מאיר דורפמן

‮"‬מה‭ ‬הבעיה‭? ‬תישן‭ ‬במיטה‭ ‬שלי‭…‬‮"‬

מאיר דורפמן

01‭ ‬

סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אברהם‭ ‬נחשון‭ (‬קופרמן‭), ‬רב‭ ‬בעיר‭ ‬אלעד‭: ‬

‮'‬פעם‭ ‬באתי‭ ‬לבקר‭ ‬את‭ ‬דודי‭, ‬הרב‭ ‬יהודה‭ ‬קופרמן‭, ‬מייסד‭ ‬המכללה‭ ‬לבנות‭ ‬בירושלים‭, ‬והוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬היה‭ ‬אצלי‭ ‬כעת‭ ‬מישהו‭ ‬שסיפר‭ ‬שהיה‭ ‬אצל‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭ ‬ושאל‭ ‬שאלה‭ ‬הלכתית‭. ‬הרב‭ ‬אלישיב‭ ‬ענה‭ ‬לו‭, ‬אך‭ ‬הוסיף‭ ‬וסייג‭: ‬‮'‬אני‭ ‬אמנם‭ ‬סובר‭ ‬כך‭, ‬אבל‭ ‬תדע‭ ‬שהרב‭ ‬סובר‭ ‬אחרת‮'‬‭. ‬‮–'‬לא‭ ‬הבנתי‭. ‬איזה‭ ‬רב‭ ‬סובר‭ ‬אחרת‭?‬‮'‬‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭. ‬‮–"‬‭..‬‮'‬הרב‮'‬‭ ‬זה‭ ‬הרב‭ ‬קוק‮"‬‭, ‬הבהיר‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭.‬

אני‭ ‬כבחור‭ ‬הייתי‭ ‬ניגש‭ ‬בעיקר‭ ‬לר‮'‬‭ ‬שלמה‭ ‬זלמן‭ ‬אויערבך‭ ‬כדי‭ ‬לשאול‭ ‬את‭ ‬שאלותיי‭ ‬בהלכה‭. ‬גדלתי‭ ‬שם‭ ‬בסביבה‭, ‬התפללתי‭ ‬אתו‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬הגר"א‭ ‬ב"שערי‭ ‬חסד‮"‬‭ ‬בצד‭ ‬ימין‭, ‬והרב‭ ‬אברהם‭ ‬דוד‭ ‬רוזנטל‭, ‬רב‭ ‬השכונה‭, ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬משמאל‭ ‬לארון‭ ‬הקודש‭. ‬אני‭ ‬זוכר‭ ‬היטב‭ ‬את‭ ‬תפילותיהם‭. ‬אני‭ ‬אז‭ ‬בחור‭ ‬צעיר‭ ‬בישיבה‭ ‬תיכונית‭, ‬יושב‭ ‬באיזו‭ ‬גומחה‭ ‬אחורית‭ ‬בבית‭ ‬המדרש‭, ‬מתבונן‭ ‬ומנסה‭ ‬לספוג‭ ‬מה‭ ‬שאפשר‭.‬

