מאיר דורפמן

‮"‬מה‭ ‬הבעיה‭? ‬תישן‭ ‬במיטה‭ ‬שלי‭…‬‮"‬

מאיר דורפמן

01‭ ‬

סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אברהם‭ ‬נחשון‭ (‬קופרמן‭), ‬רב‭ ‬בעיר‭ ‬אלעד‭: ‬

‮'‬פעם‭ ‬באתי‭ ‬לבקר‭ ‬את‭ ‬דודי‭, ‬הרב‭ ‬יהודה‭ ‬קופרמן‭, ‬מייסד‭ ‬המכללה‭ ‬לבנות‭ ‬בירושלים‭, ‬והוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬היה‭ ‬אצלי‭ ‬כעת‭ ‬מישהו‭ ‬שסיפר‭ ‬שהיה‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭ ‬ושאל‭ ‬שאלה‭ ‬הלכתית‭. ‬הרב‭ ‬אלישיב‭ ‬ענה‭ ‬לו‭, ‬אך‭ ‬הוסיף‭ ‬וסייג‭: ‬‮'‬אני‭ ‬אמנם‭ ‬סובר‭ ‬כך‭, ‬אבל‭ ‬תדע‭ ‬שהרב‭ ‬סובר‭ ‬אחרת‮'‬‭. ‬‮–'‬לא‭ ‬הבנתי‭. ‬איזה‭ ‬רב‭ ‬סובר‭ ‬אחרת‭?‬‮'‬‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭. ‬‮–"‬‭..‬‮'‬הרב‮'‬‭ ‬זה‭ ‬הרב‭ ‬קוק‮"‬‭, ‬הבהיר‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭.‬

אני‭ ‬כבחור‭ ‬הייתי‭ ‬ניגש‭ ‬בעיקר‭ ‬לר‮'‬‭ ‬שלמה‭ ‬זלמן‭ ‬אויערבך‭ ‬כדי‭ ‬לשאול‭ ‬את‭ ‬שאלותיי‭ ‬בהלכה‭. ‬גדלתי‭ ‬שם‭ ‬בסביבה‭, ‬התפללתי‭ ‬אתו‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬הגר"א‭ ‬ב"שערי‭ ‬חסד‮"‬‭ ‬בצד‭ ‬ימין‭, ‬והרב‭ ‬אברהם‭ ‬דוד‭ ‬רוזנטל‭, ‬רב‭ ‬השכונה‭, ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬משמאל‭ ‬לארון‭ ‬הקודש‭. ‬אני‭ ‬זוכר‭ ‬היטב‭ ‬את‭ ‬תפילותיהם‭. ‬אני‭ ‬אז‭ ‬בחור‭ ‬צעיר‭ ‬בישיבה‭ ‬תיכונית‭, ‬יושב‭ ‬באיזו‭ ‬גומחה‭ ‬אחורית‭ ‬בבית‭ ‬המדרש‭, ‬מתבונן‭ ‬ומנסה‭ ‬לספוג‭ ‬מה‭ ‬שאפשר‭.‬

