לא נהיה ערניים – זה עלול לחמוק לנו מבין הידיים״.

תחילת השבוע בשכונת גבעת שאול בירושלים, אנחנו מתמקמים לקראת הראיון עם חבר הכנסת איתמר בן גביר. המאבטחים בחוץ בודקים את הנכנסים לקראת בואו של חבר הכנסת, גם צלמים מערוצים שונים מגיעים לאחר מכן כדי לצלם סרט דוקו על בן גביר ועל חייו האישיים והפוליטיים. לאחר דקות מספר שבהן הצוות הפרלמנטרי של איתמר מגיע, מגיע גם יו״ר עוצמה יהודית כשהוא מלא אנרגיות. הוא מחויך ואופטימי וכך הרגישה השיחה עימו לכל אורך הראיון.
תחילה אנחנו מבקשים מבן גביר לספר על איתמר הילד, והוא מספר על ילד שגדל במבשרת ציון, בנם של שושנה וצדוק בן גביר, אימו משכונת הכורדים ואביו מבוני ירושלים. הוא מספר כי גדל בבית מסורתי אך לא דתי ומייד קופץ אל שנות נעוריו שבהן החל להשתתף בהפגנות.
ההפגנה הראשונה הייתה בגיל 14. הוא עמד לבדו עם שלט מול נשים בשחור שהפגינו בכיכר פריז. כשגילה שהוא עם חולצה שחורה כמוהן התקשר לאבא וביקש שיקפיץ לו חולצה בצבע אחר. האבא צדוק בן גביר הגיע כמובן. משם המשיך לעוד פעילויות והכיר פעילים מתנועת ׳כך׳. בזמנו חשב כי התנועה קיצונית מידי בשבילו ולכן לא הצטרף אליה באותה תקופה, אולם הצטרף לתנועת מולדת של גנדי. בהמשך הכיר יותר לעומק את תנועת ׳כך׳, ראה את אהבת ארץ ישראל של אנשיה, נועם פדרמן וטירן פולק ״אנשים הגונים ונורמליים״, לדבריו, הצטרף לתנועה והפך להיות במהרה רכז נוער.
בימים הללו היה עוד קטין והפך להיות דומיננטי מאוד והיה על הכוונת של המשטרה, שמצידה הגישה כתבי אישום רבים כנגדו. בן גביר הצעיר הבין כי אין בידו לקחת עו״ד לכל תיק ולכן החל ללמוד, בעודו בן 17 בלבד, משפטים בכדי לייצג את עצמו. בן גביר מעיד כי הדבר אכן עבד וכשהגיע לערעור בעליון מול השופט אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון דאז, אמר לו השופט ברק שילך וילמד משפטים. ״קיבלתי את ההצעה והרגשתי שזה רעיון לא רע והלכתי ללמוד״. בגיל 17 הלך ללמוד אצל הרב יהודה קרויזר, רב היישוב מצפה יריחו וראש ישיבת ׳הרעיון היהודי׳.

איתמר בן גביר וקהל אנשים
איתמר בן גביר וקהל אנשים

היום כשאתה צריך להתייעץ על נושא מסוים, אתה מתייעץ איתו?
״אני מתייעץ איתו, וכמובן עם הרב של עוצמה יהודית – הרב דב ליאור, ועם מספר רבנים וחברים נוספים, כמו גם עם אנשי מקצוע בכל תחום״, הוא אומר ומדגיש: ״גם עם אישתי. היא לא רק שותפה אלא בת ברית שלי״. מתוך הדברים החל לספר על פגישתו עם אילה אשתו.
כחלק מפעילותו הגן בן גביר על עצורים ממאחזים שונים, שם פגש את אילה לראשונה. ״אחרי שאמרו לי שהיא עקשנית נורא ולא מוכנה לשום דבר אמרתי לעצמי שזו תהיה אישתי. הזמנתי אותה לדייט ומשם זו היסטוריה. עדיין יש לנו ויכוח מי התחיל עם מי״.
בעודנו מדברים, קיבל איתמר טלפון ואמר שמדובר בשיחה חשובה – היה זה רב חשוב בציונות הדתית. לאחר שהוא מסיים את השיחה, בן גביר מחייך ואומר: ״איזו סגירת מעגל. רבנים שהרבה שנים היו מדירים אותי, היום אני מגיע לישיבות שלהם ואני מתקבל באהדה גדולה. יש כאן תהליך גדול מאוד של הציונות הדתית שהיא עוברת״. בהמשך הראיון הוסיף ואמר בנושא כי התהליך היה משני כיוונים: הראשון – הציבור הציוני דתי מבין שהדברים שאיתמר צעק בעבר ותויג כקיצוני היו דברי אמת ומזדהה יותר עם הקו שלו כיום, והשני – הוא שגם הוא עצמו שינה דברים והתמתן בדעותיו מאז שהיה נער בן 16.
כעת עובר יו״ר עוצמה יהודית ומספר על תקופת הגירוש מגוש קטיף וכיצד ישן עם אשתו אילה במלון נטוש יחד עם משפחת גופשטיין במטרה להתנגד למהלך. בסופו של דבר הוא הוצא מהמקום בצו מנהלי: ״חלק מהאנשים בגוש מבינים שזו הייתה טעות להגדיר אותנו כקיצוניים ולא לתת לנו לגיטימציה. זה נתן לגיטימציה למשטרה ולכוחות הביטחון להיכנס בנו וזו הייתה טעות, וגם המאבק היה צריך להיות יותר תקיף. הסיסמה ׳באהבה ננצח׳ הייתה אירוע לא נכון״.
איתמר מבהיר באופן חד משמעי כי הוא נגד פגיעה בחיילים ואנשי הביטחון ולצד זאת מסביר כי מאז ההתנתקות הוא סובר שיש להיזהר בגינויים גם לפעולות שהוא לא מסכים איתן משום שהדבר נותן לגיטימציה לפגוע במבצעי הפעולה או באנשים סביבם. ״לא עם הכול אני מסכים, אבל אני יודע שהמערכת מחפשת לקחת אנשים כתרנגול כפרות ובזמני זה היה אני״. הוא מזדרז להוסיף: ״השמאל לעולם לא מגנה את אנשיו״.
בעקבות האירוע מהימים האחרונים, שבו מספר מתיישבים תקפו לכאורה לוחמי צה״ל, הוא מדגיש שוב: ״יש קווים אדומים שאסור לעבור אותם כמו לפגוע בחיילים, אבל אני כועס על בני גנץ ששולח חיילים כדי להתעמת עם יהודים. אני לא אתפלא אם האירוע היה מתוכנן גם, רגע לפני הבחירות. אני מדמיין את השיחה בין רן כוכב דובר צה״ל ובין בני גנץ שהוא אומר לו שהביאו לו מתנה רגע לפני הבחירות״. לדבריו של בן גביר הוא זוכה לאהדה בקרב חיילי צה״ל בשל העובדה שהוא רואה שהם מופקרים. בן גביר משוכנע שיקבל יותר מגנץ בקולות החיילים.

