ברוח הזמן

פרויקט חשבון נפש מגזרי

זה זמן לחשבון נפש. מה יכולנו לעשות אחרת ומה היינו צריכים לתקן • שישה כותבים, שמייצגים פלחים שונים בציבור האמוני, מתייחסים לשאלת חשבון הנפש: אסף פאסי על חשבון הנפש המגזרי, אבי גרינצייג על חשבון הנפש החרדי, שי רייכנר על חשבון הנפש של החסד, הדסה סאסי על חשבון הנפש האמוני, חגי סימן טוב על חשבון נפש ציבורי ואביחי בוארון מסכם שנה • החשבון והנפש, פרויקט מיוחד

ערבות הדדית היא שם המשחק // שי רייכנר

ערבות הדדית. שתי מילים בודדות, שאומרות כל כך הרבה. צמד המילים המיוחדות הללו מעלים באופן איסטנקטיבי בקרבו של כל אדם קונוטציות חיוביות, ובפרט בקרבנו – אנשי ונשות המגזר הדתי לאומי.

החסד, הנתינה והענקת הטוב לאחר, תמיד אפיינו את הציונות הדתית. כחברה פורצת דרך, היינו תמיד הראשונים לתת כתף, לתמוך, לסייע ואף להיכנס מתחת לאלונקה כשהיה צריך: בהקמת הגרעינים התורניים, בהפרחת השממה וחידוש ההתיישבות היהודית ביהודה, שומרון וחבל עזה (תובב"א), בצבא, בתפקידים ציבוריים משמעותיים, בהקמת ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות, ומעל הכל: בהקמתם של מאות מפעלי ועמותות חסד, שנכונים תמיד לסייע לכל יהודי במצוקה, בכל מצב.

למכלול הדוגמאות הללו, קיים שם קצר ומיוחד, אשר איתו נפתח טור זה: ערבות הדדית. את פירותיה של פעילות החסד והערבות ההדדית העניפה במגזר, קצר עם ישראל כולו בשנה הקשה האחרונה שעברה עלינו – שנה בה הגיח לעולמנו נגיף הקורונה, ולצד הפגיעה הבריאותית שהנחית על אזרחים רבים, בעולם כולו וכמובן במדינת ישראל, שינה סדרי עולם, פגע אנושות בכלכלה והביא אנשים רבים לפת לחם. בתקופה קשה ומאתגרת זו, אותה אנו עדיין חווים (בתפילה לבורא עולם כי יסיר כל מחלה מעלינו וימנע מגפה מנחלתו), זכינו לראות את הערבות ההדדית ופעילות החסד האדירה המאפיינת את הציונות הדתית במלוא הדרה: חלוקת סלי מזון סיטונאית לקשישים; גמ"חי כספים שסייעו למשפחות רבות במצוקה; בני ובנות נוער שסייעו להורים רבים עם ילדיהם הקטנים – וכל זאת ללא תמורה, כאשר הערך המנחה הוא תמיד אחד: ערבות הדדית.

גם אני, כאיש ציבור אשר כיום מתמודד בבחירות לראשות מועצת נחל שורק, זכיתי להיות חלק מהמפעל האדיר הזה ולהירתם לטובת החברה בסביבה בה אני מתגורר: בקרן לערבות הדדית ביד בנימין, אשר אני נמנה על מקימיה וחבר בה עד היום, סייענו בתקופת הקורונה לעשרות משפחות שנקלעו לקשיים כלכליים שונים באמצעות הלוואות בסכומים משמעותיים ללא ריבית; בעמותת 'יד תמר', המסייעת למשפחות חולי סרטן במיצוי זכויתיהם, אשר בה אני משמש כחבר בהנהלת חוג הידידים של העמותה, הגברנו משמעותית את מערך הפעילות והרחבנו את מעגל המשפחות הנעזרות בנו; בחברה למתנ"סים, בה אני משמש כסמנכ"ל דיגיטל ופיתוח כלכלי וכסמנכ"ל הכספים בפועל, חילקנו מאות סלי מזון לקשישים ונזקקים וסייענו למבודדי קורונה. בנוסף, קידמנו את תכנית 'אף אחד לא נשאר לבד', בה נקבע כי המתנ"סים בכל רשות ומועצה בארץ יוודאו כי כל מי שנזקק לצורך או סיוע כלשהו, זוכה למענה מיידי דרך המתנ"ס המקומי – יהא הצורך אשר יהא.

את חשבון הנפש, אני בוחר להקדיש לאפיקים חיוביים. כמי שמשתדלים להיות דרך קבע בחזית, עלינו כמגזר לשאוף תמיד להוסיף עוד; עוד נדבך של חסד, עוד נדבך של התנדבות, עוד נדבך של עשייה. אם נתמיד בדרך זו, נצליח להמשיך לרומם את עצמינו, יחד עם עם ישראל כולו.

שנה טובה.
שי רייכנר הוא איש ציבור ומתמודד לראשות מועצת נחל שורק

אשמנו בגדנו... התייאשנו! // אסף פאסי

באחד המאמרים המרתקים של הרב קוק "להוסיף אומץ", מובא משל המתאר חפירת באר. החפירה נעשית באדמה היבשה מתוך אמונה שמים חיים יפרצו ביום מן הימים וירוו אדם ואדמה. התהליך מתואר ביד אמן יחד עם הייאוש של העובדים והקושי העצום של העבודה הבלתי נגמרת. נפילת הרוח העיקרית היא דווקא כאשר הפועלים מגיעים למים הראשונים, אך רואים אותם מלאי רפש וטיט. אז פורשים מעבודתם רבים מהחופרים מלאי יאוש וזעם. מולם, עומדים החופרים המאמינים. הם קוראים לפורשים להמשיך עוד מעט, כדי שמים חיים יפרצו ויפכו…

הרב קוק משווה את המעמד הזה לחיים עצמם, וגם למציאות בימים של משבר בתנועה הציונית בו התרכז המאמר. ציפיית העוסקים במלאכה הייתה למים חיים ומפכים, וכשראו בתחילת הדרך גם כשלונות נפל הלב וגבר היאוש: "כמה תקופות של יאוש כבר עברו על עבודתנו המקודשת?… מי הם אשר נשארו עמנו? אמיצי הרוח, ברי הלב."
אם עלי להצביע על צורך בחשבון נפש בשנה זו, אני מצביע על הייאוש. ייאוש שקורה לרובנו כאשר חפירה מושקעת ורבת שנים שחפרנו מתגלה לאחר ההשקעה המטורפת כמלאת רפש וטיט. הייאוש יכול להיות פרטי ואישי לכל אחד ואחת מאיתנו. הוא יכול להיות קשור לעבודה שלנו, למשפחתנו, לילדנו, הוא יכול להיות כללי וקשור לעולם הפוליטי ונציגיו, להתמודדות הבלתי נגמרת עם הקורונה שהגיעה והרסה והלכה ונעלמה ושוב חזרה והורסת. וחוזר חלילה. ייאוש גורם לכולנו לא לרצות להמשיך. לא לרצות לחפור עוד קצת כדי להגיע למים הזכים. ועל הייאוש עלינו לעשות תשובה!
אז תגידו- ‘קל לדבר, קשה לעשות.’

