אלישע בן קימון

ציר עוקף משרפות

מדוע מתחרשות השריפות האלה ומי עומד מאחורי שריפת הפסולת האלקטרונית? הפסולת האלקטרונית מכילה מתכות יקרות, אליהן ניתן להגיע באמצעות שריפת המכשירים. החל מקומקומים, מיקרוגלים, דרך מכונות כביסה ומקררים ועד מנועים חשמליים. שריפת הפסולת האלקטרונית פוגעת הן במי התהום (אקוויפר ההר) והן בפליטת חלקיקים מזהמים לאוויר. בין החומרים המזהמים הנמצאים בפסולת האלקטרונית ניתן למצא מתכות כבדות כגון ליתיום, אבץ, ניקל, כספית, ארסן ועוד.

01
בזמן ימי המחאה והמאבק על הישוב אביתר ביקרתי במקום מעת לעת. באחת מהפעמים לקח אותי אחד הצעירים שעבר להתגורר במקום, כדי שנעמוד יחד מאחורי בית המדרש שהוקם בישוב. והאמת שלא יכולתי לעמוד שם. הריח השרוף לא נתן להתקרב. ״שים את היד על הפנים ותנסה לראות איך אנחנו פה בתוך ענן עשן״. הציע לי הבחור שהיה איתי. רבים ראו את התמונות מאביתר, בהן נראו תושבי הכפר ביתא מבעירים עשרות, אם לא מאות צמיגים, יום אחר יום, כדי שהעשן המחניק יכריע את מתיישבי הגבעה ויגרום להם לעזוב.
אבל למי שמכיר את המצב ביהודה ושומרון לא הייתה הפתעה, שיש מי שמנסים לזהם את האוויר. מדובר בתופעה מוכרת, שכל מי שמסתובב מספיק ביהודה ושומרון, ונוסע בכבישיהם מכיר: שריפת פסולת, הגורמת לזיהום אדיר.
מדובר בשריפות רבות, ולא רק של צמיגים. מגוון סוגי פסולת נשרפים ביו״ש מידי יום, בעשרות אם לא מאות מוקדים שונים. אחד החמורים מבין סוגי הפסולת הנשרפים הוא הפסולת האלקטרונית, המהווה 1% בלבד מהאשפה הנוצרת כל שנה בישראל, אולם אחראית ל-70% מגורמי הזיהום והרעילות. לפי המשרד להגנת הסביבה בישראל מיוצרים מידי שנה 100,000 טון של פסולת אלקטרונית, שחלקה הגדול מוצא את דרכו לשריפה פיראטית ביהודה ושומרון.
02
מדוע מתחרשות השריפות האלה ומי עומד מאחורי שריפת הפסולת האלקטרונית? הפסולת האלקטרונית מכילה מתכות יקרות, אליהן ניתן להגיע באמצעות שריפת המכשירים. החל מקומקומים, מיקרוגלים, דרך מכונות כביסה ומקררים ועד מנועים חשמליים. שריפת הפסולת האלקטרונית פוגעת הן במי התהום (אקוויפר ההר) והן בפליטת חלקיקים מזהמים לאוויר. בין החומרים המזהמים הנמצאים בפסולת האלקטרונית ניתן למצא מתכות כבדות כגון ליתיום, אבץ, ניקל, כספית, ארסן ועוד.
רק השבוע התלוננו תושבי יצהר בפני המנהל האזרחי על 2 משרפות הפועלות באזור יצהר, ומזהמות את האוויר. בישוב קדומים מכירים גם הם את תופעת השריפות, המתחלקת לשריפת פסולת 'מסודרת' ולהבערת צמיגים במהלך הפרות סדר. בכפר רנתיס הנמצא במערב השומרון וצופה על ראש העין ואלעד פועלת משרפה נוספת. תושבי ראש העין ואורנית הסובלים מהמציאות הקשה פנו עשרות פעמים לגורמים הרלוונטיים, אך שום דבר לא קרה. זאת למרות החוק החדש המחייב את מחזור הפסולת האלקטרונית.
03
למרות זאת ישנם תאגידי מחזור שמנסים לסייע במיגור התופעה. אחד מהם הוא תאגיד המחזור מ.א.י שהוכר כגוף מוכר למחזור פסולת אלקטרונית, שפועל בעשרות רשויות ברחבי הארץ, לפי הזמנה מהרחוב או מבית התושב. מ.א.י אחראי על פינוי עשרות מיכליות למחזור מכשירי חשמל ביתיים וסוללות. למעשה על מנת לפעול בציר עוקף משרפות יש לפנות לאותם התאגידים ובכך להוריד דרמטית את התופעה.
המאבק בזיהום האוויר מגיע לכל אחד. גם למתיישב ביישוב וגם לפלסטיני בכפר. אי אפשר להתעלם מזיהום האוויר ומהצפצוף על החוק. אבל לצערנו כמו בשאר התשתיות, גם את הטיפול בזיהום בוחרות הרשויות  בישראל להשאיר בתוך הקו הירוק.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…