בדרך לכותל

ממסע המושבות למסע הסליחות

ציור קיר על אחד מבתי המושב 'בית הלל'
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת מברכים חודש אלול בכותל, התרגשות גדולה באוויר. לקראת ימי אלול תיירים וחיילים רבים פוקדים את שריד בית מקדשנו, מתוך רצון להיכנס לחודש הסליחות באווירה של קדושה ורוממות.
אין מקום בעולם כמו ירושלים. בימי הסליחות ניכר במיוחד הרצון של קהלים רבים ומגוונים לינוק מן הקודש ולטעום מיופיה הרוחני ומעומקה המופלא של ירושלים.
החל מר״ח אלול מתמלאות סמטאות העיר ברבבות עולי רגל אוהבי ירושלים. מקשיבים לפיוטים ושותים בצמא את התיאורים המרגשים, על ׳נקיי הדעת׳ של ירושלים. כמעט בכל השכונות הוותיקות ניתן לחזות בשובל ארוך של תיירים, עיניהם בורקות ואוזנם קרויה. גם בשעות הקטנות של הלילה השקיקה היהודית לכל גרגר של רוחניות מתגלה בשיא תפארתה. למרות המסלול הארוך והשעה המאוחרת – כוחם לא תש, אוזנם לא עייפה ורגלם לא בצקה.
שיאו של הסיור המרתק מתרגש בסיום מרומם ברחבת הכותל. שם מגיעה ההתרגשות לשיאים. כל הנשמות הגדולות שבמשך השנה נאלצו להסתפק בד״כ בעיקר במזון גשמי, יוצאות לפתע מגדרן, שעה שהן סוף סוף יכולות לינוק מלא הטנא קדושה, יראה והתרפקות אל הקודש.
02
בשבת האחרונה זכינו להתארח ביד בנימין אצל משפחת פריד היקרה לרגל שמחת בר המצווה של אחייננו, שמוליק פריד המתוק.
הכנסת האורחים של הקהילה ביד בנימין הותירה בנו רושם עמוק של הערכה. משפחות יקרות פינו את בתיהן כדי לארח את האורחים הרבים שהתקבצו מכל רחבי הארץ. אפילו דירה מונגשת נמצאה למי שזקוק. שכנים יקרים נצפו בערב שבת בשבילי היישוב כשידיהם עמוסות במגדנות לכבוד השמחה – סלסלות גדושות בכל טוב מפירות הארץ, מיני מאפה ביתיים, עוגות ועוגיות בצבעים מרהיבים וטעמם כצפיחית בדבש… ואפילו ארגזי חלות של ויז׳ניץ. והיו עדות לליבם הרחב של בני ובנות הקהילה.
סעודות השבת העשירות בשמחה המשפחתית שתובלו בזמירות ובדברי תורה של רבני היישוב – השלימו את התחושה הביתית, הנעימה והמחבקת שהיוותה לנו עוד הוכחה להכנסת האורחים המיוחדת.
דמיינתי את אברהם אבינו מחייך בסיפוק ואומר לשרה אימנו: ״ראי את בנינו ובנותינו – בני ישראל, הם נוהגים בהכנסת אורחים ממש כמוך – שלך ושלי… שלהם הוא״…
קריאת התורה הרהוטה של בר המצווה, כפי שלמד בשקדנות אצל הגבאי המסור של הקהילה, איתן נוימן, גרמה לסיפוק רב לא רק בליבם של הורי החתן, אלא גם בקרב מתפללי בית הכנסת שהביעו את קורת רוחם על כך ש׳בעל קורא׳ חדש ונמרץ מתווסף לצוות הקוראים היקרים שנושאים בעול, גם זה בהתנדבות כמובן.
שיעורי התורה של רב הקהילה האהוב – הרב הלל מרצבך שריתקו את האורחים ואת חברי הקהילה במהלך השבת כהשלמה לתפילות המרוממות, הוסיפו עומק לתחושת הקדושה ולשמחת בר המצווה.
03
במוצש״ק שבנו לירושלים עמוסים בחוויות ובהרבה ׳טעם של עוד׳. למוחרת בבוקר יצאנו צפונה להצטרף לנופש המשפחתי השנתי עם סבא וסבתא ועם כמה ענפים משבט ברט, זיו, פריד ושות׳, שהגיעו מכל קצוות הארץ – ממצפה רמון, מכפר מימון, מאריאל, מכרם רעים, מאחיה, מיד בנימין, מבת ים, מירושלים וכו׳.
הזרימה העזה של הנחלים בצפון וזרימת רבבות מבית ישראל לגליל ולגולן לאחר חורף גשום ומבורך ולאחר שנות הקורונה, הרחיבה את ליבי. זכינו להתארח בצימרים של ׳בית הלל׳ – מושב שקט וציורי באצבע הגליל הטובל בירוק ושוכן על הגדה המערבית של נחל שניר (החצבני). ׳בית הלל׳ נבנה בן לילה כאחד מיישובי ׳חומה ומגדל׳ ונקרא ע״ש רופא המושבות המסור – ד״ר הלל יפה, ממנהיגי העלייה הראשונה ומ׳חובבי ציון׳, שבשלהי מלחמת העולם הראשונה הציל רבבות של יהודים ועולים בארץ ישראל ממחלות המלריה והקדחת.
ריגש אותי לראות את בתי הכנסת המטופחים דווקא ביישובי הגליל של ׳תנועת המושבים׳ ו׳השומר הצעיר׳. בני המושבים, שרק מעט מהם שומרי תורה ומצוות, גאים בבית הכנסת שלהם ומשקיעים בתחזוקתו ובשמירתו. בימי הקיץ המבורכים, כשרבבות משפחות דתיות וחרדיות מציפות את הצימרים ביישובי הצפון, הופכים בתי הכנסת של ׳השומר הצעיר׳ ל׳שטיבלעך׳ של ממש…