התשובה היא- נכון! קשה מאוד לבצע. ודווקא בשל כך עלינו להתאמץ שבעתיים ולמצוא דרך להימנע מייאוש. כיון שהוא התחזוקה הטובה ביותר להתרסקות.

במשלי יש פסוק מדהים “כי שבע יפול צדיק וקם, ורשעים יכשלו ברעה” בפסוק המדהים הזה, אומר לנו שלמה המלך, האיש הכי חכם בעולם, שההבדל בין צדיק לרשע הוא שהצדיק נופל שבע פעמים. והרשע נופל פעם אחת. הצדיק נופל שבע פעמים אבל לא מתייאש. וזה מה שעושה אותו צדיק. הרשע לעומתו נופל פעם אחת, ומבחינתו הכל כבר אבוד. הייאוש מקבע אותו במקום הנפילה והופך אותו לרשע.

גדלות האדם היא בהתמדה ובהבנה שקשיים הם חלק מחיינו. מי שמתמיד ומנסה שוב ושוב יגיע בסופו של דבר ליעד ויצליח וכל עשייה מקרבת אותנו לגאולה. מכל סיפורי התורה (המעטים) על יצחק אבינו, המפורט ביותר הוא על חפירת הבארות. שחפר יחד עם עבדיו ואויביו סתמום, וחפר וסתמום, וחפר שוב ושוב עד שנותרו ונתנו חיים. בארותיו של יצחק היוו סממני שטח שאפשרו לנו, בניו ובנותיו, לחזור לכאן לאחר אלפי שנים ולהקים מדינה ובית יהודי לעם ישראל. יצחק, כדור שני שאין לו את התלהבות הדור הראשון, ואת תוצאות הדור שאחריו יכול היה ליפול בקלות לייאוש- משלא עשה כך, זכה להיות חלק משלושת אבות האומה הישראלית.  

דווקא בשנה זו, עם הקורונה, והפוליטיקה השקרנית, ובעיות הפרנסה, ובעיות הלימודים וכל הדברים הנוספים המסבבים אותנו- אסור להתייאש! גם כאשר נראה שההצלחה רחוקה, אם לא נתייאש, ונמשיך לפעול, נבנה לעצמנו ולבאים אחרינו עתיד וחיים. זכרו זאת כאנשים פרטיים וכחלק מכלל, כאשר אתם נתקלים בקושי. הן אם הוא באר עמוקה, והן אם הוא חפירה יומיומית.

 

הכותב שותף ובעלים בחברת הפרסום והדיגיטל "פאסי.קראוס"

מתי לדבר ומתי לשתוק // הדסה סאסי

בערב שבת אחד, כשחזרנו מבית הכנסת, אבא אמר לי: ״את יודעת, אדם הוא סך כל ההרגשים והחוויות שהוא עבר בחיים. אם ילד מתבייש לבקש כוס סוכר מהשכנים, למשל, ולא דאגת כהורה להסביר שאין ממה להתבייש, אז הוא יתבייש גם בבגרות לבקש דברים גדולים וחשובים יותר״. חשבתי על זה באותו ליל שבת, כשאחד מבני הבית זרק לי הערב אגבית שנגעה בכל כך הרבה משקעים מהילדות שלא יכולתי לעצור את הדמעות ועליתי לחדר לנשום. למרות שלא היתה סיבה. כלומר כנראה היתה, אבל זה באמת היה די זניח. ועדיין בכיתי. כי כל מיני שדים צפו ואמרו דברים שלא נכונים כבר מזמן.

״׳לא מבינים אותי!׳ זה זועק ממך״. אמר לי איש עם עיניים יפות. ונזכרתי בזה כשהדמעות חרבו את איפור וחשפו שריטות בפנים ששרטתי השבוע באחד הלילות בלי לשים לב. וזו אמירה מדויקת. קולעת מאוד אפילו. והענין הוא שאני צריכה לשחרר את האמת הזו. לשחרר את התרעומת הפנימית הזו, את סך ההרגש הילדי הזה, שבהרבה מקומות כבר בכלל לא נכון. יש מקומות שבהם אני מובנת. יש מקומות שבהם אני יודעת שלא אהיה ואני צריכה לוותר מראש על התקווה שכן, ואז אי ההבנה לא תהיה קשה כל כך.

פעם, באחד המשרדים שעבדתי בו, קיבלו לעבודה מזכירה זמנית. הבוסית המופלאה שלי דאז לא היתה מרוצה. כל פעולה של העובדת לא הגיעה לרמה שהיא ציפתה באף מובן. הרבה כעס היה שם, וגם זלזול קל כלפיה. כי היא לא הצליחה לעמוד בציפיות. לקח לי תקופה עד שהבנתי שאותה עובדת צריכה לקבל מכולנו בעיקר תמיכה. כי היא באמת עשתה את המקסימום שלה, באמת. בכל צורה ודרך, היכולות פשוט לא היה מותאמות לתפקיד. כמו מכסה שמצפים ממנו להתאים למחבת, אבל הוא לא יתאים לעולם, כי הוא מכסה של דלי. ציפיות צריכות להיות מותאמות למצב. הרבה פעמים נחשוד באדם שמולנו שהוא לא רוצה בטובתנו או מתעקש להקטין ראש, לפעמים הם באמת פשוט לא מבינים. וזה נכון באינסוף מקומות. מול הורים, מול אחים, לפעמים אפילו מול חבר טוב. או בן/בת זוג. אף אחד לא חווה את העולם כמונו. וצריך ללמוד איפה להתעקש ומול מי חבל להסביר.

וזו אולי אחת הבקשות המרכזיות שלי לפני השנה החדשה בכלל, ולפני יום כיפור בפרט – לדעת מול מי לדבר ומתי לשתוק. לזכור שלא הכל סובב סביבי, לא באופן מלא הגאווה של הענין, אלא מאותו מקום שמבין שלפעמים דברים לא נעשים בכוונה תחילה, אלא מחוסר הבנה בסיסי. ״עצבות מביאה למידת הדין שתשלוט עליו״, ככה רבי נחמן אומר. זה לא שהדין גורם לעצב, ההפך. זה אנחנו שנכנסים למרמרה, ומזמנים אותה לשלוט לנו בחיים. לפעמים אדם שהיה דחוי פעם, פשוט גוזר על עצמו להרגיש ככה לנצח. וחבל, כי בחיי ההווה אין לזה סיבה. אז כן, ללמוד לסלוח, גם בשביל אחרים, גם בשביל לא לפזר כעס או פגיעות במקומות שאין בהם צורך, גם כדי לכפר על מה שבין אדם לחברו. אבל לא פחות מזה – כדי לשחרר את עצמנו ממשקעים רעים, מעצבות ומדחיה. גמר חתימה טובה.