יש לא מעט להט״בים שתומכים במפלגה

מהן שלוש המטרות הראשונות שתקדם בכנסת הבאה?

״בשביל תנאים אני אכנס עם נתניהו לבד לחדר ונסגור את הדברים. אם אתה שואל האם הדברים יעלו בהסכמים הקואליציוניים – כן״. המטרה הראשונה שאותה מונה איתמר היא הפסקת ההפקרות הביטחונית על ידי מספר פעולות: קידום חוק חסינות לחיילים, שינוי נהלי פתיחה באש והרחבת הרישיונות להחזקת כלי נשק. 

המטרה השנייה היא שינוי ורפורמה במערכת המשפט ושינוי הוועדה לבחירת שופטים, והשלישית היא הדאגה לזהות היהודית במדינה. ״הדבר הכי חשוב לנו. חשוב מאוד שהתלמידים יהיו מוצלחים במתמטיקה ובאנגלית, אבל לא מלמדים את העיקר, את הבסיס, את מורשת ישראל. חלק גדול מהתלמידים לא יודעים מה ההיסטוריה שלהם״. לדבריו, חובה שכל ילד יהודי בישראל ילמד יהדות.

נמשיך עם הזהות יהודית במדינה. מה דעתך על תחבורה ציבורית בשבת?

״כשאנחנו מפעילים תחבורה ציבורית בשבת אנחנו לא פוגעים בדתיים, אלא אנחנו פוגעים בחילונים, באח שלי החילוני, שרוצה לנפוש ולנוח בשבת והדבר יגרום לאנשים לעבוד בשבת וייקח מהם את יום המנוחה היחיד שיש להם בשבוע״. אני מציין בפניו את אכיפת חוק יום המנוחה בשבת ושהדבר אינו מתקיים כיום, והוא התנגד לכך ומבהיר כי חובה לאכוף את החוק במדינה ולהכריח את הרשויות לפעול על פיו.

אנחנו מזכירים בפניו גם את עניין הלהט״בים ולדבריו, יש לא מעט מהם שתומכים במפלגה ובדרכה. ״יש כאלו עם אג׳נדה״, הוא מסביר, ״אבל אלו שמבינים את עמדותיי עובדים איתי בצמוד והם יודעים היטב שיש בינינו אי הסכמות כמו בנושא חתונה כדת משה וישראל או מצעדי הגאווה, אבל חרף זאת גם הם רואים את הסכנות הגדולות למדינת ישראל ואני מזכיר כל הזמן שהם אחים שלי ויש לא מעט נושאים שאנו רואים עין בעין״. 

מה הרב כהנא היה חושב על בן גביר היום?

״גם לרב כהנא היו שינויים. אדם לא נשאר במקום״. לדבריו, הוא היה אוהב את מסירות הנפש שלו, עם זאת הוא אומר כי אינו הולך בכל דבריו לפי תורת הרב כהנא הי״ד, אם בעניין גירוש כולל לערבים, חוק להפרדת חופים ומעצרים בהתאם. מאידך, מספר בן גביר, התמונה של הרב כהנא תלויה בביתו בעקבות מסירות הנפש שהייתה לו למען מדינת ישראל. כמי שנלחם למען יהודי ברית המועצות, נגד האנטישמיות ובעד עונש מוות למחבלים. ״רצחו אותו על קידוש ה׳ וצריך לזכור את הדברים האלו״.

כמי שנוהג לעלות להר הבית ולהראות בהר שהוא המנצח בסימן ה׳וי׳ המוכר, על אף האיומים כנגדו והגינויים כלפיו, אני מבקש לשמוע מה דעתו על הר הבית ועל נוכחות היהודים במקום. ״מה שמעציב אותי זו הצביעות של השמאל שתמיד אומרים שהם רוצים שוויון זכויות לכולם אבל בהר הבית פתאום אין שוויון ואין זכויות ליהודים והשמאל שותק. פתאום יהודי שעולה להר הבית הוא אזרח סוג ג. יהודי חייב לעבור במגנומטר בעוד הערבי לא. ליהודי אסור להתפלל ולערבי מותר ועוד דוגמאות אחרות״.

