הרב קוק

למי הציע הרב קוק כרטיס לירח?

השיב הרב קוק: ״המחקר הולך ומתפתח, ונראה שבקרוב יוכל האדם להגיע לירח. האם תסכימו לקנות היום כרטיס טיסה לירח?״

סיפר לי הרב ישעיהו הדרי, ראש ישיבת הכותל: אמר לי הרב אושפיזאי הזקן, הרב של רמת גן, שהיה תלמיד בישיבת ‘מרכז הרב’ בזמן מאורעות תרפ״ט, שהמחיצה בכותל היתה אחד התירוצים לפרעות. הועדה שהקימו הבריטים הציעה שמשום כבוד הרבנים היא תבוא אליהם, ובלבד שיהא זה בשתיקה, ללא תקשורת. אמר הרב קוק – ‘אני מעדיף לטרוח לבוא לוועדה ושהדברים יתפרסמו’, וכך היה. שאלו אותו בועדה: ״מה לכם ולכותל? הרי באמת אתם רוצים להרוס את המסגדים של המוסלמים, ולבנות את בית המקדש על אבן השתיה, לא כך?״ השיב הרב קוק: ״המחקר הולך ומתפתח, ונראה שבקרוב יוכל האדם להגיע לירח. האם תסכימו לקנות היום כרטיס טיסה לירח?״ ״בינתיים יש לנו את הכותל!״ קבעה הועדה, וכך יצא החוק ‘בדבר המלך ומועצתו’, שיהודים יורשו להתפלל בכותל, אבל ללא כל אביזרים, תיאסר הכנסת כסאות, מחיצה וכו’. וכן, תותר תפילה ופולחן דתי בלבד. למשל – הריקוד במקום יאסר, מלבד בקידוש לבנה, שזה חלק מסדרי התפילה [כך בחוק הבריטי!]. לקראת יום כיפור הקימו מחיצה, ועליה היו מאבקים רבים [כמו השופר במוצאי כיפור, כידוע]. יום אחד בא הרב אושפיזאי לרב קוק וסיפר לו בשמחת ניצחון שהם הצליחו להערים על הבריטים ולרקוד בכותל. הגיב הרב קוק: ״ומה עם מורא מקדש?״
פעם דנתי בפני רבותיי בשאלת ריקוד בסעודת מצוה בימי ספירת העומר ו’בין המצרים’. הגרז״ן גולדברג זצ״ל, חתן הגרש״ז אויערבך, נטה להתיר, ויבלח״א הרב אביגדור נבנצל, תלמיד הגרש״ז, נטה לאסור. הבאתי שתי ראיות להתיר, אחת מלשון ה’פרי מגדים’, והאחרת מדברי הרמ״א שאומר שבקידוש לבנה רוקדים כנגדה. והרי נוהגים לקדש לבנה במוצאי תשעה באב, שאז עדיין נוהגת אבילות תשעת הימים, ובכל אופן רוקדים! על כך השיב הרב נבנצל שאיננו זוכר שראה את הרב זצ״ל (=הגרש״ז. מ.ד.) רוקד בקידוש לבנה של אב ושל אייר, ובסעודות מצוה בכלל. ואילו הגרז״ן סבר שזו ראיה נכונה, ואגב הוסיף: ״בכלל, פלא גדול בעיני שיש יהודים אשכנזים שלא רוקדים בקידוש לבנה, והרי זה מפורש ברמ״א!״

עוד במדור זה

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…