כץ ולעניין

שביל הזהב

שילה כץ

מעט על קיצוניות (מוויקיפדיה): "קיצוניות היא מונח המשמש כדי לתאר קבוצות אשר רחוקות מהקונצנזוס. קיצוניות היא מונח המבטא לעיתים קרובות גם חוסר נכונות לפשרה". הרמב"ם כותב רבות בשבחו של "דרך האמצע" (בפי העם שגור הביטוי "שביל הזהב"): "הדרך הישרה היא מידה בינונית שבכל דעה ודעה, מכל דעות שיש לאדם והיא הדעה שהיא רחוקה משני הקצוות ריחוק שווה, ואינה קרובה לא לזו ולא לזו.  ולפיכך ציוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד, ומשער אותן ומכוון אותן בדרך האמצעית, כדי שיהא שלם" (דעות א, ו). אין (כמעט) נושא בעולם שבשבילו צריך לאמץ דעה קיצונית או מעשה קיצוני. לא בהורות ולא בעבודה, לא ביחסי שכנות ולא בנהיגה. תמיד כדאי וראוי לקחת את דרך האמצע – המושכלת, הנעימה, הנינוחה והמיטיבה עם אחרים. גם (ואולי בעיקר) בזוגיות קיצוניות היא אסון. חוסר היכולת של אחד מבני הזוג להכיל ולקבל את האחר מובילה למחשבות קיצוניות, לאמירות קיצוניות ולמעשים קיצוניים. כל מהותו של קשר זוגי היא ההכלה, ההבנה שאנו שניים, וממילא צריך ששנינו נתייחס לרצונות של שנינו. רק בהבנה עמוקה של קשר זוגי אמיתי יכולים שני בני הזוג להתעמת, להתווכח ואולי אף לריב, אבל לדעת שהיחד חזק מהכול, ובשבילו חובה לוותר, להתפשר, לסגת, להסכים. משפטים נחרצים, וקל וחומר מעשים נחרצים זה כלפי זה, יוצרים מציאות והתנהלות לא תקינה, לא בריאה ובסוף גם מזיקה. כולנו רוצים להשיג את מאוויינו, להגשים את חלומותינו, להביא לידי ביטוי את מחשבותינו, למצות את הפוטנציאל שבנו, אך האם אנו שמים לב שכל אלה לא באים על חשבון הזוגיות והמשפחה שלנו? האם אנו מוודאים שהמחיר שבני הזוג משלמים בשבילנו אינו גבוה מדי בעבורם או בעבורנו? ולכן בכל מחשבה, דיבור ומעשה צריך כל אחד מבני הזוג לשאול את עצמו: האם המחיר הזוגי שווה את הרווח האישי? משפט אפריקאי חכם אומר: "תלך לבד תגיע מהר, תלכו ביחד תגיעו רחוק". 

עם קצת הבנה, רצון נקבל אחד את השני ונצליח בדרכנו המשותפת.

הכותב הוא בעל קליניקת 'מיזוג' – זוגיות. התחדשות. העצמה.

לתגובות : meezoog1@gmail.com ,054-7002069

עוד במדור זה

ויצא: לחלום ובגדול!

ויצא: לחלום ובגדול!

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬חוקר‭ ‬כיצד‭ ‬פועל‭ ‬החלום‭, ‬מה‭ ‬הגורמים‭ ‬לחלום‭ ‬מסויים‭,…
תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…