יש לך תומכים רבים ב׳ישראל הראשונה׳ – איך אתה מסביר את זה?
״הצלחתי לגעת בליבם של המונים – גם אנשי שמאל מהמעמד העליון, למרות שאני לא אוהב לקרוא לו ׳מעמד עליון׳ כי מבחינתי כל היהודים שווים״. עוד הוא אומר כי אנשים מתחברים לדבריו כי ההפקרות הביטחונית נוגעת בכולם וכי הם מאמינים שהוא לא בא כדי ׳לעשות עליהם סיבוב׳. לדבריו, הסקרים מעידים על מציאות טובה אך צריך לפעול כעת כדי להפוך את החלום למציאות. ״אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה״.

איתמר בן גביר מתראיין

״לא באתי לעמוד מחוץ לחדרי הישיבות – עמדתי שם מספיק״
הראיון נעצר. לפתע נכנסת לחדר אילה בן גביר, רעייתו של איתמר, ומתיישבת לידו. שאלנו גם אותה מי התחיל עם מי, אולי נצליח לסיים את הסיפור, אך עדיין אין הסכמה בנידון – היא טוענת שהוא התחיל איתה ואיתמר כאמור אומר הפוך. ״הוא טוען שהקמתי מאחז כדי להתחיל איתו״, היא צוחקת.
ממשיכים. בן גביר מתייחס לפוליטיקאים שעברו על כל הדברים שעליהם פעלו בעבר, שהצביעו נגד מה שניסו לקדם כל השנים. מהם הוא נדהם. על השאלה כיצד יפעל בתוך משמעת קואליציונית הוא משיב כי גם באופוזיציה יש משמעת ולא תמיד רווים ממנה נחת, אך לבסוף פועלים כגוש ואם כולם שומרים על הקו שלהם אז לא תהיה שום בעיה, ״גם לי יש קווים אדומים שעליהם לא אשתוק, אבל אני לא בא כדי לפוצץ. צריך להקים ממשלת ימין יציבה אבל זאת חייבת להיות ימין מלא-מלא״.
הוא מוסיף ומספר כי באחת הפגישות עם נתניהו שאל אותו מדוע מינה את שי ניצן לפרקליט המדינה למרות שהפגין נגדו על כך, ונתניהו ענה לו מנגד – ״לא צעקת חזק מספיק״. מתוך כך ממשיך בן גביר ואומר: ״אני לא באתי לעמוד מחוץ לחדרי הישיבות – עמדתי שם מספיק. באתי להיות בעמדת השפעה״.
״אני מצליח כיום להתפלל את רוב התפילות במניין״
איתמר ואילה נישאו לפני 18 שנים. הוא פעיל ציבור מזה שנים רבות כאמור, והיא מורה ללשון. לזוג שישה ילדים, והם מתגוררים בשכונת גבעת האבות שבקריית ארבע.
אתה מצליח ללמוד תורה?
״הכי כיף זה עם הילדים. לצערי בימי החול אני לא מצליח ללמוד. זה מעציב אותי אבל אני יודע שאני עוסק במצוות אחרות, לגבי תפילות – אני מצליח כיום להתפלל את רוב התפילות במניין. לקחתי על עצמי ואני משתדל לשמור על כך״. יש לו סדר לימוד מסילת ישרים של הרמח״ל ואור הרעיון של הרב כהנא עם בנותיו הלל ואמונה אסתר. הוא אוהב ללמוד תנ״ך והלכה. גם עם בנו הקטן בן הארבע וחצי, אורי צבי, הוא לומד מעט בשבת.
אנחנו מבקשים מבן גביר שיספר על שלוש דמויות היסטוריות שהן מודל לחיקוי עבורו. בראש ובראשונה הוא מציין את דוד המלך. לדבריו דוד הצליח לשלב נכונה בין הלימוד, הצניעות והענווה יחד עם התקיפות והעוצמה. ״דוד נקרא ׳עדינו העצני׳, שהיה עדין כתולעת מצד אחד בלימוד התורה שלו אבל קשה כעץ כלפי אויביו מהצד השני״.
הדמות השנייה – רבי עקיבא. ״לא רק מסירות הנפש שלו אלא גם האופטימיות שלו על המציאות. כששועל יוצא מבית קודש הקודשים והוא יכול להסתכל ולהגיד שאין מה לבכות – זו הסתכלות אופטימית״.
השלישי הוא מייסד ומפקד הלח״י, אברהם (יאיר) שטרן. ״אנחנו חייבים לו המון ובהיסטוריה יש סילוף שבו מדברים על אנשי ההגנה והתרומה הגדולה שהם תרמו בהקמת המדינה, אך יאיר וחבריו לא רק חלמו אלא גם הגשימו את החלום״.
אתה משייך את עצמך למגזר כלשהו?
״אני פועל רבות לטובת הציונות הדתית. הייתי הראשון שיזם דיונים בוועדות בכנסת סביב הנושא של הורדת שכר הלימוד בישיבות ובאולפנות, אבל אותי מעניין החיבור לכלל החברה הישראלית. אני פועל לייצוג כלל המגזרים בחברה, גם של החרדים, של המסורתיים והחילוניים, כולם אחיי. העובדה – תראה את הרשימה שגיבשנו. מדובר ברשימה חוצת מגזרים שאומרת שאנחנו מייצגים את כלל חלקי החברה במדינה״.
״פעם חשבתי שאיילת ראויה להנהגה״
נחזור לפוליטיקה. מה דעתך על איילת שקד? הייתם בקשר טוב בעבר.
״היינו בקשר בעבר אבל היום אני לא מדבר איתה. יש לי אכזבה עמוקה ממנה. פעם חשבתי שאיילת ראויה להנהגה, אך ראיתי את ההתנהלות שלה לכל אורך הדרך, כשבנט לא רצה אותנו ובמקום להגיד לו 'עד כאן' היא התנהלה כעבד נרצע וכעושה דברו״, תוקף בן גביר.
הוא מסביר כי שקד מוציאה כותרות על כוונותיה לעשות דברים גדולים, שבסוף נותרים ללא ביצוע בפועל. כמו כן הוא מזכיר כי למרות הצהרתה לשלול למחבל את אזרחותו והסמכות שבידיה לכך, דבר לא נעשה ואין כל אזכור על כך מאז.
מה לגבי נתניהו? אתה סומך עליו שיקים איתכם ממשלה?
״אני שומע שהוא אומר שהוא רוצה ממשלת ימין ומתפלל שהוא מכוון לכך, אבל זה בסוף תלוי בנו. ככל שאנחנו בציונות הדתית נהיה חזקים יותר אז תהיה ממשלת ימין מלא-מלא״, אומר בן גביר.
הוא מוסיף ופונה לציבור הציונות הדתית, ובעיקר לאלו החושבים להצביע לשקד ואומר כי הבית הוא במפלגת הציונות הדתית. ״אני מכיר אתכם. אתם אוהבים את מדינת ישראל, את עם ישראל ואת הארץ. נכון שלא על הכול מסכימים, אבל ללכת להצביע לשקד זו טעות. גם להצביע לגנץ וכהנא שאיתו זו טעות גדולה. צריך להבין שגנץ הוא שמאל מוחלט ולזכור שהוא ישב עם התנועה האסלאמית והזמין את אבו מאזן לביתו״.
כשאנחנו שואלים את בן גביר אלו תיקים ירצה בממשלה הבאה שתקום, הוא משיב כמו פוליטיקאים רבים ואומר שלא מחלקים את עור הדוב לפני שצדים אותו. יחד עם זאת הוא טוען כי הוא לא בא להיות 'שר המים'.
מודאג משאננות הציבור
בן גביר מרבה לבקר את המשטרה בחודשים האחרונים, ולדבריו אלה השינויים והתיקונים שצריך לבצע בארגון. הדבר הראשון – העלאת משכורות השוטרים. השני – גיוס שוטרים ממכינות וישיבות דתיות ובכך לפתוח את המשטרה גם לציבור הציונות הדתית. ״בשביל זה צריך שר שייתן גב לכך שדתיים לאומיים ישרתו במשטרה עם כל התנאים של דתיים״. לשיטתו, ברגע שהמשטרה תאפשר תנאים מתאימים לדתיים, הציבור הציוני דתי ינהר בהמוניו למשטרה. עוד מוסיף ואומר כי צריך לחזק את מערך המתנדבים של המשטרה.
יו״ר עוצמה יהודית מדגיש כי לצד הטיפול במחסור כוח האדם במשטרה, יש לדאוג לשינוי הוראות הפתיחה באש: ״זה נכון שיש מחסור בכוח אדם במשטרה, אבל אם כשזורקים על השוטרים בקבוקי תבערה הם יכולים להגיב רק ברימוני הלם, אתה יכול להוסיף גם עוד 20,000 שוטרים וזה לא יעזור״.
מה דעתך על יישום החוק הצרפתי?
״אני חושב שבכל מדינה נורמלית הדבר צריך להתקיים. לא יכול להיות שיועץ משפטי יכול לזרוק ראש ממשלה ושרים בהינף אצבע. הדבר הזה לא יכול להיות ואני בעד החוק הצרפתי ולא מהיום, אלא מאז שהתחלתי ללמוד משפטים. זה דבר שהוא מחויב במציאות״.
לבסוף, בשיחה צדדית, איתמר אומר שהוא מודאג מהשאננות בציבור. אני מבקש שירחיב מעט והוא אומר כי הוא רואה בציבור תופעה מדאיגה שהציבור חושב שהציונות הדתית תקבל הרבה מנדטים ומרשה לעצמו להיות רגוע ושלו לקראת הבחירות בשבוע הבא. ״אסור להיות באופוריה״ אמר בן גביר, ״אנחנו צריכים להבין שהכול תלוי בנו, בכל אחד מאיתנו, ואם אנחנו לא נהיה ערניים – זה עלול לחמוק לנו מבין הידיים״.

