אורי שכטר

שופט בדימוס

אורי שכטר

01

לפני‭ ‬כשבוע‭ ‬פגשתי‭ ‬מכר‭ ‬ותיק‭, ‬עזרי‭ ‬טובי‭. ‬זו‭ ‬היתה‭ ‬פגישה‭ ‬קצרה‭ ‬מאוד‭ ‬אבל‭ ‬לפני‭ ‬שנפרדנו‭ ‬הוא‭ ‬הספיק‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬חבילה‭ ‬של‭ ‬קלפי‭ ‬תובנות‭ ‬שהוא‭ ‬הוציא‭ ‬ממש‭ ‬עכשיו‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬שאני‭ ‬הייתי‭ ‬הראשון‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬הקלפים‭.‬

נפרדנו‭ ‬לשלום‭ ‬וכל‭ ‬אחד‭ ‬מאתנו‭ ‬נסע‭ ‬לדרכו‭.‬

בערב‭, ‬כשהתפנתי‭ ‬מכל‭ ‬עיסוקי‭ ‬היום‭ ‬פתחתי‭ ‬את‭ ‬חבילת‭ ‬הקלפים‭ ‬והתחלתי‭ ‬לעבור‭ ‬עליהם‭, ‬וראיתי‭ ‬שבאמצעות‭ ‬הקלפים‭ ‬עזרי‭ ‬נוגע‭ ‬בנקודות‭ ‬עמוקות‭ ‬ומשמעותיות‭ ‬מאד‭.‬

זכרתי‭ ‬את‭ ‬עזרי‭ ‬בעיקר‭ ‬כצלם‭ ‬סרטים‭ ‬וכאיש‭ ‬חזק‭ ‬עם‭ ‬עקרונות‭ ‬ברורים‭. ‬לקחתי‭ ‬מיד‭ ‬את‭ ‬הטלפון‭ ‬הנייד‭ ‬והתקשרתי‭ ‬אליו‭ ‬ואמרתי‭ ‬לו‭ ‬‮'‬אני‭ ‬רוצה‭ ‬שניפגש‮'‬‭.‬‭ ‬עזרי‭ ‬אמר‭ ‬‮'‬בשמחה‭ , ‬תקפוץ‭ ‬אלי‭ ‬לבת‭ ‬עין‭. ‬לשם‭ ‬עברנו‭ ‬בתקופה‭ ‬האחרונה‮'‬‭. ‬קבענו‭ ‬תאריך‭ ‬ושעה‭ ‬וסגרתי‭ ‬את‭ ‬הנייד‭.‬

חיכיתי‭ ‬לפגישה‭ ‬הזאת‭.‬

תוך‭ ‬כדי‭ ‬השיחה‭ ‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬עזרי‭ ‬האם‭ ‬הוא‭ ‬עבר‭ ‬משהו‭ ‬שגרם‭ ‬לו‭ ‬להתקדמות‭ ‬כזאת‭ ‬ברמה‭ ‬האישית‭ ‬והנפשית‭. ‬ושלא‭ ‬יובן‭ ‬חס‭ ‬ושלום‭ ‬שקודם‭ ‬לכן‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬אדם‭ ‬טוב‭. ‬מאז‭ ‬ומעולם‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬אדם‭ ‬טוב‭, ‬אבל‭ ‬הרגשתי‭ ‬שהוא‭ ‬התקדם‭ ‬מאוד‭ ‬מבחינת‭ ‬תודעת‭ ‬השפע‭ ‬שלו‭ ‬והחיבור‭ ‬שלו‭ ‬לבורא‭ ‬עולם‭.‬

ישבתי‭ ‬ודיברנו‭ ‬יחד‭ ‬על‭ ‬החיים‭ ‬ועל‭ ‬תודעה‭ ‬של‭ ‬שפע‭, ‬אנחנו‭ ‬אפילו‭ ‬חושבים‭ ‬לבשל‭ ‬משהו‭ ‬יחד‭.‬