הרב‭ ‬הרצוג‭ ‬היה‭ ‬הסנדק‭ ‬הן‭ ‬של‭ ‬אבי‭, ‬באירלנד‭, ‬והן‭ ‬שלי‭, ‬בירושלים‭. ‬היינו‭ ‬מאד‭ ‬קרובים‭ ‬אליו‭. [‬כתבתי‭ ‬בעבר‭ ‬במדור‭ ‬זה‭ ‬מה‭ ‬ששמעתי‭ ‬מזיכרונות‭ ‬דודו‭, ‬גרשון‭ ‬קופרמן‭, ‬מנאומו‭ ‬כילד‭ ‬בשנת‭ ‬תרצ"ז‭ ‬במסיבת‭ ‬הפרידה‭ ‬מהרב‭ ‬הרצוג‭ ‬באירלנד‭, ‬כשעלה‭ ‬לארץ‭ ‬לכהן‭ ‬כרב‭ ‬ראשי‭. ‬מ‭.‬ד‭.] ‬אמי‭ ‬ע"ה‭, ‬שנפטרה‭ ‬בשנה‭ ‬זו‭, ‬הייתה‭ ‬קרובה‭ ‬לרבנית‭ ‬הרצוג‭, ‬שהייתה‭ ‬אשת‭ ‬חיל‭ ‬ובעלת‭ ‬מפעלי‭ ‬חסד‭ ‬ועשייה‭ ‬משל‭ ‬עצמה‭, ‬והקשר‭ ‬התחזק‭ ‬במיוחד‭ ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרב‭. ‬היינו‭ ‬קשורים‭ ‬גם‭ ‬ליתר‭ ‬הבנים‭. ‬אותי‭, ‬למשל‭, ‬שלחו‭ ‬למסור‭ ‬בפורים‭ ‬משלוח‭ ‬מנות‭ ‬לבן‭ ‬ר‮'‬‭ ‬יעקב‭ ‬הרצוג‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬תלמיד‭ ‬חכם‭ ‬מובהק‭. [‬ברוך‭ ‬כישרונות‭, ‬ממעצבי‭ ‬מדיניות‭ ‬החוץ‭ ‬של‭ ‬ישראל‭, ‬מתרגם‭ ‬המשנה‭ ‬לאנגלית‭, ‬נבחר‭ ‬לכהן‭ ‬כרבה‭ ‬של‭ ‬בריטניה‭, ‬וכנראה‭ ‬היה‭ ‬ממשיך‭ ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬אביו‭ ‬הדגול‭. ‬נפטר‭ ‬בגיל‭ ‬צעיר‭. ‬מ‭.‬ד‭.].‬

בעשר‭ ‬שנות‭ ‬לימודיי‭ ‬בישיבת‭ ‬הר‭ ‬עציון‭ ‬שמעתי‭ ‬שיעורים‭ ‬מפי‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬הרב‭ ‬אהרון‭ ‬ליכטנשטיין‭, ‬וזכיתי‭ ‬לראות‭ ‬מהי‭ ‬עמקות‭ ‬בקנה‭ ‬מידה‭ ‬שקשה‭ ‬לתאר‭, ‬וגבולות‭ ‬קיצוניים‭ ‬של‭ ‬ידיעת‭ ‬התורה‭ ‬ושל‭ ‬תיקון‭ ‬המידות‭. ‬בענייני‭ ‬הנהגה‭ ‬ומוסר‭, ‬לבי‭ ‬נהה‭ ‬אחר‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬הרב‭ ‬יהודה‭ ‬עמיטל‭. ‬אגב‭, ‬בענייני‭ ‬הלכה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מחמיר‭ ‬לעצמו‭, ‬ובזה‭ ‬הוא‭ ‬נותר‭ ‬‮"‬הונגרי‮"‬‭ ‬כל‭ ‬ימיו‭. ‬ראיתי‭ ‬את‭ ‬עצמי‭ ‬כתלמיד‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭ ‬קוק‭ ‬בענייני‭ ‬השקפה‭, ‬ובהתחלה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עמד‭ ‬בסתירה‭ ‬לדברים‭ ‬ששמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬עמיטל‭. ‬אמנם‭ ‬מלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬ונפילת‭ ‬תלמידיו‭ ‬שברו‭ ‬מאד‭ ‬את‭ ‬רוחו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬עמיטל‭, ‬אבל‭ ‬גם‭ ‬אחריה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬איש‭ ‬ההתיישבות‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬לוקח‭ ‬אותנו‭ ‬להשתתף‭ ‬בעליות‭ ‬של‭ ‬גוש‭ ‬אמונים‭ ‬להקמת‭ ‬ישובים‭ ‬חדשים‭ ‬ביהודה‭ ‬ושומרון‭. ‬בתקופה‭ ‬ההיא‭ ‬הוא‭ ‬הרבה‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬השואה‭ ‬ועל‭ ‬זיכרונותיו‭ ‬הקשים‭ ‬משם‭, ‬ונראה‭ ‬היה‭ ‬שהוא‭ ‬סובל‭ ‬מפוסט‭-‬טראומה‭ ‬מאוחרת‭, ‬מחרדות‭ ‬של‭ ‬ניצול‭ ‬שואה‭. ‬השינוי‭ ‬היה‭ ‬בכך‭ ‬שהוא‭ ‬ביקש‭ ‬להאט‭ ‬בנו‭ ‬את‭ ‬קצב‭ ‬הפעילות‭ ‬וההתקדמות‭ ‬של‭ ‬שלבי‭ ‬גאולת‭ ‬הארץ‭. ‬הוא‭ ‬ביקש‭ ‬שנתמקד‭ ‬בשמירה‭ ‬על‭ ‬הקיים‭, ‬שנוכל‭ ‬להגן‭ ‬על‭ ‬המתנה‭ ‬הגדולה‭ ‬שקיבלנו‭, ‬מדינת‭ ‬ישראל‭, ‬ולהתקדם‭ ‬בה‭ ‬בצעדים‭ ‬מדודים‭. ‬הוא‭ ‬פחד‭ ‬מכך‭ ‬שנרוץ‭ ‬קדימה‭ ‬בניסיון‭ ‬לדחוף‭ ‬את‭ ‬מהלכי‭ ‬הגאולה‭ ‬ונאבד‭ ‬מהישגיה‮'‬‭.‬