תחילת השבוע בשכונת גבעת שאול בירושלים, אנחנו מתמקמים לקראת הראיון עם חבר הכנסת איתמר בן גביר. המאבטחים בחוץ בודקים את הנכנסים לקראת בואו של חבר הכנסת, גם צלמים מערוצים שונים מגיעים לאחר מכן כדי לצלם סרט דוקו על בן גביר ועל חייו האישיים והפוליטיים. לאחר דקות מספר שבהן הצוות הפרלמנטרי של איתמר מגיע, מגיע גם יו״ר עוצמה יהודית כשהוא מלא אנרגיות. הוא מחויך ואופטימי וכך הרגישה השיחה עימו לכל אורך הראיון.
תחילה אנחנו מבקשים מבן גביר לספר על איתמר הילד, והוא מספר על ילד שגדל במבשרת ציון, בנם של שושנה וצדוק בן גביר, אימו משכונת הכורדים ואביו מבוני ירושלים. הוא מספר כי גדל בבית מסורתי אך לא דתי ומייד קופץ אל שנות נעוריו שבהן החל להשתתף בהפגנות.
ההפגנה הראשונה הייתה בגיל 14. הוא עמד לבדו עם שלט מול נשים בשחור שהפגינו בכיכר פריז. כשגילה שהוא עם חולצה שחורה כמוהן התקשר לאבא וביקש שיקפיץ לו חולצה בצבע אחר. האבא צדוק בן גביר הגיע כמובן. משם המשיך לעוד פעילויות והכיר פעילים מתנועת ׳כך׳. בזמנו חשב כי התנועה קיצונית מידי בשבילו ולכן לא הצטרף אליה באותה תקופה, אולם הצטרף לתנועת מולדת של גנדי. בהמשך הכיר יותר לעומק את תנועת ׳כך׳, ראה את אהבת ארץ ישראל של אנשיה, נועם פדרמן וטירן פולק ״אנשים הגונים ונורמליים״, לדבריו, הצטרף לתנועה והפך להיות במהרה רכז נוער.
בימים הללו היה עוד קטין והפך להיות דומיננטי מאוד והיה על הכוונת של המשטרה, שמצידה הגישה כתבי אישום רבים כנגדו. בן גביר הצעיר הבין כי אין בידו לקחת עו״ד לכל תיק ולכן החל ללמוד, בעודו בן 17 בלבד, משפטים בכדי לייצג את עצמו. בן גביר מעיד כי הדבר אכן עבד וכשהגיע לערעור בעליון מול השופט אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון דאז, אמר לו השופט ברק שילך וילמד משפטים. ״קיבלתי את ההצעה והרגשתי שזה רעיון לא רע והלכתי ללמוד״. בגיל 17 הלך ללמוד אצל הרב יהודה קרויזר, רב היישוב מצפה יריחו וראש ישיבת ׳הרעיון היהודי׳.

