מאיר דורפמן

עוד‭ ‬על ‭״‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬מרבים‭ ‬שלום‮"‬

מאיר דורפמן

א‭.‬

בן‭ ‬דודו‭ ‬של‭ ‬ה‮"‬חזון‭ ‬איש‮"‬‭, ‬תלמיד‭ ‬וידיד‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬היה‭ ‬חוקר‭ ‬התוספתא‭ ‬פרופסור‭ ‬שאול‭ ‬ליברמן‭, ‬שהיה‭ ‬ידען‭ ‬תורני‭ ‬עצום‭, ‬וחי‭ ‬רוב‭ ‬שנותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬בארה"ב‭. ‬פעם‭ ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬שבתלמוד‭ ‬כולו‭ ‬אין‭ ‬הומור‭, ‬מלבד‭ ‬באמרה‭ ‬אחת‭, ‬והיא‭: ‬‮"‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬מרבים‭ ‬שלום‭ ‬בעולם‭…‬‮"‬‭. ‬אעפ‮"‬כ‭, ‬אני‭ ‬בטוח‭ ‬שגם‭ ‬אמירה‭ ‬זו‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭ ‬הומוריסטית‭, ‬למען‭ ‬החידוד‭. ‬הגמרא‭ ‬מלאה‭ ‬בהומור‭ ‬בלי‭ ‬סוף‭, ‬ודווקא‭ ‬אמירת‭ ‬חז"ל‭ ‬זו‭ ‬נאמרה‭ ‬כפשוטה‭, ‬למרות‭ ‬מחלוקות‭ ‬קיצוניות‭ ‬בין‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭. ‬גם‭ ‬הדוגמאות‭ ‬לכך‭, ‬למעשה‭, ‬רבות‭ ‬מספור‭, ‬בכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭, ‬ואדגים‭ ‬בהשתלשלות‭ ‬אחת‭.‬

סבתי‭, ‬ילידת‭ ‬דווינסק‭, ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬שזוכרת‭ ‬מילדותה‭ ‬הצעירה‭, ‬שכיהן‭ ‬אצלם‭ ‬רב‭ ‬גדול‭ ‬מאד‭, ‬ידוע‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭ ‬היהודי‭. ‬שאלתי‭ ‬אותה‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬הרב‭ ‬של‭ ‬החסידים‭ ‬או‭ ‬של‭ ‬המתנגדים‭, ‬והיא‭ ‬לא‭ ‬זכרה‭. ‬הכיצד‭? ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬ההבדל‭ ‬הבולט‭ ‬ביותר‭, ‬ועצם‭ ‬העובדה‭ ‬שנזקקו‭ ‬הקהילות‭ ‬לשני‭ ‬רבנים‭ ‬תעיד‭ ‬על‭ ‬כך‭! ‬הסיבה‭ ‬היא‭ ‬שהייתה‭ ‬עיר‭ ‬זו‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬בשני‭ ‬גדולי‭ ‬עולם‭ ‬שכיהנו‭ ‬בה‭ ‬באותה‭ ‬העת‭: ‬הרוגוצ'ובר‭, ‬רבי‭ ‬יוסף‭ ‬רוזין‭, ‬שהיה‭ ‬הרב‭ ‬של‭ ‬החסידים‭, ‬ור‮'‬‭ ‬מאיר‭ ‬שמחה‭ ‬הכהן‭, ‬בעל‭ ‬ה"אור‭ ‬שמח‮"‬‭, ‬שהיה‭ ‬הרב‭ ‬של‭ ‬המתנגדים‭. ‬שניהם‭ ‬היו‭ ‬גדולי‭ ‬אותו‭ ‬הדור‭, ‬ותאמו‭ ‬לתיאור‭ ‬הנ"ל‭. ‬הערכה‭ ‬רבה‭ ‬שררה‭ ‬ביניהם‭. ‬אומרים‭ ‬שכשנפגשו‭ ‬מדי‭ ‬פעם‭, ‬הייתה‭ ‬שיחתם‭ ‬בקודים‭ ‬בלבד‭, ‬במקורות‭. ‬זה‭ ‬מקשה‭ ‬מגמ‮'‬‭ ‬פלונית‭ ‬על‭ ‬אחרת‭, ‬וזה‭ ‬מתרץ‭ ‬מתוספות‭ ‬או‭ ‬מרמב"ם‭ ‬פלוני‭, ‬וזה‭ ‬מקשה‭ ‬שוב‭ ‬ממקור‭ ‬אחר‭. ‬שיחתם‭ ‬לא‭ ‬נזקקה‭ ‬למשפטים‭ ‬שלמים‭, ‬והסתפקה‭ ‬באזכורי‭ ‬מקורות‭, ‬כי‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬צורך‭ ‬לפרט‭ ‬ולהסביר‭ ‬כוונתם‭.‬