אפילו בשטיבלעך של ׳איצקוביץ׳ בבני ברק או ב׳זופניק׳ בירושלים, לא תמצאו מניינים כה גדולים ותכופים, שחלקם הגדול מתפרס בלית ברירה על כרי הדשא המוריקים המקיפים את בתי הכנסת…
מי שלא ראה את הגליל ובירתו – ׳צפת׳ – ההומים תיירים בחודשי הקיץ לא ראה קיבוץ גלויות מימיו. ואם בקץ המגולה עסקינן – כשירדנו לטבול במימי החצבני והבניאס הצוננים, טיילנו בשבילי הגליל הירוקים והתבשמנו מהשפע המדהים של הפירות שארץ ישראל נותנת בעין יפה. אפרסקים, פקאנים, הדרים, אבוקדו, אגסים, שזיפים, תפוחים, דובדבנים ועוד… ניסיתי לדמיין לעצמי כיצד הגיעו אנשי העלייה הראשונה לארץ הביצות השוממה לפני כ-140 שנה. הם בנו ׳מושבות׳ ונלחמו בעוז ובמסירות נפש עצומה – מצד אחד במלריה ובקדחת, ומצד שני בפורעים וברוצחים הערביים שפלשו לארץ ישראל, אך לא הצליחו בשום אופן לפתח אותה ולהפריח את השממה. ואילו העולים היהודים ששבו לארצם המובטחת – ייבשו את הביצות, נטעו מטעים ופרדסים והארץ נתנה להם את פירותיה בעין יפה, מאז ועד היום.
04
פגשנו בצפון ידידים רבים שלא זכינו לפוגשם זמן רב. זהו מחזה ידוע, מוכר וקבוע, שחוזר על עצמו גם בחנוכה, בנופש השנתי שלנו בעיר אילת…
העיבה על שמחת הנופש המשפחתי הבשורה הקשה על הסתלקותו של הרה״ג שלום כהן זצ״ל. לרגע נשכחו כל המחלוקות וכולנו, כאיש אחד, כאבנו את לכתו של אחד מגדולי חכמי התורה של עם ישראל.
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם – על הדשא, בסמוך לבית הכנסת ב׳בית הלל׳, התאספו מתפללים רבים, כאיש אחד – ספרדים ואשכנזים, חרדים וציונים ובארשת פניהם ניכרו העצב והצער. שוב קיבלתי הוכחה שחכמי התורה, בחייהם ובלכתם, מסירים מחיצות בעם ישראל ותפקידם החשוב, ואולי החשוב מכול – הוא להרבות שלום בעם ישראל ובעולם כולו.
05
בשבוע שעבר הלך לעולמו אחד מנקיי הדעת של ירושלים, מייסד התלמוד תורה הציוני הראשון בדור הגאולה – הרב הלל פלסר זצ"ל.
הרב הלל מסר את נפשו, כפשוטו, להנחיל תורה לילדי ישראל, ברוח החינוכית של הראי"ה קוק ובנו הרב צבי יהודה.
ת"ת מורשה הוקם על ידו לפני למעלה מ-40 שנה ומאז הוא זכה לראות בחייו, עשרות תלמודי תורה שהוקמו בעקבות הסטארט אפ שלו, בחזקת – ומלאה הארץ תורה לטף ולנוער, כמים לים מכסים.
דרכו של הרב הלל ואישיותו המיוחדת, שהיה כעמוד האש ההולך לפני המחנה, עוד תאיר תורה, בינה ודעת, לתינוקות של בית רבן בדורות הבאים.
06
השבוע ביום ג באלול נציין את יום הסתלקות מרן הראייה קוק זצ״ל. רושם ׳מסע המושבות׳ שהוביל הרב קוק נגע בכל יושבי הגליל. הרב ביקש לחבר ולאחד את אנשי העמל והעבודה יחד עם שומרי המצוות ולומדי התורה, להסיר מחיצות, לקרב ולחזק. הרב ביקר ברבים מבתי הכנסת ב׳מושבות׳, פגש את התושבים, עובדי האדמה, הקשיב להם ושמע את מצוקותיהם, חיזק ועודד אותם ונתן להם את אהבתו וברכתו.
לבתי כנסת שעוצבו כבתי תפילה ׳רפורמיים׳ הרב סירב להיכנס. רק לאחר כשהציבו את עמוד התפילה כראוי, בסמוך לארון הקודש, התרצה הרב וניכנס לברך ולחזק.
זה היה הגבול ששרטט לנו הרב – אפשר לקרב כל יהודי בכל מקום, אלא אם כן הוא מפיץ את הרעל הרפורמי שגורם להתבוללות קשה, לטשטוש ההבדל בין ישראל לעמים וזורה הרס וחורבן בקהילות ישראל בכל העולם.
בשבוע של ג באלול, בפרוס ימי הרחמים והסליחות, בעיצומם של ימי הבחירות המקצינים והמקטבים – נרבה באהבת ישראל ובאחדות ישראל ונלך בדרכו של הכהן הגדול – ׳אוהב שלום רודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה׳.
החיבור והסובלנות בעם ישראל, יהיו לרצון אצל בורא עולם, יקרבו את הגאולה ויעמדו לע״נ כל גדולי הדורות, שהסתלקו מאתנו מאז ועד היום.
שבת שלום.

בתמונה הראשית: ציור קיר על אחד מבתי המושב 'בית הלל'

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…