איתמר בן גביר וקהל אנשים
איתמר בן גביר וקהל אנשים

היום כשאתה צריך להתייעץ על נושא מסוים, אתה מתייעץ איתו?
״אני מתייעץ איתו, וכמובן עם הרב של עוצמה יהודית – הרב דב ליאור, ועם מספר רבנים וחברים נוספים, כמו גם עם אנשי מקצוע בכל תחום״, הוא אומר ומדגיש: ״גם עם אישתי. היא לא רק שותפה אלא בת ברית שלי״. מתוך הדברים החל לספר על פגישתו עם אילה אשתו.
כחלק מפעילותו הגן בן גביר על עצורים ממאחזים שונים, שם פגש את אילה לראשונה. ״אחרי שאמרו לי שהיא עקשנית נורא ולא מוכנה לשום דבר אמרתי לעצמי שזו תהיה אישתי. הזמנתי אותה לדייט ומשם זו היסטוריה. עדיין יש לנו ויכוח מי התחיל עם מי״.
בעודנו מדברים, קיבל איתמר טלפון ואמר שמדובר בשיחה חשובה – היה זה רב חשוב בציונות הדתית. לאחר שהוא מסיים את השיחה, בן גביר מחייך ואומר: ״איזו סגירת מעגל. רבנים שהרבה שנים היו מדירים אותי, היום אני מגיע לישיבות שלהם ואני מתקבל באהדה גדולה. יש כאן תהליך גדול מאוד של הציונות הדתית שהיא עוברת״. בהמשך הראיון הוסיף ואמר בנושא כי התהליך היה משני כיוונים: הראשון – הציבור הציוני דתי מבין שהדברים שאיתמר צעק בעבר ותויג כקיצוני היו דברי אמת ומזדהה יותר עם הקו שלו כיום, והשני – הוא שגם הוא עצמו שינה דברים והתמתן בדעותיו מאז שהיה נער בן 16.
כעת עובר יו״ר עוצמה יהודית ומספר על תקופת הגירוש מגוש קטיף וכיצד ישן עם אשתו אילה במלון נטוש יחד עם משפחת גופשטיין במטרה להתנגד למהלך. בסופו של דבר הוא הוצא מהמקום בצו מנהלי: ״חלק מהאנשים בגוש מבינים שזו הייתה טעות להגדיר אותנו כקיצוניים ולא לתת לנו לגיטימציה. זה נתן לגיטימציה למשטרה ולכוחות הביטחון להיכנס בנו וזו הייתה טעות, וגם המאבק היה צריך להיות יותר תקיף. הסיסמה ׳באהבה ננצח׳ הייתה אירוע לא נכון״.
איתמר מבהיר באופן חד משמעי כי הוא נגד פגיעה בחיילים ואנשי הביטחון ולצד זאת מסביר כי מאז ההתנתקות הוא סובר שיש להיזהר בגינויים גם לפעולות שהוא לא מסכים איתן משום שהדבר נותן לגיטימציה לפגוע במבצעי הפעולה או באנשים סביבם. ״לא עם הכול אני מסכים, אבל אני יודע שהמערכת מחפשת לקחת אנשים כתרנגול כפרות ובזמני זה היה אני״. הוא מזדרז להוסיף: ״השמאל לעולם לא מגנה את אנשיו״.
בעקבות האירוע מהימים האחרונים, שבו מספר מתיישבים תקפו לכאורה לוחמי צה״ל, הוא מדגיש שוב: ״יש קווים אדומים שאסור לעבור אותם כמו לפגוע בחיילים, אבל אני כועס על בני גנץ ששולח חיילים כדי להתעמת עם יהודים. אני לא אתפלא אם האירוע היה מתוכנן גם, רגע לפני הבחירות. אני מדמיין את השיחה בין רן כוכב דובר צה״ל ובין בני גנץ שהוא אומר לו שהביאו לו מתנה רגע לפני הבחירות״. לדבריו של בן גביר הוא זוכה לאהדה בקרב חיילי צה״ל בשל העובדה שהוא רואה שהם מופקרים. בן גביר משוכנע שיקבל יותר מגנץ בקולות החיילים.

