יהדות עכשיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

רב אברום שפירא זצ״ל היה ממשיך דרכו של הרצי״ה קוק בראשות ישיבת מרכז הרב ובהנהגת הציבור הדתי לאומי, הוא כיהן גם כרב הראשי לישראל, דיין, אב בית דין ועוד • בחג הסוכות ימלאו 15 שנה לפטירתו (בשיבה טובה), ובניו מתארים ׳ילדות נורמלית׳ לצד חשיפה מתמדת לעמל התורה, ומה לדעתם יכול הדור הנוכחי ללמוד ממסירותו של אביהם ללימוד התורה
ראיון עם הרב יעקב שפירא והרב שמואל שפירא

הרב יעקב והרב שמואל שפירא

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד אחריו דורות של תלמידים. החל ממסירת שיעורים בישיבת מרכז הרב, דרך כהונתו כרב הראשי לישראל ועד שיעורים וחברותות בביתו הפרטי – הצליח הרב לגעת באלפי אנשים, ולהעביר אליהם את חשיבות עמל התורה.
השבוע, בחג ראשון של סוכות, יחול יום השנה ה-15 לפטירתו של רב אברום. שוחחנו עם שני בניו, הרב יעקב שפירא – ראש ישיבת מרכז הרב, והרב שמואל שפירא – מנהל הישיבה, על זיכרונות מבית אבא, על ערכיו ומה יכולים ללמוד מכך בני הדור הצעיר.
פועלו ומצודתו של הרב היו פרושים על תחומים שונים ומגוונים, כרב ראשי, כמנהיג הציבור וכמוביל ומורה דרך בפעילות למען ארץ ישראל, ההתיישבות, והמאבקים עליהן, הפעם בחרנו להתמקד בנושא של לימוד התורה והרבצתה. כתבה על התמדה ואהבה אינסופיות – לתורה וללומדיה.
״בית נורמלי״
הרבנים שפירא מעלים זיכרונות ילדות רגילים, של שיעורי בית ומשחקים, לצד לימוד התורה המתמיד של אביהם. הרב יעקב מתאר ״גדלנו בבית נורמלי לחלוטין. אני חושב שכמה שהאדם הוא יותר גדול – הבית שלו יותר נורמלי. אני זוכר שפעם אחת בכיתה ח׳ לא עשיתי שיעורים, למדנו אז מסכת קידושין. באתי לאבא ושאלתי אותו איך לנהוג, והוא אמר לי ״מה חשבת, שאעשה שיעורים במקומך? בוא נלמד את הגמרא ואז תכתוב תשובות על מה שלמדת, אבא ישב איתי ללמוד את הסוגיה, וכתבתי תשובות. כשהקראתי אותן בתלמוד תורה עצר אותי המחנך הרב חינסקי, אחרי דקה, ושאל ׳עם מי למדת?׳. הוא הבין״.
עוד מתאר הרב יעקב משחקים לצד לימוד התורה של האב ״היה זמן למשחקים, וזמן לדברים רציניים. גדלנו בבית שאתה מתעורר בשבת מוקדם בבוקר ושומע את אבא יושב ולומד בניגון מאוד מתוק, אני לא יכול להגיד שזה לא משפיע״.
הרב שמואל מציין את חדר הלימוד בבית ילדותם ״קראנו לו חדר השבת, הספרים בו היו מקיר לקיר. לא ראו קירות – או ארונות ספרים, או חלון או דלת. הכל היה מוקף ספרים. גם בחדרי השינה ובחדר שלנו הרבה קירות היו עם ארונות ספרים. המחיצה בין חדר לחדר היתה דלת נפתחת, אז היינו שומעים כשהיו באים ללמוד אצל אבא חברותות או לימוד. סדר החיים הנורמלי היה שאנחנו היינו בחדר אחד עושים מעשים של ילדים, שיעורי בית או משחקים או משהו, ובחדר השני תמיד יכולת לשמוע קולות של לימוד, של ריתחא דאורייתא.
לפי הריתחא דאורייתא היית יודע מי לומד עם אבא. כשהרב יהושע יגל, ראש המדרשיה, היה מגיע היתה ריתחא דאורייתא קולנית מאוד.. אלו היו קולות הרקע בבית, הנורמליים. הרב חיים פרדס זצ״ל, שהיה לימים דיין בתל אביב, גם היה מגיע בערבים לחברותא עם אבא. כשאנחנו היינו משחקים יותר מידי – הרב פרדס, שהרגיש שכל הבית היה בית מדרש, היה יכול לבקש שנוריד קצת את הקול.
הרב שמואל מתאר את רב אברום כ׳משים עצמו כמדבר׳ – כל החיים היה עסוק בלימוד התורה, והבית שקק תלמידים שהגיעו ׳לדבר בלימוד׳. ״מה היינו עושים בערבים? שומעים חברותות, קבועות ולא קבועות. זה היה הבית, וזה היה נורמלי. הבית היה לימוד״, הוא מסכם.
״ספרים זה הקישוט הכי טוב שיש״
כשהיה אמור להגיע אורח מיוחד לביתו של רב אברום, סיפר הרב שמואל, רצתה אשתו הרבנית פנינה (לבית רענן) לסדר את השולחן, שתמיד היה עמוס ספרים. כשראה רב אברום שהורידה את הספרים מעל השולחן אמר לה ״הספרים זה הקישוט הכי טוב שיש״. בסופו של דבר הקשיב רב אברום לעצת אשתו בנוגע לאירוח, אולם ילדיו ספגו את אהבתו הגדולה ללימוד התורה.
עוד מוסיף הרב שמואל ״גדלנו בבית נורמלי, כשבפנים היה הלימוד של אבא. כשחדר השבת לא היה סגור ראינו אותו בעומק הלימוד לומד ספר ועוד ספר, גוהר על ספר אחד, הולך לספר אחר, מסתובב… אבא ציטט את הנצי״ב ׳לאכול בזמן, לישון בזמן, להתפלל בזמן ובכל שאר הזמן ללמוד״. אצל אבא היה כל שאר הזמן, בדרך כלל, ללמוד תורה או ללמד תורה״.

