בדרך לכותל

קידה בדרך לכתל

בתמונה מימין: ישראל גולדברג עם לוחם הלח״י אליעזר בן עמי שיחי׳ ומשמאל תמונתו של ״רב האסירים״, הרב אריה לוין כפי שצויירה על ידי אליעזרבן עמי בשבתו בכלא

01
שבת נעימה קידמה את פנינו בכותל, מקרינה אור וזוהר. לאחר שבשבת חנוכה הרחבה הייתה הומה מתפללים, בשבת האחרונה לא רבים פקדו את כותלנו.
02
ביום שישי זכינו להשתתף במסלול של ׳טיולי ענת׳ ביוזמת אורי אריאל הכהן, חגית אריאל ויפעת וייס.
סיירנו ביישובי בנימין. התחלנו ב׳תל שילה׳ שנטוע היטב בין כרמי היין המדהימים באיכותם וביופיים ומטעי הזיתים של שילה.
המדריך היה אחד מהחלוצים המובהקים, איש המחתרת היהודית, ממייסדי שילה החדשה – עירא רפפורט העניו, הידען והמרתק. איש מיוחד, כל רז לא אניס ליה.
03
כשהגענו ב׳תל שילה׳ לאתר המזוהה עם חצר המשכן, במקום שם עמדה חנה בתפילתה, סיפר לנו עירא רפפורט על מקרה בלתי ייאמן, שאירע לו, לפני כמה שנים בניו יורק: ״נסעתי עם אחי בערב שבת ברכבו כדי להתארח אצל אחינו השלישי. הכבישים נחסמו בגלל תאונת דרכים. דקות לפני כניסת השבת נפתחו הכבישים. הספקנו להגיע לאוטוסטרדה מרחק כ-16 ק״מ מהיעד והנה נכנסה השבת. ירדתי מהרכב, לאחר שאני מרוקן את כל כיסיי כדי לא לטלטל. אחי לא חש בטוב ולכן נאלץ לפלס דרכו למקום מבטחים. התחלתי צועד בשולי ההיי ו׳איי. חשבתי לעצמי שאין עליי שום אמצעי זיהוי, ואם חו״ח יקראני אסון בדרך לא יוכלו לזהות אותי ולהודיע למשפחתי… כמה קל דעת הייתי… והנה עוצרת לידי ניידת משטרה. השוטר נוזף בי. ׳אסור לצעוד כאן, זה מאד מסוכן׳.
העלה אותי לניידת והחזיר אותי לנקודת המוצא…
בלית ברירה, יצאתי שוב לדרכי. עוד אני צועד בשולי כביש פנימי ובטוח יותר, עוצר לידי רכב, ובתוכו זוג פרואנים, שאינם יהודים. ׳לאן מועדות פניך? האם אתה מהסביבה?׳ שאלוני, ׳איבדנו את דרכנו, האם תוכל לסייע לנו?׳. ׳האם הם מתכוננים לחטוף אותי? מה נותר לי להפסיד? אקח סיכון ואסמוך על בוראי…׳
׳עליתי לרכב׳. ׳מאין אתה?׳ – ׳אני משילה׳ – עניתי. עוד לא סיימתי את המשפט, בלם הנהג את הרכב בעוצמה אדירה. אילו לא הייתי חגור (כפי שלמדתי בפארק הזה״ב) הרי הייתי עף קדימה…
שני בני הזוג סובבו אילי את מבטם. ׳אתה משאיילו????׳ (שילה במבטא אמריקאי), שאלו בפליאה מופגנת.
ואז פרצו שניהם בתיאור נרגש, תוך שהם מגוללים באוזניי סיפור מעשה, פלאי פלאים: ׳׳לפני כשבע שנים רעייתי שנכנסה להריון לאחר שנים רבות של רצון ללדת, חשה בצירים חזקים לפני המועד. התגוררנו 4 שעות נסיעה מבית החולים ולא היה לנו רכב. נואשים, רועדים וכואבים יצאנו לרחוב לתור אחר עזרה, שממה. לפתע עוצר לידינו רכב, נהוג בידי ספק מלאך ספק אדם, בלבוש יהודי, עם פנים מאירות, עטור זקן לבן. הסברנו לו את דחיפות מצוקתנו. הוא זירז אותנו לעלות לרכב ושעט לעבר בית החולים. מצבה של רעייתי הלך והחמיר.
היהודי הביא אותנו ממש אל פתח חדר המיון. לפני שנעלם, הוא עוד הספיק לתת לנו עצה חשובה. ״אם חו״ח לא תצליחו להציל את העובר, תעלו לשילה הקדומה ותבקשו שם בתפילה לה׳ יתברך, אלוקי כל בשר, להיפקד בבן״.
שמרנו העצה בליבנו. לאחר כמה שבועות, עוד רעייתי מחלימה מההפלה הקשה, סח לנו הכומר של הקהילה שהוא עולה לביקור בירושלים. אורו עיננו. ציידנו אותו בשתי בקשות אישיות ודחופות, על פי עצת הצדיק היהודי. האחת – להטמין פתק רווי בדמעות ובתחינה שכתבנו לבורא עולם, בין אבני הכותל. והשנייה – לעלות לתל שילה לעמוד במקומה של חנה ולהתפלל ישירות לבורא עולם, ללא מתווכים וללא שותפים! – שיפקוד אותנו בבן.״