יש לא מעט להט״בים שתומכים במפלגה

מהן שלוש המטרות הראשונות שתקדם בכנסת הבאה?

״בשביל תנאים אני אכנס עם נתניהו לבד לחדר ונסגור את הדברים. אם אתה שואל האם הדברים יעלו בהסכמים הקואליציוניים – כן״. המטרה הראשונה שאותה מונה איתמר היא הפסקת ההפקרות הביטחונית על ידי מספר פעולות: קידום חוק חסינות לחיילים, שינוי נהלי פתיחה באש והרחבת הרישיונות להחזקת כלי נשק. 

המטרה השנייה היא שינוי ורפורמה במערכת המשפט ושינוי הוועדה לבחירת שופטים, והשלישית היא הדאגה לזהות היהודית במדינה. ״הדבר הכי חשוב לנו. חשוב מאוד שהתלמידים יהיו מוצלחים במתמטיקה ובאנגלית, אבל לא מלמדים את העיקר, את הבסיס, את מורשת ישראל. חלק גדול מהתלמידים לא יודעים מה ההיסטוריה שלהם״. לדבריו, חובה שכל ילד יהודי בישראל ילמד יהדות.

נמשיך עם הזהות יהודית במדינה. מה דעתך על תחבורה ציבורית בשבת?

״כשאנחנו מפעילים תחבורה ציבורית בשבת אנחנו לא פוגעים בדתיים, אלא אנחנו פוגעים בחילונים, באח שלי החילוני, שרוצה לנפוש ולנוח בשבת והדבר יגרום לאנשים לעבוד בשבת וייקח מהם את יום המנוחה היחיד שיש להם בשבוע״. אני מציין בפניו את אכיפת חוק יום המנוחה בשבת ושהדבר אינו מתקיים כיום, והוא התנגד לכך ומבהיר כי חובה לאכוף את החוק במדינה ולהכריח את הרשויות לפעול על פיו.

אנחנו מזכירים בפניו גם את עניין הלהט״בים ולדבריו, יש לא מעט מהם שתומכים במפלגה ובדרכה. ״יש כאלו עם אג׳נדה״, הוא מסביר, ״אבל אלו שמבינים את עמדותיי עובדים איתי בצמוד והם יודעים היטב שיש בינינו אי הסכמות כמו בנושא חתונה כדת משה וישראל או מצעדי הגאווה, אבל חרף זאת גם הם רואים את הסכנות הגדולות למדינת ישראל ואני מזכיר כל הזמן שהם אחים שלי ויש לא מעט נושאים שאנו רואים עין בעין״. 

מה הרב כהנא היה חושב על בן גביר היום?

״גם לרב כהנא היו שינויים. אדם לא נשאר במקום״. לדבריו, הוא היה אוהב את מסירות הנפש שלו, עם זאת הוא אומר כי אינו הולך בכל דבריו לפי תורת הרב כהנא הי״ד, אם בעניין גירוש כולל לערבים, חוק להפרדת חופים ומעצרים בהתאם. מאידך, מספר בן גביר, התמונה של הרב כהנא תלויה בביתו בעקבות מסירות הנפש שהייתה לו למען מדינת ישראל. כמי שנלחם למען יהודי ברית המועצות, נגד האנטישמיות ובעד עונש מוות למחבלים. ״רצחו אותו על קידוש ה׳ וצריך לזכור את הדברים האלו״.

כמי שנוהג לעלות להר הבית ולהראות בהר שהוא המנצח בסימן ה׳וי׳ המוכר, על אף האיומים כנגדו והגינויים כלפיו, אני מבקש לשמוע מה דעתו על הר הבית ועל נוכחות היהודים במקום. ״מה שמעציב אותי זו הצביעות של השמאל שתמיד אומרים שהם רוצים שוויון זכויות לכולם אבל בהר הבית פתאום אין שוויון ואין זכויות ליהודים והשמאל שותק. פתאום יהודי שעולה להר הבית הוא אזרח סוג ג. יהודי חייב לעבור במגנומטר בעוד הערבי לא. ליהודי אסור להתפלל ולערבי מותר ועוד דוגמאות אחרות״.

יש לך תומכים רבים ב׳ישראל הראשונה׳ – איך אתה מסביר את זה?
״הצלחתי לגעת בליבם של המונים – גם אנשי שמאל מהמעמד העליון, למרות שאני לא אוהב לקרוא לו ׳מעמד עליון׳ כי מבחינתי כל היהודים שווים״. עוד הוא אומר כי אנשים מתחברים לדבריו כי ההפקרות הביטחונית נוגעת בכולם וכי הם מאמינים שהוא לא בא כדי ׳לעשות עליהם סיבוב׳. לדבריו, הסקרים מעידים על מציאות טובה אך צריך לפעול כעת כדי להפוך את החלום למציאות. ״אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה״.