הרב אברהם שפירא עם הרב גורן

הרב אברהם שפירא עם הרב גורן

הרב אברהם שפירא עם רה"מ יצחק שמיר

הרב אברהם שפירא עם רה"מ יצחק שמיר

״לפעמים להיות נורמלי זה יותר קשה מלהיות צדיק״
מה אפשר להגיד, בפרספקטיבה של היום, שהוא נותר כחותם מהרב?
הרב יעקב: ״זו שאלה של עיתונאים. אדם לומד תורה 93 שנה, ושואלים מה נשאר. הרב קוק זצ״ל כותב באדר היקר שתלמיד חכם, שיושב והוגה בתורה, והוא בזקנותו ולא נותן שיעורים – ההשפעה שלו לא פחותה כל אלה שכן מדברים. התורה היא ההשפעה הכי גדולה. זה שקיימים תלמידי חכמים שתורתם וחשיבתם ממשיכה, זו התרומה הכי גדולה.
צריך לשאול שאלה אחרת, ממשיך ואומר הרב יעקב: ״מה צריך ללמוד מאבא? יש הרבה דברים, אבל מה שהיה בעיקר זה, נקודה אחת – להיות נורמלי. לפעמים להיות נורמלי זה יותר קשה מלהיות צדיק, תלוי בתקופה. הנקודה השניה היא מסירות נפש לתורה. היה אכפת לו מהנוער הישראלי, שלא יחשבו שאין להם שייכות לתורה. הציבור שלנו צריך שתהיה לו שייכות לתורה, שיאמינו בשייכות שלהם לתורה. אבא אמר לי שעל זה הוא השקיע הרבה מאוד מאמצים – להחדיר לתלמידים ילדי הארץ שהגיעו ללמוד בישיבה עמוק עמוק לנשמה שהם יכולים להיות גדולים בתורה.
״והוא הצליח – להחדיר בציבור שהיה נראה שהוא כאילו קצת שונה ממה שהיה עד אז – שהוא יכול להצמיח גדולי תורה, ב״ה. רואים את זה היום. אבא אמר פעם שלא משנה מה האדם עושה בחיים: רופא, סנדלר, דוקטור – אי אפשר לדלג על החיות שהוא יקבל בזמן שיהיה בישיבה. ישיבה זה לא בית חרושת לרבנים או לדיינים, ישיבה צריכה לגדל תלמיד חכם, שיהיה מחובר ברמ״ח איבריו ושס״ה גידיו לתורה. ואת זה אבא השכיל לעשות״.
״לא חלם על הרבנות הראשית״
בחוויה האישית, כילדים שגדלו בצילו, מה נחרט מהחיים האלו?
״שחלק מהעמל של התורה זה ללמוד וגם ללמד״, מספר הרב יעקב על כך שאביו ראה את עיקר פועלו בלימוד תורה והעברתה לתלמידים, ״וללמד זה לא רק שתהיה מגיד שיעור או תלמד דף יומי. עצם ה״שעבודא דאורייתא״, שהכל אמור להתנהל לפי התורה, שלתורה יש מה להגיד כמעט בכל תחום – אפילו בדבר שהוא לא הלכתי, אני לא מדבר על פוליטיקה… זה דבר מאוד מיוחד שלו. לכן הוא לקח אחריות, הוא לא חלם בחיים על הרבנות