ואני‭ ‬רוצה‭ ‬לשתף‭ ‬אתכם‭ ‬באחת‭ ‬התובנות‭ ‬היפות‭ ‬ששמעתי‭ ‬ממנו‭.‬

הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬שבעבר‭ ‬כשהיו‭ ‬שואלים‭ ‬אותו‭ ‬במה‭ ‬הוא‭ ‬עוסק‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬עונה‭ ‬שהוא‭ ‬‮'‬שופט‭ ‬בדימוס‮'‬‭. ‬כשהיו‭ ‬מתעניינים‭ ‬בתשובתו‭ ‬היה‭ ‬מסביר‭ ‬‮"‬פעם‭ ‬הייתי‭ ‬עסוק‭ ‬בלשפוט‭ ‬ולבקר‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬והאנשים‭ ‬שסביבי‭ ‬האם‭ ‬הם‭ ‬טובים‭ ‬או‭ ‬רעים‭, ‬מעצבנים‭ ‬או‭ ‬נחמדים‭, ‬ימניים‭ ‬או‭ ‬שמאלנים‭. ‬החלטתי‭ ‬לפרוש‭ ‬מזה‮"‬‭.‬

02

אשתף‭ ‬בסיפור‭ ‬של‭ ‬אחייניתי‭ ‬היקרה‭ ‬לימור‭ ‬אורונובסקי‭ ‬שהיא‭ ‬פסיכולוגית‭ ‬שכבר‭ ‬מעל‭ ‬20‭ ‬שנה‭ ‬מטפלת‭ ‬בצעירים‭ ‬ומרצה‭  ‬בנושא‭ ‬גיל‭ ‬ההתבגרות‭ ‬וחינוך‭ ‬ילדים‭ ‬בכלל‭. ‬אחד‭ ‬הנושאים‭ ‬המרכזיים‭ ‬שהיא‭ ‬מתעסקת‭ ‬בו‭ ‬הוא‭ ‬הביקורת‭. ‬וכך‭ ‬לימור‭ ‬מספרת‭:‬

לפני‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭ ‬הגיעה‭ ‬אלי‭ ‬מתבגרת‭ ‬לטיפול‭. ‬סיבת‭ ‬הפניה‭ ‬היתה‭ ‬מצבי‭ ‬רוח‭ ‬קשים‭ ‬וחוסר‭ ‬תפקוד‭ ‬לימודי‭. ‬ההורים‭ ‬והמחנכת‭ ‬תארו‭ ‬חוסר‭ ‬מוטיבציה‭ ‬ורצון‭ ‬ללמוד‭, ‬חוסר‭ ‬אכפתיות‭. ‬הם‭ ‬סיפרו‭ ‬שהיא‭ ‬נעדרת‭ ‬משיעורים‭, ‬לא‭ ‬מבצעת‭ ‬מטלות‭ ‬ומגישה‭ ‬מבחנים‭ ‬ריקים‭. ‬‮"‬פשוט‭ ‬לא‭ ‬אכפת‭ ‬לה‭ ‬מהלימודים‮"‬‭ ‬סיכמו‭.‬

בפגישה‭ ‬הראשונה‭ ‬אמרתי‭ ‬לה‭ ‬שכאן‭ ‬נעבוד‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬שחשוב‭ ‬לה‭, ‬ופחות‭ ‬חשוב‭ ‬כרגע‭ ‬מה‭ ‬הסיבה‭ ‬שאחרים‭ ‬חושבים‭ ‬שהיא‭ ‬צריכה‭ ‬טיפול‭. ‬היא‭ ‬שתקה‭ ‬קצת‭, ‬ואז‭ ‬אמרה‭ ‬בכאב‭: ‬‮"‬אין‭ ‬לי‭ ‬כח‭ ‬לכלום‭, ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שבא‭ ‬לי‭ ‬לעשות‭ ‬זה‭ ‬לישון‮"‬‭. ‬כששאלתי‭ ‬אותה‭ ‬אם‭ ‬היא‭ ‬יודעת‭ ‬מה‭ ‬גורם‭ ‬לה‭ ‬להרגיש‭ ‬ככה‭, ‬היא‭ ‬ענתה‭ ‬תשובה‭, ‬שהפתיעה‭ ‬אותי‭ ‬לאור‭ ‬הרקע‭ ‬שקיבלתי‭. ‬היא‭ ‬אמרה‭ ‬שהיא‭ ‬מרגישה‭ ‬לחץ‭ ‬נוראי‭ ‬מהלימודים‭, ‬לא‭ ‬מצליחה‭ ‬להירדם‭ ‬בלילות‭ ‬מרוב‭ ‬לחץ‭, ‬ואין‭ ‬לה‭ ‬כח‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬זה‭. ‬היא‭ ‬סיפרה‭ ‬שקשה‭ ‬לה‭ ‬להתרכז‭ ‬בשיעורים‭, ‬והיא‭ ‬נלחצת‭ ‬כשהיא‭ ‬לא‭ ‬מבינה‭ ‬כלום‭, ‬ולכן‭ ‬היא‭ ‬יוצאת‭ ‬משיעורים‭, ‬ואז‭ ‬כועסת‭ ‬על‭ ‬עצמה‭, ‬ועוד‭ ‬יותר‭ ‬נלחצת‭. ‬היא‭ ‬מיואשת‭ ‬ומדוכאת‭, ‬ולא‭ ‬מצליחה‭ ‬לצאת‭ ‬מזה‭. ‬

היה‭ ‬לי‭ ‬ברור‭ ‬שגם‭ ‬המורים‭ ‬וגם‭ ‬ההורים‭ ‬אינם‭ ‬חשופים‭ ‬לנקודת‭ ‬המבט‭ ‬שלה‭, ‬ומפרשים‭ ‬את‭ ‬אי‭ ‬התפקוד‭ ‬שלה‭ ‬כחוסר‭ ‬אכפתיות‭. ‬

לא‭ ‬פעם‭ ‬אני‭ ‬פוגשת‭ ‬מתבגרים‭ ‬שנתקלו‭ ‬באתגר‭ (‬לימודי‭, ‬חברתי‭ ‬או‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬אחר‭) ‬שלא‭ ‬הצליחו‭ ‬להתמודד‭ ‬איתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬התגובה‭ ‬שלהם‭ ‬היתה‭ ‬להפסיק‭ ‬לנסות‭, ‬ולשדר‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭ ‬שזה‭ ‬ממש‭ ‬לא‭ ‬מעניין‭ ‬אותם‭. ‬בפנים‭ ‬היתה‭ ‬תחושת‭ ‬כישלון‭ ‬ואכזבה‭ ‬מעצמם‭, ‬ובחוץ‭ ‬לרוב‭ ‬היתה‭ ‬אכזבה‭ ‬וביקורת‭ ‬כלפיהם‭, ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאינם‭ ‬משתדלים‭ ‬ואינם‭ ‬עושים‭ ‬מספיק‭. ‬תחושות‭ ‬הביקורת‭ ‬והאכזבה‭ ‬מהם‭ ‬כיווצו‭ ‬אותם‭ ‬עוד‭ ‬יותר‭, ‬וכך‭ ‬נשארו‭ ‬להם‭ ‬אפילו‭ ‬פחות‭ ‬כוחות‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬המוטל‭ ‬עליהם‭, ‬מה‭ ‬שהביא‭ ‬לירידה‭ ‬נוספת‭ ‬בתפקוד‭, ‬שוב‭ ‬ביקורת‭ ‬וחוזר‭ ‬חלילה‭… ‬

אז‭ ‬איך‭ ‬עוצרים‭ ‬את‭ ‬המעגל‭ ‬הקשה‭ ‬הזה‭?‬

כשמתבגר‭ ‬מגלה‭ ‬חוסר‭ ‬אכפתיות‭ ‬וחוסר‭ ‬עניין‭ ‬בלימודים‭ ‬או‭ ‬בכל‭ ‬משימה‭ ‬אחרת‭, ‬שבעבר‭ ‬כן‭ ‬השקיע‭ ‬בה‭, ‬כדאי‭ ‬לשבת‭ ‬איתו‭ ‬לשיחה‭ ‬ולשמוע‭ ‬ממנו‭ ‬מה‭ ‬עובר‭ ‬עליו‭, ‬איך‭ ‬הוא‭ ‬חווה‭ ‬את‭ ‬העניין‭. ‬כדי‭ ‬שנוכל‭ ‬להקשיב‭ ‬באמת‭, ‬ושתתקיים‭ ‬שיחה‭ ‬אמיתית‭ ‬עם‭ ‬שיתוף‭ ‬פעולה‭ ‬מצדו‭, ‬צריך‭ ‬להיפרד‭ ‬מהפרשנות‭ ‬שלנו‭ ‬לעניין‭ ‬ולבוא‭ ‬נקיים‭, ‬עם‭ ‬סקרנות‭ ‬ורצון‭ ‬אמיתי‭ ‬לשמוע‭ ‬מה‭ ‬עובר‭ ‬עליו‭. ‬כדאי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מהחשיבה‭ ‬השכלית‭ ‬הביקורתית‭, ‬שמחפשת‭ ‬הוכחות‭ ‬במציאות‭ (‬כמו‭: ‬‮"‬לא‭ ‬הגיוני‭ ‬שחשוב‭ ‬לה‭ ‬להצליח‭, ‬אם‭ ‬היא‭ ‬מבריזה‭ ‬משיעורים‮"‬‭), ‬ולאפשר‭ ‬הקשבה‭ ‬מהלב‭. ‬להקשיב‭ ‬בסבלנות‭ ‬לכאב‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬שלנו‭. ‬כשהילד‭ ‬מצליח‭ ‬לשתף‭ ‬ואנחנו‭ ‬איתו‭, ‬בלי‭ ‬ביקורת‭ ‬ובלי‭ ‬מחשבות‭ ‬על‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיה‭, ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬בחצי‭ ‬הדרך‭. ‬

סקרנים‭ ‬לדעת‭ ‬מה‭ ‬קרה‭ ‬עם‭ ‬הנערה‭? ‬אחרי‭ ‬שהקשבתי‭ ‬לתחושות‭ ‬שלה‭ ‬שוחחתי‭ (‬בהסכמתה‭ ‬וברצונה‭) ‬עם‭ ‬ההורים‭ ‬ועם‭ ‬המחנכת‭. ‬לקח‭ ‬להם‭ ‬כמה‭ ‬דקות‭ ‬לעבור‭ ‬צד‭ ‬ולראות‭ ‬את‭ ‬הדברים‭ ‬מהעיניים‭ ‬שלה‭. ‬אחרי‭ ‬שהם‭ ‬הבינו‭ ‬מה‭ ‬היא‭ ‬עוברת‭, ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬הייתי‭ ‬צריכה‭ ‬לייעץ‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭. ‬ההורים‭ ‬התחילו‭ ‬להתקרב‭, ‬והציעו‭ ‬עזרה‭ ‬לימודית‭. ‬והמחנכת‭ ‬החליטה‭ ‬שבמקום‭ ‬להעיר‭ ‬ולבקר‭ ‬היא‭ ‬תעבור‭ ‬לשבח‭ ‬ולחזק‭ ‬כל‭ ‬מאמץ‭ ‬קטן‭ ‬מצידה‭. ‬

השינויים‭ ‬הקטנים‭ ‬האלה‭ ‬הובילו‭ ‬בתוך‭ ‬כמה‭ ‬שבועות‭ ‬לשיפור‭ ‬עצום‭. ‬הנערה‭ ‬התחילה‭ ‬לבצע‭ ‬משימות‭ ‬ונכחה‭ ‬יותר‭ ‬בשיעורים‭. ‬היא‭ ‬עדיין‭ ‬הסתובבה‭ ‬ופטפטה‭,‬‭ ‬וגם‭ ‬ההישגים‭ ‬עדיין‭ ‬היו‭ ‬נמוכים‭, ‬אבל‭ ‬הגישה‭ ‬והתפקוד‭ ‬היו‭ ‬שונים‭ ‬לחלוטין‭! ‬והכי‭ ‬חשוב‭ ‬מבחינתי‭: ‬היא‭ ‬חזרה‭ ‬לחייך‭!‬

03

לא‭ ‬פשוט‭ ‬ולא‭ ‬קל‭ ‬להפסיק‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬ואת‭ ‬בני‭/‬בנות‭ ‬זוגנו‭ ‬ואת‭ ‬ילדינו‭ ‬ואת‭ ‬כל‭ ‬סביבתנו‭ ‬הקרובה‭ ‬והרחוקה‭.‬

אבל‭ ‬להיות‭ ‬שופט‭ ‬בדימוס‭ ‬זו‭ ‬ברכה‭ ‬אמיתית‭ ‬■

Ori88533@gmail.com

עוד במדור זה

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…