הרב גבי קדוש

לצאת מן התיבה

תיבת נח
הרב גבי קדוש

למדנו בדרך הקשה מדור המבול שאין זכות לעולם מושחת שכולם עושים רע, אך איך מבטיחים קיום עתידי לעולם שלנו שלא נגיע שוב למצב שבו העולם יצטרך מבול לתיקונו? התיקון שבחר אלוקים לעולם המושחת והמלא חמס הוא כניסת נח ומשפחתו לתיבה למשך זמן מוגבל של י״ב חודש שבהם נח ו׳העולם הקטן׳ שאיתו יבנו מודל של חיי חסד, נתינה והענקה. בתיבה נזרע גרעין קיומי לעולם הראוי לקיום – ׳עולם חסד ייבנה׳.
המשך חכמה בפרשתנו מבאר את המהפך שחל בתיבה: ״ונשחת תכונת הבעלי חיים לגמרי וטבעם היה לאהוב הרע והחמס ולזה היה צריך חנוך י״ב חודש… ואחרי שיהיו מגודלים בחנוך טוב וישר כזה אז יצאו לאוויר העולם ויחיו הנהגה מיושרה…״ – התיבה היוותה אוניברסיטה לחסד, אשר יצאו ממנה אנשים ראויים שבזכותם יתקיים העולם.
את העיקרון של ייעוד האדם ותפקידו לעשות חסד וטוב לאחרים, על פני אדם הדואג רק לעצמו, הסביר המשך חכמה (פרשת נח) בהבדל בין נח לבין משה רבנו, מדוע נח נקרא בתחילה ׳איש צדיק׳, אך לבסוף נקרא ׳איש האדמה׳, לעומת משה רבנו שנקרא בתחילה ׳איש מצרי׳ ולבסוף ׳איש אלוקים׳? נח היה צדיק לעצמו ואילו משה רבנו כל חייו דאג רק לאחרים.
השלמת העולם ובניינו מחדש כהמשך לחיי נח בתיבה היא דווקא הקריאה של אלוקים לנח ׳צא מן התיבה׳, צא מהתיבה שעסקת בה בחסד פנימי תוך התעלמות מהעולם החיצוני, שעם כל חשיבותו כהוראת שעה אינו יכול להיות הוראת קבע כי יש צורך בתיקון עולם כללי שבו יוצאים מן הפרטיות ומתחברים אל הכלליות, וכל זה כהכנה שתכשירנו לשמוע את הקריאה לאברהם אבינו בפרשה הבאה ׳לך לך׳.

עוד במדור זה

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…