התנחלות במסכים // חגי סימן טוב

הגרעינים התורניים היו בלב השיח הישראלי בחודשים האחרונים. אחרי פרעות הקיץ האחרון היו כאלה שהאשימו את החלוצים החדשים בהתססת הרוחות בערים המעורבות, והיו שהאשימו בגזל ובהונאה.
פריחתם של הגרענים התורניים החלה בעיקר לאחר הגרוש הנורא מגוש קטיף. המצוקה הגדולה היתה שהיצבור לא נחשף לציבור "המתנחלי" באמת אלא רק דרך כלי התקשורת. כל ערב עלו הפרשנים והעיתונאים "והתנחלו" אצל עם ישראל בסלון הם דאגו להחפיש ולשקר, לצייר תמונה ש"המתנחלים" מסוכנים, אלימים ופורעי חוק.

בימים שעוד לא היה כאן פייסבוק וטוויטר, והימין היה מודר מכלי התקשורת. הדרך היחידה לספר את האמת היתה ליצור קשר בלתי אמצעי. ולפגוש את עם ישראל פנים אל פנים, מול התנחלות השמאל במסכים אנחנו בחרנו "להתנחל בלבבות". אבל מאז לא הרבה השתנה.

נציגי הגרעינים החילוניים חיים וקיימים. הם מגעים אליכם ערב ערב הביתה, לסלון. מחדירים לכם ולילדכם ערכי שמאל רדיקלי, מאבדים את התא המשפחתי, בזים למסורת. והכל במסווה של בידור להמונים.
הגרעינים התורנים אמנם נתנו מענה, אבל המשימה הבאה היא דווקא התנחלות במסכים.
הטובים לתקשורת קרא בזמנו אורי אורבך ז"ל ואכן אפשר לראות קצת יותר חובשי כיפות בערוצי התקשורת. אך כמה מהם באמת מייצגים את הציבור הימני, מסורתי? כמה מהם יראים מבורא עולם יותר מעורך התוכנית או העיתון?
הגיע הזמן לתקשורת אחרת, שעושה את תפקידה ללא מורא, מחוייבת לאלוהי ישראל לעם ישראל ולארץ ישראל. הגיע הזמן להתנחל במסכים.
חגי סימן טוב הוא עורך מהדורת "הפטריוטים" בערוץ 20

בואו חשבון // אבי גרינצייג

הציבור החרדי מסיים את השנה ברגשות קשים. במשיור הפוליטי הוא הושמץ והושחר, ולבסוף גם נזרק לאופוזיציה והפך לשק החבטות של שר האוצר איווט ליברמן וגזרותיו. במישור התדמיתי מסתיימת לה עוד שנה איומה בה הזרקורים חיפשו שוב ושוב כל זנב של התקהלות במגזר החרדי, ו'פספסו' – מן הסתם בטעות – אירועים של עבריינות חילונית מאסיבית על תקנות הקורונה.

אז נכון, קל מאוד להאשים את כולם. זה התקשורת והממשלה החדשה, אלו ליברמן ולפיד, רינה מצליח ואורי משגב. הם האשמים, הם הרעים, הם המתנכלים ואנחנו צחים כשלג.

האמת, אפעס, קצת שונה.

האמת היא שגם אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש, בשתי החזיתות.

בחזית הפוליטית אנחנו אשמים כי לא הצבענו כאיש אחד, כי היינו אדישים ביום הבחירות, כי בחרנו להעניש את הח"כים החרדים על שיבושים בתח"צ בשושן פורים ועל איזו מגבלה שלא אהבנו בתפילות הימים הנוראים אשתקד.

קצת יותר ממנדט ממצביעי המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, נשאר בבית ולא טרח להגיע לקלפי ביום הבחירות. קצת יותר ממנדט שאם היה מגיע, וכעת זה ברור לכולם, היה משנה את המפה הפוליטית לחלוטין.

אנחנו גם אשמים קצת בחזית הקורונה. נכון, הוציאו מפרופורציה את ה'עבריינות' החרדית. כל חתונה משפחתית פתחה מהדורות חדשות וכל מניין 'נשמת' זכה לשערים ב'ידיעות'.
אבל היה עלינו להיזהר יותר. אנחנו הרי הציבור שהוציא מתוכו את זק"א ואת איחוד הצלה, את יד שרה ואת עזר מציון, אנחנו הציבור שחינך את המדינה ואת העולם כולו לקדושת החיים ולחשיבותו של כל אדם, בכל מצב.

איך הגענו למצב בו קהילות מסוימות מרשות לעצמן לעגל פינות בענייני פיקוח נפש? שאנשים מורים היתר לעצמם לסכן חיי אחרים? שכל מיני רבני יוטיוב מגלים יכולות מדעיות מופלאות ומשכנעים בפשיעה מוחלטת צעירים תמימים שלא להתחסן?

נחפשה דרכינו ונחקורה.
אזור קבצים מצורפים

אבי גרינצייג הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה ופרשן פוליטי ברשת קו עיתונות דתית

יומרנות והערכה עצמית // עו"ד אביחי בוארון

"המצב"
ברוך ה', עם ישראל ומדינת ישראל – נמצאים במצב נהדר. ברוך ה'! אחרי כמעט 2000 שנה בגולה מדממת עלו הורינו, סבנו וסבתותינו מהשאול, פליטים מכל רחבי תבל, ובנו במהירות שיא של 70 שנה את אחת המדינות המצליחות והחזקות ביותר בעולם – אחת המדינות המבורכות ביותר בעולם. אין אבל – אין סייג להצלחה המבורכת הזו. בכל רגע צריך להודות על המתנה הזו – 'ואילו פינו מלא… אין אנחנו מספיקין להודות… על ניסיך שבכל יום עמנו'.
אלא שאנחנו רוצים להתקדם. אנחנו רוצים שמדינת ישראל תגבש את זהותה היהודית; אנחנו מבקשים שמדינת ישראל תיישב את מלא מרחבי ארץ מולדת; 

היינו רוצים לראות מערכת משפט שמבוססת על אדני משפט ישראל סבא; היינו רוצים שלצד הכלכלה הקפיטליסטית ההולכת ומתחזקת תתגבש גם מדיניות של חסד; היינו רוצים שמערכת החינוך של ישראל תהיה נאמנה לערכי ישראל וליהדות ותדחה רוחות זרות המנסות לקנות להן אחיזה ולהשפיע על ישראל; היינו רוצים שהיחס לאוייבי ישראל לא יהיה יחס מכיל אלא יחס לאומי מכבד ומרתיע.
בקיצור, התחושה היא שאנחנו קצת תקועים. שמדינת ישראל קצת מתברברת. משהו ברוח הגדולה שסחפה את עם ישראל ודחפה את הציונות בעליות הקשות, במאה השנים האחרונות, ובעיקר ביררה את דרכנו, משהו ברוח הזו ובעוצמתה התפוגג ונעלם. שום תורה גדולה לא באה במקומה והפכה לנחלת הכלל.
התוצאה היא שעם ישראל רוצה ובוחר בכל מערכות הבחירות האחרונות ימין-לאומי-יהודי ומקבל מדינת שמאל-אוניברסאלי-ליבראלי.

