שליפות

מיכל פרץ

בכלל לא ידעתי “שיש לי את זה” בכתיבה. היומנים האישיים שהתמלאו בתקופת הילדות וההתבגרות בזה אחר זה, ממש הקלו עלי עם אינסוף התמודדויות, ולאורך השנים צרכתי לא מעט סדנאות כתיבה. 

סופרת ומנחת סדנאות כתיבה לנשים.

נולדתי בתל אביב לפני 44 שנה, לתוך מציאות של בית שנחלק לשניים: אני הלכתי בעקבות אמי ובתור ילדה הפכתי לדתיה, ואילו אחותי עזבה את הבית זמן קצר אחרי אבי, ועברה לגור עם משפחתו החדשה שהקים. נשארנו בקשר קרוב ועדיין הגעתי לביקור אחת לשבועיים.
אחרי שירות לאומי בקרית ארבע, נקלעתי לגמרי במקרה ללימודי תיאטרון במכללת “אמונה”, למחזור הראשון ופורץ הדרך. אחרי שנים שבהן כתבתי, הפקתי, ביימתי והצגתי הצגות לילדים ולנשים ברחבי הארץ, עברתי להשקיע בתחום הנוסף שתמיד היה חלום עבורי, הכתיבה.
לפני שלוש שנים יצאו בזה אחר זה “הסודות של שירי” שנכתבו על סיפורי ילדותי האמיתית לגמרי. וכן נכתב הספר “בשבילי תישארי תמיד רותי”, על רותי פוגל, שנרצחה יחד עם בעלה ושלושה מילדיה בישוב איתמר לפני עשור. הספר מגולל את סיפור החברות הארוכה והעמוקה בינינו במשך 23 שנה.
ההורים
ד”ר יוסי וטניה הדר, שניהם היו דור שני לניצולי שואה ואנשי כתיבה. הם כתבו ופרסמו כמה ספרים. אבי, בנוסף למקצועו כפסיכיאטר, היה גם מחזאי מוכשר, ומחזות שלו הועלו לאורך השנים בפסטיבל עכו, בתיאטרון חיפה, ב”הבימה” ואפילו בלונדון (“ביבוף”). הוא נפטר לפני 22 שנה, בגיל 52.
אמי, טניה הדר, כתבה אינסוף שירים, שבמשך שנים רבות היו חלק מהחומר לבגרות בספרות. היא הייתה סופרת אורחת מטעם משרד החינוך וזוכת פרס אקו”ם, ונפטרה לפני שבע שנים בגיל 67.
כתיבה כריפוי
בכלל לא ידעתי “שיש לי את זה” בכתיבה. היומנים האישיים שהתמלאו בתקופת הילדות וההתבגרות בזה אחר זה, ממש הקלו עלי עם אינסוף התמודדויות, ולאורך השנים צרכתי לא מעט סדנאות כתיבה. תמיד היה שם מקום שרעב לעוד, מעין חור בבטן שרק הכתיבה ידעה לגעת בו, ללטף, להקשיב ולעבד מחדש. מהמקום הזה כתבתי את שני הספרים שלי, שריפאו פצע פתוח בתוכי, והיו עבורי סגירת מעגל של כאב.
להיות סופרת
ממש גדול עלי ה”טייטל” הזה. אני כותבת, אני לא סופרת, לפחות עוד לא. אני לא מקדישה את ימיי ולילותיי לכתיבה, אני לא מתמסרת לחיידק הכתיבה כמו שהייתי רוצה. אבל אני נהנית כל כך “להעביר את זה הלאה”, להעניק לנשים את הכלי העצום הזה, לפתוח בתוכן עולם שלם, מופלא ומרתק, שבו הן לומדות להילחם בביקורת העצמית, ובשאר קולות מחלישים, ולהתמסר לדבר הנפלא שנובע מהן, שהוא כתיבה. ואז ללמד אותן טכניקות איך לנתב את הסיפור שלהן לכדי יצירה איכותית וספרותית, זה תמצית האושר.
סדנאות כתיבה
בסדנה אישה נחשפת לקול המיוחד שלה ככותבת, וגם מתענגת על שאר הקולות הקסומים משאר המשתתפות בקבוצה. תמיד נוצר חיבור עוצמתי ומרגש שרק חבורת נשים שכותבות את עצמן ואת הזיכרונות הכי כמוסים שלהן, והצמתים שנאלצו לבחור בחייהן, יכולות לייצר. קורס אחד הוא תראפויטי יותר, עוסק בסיפורי החיים שלנו, והקורס השני הוא מקצועי יותר, כתיבת דמויות, קונפליקט, דיאלוג, סיפור קצר, ועוד…
הקורונה והספר החדש שנולד,
חיובית – נשים כותבות קורונה
הזום שממנו חששתי כל כך בתחילת הדרך, הפך לכלי הכי חזק שלי. האפשרות לפגוש נשים מכל קצוות הארץ, התאפשרה “בזכות” המצב. הלוקסוס הזה שבו אני מסתגרת בחדר עם המחשב, בלי הנסיעות הארוכות שתמיד היו לי, הדלק וחיפוש החניה האינסופי, הוא פלא בעיניי, שישמר בגאון גם אחרי שהקורונה תיעלם.
וכמובן, הספר שהוצאנו ממש עכשיו, “חיובית – נשים כותבות קורונה” הוא ספר שנולד מתוך משבר. הספר נכתב מתוך קולות שצפו ועלו בסדנאות הכתיבה, קולות של התמודדויות מורכבות שהקורונה הביאה לפתחנו: האלימות במשפחה שהוחרפה, טיפולי הפוריות שהופסקו בהתחלה, התקפי חרדה ובידוד מהמשפחה המורחבת, התמודדות בגידול ילד בעל צרכים מיוחדים, בידוד בן 11 חודשים של משפחה בת 9 נפשות בשל מחלת רקע של אחד הילדים, ועוד… אנחנו נמצאים בתקופה היסטורית, ואין כמו יצירה נשית, המתעדת את ההתמודדות עם המצב המורכב, באומץ רב ובכנות מעוררת התפעלות, כדי לתקוע יתד יצירתי על המפה.
גם את יכולה!
הנשים בספר הגשימו חלום. רובן פרסמו לראשונה סיפור אישי שחצבו מדם ליבן, ואחרי ליווי בכתיבה שלי ועריכה ספרותית של הסופרת והעורכת אתי אלבוים, נולד סיפור שמתפרסם בספר. מהליווי הקצר אך האינטנסיבי כל כך, הם ראו בשידור חי, איך חלום על ספר, הופך לנגד עיניהן למציאות מרגשת.
אני פוגשת נשים מוכשרות כל כך, שמשהו עוצר בעדן מלעשות את הצעד הבא, ולשלוח את כתב היד שעמלו עליו רבות, להוצאה, או לנסות ולהוציא אותו לבד. הפחד להיכשל מונע מהחלום העצום, להתגשם, ואני יודעת זאת כי גם אני הייתי שם. שש שנים כתב היד שלי “הסודות של שירי” היה נעול עמוק במגירת החלומות הגנוזים, כי שקשקתי מפחד.
אני יודעת שהשליחות שלי היא לא רק ללמד אותן איך לשכלל את יכולות הכתיבה שלהן, אלא לטעת בהן את הביטחון שהן ראויות, וללמד אותן את כל הכלים איך לעשות זאת, יד ביד.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…