בדרך לכותל

ממסע המושבות למסע הסליחות

ציור קיר על אחד מבתי המושב 'בית הלל'
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת מברכים חודש אלול בכותל, התרגשות גדולה באוויר. לקראת ימי אלול תיירים וחיילים רבים פוקדים את שריד בית מקדשנו, מתוך רצון להיכנס לחודש הסליחות באווירה של קדושה ורוממות.
אין מקום בעולם כמו ירושלים. בימי הסליחות ניכר במיוחד הרצון של קהלים רבים ומגוונים לינוק מן הקודש ולטעום מיופיה הרוחני ומעומקה המופלא של ירושלים.
החל מר״ח אלול מתמלאות סמטאות העיר ברבבות עולי רגל אוהבי ירושלים. מקשיבים לפיוטים ושותים בצמא את התיאורים המרגשים, על ׳נקיי הדעת׳ של ירושלים. כמעט בכל השכונות הוותיקות ניתן לחזות בשובל ארוך של תיירים, עיניהם בורקות ואוזנם קרויה. גם בשעות הקטנות של הלילה השקיקה היהודית לכל גרגר של רוחניות מתגלה בשיא תפארתה. למרות המסלול הארוך והשעה המאוחרת – כוחם לא תש, אוזנם לא עייפה ורגלם לא בצקה.
שיאו של הסיור המרתק מתרגש בסיום מרומם ברחבת הכותל. שם מגיעה ההתרגשות לשיאים. כל הנשמות הגדולות שבמשך השנה נאלצו להסתפק בד״כ בעיקר במזון גשמי, יוצאות לפתע מגדרן, שעה שהן סוף סוף יכולות לינוק מלא הטנא קדושה, יראה והתרפקות אל הקודש.
02
בשבת האחרונה זכינו להתארח ביד בנימין אצל משפחת פריד היקרה לרגל שמחת בר המצווה של אחייננו, שמוליק פריד המתוק.
הכנסת האורחים של הקהילה ביד בנימין הותירה בנו רושם עמוק של הערכה. משפחות יקרות פינו את בתיהן כדי לארח את האורחים הרבים שהתקבצו מכל רחבי הארץ. אפילו דירה מונגשת נמצאה למי שזקוק. שכנים יקרים נצפו בערב שבת בשבילי היישוב כשידיהם עמוסות במגדנות לכבוד השמחה – סלסלות גדושות בכל טוב מפירות הארץ, מיני מאפה ביתיים, עוגות ועוגיות בצבעים מרהיבים וטעמם כצפיחית בדבש… ואפילו ארגזי חלות של ויז׳ניץ. והיו עדות לליבם הרחב של בני ובנות הקהילה.
סעודות השבת העשירות בשמחה המשפחתית שתובלו בזמירות ובדברי תורה של רבני היישוב – השלימו את התחושה הביתית, הנעימה והמחבקת שהיוותה לנו עוד הוכחה להכנסת האורחים המיוחדת.
דמיינתי את אברהם אבינו מחייך בסיפוק ואומר לשרה אימנו: ״ראי את בנינו ובנותינו – בני ישראל, הם נוהגים בהכנסת אורחים ממש כמוך – שלך ושלי… שלהם הוא״…
קריאת התורה הרהוטה של בר המצווה, כפי שלמד בשקדנות אצל הגבאי המסור של הקהילה, איתן נוימן, גרמה לסיפוק רב לא רק בליבם של הורי החתן, אלא גם בקרב מתפללי בית הכנסת שהביעו את קורת רוחם על כך ש׳בעל קורא׳ חדש ונמרץ מתווסף לצוות הקוראים היקרים שנושאים בעול, גם זה בהתנדבות כמובן.
שיעורי התורה של רב הקהילה האהוב – הרב הלל מרצבך שריתקו את האורחים ואת חברי הקהילה במהלך השבת כהשלמה לתפילות המרוממות, הוסיפו עומק לתחושת הקדושה ולשמחת בר המצווה.
03
במוצש״ק שבנו לירושלים עמוסים בחוויות ובהרבה ׳טעם של עוד׳. למוחרת בבוקר יצאנו צפונה להצטרף לנופש המשפחתי השנתי עם סבא וסבתא ועם כמה ענפים משבט ברט, זיו, פריד ושות׳, שהגיעו מכל קצוות הארץ – ממצפה רמון, מכפר מימון, מאריאל, מכרם רעים, מאחיה, מיד בנימין, מבת ים, מירושלים וכו׳.
הזרימה העזה של הנחלים בצפון וזרימת רבבות מבית ישראל לגליל ולגולן לאחר חורף גשום ומבורך ולאחר שנות הקורונה, הרחיבה את ליבי. זכינו להתארח בצימרים של ׳בית הלל׳ – מושב שקט וציורי באצבע הגליל הטובל בירוק ושוכן על הגדה המערבית של נחל שניר (החצבני). ׳בית הלל׳ נבנה בן לילה כאחד מיישובי ׳חומה ומגדל׳ ונקרא ע״ש רופא המושבות המסור – ד״ר הלל יפה, ממנהיגי העלייה הראשונה ומ׳חובבי ציון׳, שבשלהי מלחמת העולם הראשונה הציל רבבות של יהודים ועולים בארץ ישראל ממחלות המלריה והקדחת.
ריגש אותי לראות את בתי הכנסת המטופחים דווקא ביישובי הגליל של ׳תנועת המושבים׳ ו׳השומר הצעיר׳. בני המושבים, שרק מעט מהם שומרי תורה ומצוות, גאים בבית הכנסת שלהם ומשקיעים בתחזוקתו ובשמירתו. בימי הקיץ המבורכים, כשרבבות משפחות דתיות וחרדיות מציפות את הצימרים ביישובי הצפון, הופכים בתי הכנסת של ׳השומר הצעיר׳ ל׳שטיבלעך׳ של ממש…
