אלישע בן קימון

אבנים זה טרור

טרור האבנים כבר הביא אסונות. אלכסנדר לבלוביץ ואדל ביטון ז"ל הם דוגמאות. עם השנים, יש מאות פצועים בגוף ומאות שרוטים בנפש. כאלה שלא מוכנים לחזור למקום הפיגוע או בכלל לנהוג.

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
בימים האחרונים התגברה תופעת יידוי האבנים בכבישי יהודה ושומרון. שווה רגע לעצור ולקרוא את המשפט הזה שוב. תחשבו כמה פעמים קראתם או שמעתם אותו. כמה מתושבי יהודה ושומרון יכולים להגיד שאינם מכירים את התופעה? מעת לעת צצים דיווחים בתקשורת על יידוי האבנים. זה קורה כשיש סיפור מרגש של אדם שניצל בנס, או חלילה פצועים, או דמות חשובה שהייתה חלק מהסיטואציה. אבל האמת היא שיידויי האבנים לא מתרחשים מעת לעת. זו תופעה שכבר הפכה לנחלת הכלל בכבישי יהודה ושומרון. הדיווחים כבר עוברים בגרון, החשיבות יורדת. התחושות קהות. פשוט לא מתרגשים.
אך כעת יש "פיק" נוסף. תושבי עלי, מעלה לבונה וגוש שילה הרגישו זאת על בשרם. אוראל גורפינקל חוותה זאת פעמיים בזמן שנסעה על ציר 60 סמוך לכפר לובן, גם חברים נוספים. תושבי שילה מספרים על צעירים פלסטינים שמיידים אבנים בדרכם לבית הספר. אבל לא רק שם חוטפים. גם במקומות אחרים. נהגי אוטובוס חוטפים סמוך לירושלים. תושבי קריית ארבע – חברון נכנסים לכוננות ספיגה בכביש שבין צומת הגוש לקריה ומתמגנים. גם תושבי הר חברון חוטפים. כולם.
02
אני זוכר שפעם אחת פגשתי אישה מבוגרת שהחליטה לנסוע ברכבה כשהיא חובשת קסדה לראשה. כן, ממש קסדה על הראש בתוך הרכב. "כדי שלא אחטוף בראש", היא אמרה לי. תחשבו על המציאות ההזויה הזו. אדם קם בבוקר שותה קפה, מפזר את הילדים למסגרות, יוצא מהיישוב ונכנס למטווח. הופך מטרה. ככה יום אחרי יום אחרי יום. מתפלל שלא יחטוף. ואם יחטוף אז לא בפנים. רק ברכוש.
התושבים שהחליטו שנמאס להם קיימו בתחילת השבוע הפגנה מחוץ לבסיס צבאי בו ביקרו שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי. השניים החליטו, בצעד מבורך, לפגוש במפגינים. "הייתה פגישה טובה", אמרו הנוכחים "שמעו אותנו ונתנו לנו להבהיר את הנקודה. אמרו שאבנים זה פיגוע לכל דבר". לאחר הפגישה הוחלט על סדרת פעולות. עיקרן, הידברות עם תושבי הכפרים הסמוכים שירסנו את הצעירים, הצבת חיילים על הצירים ותגבור של כוחות מג"ב. פתרון לטווח הקצר. לוחמי צה"ל התחילו ללוות תלמידים פלסטינים על הציר בדרך לבית הספר יחד עם הנהגת בתי הספר. בצבא יודעים לספר כי מתקיים שיח עם ההנהגה הפלסטינית.
03
טרור האבנים כבר הביא אסונות. אלכסנדר לבלוביץ ואדל ביטון ז"ל הם דוגמאות. עם השנים, יש מאות פצועים בגוף ומאות שרוטים בנפש. כאלה שלא מוכנים לחזור למקום הפיגוע או בכלל לנהוג. גם האכיפה כמעט לא קיימת. ב"ארגון חוננו" יודעים לספר על תיקים של יידוי אבנים שנסגרים תוך ימים בודדים, בטענת "עבריין לא נודע". אפילו מראית עין של חקירה או ניסיון להגיע למיידים כבר לא קיים, סוגרים תיקים דקה אחרי שמגיש התלונה עוזב את התחנה ולא תמיד טורחים להודיע לו. והענישה? גם היא מעטה ולא מרתיעה. כתבי אישום נסגרים בדרך כלל בהסדרי טיעון מקלים, כמעט ללא עונש מאסר בפועל. אפילו לא של כמה חודשים. העבריין מיידה אבנים, נעצר, אין מספיק ראיות והוא משוחרר. זו הדלת המסתובבת של טרור האבנים.
ההנחה כעת שקצב האירועים "יירגע". התופעה לא תעלם, אלא תדעך בעקבות התערבות הצבא, אבל האבנים ימשיכו להתעופף על מכוניות ברחבי יהודה ושומרון ו"הפיק" הבא כבר ממתין מעבר לפינה. זו דרכו של טרור. עד שמישהו מחליט לטפל בו.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה