בדרך לכותל

קידה בדרך לכתל

בתמונה מימין: ישראל גולדברג עם לוחם הלח״י אליעזר בן עמי שיחי׳ ומשמאל תמונתו של ״רב האסירים״, הרב אריה לוין כפי שצויירה על ידי אליעזרבן עמי בשבתו בכלא

01
שבת נעימה קידמה את פנינו בכותל, מקרינה אור וזוהר. לאחר שבשבת חנוכה הרחבה הייתה הומה מתפללים, בשבת האחרונה לא רבים פקדו את כותלנו.
02
ביום שישי זכינו להשתתף במסלול של ׳טיולי ענת׳ ביוזמת אורי אריאל הכהן, חגית אריאל ויפעת וייס.
סיירנו ביישובי בנימין. התחלנו ב׳תל שילה׳ שנטוע היטב בין כרמי היין המדהימים באיכותם וביופיים ומטעי הזיתים של שילה.
המדריך היה אחד מהחלוצים המובהקים, איש המחתרת היהודית, ממייסדי שילה החדשה – עירא רפפורט העניו, הידען והמרתק. איש מיוחד, כל רז לא אניס ליה.
03
כשהגענו ב׳תל שילה׳ לאתר המזוהה עם חצר המשכן, במקום שם עמדה חנה בתפילתה, סיפר לנו עירא רפפורט על מקרה בלתי ייאמן, שאירע לו, לפני כמה שנים בניו יורק: ״נסעתי עם אחי בערב שבת ברכבו כדי להתארח אצל אחינו השלישי. הכבישים נחסמו בגלל תאונת דרכים. דקות לפני כניסת השבת נפתחו הכבישים. הספקנו להגיע לאוטוסטרדה מרחק כ-16 ק״מ מהיעד והנה נכנסה השבת. ירדתי מהרכב, לאחר שאני מרוקן את כל כיסיי כדי לא לטלטל. אחי לא חש בטוב ולכן נאלץ לפלס דרכו למקום מבטחים. התחלתי צועד בשולי ההיי ו׳איי. חשבתי לעצמי שאין עליי שום אמצעי זיהוי, ואם חו״ח יקראני אסון בדרך לא יוכלו לזהות אותי ולהודיע למשפחתי… כמה קל דעת הייתי… והנה עוצרת לידי ניידת משטרה. השוטר נוזף בי. ׳אסור לצעוד כאן, זה מאד מסוכן׳.
העלה אותי לניידת והחזיר אותי לנקודת המוצא…
בלית ברירה, יצאתי שוב לדרכי. עוד אני צועד בשולי כביש פנימי ובטוח יותר, עוצר לידי רכב, ובתוכו זוג פרואנים, שאינם יהודים. ׳לאן מועדות פניך? האם אתה מהסביבה?׳ שאלוני, ׳איבדנו את דרכנו, האם תוכל לסייע לנו?׳. ׳האם הם מתכוננים לחטוף אותי? מה נותר לי להפסיד? אקח סיכון ואסמוך על בוראי…׳
׳עליתי לרכב׳. ׳מאין אתה?׳ – ׳אני משילה׳ – עניתי. עוד לא סיימתי את המשפט, בלם הנהג את הרכב בעוצמה אדירה. אילו לא הייתי חגור (כפי שלמדתי בפארק הזה״ב) הרי הייתי עף קדימה…
שני בני הזוג סובבו אילי את מבטם. ׳אתה משאיילו????׳ (שילה במבטא אמריקאי), שאלו בפליאה מופגנת.
ואז פרצו שניהם בתיאור נרגש, תוך שהם מגוללים באוזניי סיפור מעשה, פלאי פלאים: ׳׳לפני כשבע שנים רעייתי שנכנסה להריון לאחר שנים רבות של רצון ללדת, חשה בצירים חזקים לפני המועד. התגוררנו 4 שעות נסיעה מבית החולים ולא היה לנו רכב. נואשים, רועדים וכואבים יצאנו לרחוב לתור אחר עזרה, שממה. לפתע עוצר לידינו רכב, נהוג בידי ספק מלאך ספק אדם, בלבוש יהודי, עם פנים מאירות, עטור זקן לבן. הסברנו לו את דחיפות מצוקתנו. הוא זירז אותנו לעלות לרכב ושעט לעבר בית החולים. מצבה של רעייתי הלך והחמיר.
היהודי הביא אותנו ממש אל פתח חדר המיון. לפני שנעלם, הוא עוד הספיק לתת לנו עצה חשובה. ״אם חו״ח לא תצליחו להציל את העובר, תעלו לשילה הקדומה ותבקשו שם בתפילה לה׳ יתברך, אלוקי כל בשר, להיפקד בבן״.
שמרנו העצה בליבנו. לאחר כמה שבועות, עוד רעייתי מחלימה מההפלה הקשה, סח לנו הכומר של הקהילה שהוא עולה לביקור בירושלים. אורו עיננו. ציידנו אותו בשתי בקשות אישיות ודחופות, על פי עצת הצדיק היהודי. האחת – להטמין פתק רווי בדמעות ובתחינה שכתבנו לבורא עולם, בין אבני הכותל. והשנייה – לעלות לתל שילה לעמוד במקומה של חנה ולהתפלל ישירות לבורא עולם, ללא מתווכים וללא שותפים! – שיפקוד אותנו בבן.״