תוך כדי דיבורה, מצביעה לי האישה על נער, שישב כל העת במושב לידי, אך בסערת רוחי לא חשתי בו.
׳׳הנער החמוד הזה, שעליו התפללנו, חוגג בימים אלו שש שנים״, כך אמרה האישה ובעיניה נצנצו דמעות של גיל.
התרגשתי מאד לשמוע עוד הוכחה של פעמי גאולה, שעולים במשק כנפי ההיסטוריה ממשכן שילה ועד לבית המקדש השלישי… ׳אז יאמרו בגויים׳ – זה ממש כאן ועכשיו (כך לימד אתנו מורנו האהוב – הרב צבי יהודה).
04
נפרדנו מעירא ומיהרנו ליקב ׳גבעות׳ שבגבעת הראל. היקב מוקף בכרמי יין מזנים רבים ומשובחים.
טעמנו מהיינות האנינים, שמיוצרים באהבה רבה על ידי הייננים המקצועיים של יקב ׳גבעות׳. התענגנו על כל לגימה. תעודות פרסי הזהב הבינלאומיים מפארים את כתליו של היקב המופלא, שמכונה ׳בוטיק׳, מכיוון שהוא מייצר יין בקטגוריה של כמאה אלף בקבוקים בשנה.
מקצועני היקב הפיקו יין מזני ענבים שהיו נפוצים בבנימין בתקופת המשכן והמקדש. הם אספו גלעינים וזגים מהגתות באיזור שילה, חקרו את ה׳די. אן. איי׳ של השרידים העתיקים ופיתחו זני ענבי יין מדויקים, כפי שהיו מקובלים בישראל לפני כאלפיים שנה.
05
משם הזדרזנו לאחד היישובים המקסימים בגוש שילה – ׳קידה׳. גלשנו עם השיירה לעבר השכונה הפסטוראלית ׳כחלית׳ הקרובה מרחק כרבע שעה הליכה מבתי קידה. כחלית (פרח מוגן) הוקמה על ידי חקלאים חלוצים, המבקשים לשמור על קרקעות המדינה וקרקעות ׳סקר׳.
קיבלנו תמונת מצב מתושבי כחלית – ממדריכת הטיולים – עטרה כ״ץ ומיאיר צור, על גזל הקרקעות הענק שמתבצע לנגד עיני השלטונות, ללא שום מענה ממשלתי וללא אכיפת החוק והסדר ביו״ש. הערבים המקומיים מבצעים בגלוי ובסתר, ביום ובליל, פלישה פרטנית והמונית, מתוכננת היטב, כמבצע צבאי, להשתלטות אלימה על אלפי דונמים של אדמות מדינה. הערבים מוזנים ומעודדים ממאות מיליוני יורו (!) שמוזרמים לכיסיהם, ממדינות האיחוד האירופי.
החלוצים שלנו, מ׳כחלית׳, יד ביד עם השומר החדש ועוד שותפים ומתנדבים, מנהלים מלחמת קודש על כל שעל אדמה בבנימין.
משם יצאנו לסיור מהיר של יום שישי חורפי קצר ביישובי גוש שילה – ׳אש קודש׳ ע״ש אש קודש גילמור הי״ד, ׳שבות רחל׳ ע״ש רחל דרוק הי״ד, ׳עמיחי׳ של עקורי עמונה האהובים שיחי׳ ועוד.
06
במוצאי שבת מיהרנו להוד השרון כדי לראיין את לוחם הלח״י, אליעזר (לייזר) בן עמי, שהגה בתאו בכלא הבריטי, במגרש הרוסים, את מבצע ׳תמות נפשי עם פלישתים׳. אליעזר הכין במו ידיו שני רימוני רסס, שהטמין היטב בתפוזים, עבור נידוני הגרדום – משה בראזני הי״ד (לח״י) ומאיר פינשטיין הי״ד (אצ״ל).
אליעזר בן עמי שיחי׳, בן 98 (!) צלול וחד כתער, גולל באוזנינו במשך כמעט שלוש שעות, ברהיטות, ללא הפסקה, את כל שלבי המבצע. ישבנו מרותקים ומהופנטים, מהאומץ, מהתעוזה, מהציונות, מאהבת הארץ שלו ושל הלוחמים, מהכישרון, מהביצועים. מהיצירתיות שלו. ליבנו הלם בחוזקה.
הזמן חלף מהר. הסרטנו וצילמנו את השיחה במטרה לתעד ולהקרין בערב ההצדעה למחתרות, שיוזמת ׳קרן אביה׳ בחסות עיריית ירושלים, בהפקת פרסומי ישראל, בהר הזיתים, ביום שלישי הקרוב, בע״ה. העיתוי להפקת סדרת ערבי ההצדעה של ׳קרן אביה׳ בהר הזיתים נבחר על ידינו, כי בקרוב יחול יום השנה ה-80 להירצחו, בידי הבריטים המרושעים, של מנהיג הלח״י האגדי – ׳׳יאיר״ – אברהם שטרן הי״ד.
שבת שלום, מתוך עוצמה וישועה לעם ישראל, בריאות איתנה, ותפילה להמשך קוממיות ישראל.

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…