ר‮'‬‭ ‬מאיר‭ ‬שמחה‭ ‬היה‭ ‬תומך‭ ‬מובהק‭ ‬של‭ ‬הקמת‭ ‬מדינה‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ובאחד‭ ‬ממכתביו‭ ‬הידועים‭, ‬הוא‭ ‬רומז‭ ‬לאוטונומיה‭ ‬שאולי‭ ‬יקבל‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭ ‬מאת‭ ‬השלטון‭ ‬הבריטי‭ ‬בארץ‭, ‬וכך‭ ‬יחל‭ ‬תהליך‭ ‬הבניין‭ ‬השלישי‭. ‬הארץ‭ ‬תבנה‭ ‬בדומה‭ ‬לבניינה‭ ‬בבית‭ ‬שני‭. ‬‮"‬כנטילתה‭ ‬כך‭ ‬נתינתה‮"‬‭, ‬הוא‭ ‬כותב‭, ‬ומבאר‭ ‬שכשם‭ ‬שבשלהי‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬נביאים‭, ‬כך‭ ‬יהיה‭ ‬גם‭ ‬בהנחת‭ ‬אבן‭ ‬הפינה‭ ‬לחידוש‭ ‬שלטון‭ ‬ישראל‭ ‬בארץ‭ ‬בשלישית‭, ‬שלא‭ ‬ע"פ‭ ‬נביאים‭, ‬בטרם‭ ‬תשוב‭ ‬הנבואה‭ ‬לישראל‭. ‬

הרוגוצ'ובר‭, ‬לעומתו‭, ‬ידוע‭ ‬היה‭ ‬בהתנגדותו‭ ‬הגדולה‭ ‬לכל‭ ‬המהלך‭ ‬הציוני‭. ‬אמנם‭ ‬עיקר‭ ‬התנגדותו‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬עקרוני‭, ‬כג‮'‬‭ ‬השבועות‭ ‬וכדו‮'‬‭, ‬אלא‭ ‬מחשש‭ ‬השפעה‭ ‬רעה‭ ‬של‭ ‬עזיבת‭ ‬היהדות‭ ‬ע"י‭ ‬חלק‭ ‬מבוני‭ ‬הארץ‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬הייתה‭ ‬נחושה‭. ‬מחלוקת‭ ‬גדולה‭ ‬מאד‭ ‬פילגה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬סביב‭ ‬ענין‭ ‬זה‭. ‬חתנו‭, ‬הרב‭ ‬ישראל‭ ‬אבא‭ ‬ציטרון‭ (‬קיטרוני‭), ‬איש‭ ‬תנועת‭ ‬המזרחי‭, ‬היה‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬פתח‭ ‬תקוה‭, ‬הרבה‭ ‬לשתף‭ ‬פעולה‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬והיה‭ ‬מעריצו‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬תלמיד‭ ‬אהוב‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬מאיר‭ ‬שמחה‭ ‬הכהן‭, ‬וגם‭ ‬תלמידו‭ ‬של‭ ‬הרוגוצ'ובר‭. ‬הרוגוצ‮'‬ובר‭ ‬היה‭ ‬מתנגד‭ ‬לשיטת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬אף‭ ‬שהיה‭ ‬ממתנגדיו‭ ‬החריפים‭ ‬ביותר‭. ‬חתנו‭, ‬הרב‭ ‬ציטרון‭, ‬היה‭ ‬פעיל‭ ‬ציוני‭ ‬גדול‭, ‬ונלחם‭ ‬למען‭ ‬בנין‭ ‬הארץ‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬התורה‭. ‬אגב‭, ‬הוא‭ ‬ראה‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭ ‬האזרחי‭, ‬שנוסדה‭ ‬בארץ‭ ‬בזמנו‭, ‬מהמכשולים‭ ‬הגדולים‭, ‬ונלחם‭ ‬נגדה‭, ‬ובעד‭ ‬המשך‭ ‬המשפט‭ ‬התורני‭. ‬