הראשית, לא בחלום השחור ולא בחלום הורוד. דחפו אותו לזה, היו לו היסוסים. אמא שלי ע״ה הלכה להתפלל בכותל שהוא לא יבחר.. אבא היה אדם אחראי. הראה לי פעם שכתוב ב״פתחי תשובה״ על יורה דעה שמי שיש לו אחריות על משהו מסוים, כגון רב של מקום, האחריות שלו נותנת לו נאמנות אפילו נגד עדים. אבא לקח אחריות על לימוד התורה לתלמידים, הבין שיש לו אחריות ופעל, לא ברח ממנה״.
לימוד בעומק העיון
הרב שמואל מפרט על עמל התורה של רב אברום: ״אבא היה שם עצמו כמדבר – את כל הכישרון השקיע בעומק העיון, היו הרבה שהיו ענקי עולם, עמלי תורה, ותורות שלהם פחות נקלטו, פחות משתמשים בהם, לא כמו ה״קצות וה״נתיבות״ (״קצות החושן״ ו״נתיבות המשפט״, מחשובי ספרי האחרונים) שהייתה להם סייעתא דשמיא ושפתותיהם דובבות בקבר. לאבא היה מנהג שביארצייט של אנשים כאלה הוא למד ולימד את הספרים שלהם.
הרעיון של לימוד בעומק העיון התחיל עוד בתור תלמיד ב״חברון״. עומק העיון והלימוד הגאוני שלו כבר היה מפורסם בין תלמידי החבורה. היו שם סלובודק׳ס (תלמידי ישיבת סלובודקה, ה.ש.) מבוגרים ממנו שבאו מחברון, וידעו שכשאחד האריות בישיבה מכין ׳חבור׳ה׳ (שיעור עיוני קצר) לחברי השיעור שלו, לחבורה שלו – אפילו שהוא מבוגר בהרבה שנים מאבא, שהיה מצעירי הלומדים ב״חברון״ – לא שייך ללמד אותה לפני שבאים אל אבא לדבר איתו בלימוד עליה. המבט על כל ה׳חבורה׳ היה יכול להתהפך, וכמו שסיפרו לימים על השיעור כללי שלו, שלפי אורך הדרך לישיבה היה מספר הפעמים שהשיעור התהפך לו בראש בדרך… כל החבורה התלבנה ונהיתה מנופה כסולת, עם סברות חדשות. צריך ללמוד מאבא את הדבר הבסיסי הזה של לימוד התורה, שהוא לימוד בעיון ולדבר בלימוד״.
״כשאבא התחיל ללמד בישיבה, עד סוף הרבצת התורה שלו, העיקר היה קודם כל לדבר בלימוד״

אומר הרב שמואל. ״ נולד מזה שיעור עם הרב יעקב אריאל והרב חיים שטיינר בשבת אחה״צ. היינו מביאים להם תה, והם היו מתחילים לדבר בלימוד, זה התפתח לשיעור על ה׳קצות׳. הבסיס היה שלא מכינים שיעור, אלא לומדים את ה׳קצות׳ בעיון. ואת זה מקנים הלאה. הדבר הבסיסי בעיניו שצריך להעביר לדור הבא זה לא להיות רק לומדי תורה, אלא מעמיקים בתורה, עד עומק הליבון״.