02

עוד‭ ‬שמעתי‭ ‬מהרב‭ ‬נחשון‭: ‬‮'‬עשיתי‭ ‬שימוש‭ ‬בהוראה‭ ‬אצל‭ ‬הפוסק‭ ‬הגדול‭ ‬רבי‭ ‬שלום‭ ‬אייזן‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬איש‭ ‬העדה‭ ‬החרדית‭, ‬ואני‭ ‬בשנים‭ ‬ההן‭ ‬הייתי‭ ‬ר"מ‭ ‬וראש‭ ‬כולל‭ ‬בישיבת‭ ‬ימית‭, ‬בעיר‭ ‬ימית‭ (‬ת‮"‬ו‭), ‬ואח"כ‭ ‬בנוה‭ ‬דקלים‭ (‬תובב"א‭). ‬הייתי‭ ‬יושב‭ ‬אצלו‭ ‬ורואה‭ ‬איך‭ ‬הוא‭ ‬פוסק‭ ‬בשאלות‭ ‬השונות‭, ‬היה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬היתר‭ ‬גדול‭, ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬מסביר‭ ‬לי‭ ‬מה‭ ‬שעומד‭ ‬מאחורי‭ ‬הדברים‭. ‬לילה‭ ‬אחד‭ ‬הוא‭ ‬סיים‭ ‬לקבל‭ ‬קהל‭ ‬בשעה‭ ‬מאוחרת‭, ‬אני‭ ‬הייתי‭ ‬צריך‭ ‬לחזור‭ ‬לגוש‭ ‬קטיף‭, ‬הייתי‭ ‬עייף‭ ‬מאד‭, ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬לי‭ ‬כוח‭ ‬לנהוג‭. ‬הרגשתי‭ ‬שאני‭ ‬זקוק‭ ‬לאיזו‭ ‬חצי‭ ‬שעה‭ ‬של‭ ‬מנוחה‭ ‬לפני‭ ‬שאצא‭ ‬לדרך‭. ‬היה‭ ‬לי‭ ‬לא‭ ‬נעים‭, ‬אבל‭ ‬שאלתי‭ ‬אותו‭: ‬‮"‬הרב‭, ‬אולי‭ ‬יש‭ ‬לכם‭ ‬איזו‭ ‬מיטה‭ ‬פנויה‭, ‬שאוכל‭ ‬להניח‭ ‬את‭ ‬הראש‭ ‬רק‭ ‬לחצי‭ ‬שעה‭ ‬לפני‭ ‬הנסיעה‭?‬‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬אלמן‭, ‬מסתבר‭ ‬שלא‭ ‬הייתה‭ ‬בביתו‭ ‬עוד‭ ‬מיטה‭. ‬הוא‭ ‬לקח‭ ‬אותי‭ ‬למיטה‭ ‬שלו‭, ‬והשיב‭ ‬ברוחב‭ ‬לב‭: ‬‮'‬כן‭, ‬תישן‭ ‬כאן‭ ‬במיטה‭ ‬כמה‭ ‬שאתה‭ ‬צריך‭, ‬אין‭ ‬שום‭ ‬בעיה‮'‬‭. ‬התלבטתי‭, ‬לא‭ ‬נעים‭, ‬כבוד‭ ‬התורה‭, ‬אולי‭ ‬הוא‭ ‬כבר‭ ‬צריך‭ ‬ללכת‭ ‬לישון‭, ‬אבל‭ ‬חשש‭ ‬פיקוח‭ ‬נפש‭ ‬לנהוג‭ ‬בעייפות‭ ‬הכריע‭, ‬והסכמתי‭. ‬המיטה‭ ‬הייתה‭ ‬מסודרת‭ ‬ומוצעת‭, ‬הוא‭ ‬הביא‭ ‬לי‭ ‬גיגית‭ ‬עם‭ ‬נטלה‭, ‬שאוכל‭ ‬ליטול‭ ‬ידיי‭ ‬כשאקום‭, ‬בלי‭ ‬ללכת‭ ‬ד‮'‬‭ ‬אמות‭. ‬לפני‭ ‬שהלכתי‭ ‬לנוח‭ ‬את‭ ‬חצי‭ ‬השעה‭ ‬הזאת‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬להגיד‭ ‬וידוי‭. ‬תמהתי‭: ‬‮'‬להגיד‭ ‬וידוי‭? ‬אני‭ ‬נח‭ ‬כמה‭ ‬דקות‭!‬‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬‮'‬אף‭ ‬פעם‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדעת‭, ‬טוב‭ ‬תמיד‭ ‬להגיד‭ ‬וידוי‮'‬‭. ‬הוא‭ ‬נהג‭ ‬כך‭ ‬בכל‭ ‬לילה‭ ‬לפני‭ ‬שהלך‭ ‬לישון‭. ‬וכך‭ ‬הוא‭ ‬נשאר‭ ‬ללמוד‭ ‬ואני‭ ‬הלכתי‭ ‬לישון‭ ‬במיטתו‭…‬‮'‬‭. ‬