ואנחנו

וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. או שבעצם אנחנו נכנסים בחצי כוח. אנחנו נכנסים לתמונה כי באמת הציבור הדתי לאומי עסוק במשימות לאומיות רבות: התיישבות; גרעינים תורניים; השתלבות מוגברת בצה"ל ועוד ועוד – כה לחי.

אז למה חצי כוח? כי באמת, אנחנו לא לוקחים אחריות כוללת. מאוד נוח להתנקז לאזור הנוחות של ההתיישבות, חינוך ליהדות וכדומה. מאוד נוח להישאר משגיחי כשרות אבל כמו שבצבא אנו מחנכים את בנינו לקחת פיקוד כולל כך בחיים האזרחיים אנחנו צריכים לקחת אחריות. כוללת.  

במה דברים אמורים?

ובכן, יש מספר אפיקי השפעה מרכזיים דרכם ניתן להביא לשינוי במציאות ולקדם אותה. אפיק ההשפעה המרכזי הוא – ניחשתם נכון – האפיק הפוליטי בו מתקבלות ההחלטות המרכזיות שמעצבות את המדינה ואת דרכה – דרכו של עם ישראל. אבל זהו אפיק חלקי. אפיק אחר מאוד מרכזי בדרך לעיצוב מציאות חיינו הוא אפיק האקדמיה. אפיק נוסף רב השפעה הוא אפיק הפקידות. אפיק קריטי להחלטות שמתקבלות ולכיוונה הכללי של הספינה הוא האפיק התקשורתי ואפיק נוסף, מאוד מרכזי, הוא האפיק של עולם העסקים.

אקדמיה – פקידות –עסקים – פוליטיקה – תקשורת

השדרה המרכזית של עולם האקדמיה הישראלי בדגש על האוניברסיטאות המובילות בישראל, העברית, תל אביב, בן גוריון ובמידה מסויימת גם בר אילן רוויה בבעלי תפקידים המחזיקים באג'נדות שמאל פרוגרסיביות המוקרנות מהאוניברסיטאות הבולטות באירופה ובארה"ב. אוניברסיטאות אלו אמונות על ועיצוב עולם הערכים של מאות ואלפי פקידים ואנשי מקצוע המכהנים במשרדי הממשלה השונים, לרבות קצינים בצבא, במשטרה, בשב"ס, לרבות פרקליטים ושופטים וכולם כולם גדלים על ברכי אותם מחוללי רעיונות באקדמיה. אלו גם אלו מוקרנים מהרוח הנושבת מכלי התקשורת השונים – לא על העיתונאי הבודד אנחנו מדברים אלא על הקו הכללי של כלי תקשורת הנגזר מרוח המו"ל או הבעלים של אותו כלי תקשורת בין שהמדובר בתחנת רדיו או בעיתון או בערוץ טלויזיה. גם כאן צריך לחדד, רוב החברים בקהיליה העסקית הישראלית נמנים על מחנה השמאל-מרכז. רוב הכסף בישראל נמצא בצידה השמאלי-פרוגרסיבי של המפה הפוליטית. בהקשר זה אני מחדד לילדיי לא פעם את חשיבות הממון בעזרת המימרה: "חכמת המסכן בזויה ועשיר יענה עזות". כדי שתשמע הבשורה שהציבור הדתי לאומי נושא על כתפיו – בשורה של יהדות – ארץ – ישראלית – היא צריכה להיאמר בפיהם או מכלי התקשורת של בעלי הון המאמינים בבשורה זו ואם יש בה אמת – ויש בה – היא תבקע ותעלה ותתגלגל מאליה.  

ובפוליטיקה? יש בינינו כל כך הרבה אנשים ראויים, חכמים וישרים, נבונים ומוכשרים וערכיים מאוד, ובכל זאת אנחנו מוצאים שטובי בנינו אינם נמנים עם השדרה הראשונה של הנהגת ישראל (ויסלחו לי מי מהקוראים על שאיני רואה באדונים הנכבדים המצויים כיום בממשלה הנוכחית – בני הציונות הדתית. הם לא מחוייבים לערכינו) כשמאידך הם לא פחות ערכיים או מוכשרים מאלה שכבר שם. גם באפיק זה כמו גם באפיקים האחרים נראה שאנחנו זולגים לאזור הנוחות המוכר של תחום החינוך או ההתיישבות ובפוליטיקה – שתדלנות, במקום לקחת אחריות כוללת, לקבל החלטות ולהביא לשינוי מדיניות. בכל התחומים.   

ואם באנו עד כאן, לא נוכל שלא להזכיר את אפיק הפקידות. זו זכות להיות עובד מדינה. זו זכות לשרת את הציבור. השמאל הישראלי מקדש התגייסות למגזר הציבורי. אנחנו בימין עוד לא סגלנו לעצמנו הלך נפש שהמדינה היא שלנו וצריך להתגייס למענה ו'לקחת עליה אחריות'.

וזה המפתח לכל האמור לעיל. חונכנו בישיבות ובכלל לחוסר הערכה עצמית. המילים 'אינני ראוי' מצויות תדיר על שפתינו – ראו לעיל בפתח המאמר… במקום לנסות לעקור את השיבוש הזה מלב אומרו נחדד נקודה נגדית – לקיחת אחריות. ככל שנחנך את עצמנו ואת בנינו ללקיחת אחריות כך נמצא עצמנו מעורבים יותר ויותר המעשה המרכבה הזה של מדינת ישראל וכך נוכל להשפיע על עתידו של עם ישראל. הגיע הזמן שהציבור הדתי לאומי ימציא את עצמו מחדש.   