אפילו בשטיבלעך של ׳איצקוביץ׳ בבני ברק או ב׳זופניק׳ בירושלים, לא תמצאו מניינים כה גדולים ותכופים, שחלקם הגדול מתפרס בלית ברירה על כרי הדשא המוריקים המקיפים את בתי הכנסת…
מי שלא ראה את הגליל ובירתו – ׳צפת׳ – ההומים תיירים בחודשי הקיץ לא ראה קיבוץ גלויות מימיו. ואם בקץ המגולה עסקינן – כשירדנו לטבול במימי החצבני והבניאס הצוננים, טיילנו בשבילי הגליל הירוקים והתבשמנו מהשפע המדהים של הפירות שארץ ישראל נותנת בעין יפה. אפרסקים, פקאנים, הדרים, אבוקדו, אגסים, שזיפים, תפוחים, דובדבנים ועוד… ניסיתי לדמיין לעצמי כיצד הגיעו אנשי העלייה הראשונה לארץ הביצות השוממה לפני כ-140 שנה. הם בנו ׳מושבות׳ ונלחמו בעוז ובמסירות נפש עצומה – מצד אחד במלריה ובקדחת, ומצד שני בפורעים וברוצחים הערביים שפלשו לארץ ישראל, אך לא הצליחו בשום אופן לפתח אותה ולהפריח את השממה. ואילו העולים היהודים ששבו לארצם המובטחת – ייבשו את הביצות, נטעו מטעים ופרדסים והארץ נתנה להם את פירותיה בעין יפה, מאז ועד היום.
04
פגשנו בצפון ידידים רבים שלא זכינו לפוגשם זמן רב. זהו מחזה ידוע, מוכר וקבוע, שחוזר על עצמו גם בחנוכה, בנופש השנתי שלנו בעיר אילת…
העיבה על שמחת הנופש המשפחתי הבשורה הקשה על הסתלקותו של הרה״ג שלום כהן זצ״ל. לרגע נשכחו כל המחלוקות וכולנו, כאיש אחד, כאבנו את לכתו של אחד מגדולי חכמי התורה של עם ישראל.
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם – על הדשא, בסמוך לבית הכנסת ב׳בית הלל׳, התאספו מתפללים רבים, כאיש אחד – ספרדים ואשכנזים, חרדים וציונים ובארשת פניהם ניכרו העצב והצער. שוב קיבלתי הוכחה שחכמי התורה, בחייהם ובלכתם, מסירים מחיצות בעם ישראל ותפקידם החשוב, ואולי החשוב מכול – הוא להרבות שלום בעם ישראל ובעולם כולו.
05
בשבוע שעבר הלך לעולמו אחד מנקיי הדעת של ירושלים, מייסד התלמוד תורה הציוני הראשון בדור הגאולה – הרב הלל פלסר זצ"ל.
הרב הלל מסר את נפשו, כפשוטו, להנחיל תורה לילדי ישראל, ברוח החינוכית של הראי"ה קוק ובנו הרב צבי יהודה.
ת"ת מורשה הוקם על ידו לפני למעלה מ-40 שנה ומאז הוא זכה לראות בחייו, עשרות תלמודי תורה שהוקמו בעקבות הסטארט אפ שלו, בחזקת – ומלאה הארץ תורה לטף ולנוער, כמים לים מכסים.
דרכו של הרב הלל ואישיותו המיוחדת, שהיה כעמוד האש ההולך לפני המחנה, עוד תאיר תורה, בינה ודעת, לתינוקות של בית רבן בדורות הבאים.
06
השבוע ביום ג באלול נציין את יום הסתלקות מרן הראייה קוק זצ״ל. רושם ׳מסע המושבות׳ שהוביל הרב קוק נגע בכל יושבי הגליל. הרב ביקש לחבר ולאחד את אנשי העמל והעבודה יחד עם שומרי המצוות ולומדי התורה, להסיר מחיצות, לקרב ולחזק. הרב ביקר ברבים מבתי הכנסת ב׳מושבות׳, פגש את התושבים, עובדי האדמה, הקשיב להם ושמע את מצוקותיהם, חיזק ועודד אותם ונתן להם את אהבתו וברכתו.
לבתי כנסת שעוצבו כבתי תפילה ׳רפורמיים׳ הרב סירב להיכנס. רק לאחר כשהציבו את עמוד התפילה כראוי, בסמוך לארון הקודש, התרצה הרב וניכנס לברך ולחזק.
זה היה הגבול ששרטט לנו הרב – אפשר לקרב כל יהודי בכל מקום, אלא אם כן הוא מפיץ את הרעל הרפורמי שגורם להתבוללות קשה, לטשטוש ההבדל בין ישראל לעמים וזורה הרס וחורבן בקהילות ישראל בכל העולם.
בשבוע של ג באלול, בפרוס ימי הרחמים והסליחות, בעיצומם של ימי הבחירות המקצינים והמקטבים – נרבה באהבת ישראל ובאחדות ישראל ונלך בדרכו של הכהן הגדול – ׳אוהב שלום רודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה׳.
החיבור והסובלנות בעם ישראל, יהיו לרצון אצל בורא עולם, יקרבו את הגאולה ויעמדו לע״נ כל גדולי הדורות, שהסתלקו מאתנו מאז ועד היום.
שבת שלום.

בתמונה הראשית: ציור קיר על אחד מבתי המושב 'בית הלל'

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…