איתמר בן גביר מתראיין

״לא באתי לעמוד מחוץ לחדרי הישיבות – עמדתי שם מספיק״
הראיון נעצר. לפתע נכנסת לחדר אילה בן גביר, רעייתו של איתמר, ומתיישבת לידו. שאלנו גם אותה מי התחיל עם מי, אולי נצליח לסיים את הסיפור, אך עדיין אין הסכמה בנידון – היא טוענת שהוא התחיל איתה ואיתמר כאמור אומר הפוך. ״הוא טוען שהקמתי מאחז כדי להתחיל איתו״, היא צוחקת.
ממשיכים. בן גביר מתייחס לפוליטיקאים שעברו על כל הדברים שעליהם פעלו בעבר, שהצביעו נגד מה שניסו לקדם כל השנים. מהם הוא נדהם. על השאלה כיצד יפעל בתוך משמעת קואליציונית הוא משיב כי גם באופוזיציה יש משמעת ולא תמיד רווים ממנה נחת, אך לבסוף פועלים כגוש ואם כולם שומרים על הקו שלהם אז לא תהיה שום בעיה, ״גם לי יש קווים אדומים שעליהם לא אשתוק, אבל אני לא בא כדי לפוצץ. צריך להקים ממשלת ימין יציבה אבל זאת חייבת להיות ימין מלא-מלא״.
הוא מוסיף ומספר כי באחת הפגישות עם נתניהו שאל אותו מדוע מינה את שי ניצן לפרקליט המדינה למרות שהפגין נגדו על כך, ונתניהו ענה לו מנגד – ״לא צעקת חזק מספיק״. מתוך כך ממשיך בן גביר ואומר: ״אני לא באתי לעמוד מחוץ לחדרי הישיבות – עמדתי שם מספיק. באתי להיות בעמדת השפעה״.
״אני מצליח כיום להתפלל את רוב התפילות במניין״
איתמר ואילה נישאו לפני 18 שנים. הוא פעיל ציבור מזה שנים רבות כאמור, והיא מורה ללשון. לזוג שישה ילדים, והם מתגוררים בשכונת גבעת האבות שבקריית ארבע.
אתה מצליח ללמוד תורה?
״הכי כיף זה עם הילדים. לצערי בימי החול אני לא מצליח ללמוד. זה מעציב אותי אבל אני יודע שאני עוסק במצוות אחרות, לגבי תפילות – אני מצליח כיום להתפלל את רוב התפילות במניין. לקחתי על עצמי ואני משתדל לשמור על כך״. יש לו סדר לימוד מסילת ישרים של הרמח״ל ואור הרעיון של הרב כהנא עם בנותיו הלל ואמונה אסתר. הוא אוהב ללמוד תנ״ך והלכה. גם עם בנו הקטן בן הארבע וחצי, אורי צבי, הוא לומד מעט בשבת.
אנחנו מבקשים מבן גביר שיספר על שלוש דמויות היסטוריות שהן מודל לחיקוי עבורו. בראש ובראשונה הוא מציין את דוד המלך. לדבריו דוד הצליח לשלב נכונה בין הלימוד, הצניעות והענווה יחד עם התקיפות והעוצמה. ״דוד נקרא ׳עדינו העצני׳, שהיה עדין כתולעת מצד אחד בלימוד התורה שלו אבל קשה כעץ כלפי אויביו מהצד השני״.
הדמות השנייה – רבי עקיבא. ״לא רק מסירות הנפש שלו אלא גם האופטימיות שלו על המציאות. כששועל יוצא מבית קודש הקודשים והוא יכול להסתכל ולהגיד שאין מה לבכות – זו הסתכלות אופטימית״.
השלישי הוא מייסד ומפקד הלח״י, אברהם (יאיר) שטרן. ״אנחנו חייבים לו המון ובהיסטוריה יש סילוף שבו מדברים על אנשי ההגנה והתרומה הגדולה שהם תרמו בהקמת המדינה, אך יאיר וחבריו לא רק חלמו אלא גם הגשימו את החלום״.
אתה משייך את עצמך למגזר כלשהו?
״אני פועל רבות לטובת הציונות הדתית. הייתי הראשון שיזם דיונים בוועדות בכנסת סביב הנושא של הורדת שכר הלימוד בישיבות ובאולפנות, אבל אותי מעניין החיבור לכלל החברה הישראלית. אני פועל לייצוג כלל המגזרים בחברה, גם של החרדים, של המסורתיים והחילוניים, כולם אחיי. העובדה – תראה את הרשימה שגיבשנו. מדובר ברשימה חוצת מגזרים שאומרת שאנחנו מייצגים את כלל חלקי החברה במדינה״.
״פעם חשבתי שאיילת ראויה להנהגה״
נחזור לפוליטיקה. מה דעתך על איילת שקד? הייתם בקשר טוב בעבר.
״היינו בקשר בעבר אבל היום אני לא מדבר איתה. יש לי אכזבה עמוקה ממנה. פעם חשבתי שאיילת ראויה להנהגה, אך ראיתי את ההתנהלות שלה לכל אורך הדרך, כשבנט לא רצה אותנו ובמקום להגיד לו 'עד כאן' היא התנהלה כעבד נרצע וכעושה דברו״, תוקף בן גביר.
הוא מסביר כי שקד מוציאה כותרות על כוונותיה לעשות דברים גדולים, שבסוף נותרים ללא ביצוע בפועל. כמו כן הוא מזכיר כי למרות הצהרתה לשלול למחבל את אזרחותו והסמכות שבידיה לכך, דבר לא נעשה ואין כל אזכור על כך מאז.
מה לגבי נתניהו? אתה סומך עליו שיקים איתכם ממשלה?
״אני שומע שהוא אומר שהוא רוצה ממשלת ימין ומתפלל שהוא מכוון לכך, אבל זה בסוף תלוי בנו. ככל שאנחנו בציונות הדתית נהיה חזקים יותר אז תהיה ממשלת ימין מלא-מלא״, אומר בן גביר.
הוא מוסיף ופונה לציבור הציונות הדתית, ובעיקר לאלו החושבים להצביע לשקד ואומר כי הבית הוא במפלגת הציונות הדתית. ״אני מכיר אתכם. אתם אוהבים את מדינת ישראל, את עם ישראל ואת הארץ. נכון שלא על הכול מסכימים, אבל ללכת להצביע לשקד זו טעות. גם להצביע לגנץ וכהנא שאיתו זו טעות גדולה. צריך להבין שגנץ הוא שמאל מוחלט ולזכור שהוא ישב עם התנועה האסלאמית והזמין את אבו מאזן לביתו״.
כשאנחנו שואלים את בן גביר אלו תיקים ירצה בממשלה הבאה שתקום, הוא משיב כמו פוליטיקאים רבים ואומר שלא מחלקים את עור הדוב לפני שצדים אותו. יחד עם זאת הוא טוען כי הוא לא בא להיות 'שר המים'.
מודאג משאננות הציבור
בן גביר מרבה לבקר את המשטרה בחודשים האחרונים, ולדבריו אלה השינויים והתיקונים שצריך לבצע בארגון. הדבר הראשון – העלאת משכורות השוטרים. השני – גיוס שוטרים ממכינות וישיבות דתיות ובכך לפתוח את המשטרה גם לציבור הציונות הדתית. ״בשביל זה צריך שר שייתן גב לכך שדתיים לאומיים ישרתו במשטרה עם כל התנאים של דתיים״. לשיטתו, ברגע שהמשטרה תאפשר תנאים מתאימים לדתיים, הציבור הציוני דתי ינהר בהמוניו למשטרה. עוד מוסיף ואומר כי צריך לחזק את מערך המתנדבים של המשטרה.
יו״ר עוצמה יהודית מדגיש כי לצד הטיפול במחסור כוח האדם במשטרה, יש לדאוג לשינוי הוראות הפתיחה באש: ״זה נכון שיש מחסור בכוח אדם במשטרה, אבל אם כשזורקים על השוטרים בקבוקי תבערה הם יכולים להגיב רק ברימוני הלם, אתה יכול להוסיף גם עוד 20,000 שוטרים וזה לא יעזור״.
מה דעתך על יישום החוק הצרפתי?
״אני חושב שבכל מדינה נורמלית הדבר צריך להתקיים. לא יכול להיות שיועץ משפטי יכול לזרוק ראש ממשלה ושרים בהינף אצבע. הדבר הזה לא יכול להיות ואני בעד החוק הצרפתי ולא מהיום, אלא מאז שהתחלתי ללמוד משפטים. זה דבר שהוא מחויב במציאות״.
לבסוף, בשיחה צדדית, איתמר אומר שהוא מודאג מהשאננות בציבור. אני מבקש שירחיב מעט והוא אומר כי הוא רואה בציבור תופעה מדאיגה שהציבור חושב שהציונות הדתית תקבל הרבה מנדטים ומרשה לעצמו להיות רגוע ושלו לקראת הבחירות בשבוע הבא. ״אסור להיות באופוריה״ אמר בן גביר, ״אנחנו צריכים להבין שהכול תלוי בנו, בכל אחד מאיתנו, ואם אנחנו לא נהיה ערניים – זה עלול לחמוק לנו מבין הידיים״.