כן אני יודע, זה יכול להישמע יומרני. הענין ביומרות הוא שמי שמעלה אותן נשמע לעצמו יומרני רק כיוון שהוא עסוק בשאלה אם הוא נשמע. הרבה מאוד יומרות קדמו את העולם – אם לא היומרות של סטיב ג'ובס, ברין, גייטס, אם לא היומרות של הרצל ובן גוריון, של הרב קוק ושל ראשי גוש אמונים היינו חיים היום בעולם שונה לחלוטין. זה בידיים שלנו – שיתמלאו משאלות ליבנו לטובה. אמן!

עו"ד אביחי בוארון הוא יו"ר פורום ציון וירושלים

עוד במדור זה

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

בשיחה עם ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳, דיברנו על השקעה בחברות הוגנות, על חשיבות הגז לישראל וגם על המפעל המיוחד שגרם לו לפעול קצת אחרת: ״יש שם עובדים בעלי תסמונת דאון ועם אוטיזם״.
בפתח הריאיון עמו, שאלתי את ארז צדוק האם מדינת ישראל יכולה לשאוף לכלכלה יהודית. זה נושא שלא מדובר מספיק, אבל לצדוק יש תשובה: ״בהחלט, מדינת ישראל יכולה לשאוף לכך. אבל מדינת ישראל לא תשאף לכך אם האזרחים בעצמם לא ישאפו לכזה דבר, או לפחות המגזר הדתי ישאף לכך״.
מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳ מציג דוגמה פשוטה: ׳היתר עסקה׳. ״יש חברות ציבוריות גדולות שלא חתומות על היתר עסקה. לחתום על היתר עסקה זה לחתום על נייר מאוד פשוט שבא ומתיר להלוות עם ריבית. אין התנגדות מצד הרשויות לחתימה על היתר עסקה, ואין בעצם שום משמעות עסקית כזו או אחרת לחתימה על היתר עסקה. לכאורה מדובר בעניין טכני בלבד, אבל הוא מאפשר לחברות לפעול על פי הלכות ריבית ואנחנו יודעים עד כמה חמור הנושא הזה. עדיין יש חברות שלא חתומות על היתר עסקה״.
״יש היום בערך שני טריליון שקלים של השקעות פנסיוניות, כלומר השקעות בקרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וכד׳, ויש כ-20 מיליארד שקלים שמושקעים באפיקים הפנסיוניים האלה בהשקעות כשרות – השקעות בחברות שלא פועלות בשבת וחתומות על היתר עסקה״.

זאת אומרת על פי ההלכה?
״תראה, על פי ההלכה זה גם לא לגנוב ולא לשקר וגם את זה אנחנו בודקים ככל יכולתנו. אבל כן, יש גופים רבניים שממיינים את שני הפרמטרים הללו, ולפיהם ממיינים את החברות האלה לכשרות וללא כשרות״.
״כמו שאמרנו, 20 מיליארד שקלים מושקעים כיום בהשקעות כשרות. אם כלל הציבור הדתי בישראל היה משקיע בהשקעות כשרות בלבד, אז פחות או יותר 400 מיליארד היו מושקעים בהשקעות כשרות. חברה גדולה שלא חותמת על היתר עסקה מפסידה היום משקיעים של 20 מיליארד שקלים, זה לא נורא עבורה. אבל אם היא הייתה מפסידה 400 מיליארד שקלים משקיעים, היא הייתה חותמת על היתר עסקה״.
צדוק לא אומר שבגלל דבר כזה חברה שפועלת בשבת הייתה מפסיקה לפעול בשבת, אבל חברה שמתלבטת אם לפעול בשבת או לא, ובימים אלה פועלת בשבת – 400 מיליארד שקלים היו משכנעים אותה להפסיק את הפעילות בשבת.
״אז אתה שואל אותי האם יש כלכלה יהודית? 

 ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳,

האם אנחנו שותפים לחילול שבת כאשר אנחנו משקיעים בחברות שפועלות בשבת? האם אנחנו שותפים לעבירות על הלכות ריבית כאשר אנחנו משקיעים בחברה שנותנת הלוואות ללא היתר עסקה? האם נרוויח פחות אם נשקיע רק בחברות כשרות (חברות שלא פועלות בשבת ומחזיקות בהיתר עסקא)? התשובות שיכול להיות שעלו פעם בראשכם ולא מצאתם להם תשובות, עלולות להפתיע אתכם.
עולם ההשקעות עובר בשנים האחרונות שינוי מהותי. פעם הערך היחיד היה הרווח לבעלי המניות. אף אחד לא דיבר על הוגנות, ובטח שלא על ההלכה. אבל היום הערכים תופסים נתח גדל והולך בעולם ההשקעות. מנהלי השקעות מבינים שרווחים וערכים הולכים ביחד וככל שהערכים חזקים יותר, כך גם פוטנציאל הרווחים גדול יותר. התפיסה שהגנבים והרמאים מרוויחים יותר, הולכת ונכחדת.
ארז צדוק, מנכ"ל ״אביב ניהול קרנות", הקים לפני למעלה משמונה שנים את הקרן הראשונה בישראל שמשקיעה בחברות שמתנהלות בהוגנות. צדוק גם מנהל קרנות על פי ההלכה. הוא אולי מוכר לכם ממלחמותיו מול בנט בבית היהודי, וגם מערוץ 20. הוא יגיש החל מיום שני הקרוב, עם המעבר של ערוץ 20 לערוץ 14, תוכנית כלכלית יומית.

ארז, כשמנהלי השקעות מדברים על ערכים והוגנות, זו לא כניעה לפופוליזם? כשאנשים משקיעים כסף, מעניין אותם מקסימום רווח.
״יש מאות מחקרים בעולם, שמראים שחברות שמתנהלות בהוגנות, מרוויחות יותר לאורך זמן. המחקרים מראים שמי שבודק את החברות מבחינה עסקית וכלכלית, אבל בוחן גם את ההוגנות של החברה, לרוב ירוויח יותר והסיכון שייקח יהיה נמוך יותר. זה לא פופוליזם אלא מחקרים מוכחים".
אם מחקרים מוכחים מראים שהתנהלות הוגנת תורמת לרווחיות ומקטינה סיכון, למה לא כולם משקיעים כך?

״כי לוקח זמן לשנות הרגלים ישנים ודעות קדומות. פעם חשבו שמי שגונב ומרמה יותר, מרוויח יותר. היום, בעקבות האקדמיה וגם לאור הסטטיסטיקות, מנהלי ההשקעות המובילים בעולם יודעים שהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות, היא השקעה עם פוטנציאל רווח גבוה יותר וסיכון נמוך יותר. ההשקעות שלהם מנוהלות על פי העקרונות האלה. השינוי אגב, מחלחל גם אלינו. בתי השקעות לא מעטים בארץ התחילו לדבר את השפה הזאת, חלק החלו לפני זמן מה וחלק גם מיישמים באופן חלקי כזה או אחר, אבל המגמה כאן ונמשכת".

״נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים״

לאחרונה, על רקע כוונת שרי האוצר והחקלאות ליזום רפורמה בענפי החקלאות, מתקיים קרב עז בין המצדדים ברפורמה, בעיקר חסידי הגישה הליברטריאנית והמצדדים בגישת השוק החופשי, ובין החקלאים, שמתנגדים בכל כוחם לחיסול מטה לחמם וטוענים כי יש לטפל בבעיה האמיתית – הרווח של רשתות השיווק, שמרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי, ופערי התיווך שמייקרים את המחירים. נדמה כי לצד של החקלאים מצטרפים גם הצרכנים, שמסתכלים על ניסיון העבר ומבינים כי ייבוא תוצרת חקלאית לישראל אינו מוזיל מחירים לצרכנים – אלא רק מעשירה את רשתות השיווק והיבואנים.
החקלאים, כך נדמה, הבהירו היטב, בכלי התקשורת ובמקומות נוספים, את ההשלכות הקשות של התכנית הקיימת. הרפורמה בצורתה הנוכחית לא תגרור ירידה במחירי הפירות, הירקות והביצים; מאידך תגרור בעיות וסיכונים שונים. פגיעה בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל בוודאי בכל הקשור לפירות וירקות; ביטחון המדינה עלול להיפגע – כ-75% מהיישובים החקלאיים נמצאים בפריפריה, וקו המחרשה שלהם קובע את הגבול שבו חיים יהודים ישראלים, אלו צפויים להיפגע ואף להינטש מחשש להפסדים. אלפי חקלאים ומעגלים נוספים בשרשרת התלויה בהם יאבדו את מקור פרנסתם; הייצור המקומי יצטמצם משמעותית – והמגוון החקלאי ידולל; הייבוא החקלאי לארץ עלול לגרום למחלות, מזיקים ותוצרת עם ריסוסים שתיכנס לישראל. כל אלו הם העצים שמרכיבים את היער: יש לחזור למקורות וליסודות- נדרשת הכרה בחקלאות כערך לאומי (דתי וציוני) ומתוך כך הצורך בגיבוש מדיניות לאומית מתאימה. החקלאות היא ערך לאומי, ומרכיב בביטחון ובתרבות הלאומיים. כמו מערכות ביטחון ורפואה לאומית נדרשים גם בחקלאות לברית של נאמנות ולפעמים מסירות נפש, ותמיד להשקעה מכל הצדדים – החקלאים, המדינה וגם הציבור. בלעדיהם לא יכונו מערכות כאלו.
חשוב להדגיש – חלק גדול מהחקלאים מבינים את הצורך בשינוי ושיפור, ונכונים לאתגר הכרוך בשינוי מושכל ומאוזן. בראייתם, בהחלט ניתן ליצור תכנית חלופית, שתוביל להורדת מחירי המוצרים לצרכנים וגם תאפשר קיום בכבוד לחקלאים. החקלאים הציעו למדינה תכנית חלופית המתבססת על שלוש יסודות: הפחתה אפקטיבית של מחצית ממכסי המגן, מעבר לתמיכה ישירה בחקלאים, והתייעלות של החקלאות המקומית.
תמיכה ישירה – התמיכה הישירה שמשרד האוצר מציע היא עלבון לחקלאים ולאינטליגנציה. מאה שקל לדונם מעובד –אבוקדו או חיטה. ברור שתכנית כזו תגרום הפסדים ניכרים לגידולים אינטנסיביים, שהמבקשים חקלאים מתקדמת צריכים דווקא לעודד. כנגד זה, אנו מציעים תמיכה שתהיה דיפרנציאלית ומותאמת לגידול ומותאמת לאזור. אי אפשר להשוות את אלפי הדונמים בנגב לחקלאות האינטנסיבית בשרון. זו הדרך שבה החלה רפורמה מתונה בחקלאות האירופית, וכדאי ללמוד מניסיון זה.
הפחתה של המכסים – החקלאים מבינים שהתחרות חשובה וטובה גם עבורם. אך יש לבחון את הנושא ולקבוע תרחישים וניהול סיכונים. נדרש לבדוק יחד עם הגנת הצומח אנשי שרות ההדרכה והמקצוע והמגדלים, מה מתאים לפתיחה של יבוא ומה לא. ובכל אופן הורדת מכסים לאפס היא טעות ומדיניות שלא קיימת כמעט באף מדינה מתקדמת.
הוזלה של גורמי הייצור – כאן נמצא העיקר אם באמת רוצים שינוי והתקדמות. המים בישראל הוא המשאב היקר ביותר מבין ענפי הצומח. כ-20% מהתשומות הקנויות הן הוצאה על מים. החקלאים הישראלים משתמשים בהרבה פחות מים שפירים מאשר בעבר. חלק החקלאות במים שפירים, ירד מ-850 מיליון קוב בשנה, לכ-400 מיליון קוב בלבד. עוד משתמשת החקלאות בכ-500 מיליון קוב מים מטוהרים, שאלמלא החקלאות היו מוזרמים לים התיכון. מעבר לפגיעה הביולוגית, הרי שעל פי האמנות השונות, עליהן חתומה מדינת ישראל, צעד זה היה גורר קנסות עתק ופגיעה בשמה הטוב של ישראל כמדינה המזהמת את הסביבה ופוגעת בדגה בים. יש לפעול להוזלת המשאב היקר הזה ולהוריד את החוסר ודאות על ידי שימוש במכסות המים.
משאב יקר נוסף הוא העובדים הזרים. במדינת ישראל המעסיק משלם עבור העובד הזר בסביבות 2,700$ בחודש. זאת לעומת 1,500$ בלבד באירופה. התאמה והורדה של מחיר העבודה תגרור הורדת מחירים בתוצרת החקלאית. כמו כן, יש לפתוח את המכסות כך שהחקלאי יוכל לקבל את כמות העובדים לו הוא זקוק, לחילופין אפשר לעודד יותר את העבודה הישראלית (בעיקר של צעירים) בחקלאות. צעדים בנושא זה נעשו בעבר באופן שאינו מספיק שיטתי. נכון להיום יש מחסור תמידי של ידים עובדות בכל הענפים.
"סימון ארץ מקור" שלדברי שרי החקלאות והאוצר, הוא חלק מהרפורמה, הוא אכן חוק חשוב ונדרש כדי שהצרכן ידע מהיכן הגיעה התוצרת שאותה הוא קונה.
נזקי הרפורמה עלולים להיות בבחינת "אל חזור"! אדמות שלא יעובדו – יאבדו. משק חקלאי שנזנח- לא ייפתח מחדש. החקלאות אינה אקורדיון שניתן לכיווץ והרחבה לפי פקודה. התנועות בה רחבות וארוכות, יש להם קצב וריתמוס שקשור בצמיחה הטבעית. הטכנולוגיה המתקדמת ביותר עדיין מצריכה שלבי צמיחה, גידול והבשלה. אם רוצים ש'צל עץ תמר' לא יהיה רק מילים בשיר של זוהר, אלא גם יוציא פרי בעל ערך כלכלי, נדרשות 7 שנים. ולכן, נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת, וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים.
החקלאים מוכנים להתייעלות. שיפורים והתייעלות בעבר, כבר הובילו לכך שחקלאי ישראלי מייצר כבר היום בערך פי 10 (!) מאשר חקלאי ישראלי לפני כ-30 שנים. ועדיין יש צורך בהתקדמות ועליית מדרגה חדשה.
"אם לא נעבוד את האדמה לא תהיה האדמה שלנו. לא רק במובן הסוציאלי ולא רק במובן הלאומי. כי אם גם במובן המדיני. הארץ לא תהיה שלנו ואנחנו לא נהיה עם הארץ. אנחנו נהיה גם פה זרים ממש כמו בארצות הגולה", כך כתב א"ד גורדון לפני 100 שנה! את הלקח הזה אסור לנו לשכוח כדי שיתקיימו בנו דברי הנביא החקלאי עמוס: "וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם".

