שמואל יעקובסון

שיערך הארוך נערה, שיערך הקצר

הבימה

השיר שהובא בכותרת, מאת יהודה עמיחי (בוצע על ידי הדודאים והפרברים בלחן הנהדר של מוני אמריליו), ביטא מוסכמה ידועה: שיער ארוך מזוהה, בדרך כלל, עם בנות המין היפה.
גם אם ה"ביטניקים" של שנות השישים של המאה הקודמת בארצות הברית קראו תיגר על אבחנה זו, היא נותרה בעינה, למעט חריגים פה ושם, ובמסגרות רשמיות, כגון תפקידים רשמיים ובמיוחד – שירות בכוחות הביטחון השונים – נקבעה צורת הופעה אחידה של שיער קצר לחיילים או שוטרים גברים.
כך זה היה – עד השבוע. בצעד ענק נוסף לכיוון פירוק כלל המסגרות והמוסכמות, כמיטב רוח הפרוגרס, החליט בג"ץ, ביום ב' השבוע, כי חיילים בני המין הגברי יהיו רשאים לשרת עם שיער ארוך. הנימוק של השופטת ענת ברון: "תפיסות מקובלות השתנו".
מעבר לעצם ההחלטה אשר, ללא ספק, תשפר את המאזן ההרתעתי של ישראל אל מול אויביה צמאי הדם המשחרים לפתחה – שהרי חמאס, חזבאללה ובייחוד האייתולות באיראן, "ירעדו קשות" מתמונות חיילים מ"מגדרים" שונים ובאורכי שיער שונים; מעבר לטרלול שבעצם קיום הדיון בסוגיה זו, שלא היה דרוש לפתרון כל בעיה אמיתית בעולם המעשה, זולת קידום אג'נדות הזויות והחדרתן בכוח לצה"ל – ראוי שהציבור יהיה מודע למשמעות הכלכלית של עצם קיום הדיון ושל ההחלטה. בהעדר ידע כלכלי אצל הציבור, נדחקים שיקולים אלה לקרן זווית.
מערכת המשפט עמוסה לעייפה. שעות השיפוט מוגבלות ועלותן רבה. רק לשם המחשה, שעת שיפוט בבית משפט השלום עולה לציבור מעל 2,000 שקלים. בערכאות גבוהות יותר, המחיר גבוה גם הוא.
מערכת המשפט מתנהלת באופן שאינו כלכלי ואינו יעיל. במקרים רבים עלות ניהול ההליך עולה על שווי נושא ההתדיינות. לעתים נשמעים דיונים רבים בהליך, המוקדשים לטענות פרוצדורליות שונות, כשדיון אחד לגוף העניין היה יכול לפתור את הסכסוך. מערך שלם של הסעת עצורים לבתי המשפט הוכח כלא הכרחי בשנות הקורונה, אז התקיימו דיונים בוויעוד חזותי, ולמרות זאת מתעקשת המערכת על המשך קיומם של דיונים פרונטליים. על אף התקדמות משמעותית שהיתה בשנים האחרונות בכל הנוגע למשך ההליכים, עדיין ישנם הממתינים מספר שנים לפסקי דין, בייחוד בבית המשפט העליון.
במצב כזה, בו ישנם נאשמים בפלילים עצורים במתקן כליאה וממתינים לתוצאות ערעורם; נפגעי תאונות הממתינים לפסיקת הפיצויים שלהם; בני זוג הממתינים להכרעה בסוגיות כגון מזונות, משמורת הילדים או חלוקת הרכוש – מוצא בית המשפט העליון, בהרכב תלתא, להקדיש שעות דיון יקרות, ובצדן, כמובן, שעות מזכירות, קלדנות, אבטחה, מחשוב – לחייל ש"מתאים לו" לשרת בשיער ארוך. וכל הפארסה הזאת – ממומנת על ידי הציבור.
בשל אותה פסיקה פרוגרסיבית, יאלץ הצבא כעת להקים מערכת למתן אישורים להארכת השיער, כולל פקודות מיוחדות, קצינים מוסמכים, טפסי פניה, דיונים שונים. אם זה לא היה עצוב…
בעבר הועלו הצעות טובות לייעול ולהוזלה של מערכת השיפוט. כך למשל, הוצע על ידי השר יעקב נאמן ז"ל, שתביעות מתחת לסכום מסוים יועברו לבוררות אצל עורכי דין ותיקים, בעלי שנות ניסיון רבות, עם זכות ערעור מלאה לבית המשפט, כולל דיון מחדש בעובדות. דיונים רבים מסתיימים בפשרה מוסכמת, אחוזים קטנים בלבד בהכרעה, חלקם יקבלו את הכרעת הבורר, כך שיוותרו מקרים בודדים ביותר שיגיעו לערכאות משפטיות. האם עורך דין מנוסה אינו יכול להכריע בסכסוך על כמה מאות או אלפי שקלים? אך המערכת המשפטית התנגדה באופן נחרץ, בתואנה שהדבר יפגע ב"זכות הגישה לערכאות". ובכן, עדיפה הכרעה יעילה ומהירה על איזה זכות ערטילאית של גישה לערכאות, שגם לא היתה נפגעת כלל.
מערכת המשפט מוציאה הון מכספי הציבור, כשבייעול ההליכים וניהול נכון וחכם – ניתן היה להוזיל את פעולותיה ואף לצמצם את מצבת השופטים. העתירה בנוגע להארכת השיער היתה צריכה להימחק על הסף, תוך חיוב החייל, והעמותות התומכות בו, בהוצאות ריאליות המשקפות את עלות הדיון. לטובת בית המשפט, ראוי שיפסיק לעסוק בשאלות ערכיות, שאינן בסמכותו כלל, וישוב ליתן מענה וסעד מתאים לאזרחים הנזקקים לשירותיו בשל מצוקות אמיתיות. אם יש עודף זמן לדיונים כאלה – אולי כדאי לקצץ בתקציב ובתקנים בהתאם. לתשומת לב האוחזים בתיקים המתאימים בממשלה החדשה.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…