הרב‭ ‬ציטרון‭ ‬נפטר‭ ‬בגיל‭ ‬צעיר‭ ‬וללא‭ ‬ילדים‭. ‬אלמנתו‭ ‬נסעה‭ ‬לליטא‭ ‬אחרי‭ ‬מות‭ ‬אביה‭ ‬הרוגוצ'ובר‭, ‬למרות‭ ‬הסכנה‭ ‬הקרובה‭, ‬במטרה‭ ‬להציל‭ ‬את‭ ‬הכתבים‭ ‬שהותיר‭. ‬היא‭ ‬הספיקה‭ ‬להוציא‭ ‬לאור‭ ‬בוורשה‭ ‬שני‭ ‬כרכים‭, ‬בעזרת‭ ‬הרב‭ ‬ספרן‭, ‬תלמידו‭ ‬של‭ ‬אביה‭ ‬ומחליפו‭ ‬ברבנות‭ ‬דווינסק‭. ‬כשהכיבוש‭ ‬הנאצי‭ ‬הלך‭ ‬והתעצם‭, ‬הם‭ ‬שלחו‭ ‬צילומי‭ ‬מיקרופילמים‭ ‬מוסתרים‭ ‬לקרובי‭ ‬הרב‭ ‬ספרן‭ ‬בארה"ב‭, ‬ככל‭ ‬שהספיקו‭, ‬עד‭ ‬שנרצחו‭ ‬בשואה‭. ‬רוב‭ ‬כתבי‭ ‬אביה‭ ‬לא‭ ‬יצאו‭ ‬לאור‭, ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שהצליח‭ ‬להגיע‭ ‬ולהתחיל‭ ‬לפענח‭ ‬את‭ ‬המון‭ ‬כתביו‭ ‬הנותרים‭ ‬של‭ ‬הרוגוצ‮'‬ובר‭, ‬לעסוק‭ ‬בהם‭ ‬ולהתחיל‭ ‬להוציאם‭ ‬לאור‭, ‬היה‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬הראשון‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬‮"‬שפת‭ ‬אמת‮"‬‭ ‬בירושלים‭, ‬חסיד‭ ‬גור‭ ‬בשם‭ ‬הרב‭ ‬מנחם‭ ‬מנדל‭ ‬כשר‭. ‬הוא‭ ‬ייסד‭ ‬מכון‭ ‬בשם‭ ‬‮"‬צפנת‭ ‬פענח‮"‬‭ ‬כשם‭ ‬ספרי‭ ‬הרוגוצ'ובר‭, ‬בשיתוף‭ ‬ה"ישיבה‭ ‬אוניברסיטה‮"‬‭ ‬בארה"ב‭. ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתו‭ ‬אני‭ ‬זוכר‭, ‬כשלקחו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬תלמידי‭ ‬בית‭ ‬הספר‭ ‬שבו‭ ‬למדתי‭, ‬להלוויה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬גדול‭ ‬זה‭.‬

הרב‭ ‬מנחם‭ ‬מנדל‭ ‬כשר‭, ‬ראשון‭ ‬פרשני‭ ‬תורת‭ ‬הרוגוצ'ובר‭ ‬ואוהביה‭, ‬היה‭ ‬ציוני‭ ‬נלהב‭, ‬וחיבר‭ ‬את‭ ‬הספר‭ ‬‮"‬התקופה‭ ‬הגדולה‮"‬‭, ‬להוכיח‭ ‬את‭ ‬היותה‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ראשית‭ ‬צמיחת‭ ‬גאולתנו‭. ‬הוא‭ ‬כתב‭ ‬את‭ ‬הסדרה‭ ‬הענקית‭ ‬‮"‬תורה‭ ‬שלמה‮"‬‭, ‬לחיבור‭ ‬התורה‭ ‬שבעל‭ ‬פה‭ ‬עם‭ ‬התורה‭ ‬שבכתב‭, ‬ועוד‭ ‬חיבורים‭ ‬רבים‭ ‬במרחב‭ ‬נושאים‭ ‬עצום‭. ‬אגב‭, ‬סדרה‭ ‬זו‭ ‬הייתה‭ ‬מצויה‭ ‬על‭ ‬שולחנו‭ ‬של‭ ‬הרבי‭ ‬מסאטמר‭, ‬בעל‭ ‬‮"‬ויואל‭ ‬משה‮"‬‭, ‬גדול‭ ‬מתנגדי‭ ‬הציונות‭, ‬והייתה‭ ‬אהובה‭ ‬עליו‭. ‬