אמיתי פורת, חקלאי מכפר עציון, 

לשעבר מזכיר הקיבוץ הדתי

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

אלעד מלכא, בטור הדעה שלו שפורסם ב"גילוי דעת" בשבוע שעבר תחת הכותרת "הרפורמה בחקלאות: אם כולם ירוויחו – למה יש מאבק?", (כאן) המעלה כביכול כמה תובנות. הבעיה היא שדבריו לא מסתדרים עם המציאות ועם העובדות.
מלכא מציין כי "כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא", אך אמירה זו אינה מדויקת: לפי נתוני רשות המיסים, לא רק שקיים ייבוא של מוצרים חקלאיים – אלא שהוא גם עולה בהדרגתיות משנה לשנה (אגסים, תפוחים, בצלים ועגבניות הם הבולטים, אך יש נוספים). לא מדובר רק בפירות וירקות; גם שוק החמאה נפתח בשנה שעברה לייבוא חופשי, ומזה שנים רבות שיש ייבוא של דגים, בשר וביצים לישראל – ואלו רק כמה דוגמאות. במקביל, אגב, בשני העשורים האחרונים פחתו מכסי המגן בחקלאות בכ-50%.
מלכא טועה גם כאשר הוא מזלזל בחשיבות שירותי הגנת הצומח בישראל ובכך שהם מגינים על כולנו מפני מחלות ומזיקים שיכולים להרוס את התוצרת הישראלית. ייבוא ללא הגבלה וללא פיקוח צפוי לגרום לחדירה של מזיקים וגורמי מחלות, המסכנים את הצומח בטבע וכמובן גם את החקלאות הישראלית. כל מדינה בעולם מגנה על עצמה ועל תוצריה. ראינו מה קרה כאשר פלשה לארץ "חדקונית הדקל האדומה" שפוגעת קשות בתמרים, או "זבוב האפרסק" הפוגע בהדרים, בפירות נשירים וסובטרופיים, בירקות ועוד.
עם ההשלכות של המזיקים והמחלות שחדרו לארץ מתמודדים חקלאי ארצנו במשך שנים רבות, ואלו הן רק שתי דוגמאות מייצגות. השפעות נוספות שעלולות לקרות בעקבות השינויים הן התמוטטות של ענפים חקלאים ופגיעה קשה ב"ביטחון התזונתי" של ישראל, עלייה בשימוש בחומרי הדברה ופגיעה בבריאותם של הצרכנים (חומרי הדברה שנמצאים על הפירות והירקות המיובאים וגם שימוש נוסף בישראל בעקבות חדירת מחלות ומזיקים חדשים), סגירת שוקי ייצוא לתוצרת חקלאית ישראלית בגלל הימצאותם של מזיקים ומחלות ועוד.
מלכא ממשיך ומצדיק את הרפורמה באומרו כי "כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור דונם אדמה מעובד ברשותו". מאה השקלים אמורים לדמות את התמיכה הישירה הקיימת באירופה (26.6 אירו בממוצע), אך שכחו לציין שבאירופה קיימים שטחי מרעה גדולים ומעט שטחי ירקות ופירות. אתם יודעים מי המרוויח הגדול מהשיטה האירופאית? מלכת אנגליה שבבעלותה כמויות שטחים עצומות! ולמה השיטה הזו לא תתאים לנו בארץ? השיטה מתעלמת מסוגי הגידולים השונים ומפלה בין דונם אבוקדו לדונם תירס. באירופה החקלאים זוכים לא רק לתמיכה ישירה אלא לעוד מגוון תמיכות ולצערנו ברפורמה המוצעת בארץ קיימת רק תמיכה ישירה שממש לא תתמוך בחקלאים.

כפי שהוכח בעת משבר הקורונה, מדינת ישראל לא יכולה להתבסס על ייבוא מזון. מה יקרה אם ייסגרו לנו השמיים, כמו במשבר הקורונה, וכל מדינה תצטרך לדאוג לעצמה ולתושביה? מה יקרה אם מדינות מהן ישראל מייבאת תוצרת חקלאית, בהן מדינות כמו טורקיה, ירדן ומצרים למשל, יחליטו על חרם כלכלי על ישראל? 

עוד טוען מלכא כי פערי התיווך אצלנו נמוכים. האמנם? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד החקלאות מראים בדיוק את ההפך:  ישנם פערי תיווך של עשרות ומאות אחוזים בין המחיר שמקבל החקלאי ובין המחיר בו נמכרים ירקות  ופירות ברשתות השיווק ואצל יתר הקמעונאים. הטבלאות מטה, המציגות את חמשת הפירות וחמשת הירקות עם פערי התיווך הגבוהים, לא משקרות: לחקלאים הישראלים אין כל השפעה על המחירים ולא על יוקר המחיה. 

*טבלה 1
רשתות השיווק מרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי. החקלאי עובד קשה מדי יום ובכל מזג אוויר כדי לגדל את הפירות והירקות שכולנו אוכלים – ומקבל על כך שקלים בודדים בלבד.
אגב, אולי לא ידעתם, אבל מחלקת הפירות והירקות היא ה"הקופה המצלצלת" של רשתות השיווק בישראל, ולרוב היא רווחית עבורם יותר מכל מחלקה אחרת.