תוך כדי דיבורה, מצביעה לי האישה על נער, שישב כל העת במושב לידי, אך בסערת רוחי לא חשתי בו.
׳׳הנער החמוד הזה, שעליו התפללנו, חוגג בימים אלו שש שנים״, כך אמרה האישה ובעיניה נצנצו דמעות של גיל.
התרגשתי מאד לשמוע עוד הוכחה של פעמי גאולה, שעולים במשק כנפי ההיסטוריה ממשכן שילה ועד לבית המקדש השלישי… ׳אז יאמרו בגויים׳ – זה ממש כאן ועכשיו (כך לימד אתנו מורנו האהוב – הרב צבי יהודה).
04
נפרדנו מעירא ומיהרנו ליקב ׳גבעות׳ שבגבעת הראל. היקב מוקף בכרמי יין מזנים רבים ומשובחים.
טעמנו מהיינות האנינים, שמיוצרים באהבה רבה על ידי הייננים המקצועיים של יקב ׳גבעות׳. התענגנו על כל לגימה. תעודות פרסי הזהב הבינלאומיים מפארים את כתליו של היקב המופלא, שמכונה ׳בוטיק׳, מכיוון שהוא מייצר יין בקטגוריה של כמאה אלף בקבוקים בשנה.
מקצועני היקב הפיקו יין מזני ענבים שהיו נפוצים בבנימין בתקופת המשכן והמקדש. הם אספו גלעינים וזגים מהגתות באיזור שילה, חקרו את ה׳די. אן. איי׳ של השרידים העתיקים ופיתחו זני ענבי יין מדויקים, כפי שהיו מקובלים בישראל לפני כאלפיים שנה.
05
משם הזדרזנו לאחד היישובים המקסימים בגוש שילה – ׳קידה׳. גלשנו עם השיירה לעבר השכונה הפסטוראלית ׳כחלית׳ הקרובה מרחק כרבע שעה הליכה מבתי קידה. כחלית (פרח מוגן) הוקמה על ידי חקלאים חלוצים, המבקשים לשמור על קרקעות המדינה וקרקעות ׳סקר׳.
קיבלנו תמונת מצב מתושבי כחלית – ממדריכת הטיולים – עטרה כ״ץ ומיאיר צור, על גזל הקרקעות הענק שמתבצע לנגד עיני השלטונות, ללא שום מענה ממשלתי וללא אכיפת החוק והסדר ביו״ש. הערבים המקומיים מבצעים בגלוי ובסתר, ביום ובליל, פלישה פרטנית והמונית, מתוכננת היטב, כמבצע צבאי, להשתלטות אלימה על אלפי דונמים של אדמות מדינה. הערבים מוזנים ומעודדים ממאות מיליוני יורו (!) שמוזרמים לכיסיהם, ממדינות האיחוד האירופי.
החלוצים שלנו, מ׳כחלית׳, יד ביד עם השומר החדש ועוד שותפים ומתנדבים, מנהלים מלחמת קודש על כל שעל אדמה בבנימין.
משם יצאנו לסיור מהיר של יום שישי חורפי קצר ביישובי גוש שילה – ׳אש קודש׳ ע״ש אש קודש גילמור הי״ד, ׳שבות רחל׳ ע״ש רחל דרוק הי״ד, ׳עמיחי׳ של עקורי עמונה האהובים שיחי׳ ועוד.
06
במוצאי שבת מיהרנו להוד השרון כדי לראיין את לוחם הלח״י, אליעזר (לייזר) בן עמי, שהגה בתאו בכלא הבריטי, במגרש הרוסים, את מבצע ׳תמות נפשי עם פלישתים׳. אליעזר הכין במו ידיו שני רימוני רסס, שהטמין היטב בתפוזים, עבור נידוני הגרדום – משה בראזני הי״ד (לח״י) ומאיר פינשטיין הי״ד (אצ״ל).
אליעזר בן עמי שיחי׳, בן 98 (!) צלול וחד כתער, גולל באוזנינו במשך כמעט שלוש שעות, ברהיטות, ללא הפסקה, את כל שלבי המבצע. ישבנו מרותקים ומהופנטים, מהאומץ, מהתעוזה, מהציונות, מאהבת הארץ שלו ושל הלוחמים, מהכישרון, מהביצועים. מהיצירתיות שלו. ליבנו הלם בחוזקה.
הזמן חלף מהר. הסרטנו וצילמנו את השיחה במטרה לתעד ולהקרין בערב ההצדעה למחתרות, שיוזמת ׳קרן אביה׳ בחסות עיריית ירושלים, בהפקת פרסומי ישראל, בהר הזיתים, ביום שלישי הקרוב, בע״ה. העיתוי להפקת סדרת ערבי ההצדעה של ׳קרן אביה׳ בהר הזיתים נבחר על ידינו, כי בקרוב יחול יום השנה ה-80 להירצחו, בידי הבריטים המרושעים, של מנהיג הלח״י האגדי – ׳׳יאיר״ – אברהם שטרן הי״ד.
שבת שלום, מתוך עוצמה וישועה לעם ישראל, בריאות איתנה, ותפילה להמשך קוממיות ישראל.

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…