ב‭.‬

בהזדמנות‭ ‬זו‭ ‬אשוב‭ ‬לדברי‭ ‬ה"אור‭ ‬שמח‮"‬‭ ‬האקטואליים‭, ‬בהשוואה‭ ‬בין‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬בבית‭ ‬שני‭ ‬לזו‭ ‬שבימינו‭. ‬בימים‭ ‬אלה‭ ‬ממש‭ ‬אנחנו‭ ‬מקבלים‭ ‬תזכורת‭ ‬לכך‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬הגיעה‭ ‬להיות‭ ‬מדינה‭ ‬עצמאית‭ ‬לגמרי‭, ‬אלא‭ ‬אולי‭ ‬דומה‭ ‬יותר‭ ‬לאוטונומיה‭ ‬מורחבת‭, ‬במובנים‭ ‬מסוימים‭. ‬‮"‬עם‭ ‬חופשי‮"‬‭ ‬בארצו‭ ‬לא‭ ‬נאלץ‭ ‬לקבל‭ ‬תכתיבים‭ ‬מארה"ב‭ ‬ועוד‭, ‬בנושאים‭ ‬הקשורים‭ ‬לעצם‭ ‬קיומו‭, ‬בניגוד‭ ‬לעמדתו‭. ‬האם‭ ‬לכך‭ ‬פיללנו‭? ‬בדברי‭ ‬ה"אור‭ ‬שמח‮"‬‭ ‬הנ"ל‭ ‬נרמזת‭ ‬תשובה‭, ‬שגם‭ ‬בבית‭ ‬שני‭ ‬לא‭ ‬הייתה‭ ‬לישראל‭ ‬עצמאות‭ ‬מלאה‭. ‬על‭ ‬פורים‭ ‬אומרת‭ ‬הגמרא‭ ‬במסכת‭ ‬מגילה‭, ‬שאיננו‭ ‬אומרים‭ ‬בו‭ ‬הלל‭ ‬גם‭ ‬משום‭ ‬שעדיין‭ ‬נותרנו‭ ‬עבדי‭ ‬אחשוורוש‭. ‬ומדוע‭ ‬בחנוכה‭ ‬אומרים‭ ‬הלל‭? ‬מסביר‭ ‬הרמב‮"‬ם‭ ‬שזה‭ ‬משום‭ ‬ש"חזרה‭ ‬מלכות‭ ‬לישראל‭ ‬יתר‭ ‬על‭ ‬מאתיים‭ ‬שנה‮"‬‭. ‬ואנחנו‭ ‬יודעים‭, ‬גם‭ ‬ע"פ‭ ‬דברי‭ ‬הגמרא‭, ‬שבסוף‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬הייתה‭ ‬העצמאות‭ ‬שלנו‭ ‬מוגבלת‭ ‬מאד‭. ‬כדי‭ ‬למנות‭ ‬כהן‭ ‬גדול‭ ‬היו‭ ‬הצדוקים‭ ‬משחדים‭ ‬את‭ ‬השלטון‭ ‬הרומאי‭, ‬ומשמע‭ ‬שהייתה‭ ‬לו‭ ‬השפעה‭ ‬רבה‭, ‬אם‭ ‬לא‭ ‬בלעדית‭. ‬ואף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬כן‭, ‬חנוכה‭ ‬נחגג‭ ‬לדורות‭ ‬על‭ ‬האוטונומיה‭ ‬הזאת‭, ‬לדברי‭ ‬הרמב"ם‭, ‬והוא‭ ‬קורא‭ ‬לה‭ ‬‮"‬חזרה‭ ‬מלכות‭ ‬לישראל‮"‬‭, ‬ומצבנו‭ ‬המדיני‭ ‬היום‭ ‬טוב‭ ‬לאין‭ ‬ערוך‭ ‬מאשר‭ ‬בזמן‭ ‬החשמונאים‭. ‬אגב‭, ‬הייתה‭ ‬אז‭ ‬כת‭ ‬שאמרה‭ ‬שאם‭ ‬כך‭ ‬הוא‭, ‬הכל‭ ‬לא‭ ‬שווה‭, ‬ואין‭ ‬טעם‭ ‬בהמשך‭ ‬עבודת‭ ‬המקדש‭, ‬אלא‭ ‬יש‭ ‬להתבודד‭ ‬במערות‭ ‬ולעבוד‭ ‬את‭ ‬השם‭ ‬ללא‭ ‬כל‭ ‬פשרה‭, ‬והיא‭ ‬התנגדה‭ ‬גם‭ ‬לכל‭ ‬הנהגת‭ ‬חכמי‭ ‬ישראל‭ ‬התנאים‭, ‬ש"משתפת‭ ‬פעולה‮"‬‭ ‬במצב‭ ‬זה‭. ‬זו‭ ‬הייתה‭ ‬כת‭ ‬האיסיים‭ ‬שברחה‭ ‬למדבר‭ ‬יהודה‭. ‬עוד‭ ‬דרך‭ ‬לפנינו‭ ‬למלכות‭ ‬ישראל‭ ‬השלימה‭. ‬יעזרנו‭ ‬הי"ת‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…