לפוסק‭ ‬הירושלמי‭ ‬הגדול‭, ‬הרב‭ ‬שלום‭ ‬אייזן‭, ‬הייתה‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭ ‬ללא‭ ‬תנאים‭, ‬והוא‭ ‬הקדיש‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬גם‭ ‬לאברכים‭ ‬הצעירים‭ ‬של‭ ‬ישיבות‭ ‬ההסדר‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬בוגר‭ ‬‮'‬עץ‭ ‬חיים‮'‬‭ ‬ושימש‭ ‬את‭ ‬גדולי‭ ‬הפוסקים‭ ‬מכל‭ ‬הגוונים‭. ‬אישית‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬בעל‭ ‬השקפת‭ ‬עולם‭ ‬קיצונית‭, ‬אבל‭ ‬ביתו‭ ‬היה‭ ‬פתוח‭ ‬בחום‭ ‬בפני‭ ‬כל‭ ‬יהודי‭ ‬שרצה‭ ‬לבוא‭ ‬ללמוד‭ ‬אצלו‭ ‬תורה‭, ‬ללא‭ ‬הבדלי‭ ‬קבוצות‭, ‬חוגים‭, ‬השקפות‭ ‬וכדו‮'‬‭, ‬כשאהבת‭ ‬האדם‭ ‬שבו‭ ‬הייתה‭ ‬גם‭ ‬היא‭ ‬קיצונית‭. ‬