הרב‭ ‬הרצוג‭ ‬היה‭ ‬הסנדק‭ ‬הן‭ ‬של‭ ‬אבי‭, ‬באירלנד‭, ‬והן‭ ‬שלי‭, ‬בירושלים‭. ‬היינו‭ ‬מאד‭ ‬קרובים‭ ‬אליו‭. [‬כתבתי‭ ‬בעבר‭ ‬במדור‭ ‬זה‭ ‬מה‭ ‬ששמעתי‭ ‬מזיכרונות‭ ‬דודו‭, ‬גרשון‭ ‬קופרמן‭, ‬מנאומו‭ ‬כילד‭ ‬בשנת‭ ‬תרצ"ז‭ ‬במסיבת‭ ‬הפרידה‭ ‬מהרב‭ ‬הרצוג‭ ‬באירלנד‭, ‬כשעלה‭ ‬לארץ‭ ‬לכהן‭ ‬כרב‭ ‬ראשי‭. ‬מ‭.‬ד‭.] ‬אמי‭ ‬ע"ה‭, ‬שנפטרה‭ ‬בשנה‭ ‬זו‭, ‬הייתה‭ ‬קרובה‭ ‬לרבנית‭ ‬הרצוג‭, ‬שהייתה‭ ‬אשת‭ ‬חיל‭ ‬ובעלת‭ ‬מפעלי‭ ‬חסד‭ ‬ועשייה‭ ‬משל‭ ‬עצמה‭, ‬והקשר‭ ‬התחזק‭ ‬במיוחד‭ ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרב‭. ‬היינו‭ ‬קשורים‭ ‬גם‭ ‬ליתר‭ ‬הבנים‭. ‬אותי‭, ‬למשל‭, ‬שלחו‭ ‬למסור‭ ‬בפורים‭ ‬משלוח‭ ‬מנות‭ ‬לבן‭ ‬ר‮'‬‭ ‬יעקב‭ ‬הרצוג‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬תלמיד‭ ‬חכם‭ ‬מובהק‭. [‬ברוך‭ ‬כישרונות‭, ‬ממעצבי‭ ‬מדיניות‭ ‬החוץ‭ ‬של‭ ‬ישראל‭, ‬מתרגם‭ ‬המשנה‭ ‬לאנגלית‭, ‬נבחר‭ ‬לכהן‭ ‬כרבה‭ ‬של‭ ‬בריטניה‭, ‬וכנראה‭ ‬היה‭ ‬ממשיך‭ ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬אביו‭ ‬הדגול‭. ‬נפטר‭ ‬בגיל‭ ‬צעיר‭. ‬מ‭.‬ד‭.].‬

בעשר‭ ‬שנות‭ ‬לימודיי‭ ‬בישיבת‭ ‬הר‭ ‬עציון‭ ‬שמעתי‭ ‬שיעורים‭ ‬מפי‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬הרב‭ ‬אהרון‭ ‬ליכטנשטיין‭, ‬וזכיתי‭ ‬לראות‭ ‬מהי‭ ‬עמקות‭ ‬בקנה‭ ‬מידה‭ ‬שקשה‭ ‬לתאר‭, ‬וגבולות‭ ‬קיצוניים‭ ‬של‭ ‬ידיעת‭ ‬התורה‭ ‬ושל‭ ‬תיקון‭ ‬המידות‭. ‬בענייני‭ ‬הנהגה‭ ‬ומוסר‭, ‬לבי‭ ‬נהה‭ ‬אחר‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬הרב‭ ‬יהודה‭ ‬עמיטל‭. ‬אגב‭, ‬בענייני‭ ‬הלכה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מחמיר‭ ‬לעצמו‭, ‬ובזה‭ ‬הוא‭ ‬נותר‭ ‬‮"‬הונגרי‮"‬‭ ‬כל‭ ‬ימיו‭. ‬ראיתי‭ ‬את‭ ‬עצמי‭ ‬כתלמיד‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭ ‬קוק‭ ‬בענייני‭ ‬השקפה‭, ‬ובהתחלה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עמד‭ ‬בסתירה‭ ‬לדברים‭ ‬ששמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬עמיטל‭. ‬אמנם‭ ‬מלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬ונפילת‭ ‬תלמידיו‭ ‬שברו‭ ‬מאד‭ ‬את‭ ‬רוחו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬עמיטל‭, ‬אבל‭ ‬גם‭ ‬אחריה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬איש‭ ‬ההתיישבות‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬לוקח‭ ‬אותנו‭ ‬להשתתף‭ ‬בעליות‭ ‬של‭ ‬גוש‭ ‬אמונים‭ ‬להקמת‭ ‬ישובים‭ ‬חדשים‭ ‬ביהודה‭ ‬ושומרון‭. ‬בתקופה‭ ‬ההיא‭ ‬הוא‭ ‬הרבה‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬השואה‭ ‬ועל‭ ‬זיכרונותיו‭ ‬הקשים‭ ‬משם‭, ‬ונראה‭ ‬היה‭ ‬שהוא‭ ‬סובל‭ ‬מפוסט‭-‬טראומה‭ ‬מאוחרת‭, ‬מחרדות‭ ‬של‭ ‬ניצול‭ ‬שואה‭. ‬השינוי‭ ‬היה‭ ‬בכך‭ ‬שהוא‭ ‬ביקש‭ ‬להאט‭ ‬בנו‭ ‬את‭ ‬קצב‭ ‬הפעילות‭ ‬וההתקדמות‭ ‬של‭ ‬שלבי‭ ‬גאולת‭ ‬הארץ‭. ‬הוא‭ ‬ביקש‭ ‬שנתמקד‭ ‬בשמירה‭ ‬על‭ ‬הקיים‭, ‬שנוכל‭ ‬להגן‭ ‬על‭ ‬המתנה‭ ‬הגדולה‭ ‬שקיבלנו‭, ‬מדינת‭ ‬ישראל‭, ‬ולהתקדם‭ ‬בה‭ ‬בצעדים‭ ‬מדודים‭. ‬הוא‭ ‬פחד‭ ‬מכך‭ ‬שנרוץ‭ ‬קדימה‭ ‬בניסיון‭ ‬לדחוף‭ ‬את‭ ‬מהלכי‭ ‬הגאולה‭ ‬ונאבד‭ ‬מהישגיה‮'‬‭.‬

02

עוד‭ ‬שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬נחשון‭: ‬‮'‬עשיתי‭ ‬שימוש‭ ‬בהוראה‭ ‬אצל‭ ‬הפוסק‭ ‬הגדול‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭ ‬אייזן‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬איש‭ ‬העדה‭ ‬החרדית‭, ‬ואני‭ ‬בשנים‭ ‬ההן‭ ‬הייתי‭ ‬ר"מ‭ ‬וראש‭ ‬כולל‭ ‬בישיבת‭ ‬ימית‭, ‬בעיר‭ ‬ימית‭ (‬ת‮"‬ו‭), ‬ואח"כ‭ ‬בנוה‭ ‬דקלים‭ (‬תובב"א‭). ‬הייתי‭ ‬יושב‭ ‬אצלו‭ ‬ורואה‭ ‬איך‭ ‬הוא‭ ‬פוסק‭ ‬בשאלות‭ ‬השונות‭, ‬היה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬היתר‭ ‬גדול‭, ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬מסביר‭ ‬לי‭ ‬מה‭ ‬שעומד‭ ‬מאחורי‭ ‬הדברים‭. ‬לילה‭ ‬אחד‭ ‬הוא‭ ‬סיים‭ ‬לקבל‭ ‬קהל‭ ‬בשעה‭ ‬מאוחרת‭, ‬אני‭ ‬הייתי‭ ‬צריך‭ ‬לחזור‭ ‬לגוש‭ ‬קטיף‭, ‬הייתי‭ ‬עייף‭ ‬מאד‭, ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬לי‭ ‬כוח‭ ‬לנהוג‭. ‬הרגשתי‭ ‬שאני‭ ‬זקוק‭ ‬לאיזו‭ ‬חצי‭ ‬שעה‭ ‬של‭ ‬מנוחה‭ ‬לפני‭ ‬שאצא‭ ‬לדרך‭. ‬היה‭ ‬לי‭ ‬לא‭ ‬נעים‭, ‬אבל‭ ‬שאלתי‭ ‬אותו‭: ‬‮"‬הרב‭, ‬אולי‭ ‬יש‭ ‬לכם‭ ‬איזו‭ ‬מיטה‭ ‬פנויה‭, ‬שאוכל‭ ‬להניח‭ ‬את‭ ‬הראש‭ ‬רק‭ ‬לחצי‭ ‬שעה‭ ‬לפני‭ ‬הנסיעה‭?‬‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬אלמן‭, ‬מסתבר‭ ‬שלא‭ ‬הייתה‭ ‬בביתו‭ ‬עוד‭ ‬מיטה‭. ‬הוא‭ ‬לקח‭ ‬אותי‭ ‬למיטה‭ ‬שלו‭, ‬והשיב‭ ‬ברוחב‭ ‬לב‭: ‬‮'‬כן‭, ‬תישן‭ ‬כאן‭ ‬במיטה‭ ‬כמה‭ ‬שאתה‭ ‬צריך‭, ‬אין‭ ‬שום‭ ‬בעיה‮'‬‭. ‬התלבטתי‭, ‬לא‭ ‬נעים‭, ‬כבוד‭ ‬התורה‭, ‬אולי‭ ‬הוא‭ ‬כבר‭ ‬צריך‭ ‬ללכת‭ ‬לישון‭, ‬אבל‭ ‬חשש‭ ‬פיקוח‭ ‬נפש‭ ‬לנהוג‭ ‬בעייפות‭ ‬הכריע‭, ‬והסכמתי‭. ‬המיטה‭ ‬הייתה‭ ‬מסודרת‭ ‬ומוצעת‭, ‬הוא‭ ‬הביא‭ ‬לי‭ ‬גיגית‭ ‬עם‭ ‬נטלה‭, ‬שאוכל‭ ‬ליטול‭ ‬ידיי‭ ‬כשאקום‭, ‬בלי‭ ‬ללכת‭ ‬ד‮'‬‭ ‬אמות‭. ‬לפני‭ ‬שהלכתי‭ ‬לנוח‭ ‬את‭ ‬חצי‭ ‬השעה‭ ‬הזאת‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬להגיד‭ ‬וידוי‭. ‬תמהתי‭: ‬‮'‬להגיד‭ ‬וידוי‭? ‬אני‭ ‬נח‭ ‬כמה‭ ‬דקות‭!‬‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬‮'‬אף‭ ‬פעם‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדעת‭, ‬טוב‭ ‬תמיד‭ ‬להגיד‭ ‬וידוי‮'‬‭. ‬הוא‭ ‬נהג‭ ‬כך‭ ‬בכל‭ ‬לילה‭ ‬לפני‭ ‬שהלך‭ ‬לישון‭. ‬וכך‭ ‬הוא‭ ‬נשאר‭ ‬ללמוד‭ ‬ואני‭ ‬הלכתי‭ ‬לישון‭ ‬במיטתו‭…‬‮'‬‭. ‬

לפוסק‭ ‬הירושלמי‭ ‬הגדול‭, ‬הרב‭ ‬שלום‭ ‬אייזן‭, ‬הייתה‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭ ‬ללא‭ ‬תנאים‭, ‬והוא‭ ‬הקדיש‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬גם‭ ‬לאברכים‭ ‬הצעירים‭ ‬של‭ ‬ישיבות‭ ‬ההסדר‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬בוגר‭ ‬‮'‬עץ‭ ‬חיים‮'‬‭ ‬ושימש‭ ‬את‭ ‬גדולי‭ ‬הפוסקים‭ ‬מכל‭ ‬הגוונים‭. ‬אישית‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬בעל‭ ‬השקפת‭ ‬עולם‭ ‬קיצונית‭, ‬אבל‭ ‬ביתו‭ ‬היה‭ ‬פתוח‭ ‬בחום‭ ‬בפני‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭ ‬שרצה‭ ‬לבוא‭ ‬ללמוד‭ ‬אצלו‭ ‬תורה‭, ‬ללא‭ ‬הבדלי‭ ‬קבוצות‭, ‬חוגים‭, ‬השקפות‭ ‬וכדו‮'‬‭, ‬כשאהבת‭ ‬האדם‭ ‬שבו‭ ‬הייתה‭ ‬גם‭ ‬היא‭ ‬קיצונית‭. ‬

והוסיף‭ ‬הרב‭ ‬נחשון‭: ‬‮'‬פעם‭ ‬ישבתי‭ ‬אצלו‭. ‬אברך‭ ‬בא‭ ‬לשאול‭ ‬שאלה‭, ‬הוא‭ ‬פסק‭ ‬להיתר‭, ‬והאברך‭ ‬נשאר‭ ‬משתומם‭, ‬מהסס‭, ‬מקשה‭, ‬עד‭ ‬שר‮'‬‭ ‬שלום‭ ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬בנחרצות‭: ‬‮"‬לך‭!‬‮"‬‭, ‬דהיינו‭ ‬‮–‬‭ ‬‮'‬פסקתי‭ ‬שמותר‭, ‬נגמר‭ ‬הדיון‮'‬‭. ‬הוא‭ ‬הסביר‭ ‬לי‭ ‬אחר‭ ‬כך‭, ‬שהוא‭ ‬ראה‭ ‬שהשואל‭ ‬הזה‭ ‬מהסס‭, ‬שלבו‭ ‬נוקפו‭, ‬שהוא‭ ‬זקוק‭ ‬לאמירה‭ ‬נחרצת‭ ‬להיתר‭, ‬כזו‭ ‬שלא‭ ‬יישארו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭ ‬אחריה‮'‬‭.‬

סיפר‭ ‬הרב‭ ‬ישעיהו‭ ‬הדרי‭, ‬שאחרי‭ ‬שנפל‭ ‬לוחם‭ ‬השריון‭ ‬הרב‭ ‬שמואל‭ ‬אורלן‭ ‬הי"ד‭, ‬אברך‭ ‬בישיבת‭ ‬הכותל‭, ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭, ‬ר‮'‬‭ ‬שלום‭ ‬אייזן‭ ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬שהאברך‭ ‬הזה‭ ‬ישב‭ ‬אצלו‭ ‬בימי‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬האחרון‭, ‬לפני‭ ‬המלחמה‭, ‬כשלוש‭ ‬שעות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭, ‬עת‭ ‬השיב‭ ‬לשואליו‭, ‬כדי‭ ‬להתלמד‭. ‬גם‭ ‬הרב‭ ‬שג"ר‭ ‬שימש‭ ‬אצלו‭ ‬בהלכה‭, ‬ומספרים‭ ‬שכאשר‭ ‬הגיע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬שלום‭ ‬לישיבת‭ ‬הכותל‭ ‬לשמש‭ ‬כסנדק‭ ‬לבנו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬שג"ר‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לתלמידי‭ ‬הרב‭ ‬שג"ר‭, ‬שהם‭ ‬אינם‭ ‬יודעים‭ ‬אצל‭ ‬איזה‭ ‬גאון‭, ‬עמקן‭, ‬בעל‭ ‬תפילה‭ ‬גדול‭, ‬ובקיא‭ ‬בש"ס‭, ‬הם‭ ‬לומדים‭. ‬לאורך‭ ‬השנים‭ ‬שמעתי‭ ‬לגביו‭ ‬מרבנים‭ ‬רבים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬הוותיקים‭ ‬שבהם‭, ‬שעשו‭ ‬אצלו‭ ‬שימוש‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭, ‬את‭ ‬אותה‭ ‬המנגינה‭ ‬של‭ ‬פתיחות‭ ‬ואהבת‭ ‬ישראל‭. ‬

03

ומשהו‭ ‬על‭ ‬תיקון‭ ‬לשון‭, ‬לרגל‭ ‬היארצייט‭ ‬של‭ ‬ה"חפץ‭ ‬חיים‮"‬‭: ‬סיפרתי‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬שהיה‭ ‬מכונה‭ ‬בצרפת‭ ‬‮"‬החפץ‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬הזה‮"‬‭, ‬הרב‭ ‬חיים‭ ‬יצחק‭ ‬חייקין‭, ‬שעוד‭ ‬למד‭ ‬אצל‭ ‬הח"ח‭ ‬בראדין‭. ‬כידוע‭, ‬הח"ח‭ ‬הצטיין‭ ‬במיוחד‭ ‬בשמירת‭ ‬לשונו‭ ‬מלשון‭ ‬הרע‭, ‬מדיבור‭ ‬שאינו‭ ‬אמת‭ ‬לאמתה‭, ‬ומכל‭ ‬דיבור‭ ‬שאינו‭ ‬טהור‭, ‬וכך‭ ‬גם‭ ‬תלמידו‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬ידידיה‭ ‬קליין‭: ‬‮'‬הרב‭ ‬חייקין‭ ‬למד‭ ‬את‭ ‬עיקר‭ ‬הצרפתית‭ ‬שלו‭ ‬במחנה‭ ‬שבויים‭, ‬וזו‭ ‬הייתה‭ ‬צרפתית‭ ‬של‭ ‬חיילים‭ ‬צרפתיים‭. [‬במלחמת‭ ‬העולם‭ ‬השנייה‭ ‬הוא‭ ‬התגייס‭ ‬ללגיון‭ ‬הזרים‭ ‬הצרפתי‭, ‬ונפל‭ ‬בשבי‭ ‬הגרמני‭. ‬מ‭.‬ד‭.]. ‬שפת‭ ‬חיילים‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬השפה‭ ‬הכי‭ ‬נקיה‭, ‬כידוע‭, ‬על‭ ‬אחת‭ ‬כמה‭ ‬וכמה‭ ‬הצרפתית‭ ‬שלהם‭. ‬לימים‭, ‬כשהקים‭ ‬אותו‭ ‬גאון‭ ‬את‭ ‬הישיבה‭ ‬ודרש‭ ‬ברבים‭ ‬בצרפתית‭, ‬היה‭ ‬מדבר‭ ‬בשפה‭ ‬הזולה‭ ‬ההיא‭, ‬שהרי‭ ‬לא‭ ‬ידע‭ ‬צרפתית‭ ‬אחרת‭. ‬אנשים‭ ‬תמהו‭, ‬היו‭ ‬שהעירו‭, ‬אך‭ ‬מה‭ ‬יעשה‭ ‬מי‭ ‬שאינו‭ ‬בקי‭ ‬בדקויות‭ ‬שפה‭ ‬זרה‭? ‬דודי‭ ‬יעקב‭ ‬קליין‭ (‬אח"כ‭ ‬עלה‭ ‬לארץ‭ ‬והתיישב‭ ‬בקיבוץ‭ ‬יסודות‭ ‬של‭ ‬פא"י‭) ‬מצא‭ ‬פתרון‭. ‬הוא‭ ‬הכין‭ ‬לו‭ ‬מילון‭ ‬למילים‭ ‬ש‭…‬לא‭ ‬אומרים‭, ‬רשימת‭ ‬מילים‭ ‬שלא‭ ‬נחשבות‭ ‬למכובדות‭, ‬והן‭ ‬אכן‭ ‬יצאו‭ ‬מאוצר‭ ‬המילים‭ ‬שלו‭. ‬דרך‭ ‬מקורית‭ ‬לתיקון‭ ‬גם‭ ‬באגף‭ ‬הזה‭ ‬של‭ ‬שמירת‭ ‬הלשון‭, ‬ובכל‭ ‬שפה‭…‬‮'‬

שנה‭ ‬טובה‭: ‬בשבועות‭ ‬הקרובים‭ ‬אקדיש‭ ‬זמני‭ ‬בע"ה‭ ‬לשהות‭ ‬בחו"ל‭ ‬עם‭ ‬קהילות‭ ‬יהודיות‭ ‬רחוקות‭, ‬וכנראה‭ ‬שהטור‭ ‬ייצא‭ ‬לחופשה‭ ‬קצרה‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭. ‬כתיבה‭ ‬וחתימה‭ ‬טובה‭, ‬בשורות‭ ‬טובות‭ ‬לקוראינו‭ ‬ולכל‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…