 על פי דו"חות "שופרסל", הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמדו בשנת 2020 על כ-2.2 מיליארד ש"ח. "רמי לוי שיווק השקמה" הכניסה, על פי הדו"חות הכספיים שלה, כ-924 מיליון ש"ח ממכירת פירות וירקות – שמהווים כ-15.62% מכלל הפדיון של הרשת בתחום הקמעונאות. ברשת "ויקטורי" הנתונים די דומים; בשנת 2020 סך הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמד על כ-392 מיליון ש"ח, שהם כ-16.5% מכלל הכנסות הרשת. אלה רק הרשתות המחויבות בדיווח כי הן ציבוריות. הנתונים ברורים: רשתות המזון מרוויחות הון עתק על גבם של החקלאים, ועל חשבון כיסם של הצרכנים.

*טבלה 2

בניגוד למה שטוען מלכא, המסקנה ברורה: הרפורמה במתכונת הנוכחית שלה מהווה פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית ובחקלאים המקומיים וכפי שהוכח בעבר, למשל כאשר ייבאו לארץ תפוחים ואגסים, המחיר לצרכן לא ירד! ברפורמה הקיימת – החקלאים ייפגעו, הצרכנים לא ירוויחו, מדינת ישראל תתקשה לשמור על הביטחון התזונתי שלה ותהיה תלויה במדינות זרות ומי שיתעשר, כמו תמיד, יהיו רשתות השיווק והיבואנים. ומשהו נוסף, ממנו מלכא מתעלם: פגיעה בחקלאות משמעותה בביטחון המדינה. מאז קום המדינה, החקלאות בישראל מתקיימת בעיקר באזורי הפריפריה, בקצוות המדינה, מחזיקה אזורים אלה בחיים מבחינה כלכלית תוך הפרחת אזורים שוממים ושמירה פיזית על הגבולות.אם יורחב הייבוא, החקלאים יתייאשו – ואז מי ישהה באותם אזורים? בעלי רשתות השיווק והמרכולים? וזה כשעדין לא דיברנו על הערכים שלנו כמדינה, כאשר ציונות וחקלאות הם בהחלט שניים מהם – ושניהם ייפגעו אם הרפורמה תישאר במתווה הנוכחי.׳ לסיום, חשוב לי להדגיש: החקלאים אינם מתנגדים לרפורמה, אלא מבקשים רפורמה הוגנת. 

המבחן הראשון של הקואליציה החדשה הגיע בדמות תקציב המדינה וחוק ההסדרים הנלווה אליו. ההערכה במערכת הפוליטית במידה רבה של צדק היא תשרוד לפחות עוד שנה וחצי.
לשרים לא היה זמן להביא תכניות שהם הכינו בעצמם, כל התכניות גובשו על ידי אגף תקציבים עכשיו השאלה היא האם הפוליטיקאים יאשרו אותן. בראש ובראשונה את הרפורמה בחקלאות.
כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא לישראל. לעתים החסם הוא מכס בשיעור גבוה שיכול להגיע למאות אחוזים ולעיתים מדובר בתקנות המונעות ייבוא מוצרים ישראל.
לצורך העניין, אם מכס על ייבוא ענבים יעמוד על 500% וק”ג ענבים נמכר בחו”ל בחמישה שקלים, המכס עליו יעמוד על 25 שקלים והוא יימכר בישראל בשלושים שקלים בתוספת עלויות שינוע. כך מייקרת הממשלה עבור החקלאים את התוצרת המקומית נכון להיום.
כאמור לא כל חסמי הייבוא הם מכסיים. שירותי הגנת הצומח לדוגמה אמורים לוודא שעם ייבוא צומח לא נכנסים מזיקים אשר יזיקו לתוצאת החקלאית המקומית. אולם דו”ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מראה שנטיית שירותי הגנת הצומח היא לבלום ייבוא באופן מאסיבי או לפגוע באיכותו. אם ראיתם עגבניות מטורקיה בלי עוקץ או אננס שהסירו לו את עלי הכתר, אלו תוצרים של מערכת הגנת הצומח בישראל. המשמעות? אורך חיי המדף של התוצרת קטן באופן משמעותי מה שמייקר את עלויות ההובלה ואת עלויות המכירה.
התוצאות של מנגנון כזה הוא שישראל לא מייצרת רק פירות וירקות שיש לנו יתרון בלגדל כאן דוגמת הדרים, אבוקדו ומג’הול אלא גם פירות שמצריכם המון מים או אקלים טרופי שאין בישראל דוגמת בננות. כך המוצרים הללו יקרים לצרכן, בשמן שהחקלאים לא מרוויחים מהם הרבה.
בעשורים האחרונים עברו המדינות המפותחות בעולם ממניעת מסחר בינלאומי בתוצרת חקלאית לתמיכה ישירה בחקלאים. במקום למנוע ייבוא או לייקר אותו נפתחו שווקים לייבוא חופשי, מצד שני חקלאים מקבלים תמיכה ישירה מהמדינה. התוצאה מרשימה: ירידת מחירים משמעותית לצרכנים, מעבר לגידולים רווחיים המותאמים לאקלים באותן מדינות ושגשוג מחודש של הענף.
זו בדיוק הרפורמה המוצעת כיום בחוק ההסדרים. כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור על דונם אדמה מעובד שברשותו. מכסי הייבוא ירדו לרמה חדש ספרתית תוך חמש שנים וגם שירותי הגנת הצומח יעברו שינוי משמעותי.
הלובי החקלאי מצידו, טוען שהמחירים בארץ יקרים בעקבות “פערי התיווך” או חלקם של המפיצים ורשתות השיווק בתהליך. אלא שטענה זו נבדקה על ידי מרכז המחקר והמידע שחל הכנסת שמצא שפערי התיווך בפירות וירקות נמוכים ביחס לארה”ב ואירופה, על ידי משרדי האוצר והחקלאות שהגיעו למסקנה דומה ולאחרונה על ידי רשות התחרות שהראתה שעליית מחירי הפירוק והירקות בעשור האחרון לא נבעה מעלייה בפערי התיווך.
מעבר לטיעונים הכלכליים, אוהבים בלובי החקלאי להזכיר לנו את חשיבות החקלאות בביטחון התזונתי, היכולת של מדינת ישראל להבטיח מזון נאות לאזרחי בכל עת.
גם על זה יש לומר, משבר החמאה ב 2019, הביצים בפסח 2020, החלב בסוכות לפני כשנה ופירות הקיץ כעת מלמדים שמניעת הייבוא היא היא פגיעה בביטחון תזונתי. ביטחון תזונתי מושג כאשר מגוונים מקורות היצע, לא כאשר מגבילים אותם.
בסופו של דבר מדובר ברפורמה טובה לכל הצדדים. פתיחת שוק החקלאות לתחרות תכניס דם חדש ויזמי לענף המקרטע, המחירים לצרכנים יוזלו ורמת החיים של כולנו תעלה
נכון, יש מי שמפחדים משינויים, לא צריך לכעוס עליהם, צריך לעודד אותם להתגבר.