והוסיף‭ ‬הרב‭ ‬נחשון‭: ‬‮'‬פעם‭ ‬ישבתי‭ ‬אצלו‭. ‬אברך‭ ‬בא‭ ‬לשאול‭ ‬שאלה‭, ‬הוא‭ ‬פסק‭ ‬להיתר‭, ‬והאברך‭ ‬נשאר‭ ‬משתומם‭, ‬מהסס‭, ‬מקשה‭, ‬עד‭ ‬שר‮'‬‭ ‬שלום‭ ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬בנחרצות‭: ‬‮"‬לך‭!‬‮"‬‭, ‬דהיינו‭ ‬‮–‬‭ ‬‮'‬פסקתי‭ ‬שמותר‭, ‬נגמר‭ ‬הדיון‮'‬‭. ‬הוא‭ ‬הסביר‭ ‬לי‭ ‬אחר‭ ‬כך‭, ‬שהוא‭ ‬ראה‭ ‬שהשואל‭ ‬הזה‭ ‬מהסס‭, ‬שלבו‭ ‬נוקפו‭, ‬שהוא‭ ‬זקוק‭ ‬לאמירה‭ ‬נחרצת‭ ‬להיתר‭, ‬כזו‭ ‬שלא‭ ‬יישארו‭ ‬לו‭ ‬ספיקות‭ ‬אחריה‮'‬‭.‬

סיפר‭ ‬הרב‭ ‬ישעיהו‭ ‬הדרי‭, ‬שאחרי‭ ‬שנפל‭ ‬לוחם‭ ‬השריון‭ ‬הרב‭ ‬שמואל‭ ‬אורלן‭ ‬הי"ד‭, ‬אברך‭ ‬בישיבת‭ ‬הכותל‭, ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭, ‬ר‮'‬‭ ‬שלום‭ ‬אייזן‭ ‬אמר‭ ‬לו‭ ‬שהאברך‭ ‬הזה‭ ‬ישב‭ ‬אצלו‭ ‬בימי‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬האחרון‭, ‬לפני‭ ‬המלחמה‭, ‬כשלוש‭ ‬שעות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭, ‬עת‭ ‬השיב‭ ‬לשואליו‭, ‬כדי‭ ‬להתלמד‭. ‬גם‭ ‬הרב‭ ‬שג"ר‭ ‬שימש‭ ‬אצלו‭ ‬בהלכה‭, ‬ומספרים‭ ‬שכאשר‭ ‬הגיע‭ ‬ר‮'‬‭ ‬שלום‭ ‬לישיבת‭ ‬הכותל‭ ‬לשמש‭ ‬כסנדק‭ ‬לבנו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬שג"ר‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לתלמידי‭ ‬הרב‭ ‬שג"ר‭, ‬שהם‭ ‬אינם‭ ‬יודעים‭ ‬אצל‭ ‬איזה‭ ‬גאון‭, ‬עמקן‭, ‬בעל‭ ‬תפילה‭ ‬גדול‭, ‬ובקיא‭ ‬בש"ס‭, ‬הם‭ ‬לומדים‭. ‬לאורך‭ ‬השנים‭ ‬שמעתי‭ ‬לגביו‭ ‬מרבנים‭ ‬רבים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬הוותיקים‭ ‬שבהם‭, ‬שעשו‭ ‬אצלו‭ ‬שימוש‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭, ‬את‭ ‬אותה‭ ‬המנגינה‭ ‬של‭ ‬פתיחות‭ ‬ואהבת‭ ‬ישראל‭. ‬

