בדרך לכותל

תורה, מה תהא עליה?

ישראל גולדברג אצל הרב קנייבסקי

01
שבת פורים חורפית קרירה ורטובה עברה על כוחותינו. דילגתי בין השלוליות וטיפות הגשם תוך שאני מהרהר כל הדרך בשר התורה, הרב חיים קנייבסקי זצ״ל שהסתלק מאתנו בחטף ממש בכניסת השבת. ניצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש.
אחדים מבאי הכותל ספרו לי על תחושה לא נעימה של חמרמורת, המכונה – ׳האנגאובר׳, לאחר שהידרו בקיום מצוות ׳עד דלא ידע׳ בשושן פורים דמוקפים, ביום שישי. ניחמתי אותם בעובדה, שבזכות שקיימו את מצוות ׳לבשומי בפוריא׳, לא שמעו על האבדה הגדולה, ולכן לא הצטערו כפליים.
ואני, באופן אישי, לכבוד קדושת השבת, לא נתתי ליגון לעטוף אותי.
בדרך לכותל נזכרתי בלוויה המרטיטה של מורי ורבי, הרב צבי יהודה זצ״ל, שהתקיימה לפני 40 שנה, אף היא בימי הפורים. צעדנו אז כהיום, כיתומים ממש, מביתו בגאולה להר הזיתים, במזג אוויר גשום וסגרירי. הדמעות נמהלו בטיפות הגשם. קולות הנהי החרישי עלו מתוך קהל האלפים, קרעו את העבים השחורים, שכיסו את עין השמים והגיעו, בוודאי, עד כיסא הכבוד.
02
זכיתי להתארח מספר פעמים בביתם הצנוע של הרב חיים והרבנית בת שבע קנייבסקי זצ״ל. הפעם הראשונה הייתה לפני 35 שנה – ארבעה דורות של משפחת לימן מבית וגן עשתה סיום מסכת ותרמה ספר תורה לבית כנסת לדרמן, שבו התפלל ר׳ חיים עשרות רבות בשנים. כבר אז חשתי התפעלות גדולה מהדמות המופלאה של ר׳ חיים שקיבל את כולנו בחום ובלבביות בלתי רגילים. כולנו התרגשנו להכיר מקרוב ולהתרשם מאד מהענווה, מהכנסת האורחים, מהפשטות, מהכרת הטוב, מהחכמה, מהגדלות והבקיאות העצומה בכל חלקי התורה, אהבת כל יהודי, חיוניות מיוחדת, עשיית חסד בגוף ובנפש, הכנסת אורחים והכל בהצנע לכת, בסבלנות רבה ובנועם מיוחד.
ניכר היה במידותיה האציליות ומקרינות החום והחסד, של הרבנית בת שבע, שהיא ביתו של הרב שלום אלישיב ונכדתו של ר׳ אריה לוין. שני הענקים הללו היו אות ומופת של גדלות בתורה יחד עם גדלות ב׳בין אדם לחברו׳ ובין יהודי לארצו. ר׳ אריה הטביע את חותמו בעולם בעשיית חסד, בצניעות ללא גבול ובמסירות נפש על כלל ישראל ובמיוחד על הצלת אסירי המחתרות ומשפחותיהם.
תכונות נאצלות של חסד וענווה אפיינו גם את הרבנית בת שבע, היא הייתה מותאמת ככפפה ליד, לר׳ חיים. יחד גידלו וחינכו לתפארת שמונה ילדים בדירת שני חדרים, צנועה ועמוסה בספרים ומבורכת באורחים רבים, שפקדו את הבית הפתוח והלבבי מבוקר עד ערב. הרב היה עונה לשאלות לרבבות אנשים והרבנית הייתה מתעניינת בשלומם ומאצילה מברכות שמים על כל מי שעבר שם בבית. זכיתי להתברך מפיה מספר פעמים. למרות ששוחחנו ממש בקצרה, חשתי שהרבנית ׳קוראת אותי׳, מכירה את מיזגי ומכוונת את הברכה לאישיותי, לעולם הערכים, המושגים, השאיפות והחלומות שלי.
03
זכיתי שוב לבקר בבית הרב, כשנכנסנו כדי שיברך את ידידי, רמי שביט, מנכ״ל ובעלים של ׳המשביר׳ לכבוד המאמץ שלו לסגור בשבתות את כל סניפי הרשת הגדולה והוותיקה בארץ. רשת ׳המשביר לצרכן׳ נוסדה לפני כמעט 80 שנה כרשת קמעונאית של ׳הסתדרות העובדים׳ ובמשך כ-60 שנה, גם לאחר שהופרטה, פתחה את עשרות סניפיה בשבתות ובחגי ישראל. אני זכיתי ללוות את רמי שביט בשנים בהן החליט לסגור את סניפי הרשת בשבתות ובחגים. רמי, בצניעותו הרבה, אינו מחשיב עצמו כאדם ׳דתי׳, הוא רואה כערך לאומי, ערכי וחברתי לתת לכל העובדים בארץ יום מנוחה בשבת. רמי פתח חזיתות של מאבק מול הקניונים, שהתעקשו ונלחמו משפטית וכלכלית כדי להשאיר את חנויות ׳העוגן׳ הענקיות של ׳המשביר החדש׳ פתוחות בשבת. זאת מחשש שהלקוחות שלהם יאבדו את ׳האטרקטיביות׳, רחמנא לצלן, של עריכת קניות בשבת, גם בחנויות הקטנות.
תיארתי לר׳ חיים את המהלך החלוצי האמיץ של רמי שביט, שלא היה לו אח ורע באותן שנים. למרות כל הקשיים, רמי הצליח במלחמתו הצודקת.
ר׳ חיים בירך בחום ובלבביות את רמי שביט ואת חברו, יעקב הלפרין, שבאותן שנים ניהל חנויות אופטיקה ייחודיות בתוך סניפי ׳המשביר׳. הרב הקדיש לנו דקות ארוכות של הקשבה, אהדה, חיבה ותשומת לב, כדי לתת גיבוי מלא ועידוד מיוחד למהלך יוצא הדופן של רמי שביט.
ר׳ חיים היה ידוע בדאגתו לכלל ישראל. שמירת השבת במרחב הציבורי והפרטי הייתה אצלו משימה ראשונה במעלה.
04
ביקור מרתק נוסף, בבית משפחת קנייבסקי, היה סביב המאמצים לבנות מסלול השקעות כשרות בבתי השקעות ובחברות פיננסיות ברחבי הארץ. גם זה היה מהלך פורץ דרך. לא פחות מהמהלך לחזק חברות ששומרות שבת.
באותן שנים, רוב המומחים התייחסו בסקפטיות לחלום לבסס מסלולי השקעה כשרים שבהם אין חשש ריבית ואין חשש של תמיכה בפרויקטים שנהנים מחילול שבת וממכירת טרפות וכו׳. כל מי שפניתי אליו, בענף ההשקעות, התייחס בספקנות ליוזמה, שנראתה על פניה כחסרת אפשרויות יישום.
חברת ׳אקסלנס׳ הוקמה ונוהלה במעוף ובחדשנות, על ידי ידידי הוותיק גיל דויטש. גיל הוא איש מיוחד, ירא שמים, מוקיר רבנן, חכם, יוזם, צנוע וחושב צעד אחד לפני כולם. מעל לכל – הוא תלמיד נאמן של הרב מיכה הלוי.
גיל הבין מיד את החשיבות בבניית ׳מסלולי השקעה כשרים׳ ונתן לצוות המנהלים שלו אור ירוק לפתח מסלולים כאלה. מאוחר יותר דחף גם להקים אצלו בחברה ׳קרנות נאמנות כשרות׳ בהכשר מיוחד של הרב יעקב אריאל, שהתגייס בשמחה למשימה החשובה, לצד רבני המחלקה הפיננסית של בד״ץ העדה החרדית, שהתגלו כגאונים גם בנבכי תחום זה. המסלולים והקרנות נבנו בדרגות סיכון משתנות על מנת לתת מענה למגוון גדול מאד של לקוחות.
נכנסתי לרב קנייבסקי, יחד עם צוות ההנהלה הבכיר של ׳אקסלנס׳, להתייעצות ולקבלת ברכה למסלול ההשקעות הכשר. התקבלנו אצל הרב והרבנית בחום ובלבביות. הרב הבין מיד את חשיבות וחיוניות המסלולים הכשרים ונתן לנו גיבוי הלכתי ורוחני מלא, שהיה עבורנו כאוויר לנשימה.
ואכן, הברכה שרתה במהלך – באותה תקופה, המסלולים הכשרים זכו לתשואה גבוהה יותר מהמסלולים הרגילים והפרסום נתן רוח גבית למכירות ולמשקיעים חדשים. הביקוש הרב ואווירת ההצלחה גרמו לבתי השקעות נוספים לבנות מסלולים כשרים. והשאר היסטוריה.
בזכות הגיבוי של הרב קנייבסקי, אין היום בית השקעות בארץ, שמכבד את עצמו, שאין לו מסלולי השקעה כשרים ונקיים מסיבוכים הלכתיים.
05
בהמשך נכנסנו לבית הרב כדי לקבל את ברכתו למבצע חשוב, של החתמת חברות גדולות, על ׳היתר עסקה׳ מעודכן ומשוכלל הלכתית. המטרה הייתה למנוע הכשלת לקוחות באיסורי ריבית. הרב הדגיש לנו, שכידוע, איסורי ריבית אינם קלים מאיסורי טריפות.
תוך כדי המבצע המורכב גילינו, שהמשימה אינה קלה. כדי ש׳היתר המכירה׳ יהיה בעל תוקף, צריכים כל בעלי זכות החתימה בחברה לצרף חתימתם על ההיתר. לעיתים שהו חלקם מעבר לים, אחרים היו טרודים במלאכתם. ואילו חבריהם תהו על הצורך בחוזה ׳היתר עסקה׳ שבו סעיפי שותפות ׳מוזרה׳ עם לקוחותיהם.
בזכות תמיכתו וברכתו הנחושה של הרב קניבסקי ויבדל״א הרב יעקב אריאל, יחד עם רבני המחלקה הפיננסית של ארגון הכשרות של ׳העדה החרדית׳, הצלחנו להחתים, ללא שום תמורה כספית, לא מעט חברות על ׳היתר עסקה׳ מעודכן הלכתית.
יהי רצון שזכותם של הרבנית בת שבע והרב חיים קניבסקי זצ״ל, תעמוד לעם ישראל בשעות המאתגרות של התמודדות עם אויבנו מבפנים ומבחוץ.
06
בדרכי חזרה מהכותל צעדתי בין הטיפות, יחד עם ידידי מהנדס הפטנטים, ר׳ אריה הולץ. אריה הזמין אותי להצטרף אליו ביום שישי למרוץ המרתון, סובב ירושלים, למסלול עשרת הקילומטרים, אותו הוא רצה לגמוע השנה בתוך פחות משעה, תוך שהוא דוחף את כיסא הגלגלים של ביתו היקרה, בעלת הצרכים המיוחדים. אריה המציא ובנה את הכיסא המיוחד הזה, כך שיהיה קל וחזק במיוחד ויתאים לריצות ארוכות ולמסעות אתגריים בשבילי ארצנו היפה.
אריה סיפר לי בשמחה, שהוא התקבל ממש לאחרונה, כחבר למשלחת האולימפית של ישראל, למסלול 400 מטר – שחייה. איחלתי לו, שבזכות התפילות והצעידה למניין הקבוע בכותל, ימשיך לקדש שם שמים ולעשות רק טוב לבת היקרה, למשפחתו המופלאה ולעמו.
שבת נפלאה, של שלום ובריאות בעולם. קליטה קלה לעולים מאוקראינה. וניצחון על אויבנו ועל כל מבקשי רעתנו.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…