עוד במדור זה

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:<br>צה"ל והשירות הלאומי

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:
צה"ל והשירות הלאומי

בכל מקום בשדה החברתי במדינת ישראל שזקוקים ללב אוהב וליד…
לוחמים מדברים

לוחמים מדברים

ברוך: העיקרון המאוד פשוט של המפגשים הוא שאפשר להגיד כל…
עקרונות או קולות?

עקרונות או קולות?

פוליטיקה היא מקום מסובך. במקרים לא מעטים עומד נבחר הציבור…
לו הבחירות היו נערכות היום

לו הבחירות היו נערכות היום

01זה היה בלילה שבין שני לשלישי, 02:55 על השעון, הודעה…
"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

פרופסור אבי בל ״ההופתעתי מעוצמת ההתנגדות לרפורמה. אני חושב שהגנה…
"האם השב''כ יודע מה הוא אומר<br>או לא יודע מה הוא אומר?"

"האם השב''כ יודע מה הוא אומר
או לא יודע מה הוא אומר?"

מעצרים המנהליים עלו שוב לכותרות בעקבות ההתפרעויות בחווארה שהגיעו בתגובה…
״גם אני עשיתי טעויות״

״גם אני עשיתי טעויות״

רגע לפני ההצבעה הראשונה על הסעיפים הראשונים של הרפורמה במערכת…
"יש לנו המון השפעה"

"יש לנו המון השפעה"

למרות נוכחותם של חברי כנסת, כלכלנים בכירים והייטקיסטים במחאות נגד…
הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

לוין סיכם את דבריו: ״כל השינויים האלה אי אפשר לבצע…
אני מוכן לתת קרדיט לציונות הדתית ועוצמה יהודית

אני מוכן לתת קרדיט לציונות הדתית ועוצמה יהודית

ב-17 באוקטובר 2001, ל׳ בתשרי ה׳תשס״ב, בשעה 06:50 בבוקר סיים…
שיעור בגדולה

שיעור בגדולה

לפני כשבוע פרסמה ספריית 'שיבולת' מבית הוצאת 'סלע מאיר' הודעה…
הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

צבי סוכות, נשוי לחיה ואב לחמש בנות, הוא תושב יצהר…
הכר את המועמד

הכר את המועמד

ד"ר מאיר סיידלר שם: ד"ר מאיר סיידלר בן 64, נשוי+6. 70…
הם הפילו את הממשלה

הם הפילו את הממשלה

למשרדים של מערכת גילוי דעת בירושלים מגיעים ארבעה חברים שכבר…
המאותרגים לטיס

המאותרגים לטיס

השבוע התרחשו עלינו שני אירועים פוליטיים משמעותיים המשלבים כיסאות: יאיר…
Scroll to Top
גלילה למעלה