03

ומשהו‭ ‬על‭ ‬תיקון‭ ‬לשון‭, ‬לרגל‭ ‬היארצייט‭ ‬של‭ ‬ה"חפץ‭ ‬חיים‮"‬‭: ‬סיפרתי‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬שהיה‭ ‬מכונה‭ ‬בצרפת‭ ‬‮"‬החפץ‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬הזה‮"‬‭, ‬הרב‭ ‬חיים‭ ‬יצחק‭ ‬חייקין‭, ‬שעוד‭ ‬למד‭ ‬אצל‭ ‬הח"ח‭ ‬בראדין‭. ‬כידוע‭, ‬הח"ח‭ ‬הצטיין‭ ‬במיוחד‭ ‬בשמירת‭ ‬לשונו‭ ‬מלשון‭ ‬הרע‭, ‬מדיבור‭ ‬שאינו‭ ‬אמת‭ ‬לאמתה‭, ‬ומכל‭ ‬דיבור‭ ‬שאינו‭ ‬טהור‭, ‬וכך‭ ‬גם‭ ‬תלמידו‭. ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬ידידיה‭ ‬קליין‭: ‬‮'‬הרב‭ ‬חייקין‭ ‬למד‭ ‬את‭ ‬עיקר‭ ‬הצרפתית‭ ‬שלו‭ ‬במחנה‭ ‬שבויים‭, ‬וזו‭ ‬הייתה‭ ‬צרפתית‭ ‬של‭ ‬חיילים‭ ‬צרפתיים‭. [‬במלחמת‭ ‬העולם‭ ‬השנייה‭ ‬הוא‭ ‬התגייס‭ ‬ללגיון‭ ‬הזרים‭ ‬הצרפתי‭, ‬ונפל‭ ‬בשבי‭ ‬הגרמני‭. ‬מ‭.‬ד‭.]. ‬שפת‭ ‬חיילים‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬השפה‭ ‬הכי‭ ‬נקיה‭, ‬כידוע‭, ‬על‭ ‬אחת‭ ‬כמה‭ ‬וכמה‭ ‬הצרפתית‭ ‬שלהם‭. ‬לימים‭, ‬כשהקים‭ ‬אותו‭ ‬גאון‭ ‬את‭ ‬הישיבה‭ ‬ודרש‭ ‬ברבים‭ ‬בצרפתית‭, ‬היה‭ ‬מדבר‭ ‬בשפה‭ ‬הזולה‭ ‬ההיא‭, ‬שהרי‭ ‬לא‭ ‬ידע‭ ‬צרפתית‭ ‬אחרת‭. ‬אנשים‭ ‬תמהו‭, ‬היו‭ ‬שהעירו‭, ‬אך‭ ‬מה‭ ‬יעשה‭ ‬מי‭ ‬שאינו‭ ‬בקי‭ ‬בדקויות‭ ‬שפה‭ ‬זרה‭? ‬דודי‭ ‬יעקב‭ ‬קליין‭ (‬אח"כ‭ ‬עלה‭ ‬לארץ‭ ‬והתיישב‭ ‬בקיבוץ‭ ‬יסודות‭ ‬של‭ ‬פא"י‭) ‬מצא‭ ‬פתרון‭. ‬הוא‭ ‬הכין‭ ‬לו‭ ‬מילון‭ ‬למילים‭ ‬ש‭…‬לא‭ ‬אומרים‭, ‬רשימת‭ ‬מילים‭ ‬שלא‭ ‬נחשבות‭ ‬למכובדות‭, ‬והן‭ ‬אכן‭ ‬יצאו‭ ‬מאוצר‭ ‬המילים‭ ‬שלו‭. ‬דרך‭ ‬מקורית‭ ‬לתיקון‭ ‬גם‭ ‬באגף‭ ‬הזה‭ ‬של‭ ‬שמירת‭ ‬הלשון‭, ‬ובכל‭ ‬שפה‭…‬‮'‬

שנה‭ ‬טובה‭: ‬בשבועות‭ ‬הקרובים‭ ‬אקדיש‭ ‬זמני‭ ‬בע"ה‭ ‬לשהות‭ ‬בחו"ל‭ ‬עם‭ ‬קהילות‭ ‬יהודיות‭ ‬רחוקות‭, ‬וכנראה‭ ‬שהטור‭ ‬ייצא‭ ‬לחופשה‭ ‬קצרה‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭. ‬כתיבה‭ ‬וחתימה‭ ‬טובה‭, ‬בשורות‭ ‬טובות‭ ‬לקוראינו‭ ‬ולכל‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…