״איך הרב גידל תלמידי חכמים?״

אחד מידידיו של רב אברום היה פרופסור גוטסמן, ראש מחלקת קרדיולוגיה בבית החולים הדסה עין כרם. רב אברום והרבנית פנינה היו מגיעים אליו ל׳בדיקות עשרת אלפים׳ שגרתיות, לפני ראש השנה ולפני פסח. תמיד שמח פרופסור גוטסמן לבשר שהכל כשורה.

בערוב ימיו של רב אברום שוחח עימו פרופ׳ גוטסמן ושאל אותו, ״איך הרב גידל תלמידי חכמים?״. השיב הרב שיש שני דברים חשובים כשמכינים שיעור: אחד זה ללמוד איך ללבן סוגיה, אבל הדבר העיקרי היה לדבר בלימוד. גם בישיבה, גם בבית. כך הרב גידל תלמידי חכמים.

פרופ׳ גוטסמן התמלא נחת, וסיפר על עצמו: ״זה בדיוק מה שעשיתי עם התלמידים שלי בבית הספר לרפואה. כך גידלתי פרופסורים ששמם נודע בכל העולם. בזמן הלימודים הם עברו לגור ליד בית שלי, דברנו ׳בלימוד׳ בענייני הרפואה. ככה גדלים רופאים גדולים״.

״זה היה הסדר של אבא, ללמוד ולדבר בלימוד״, אומר הרב שמואל. ״לדבר בלימוד לא שייך למשרה מסוימת. כל המשרות שהגיעו לאבא היו משרות שהדור היה צריך, העולם היה צריך. חיפשו מי ירומם את עם ישראל או את הציבור שלנו, עם כוחות של תורה – אז המשרה הגיעה אליו״.

הרב שמואל מספר שגם היותו ״בעל תפילה״ בימים הנוראים בישיבה החל כך. כשנפטר בפתאומיות הרב מרדכי פרום ולא ידעו מה לעשות, הרב קיבל את התפקיד, לצורך הרבים, והתפילה התרוממה והתעלתה. 

בסוף ימיו, הדריך אותו פרופ׳ גוטסמן שלא לשמש כשליח ציבור ביום כיפור, הרב שמואל מספר כי הפרופ׳ כנראה לא ראה את אביו בעיצומו של הצום, מלא כוחות, עוז ורעננות.  באותה השנה מינה רב אברום את אחד מתלמידי החכמים בישיבה להיות בעל תפילה בתפילת ׳נעילה׳. 

״לפני התפילה שלחו אותי לבקש מאבא שיתחיל נעילה״, מספר הרב שמואל. ״אבא השיב שכבר מינו מישהו, אז עניתי לו ׳גם הוא ביקש שהרב יהיה חזן כבכל השנים׳. אבא המשיך לחשוב עליו: ״מינו אותו והוא התכונן, הוא יצטער״. השבתי לו ״הוא ביקש אז הוא לא יצטער, ואם אבא יהיה שליח  ציבור בנעילה הציבור מאוד ישמח.

״כשאבא שמע שהציבור ישמח הוא ממש ניתר ממקומו. ׳הציבור ישמח?׳, הוא שאל ומיד ניגש לעמוד התפילה. זה קרה שנתיים לפני שהסתלק מהעולם,  מעל 90. ה׳נעילה׳ אז היתה ׳מראה כהן׳ כפשוטו ממש. כל שנה התפילה בישיבה מרוממת, עבודת ה׳ שמתקרבת לבית המקדש, אבל באותה שנה מישהו אמר לי שהוא התפלא איך החלונות לא התנפצו. תפילה מאוד מאוד מרוממת, מי שהיה שם עד היום זוכר את זה. וההתחלה היתה – ׳הציבור ישמח?׳, זה הזכות, זה לקום לעשות״.

מסר לדור: להאמין בכוחה של תורה ולהתגבר

מה המסר ממנו לדור, שחלקו הצעיר לא זכה בכלל להכיר אותו?

הרב יעקב: ״להאמין בכוחה של תורה. להאמין בשייכות שלנו, שכל אחד ואחד מאיתנו לתורה, לא משנה מה הוא עושה בחיים. לנהל את החיים על פי הדברים האלה. לא לחפש מודות חדשות, אדם שמאמין בתורה ימצא שם את התשובות לכל דבר. אין משהו שהתורה לא יודעת״.

הרב שמואל: ״עוד דבר שאבא הזכיר אותו עם תלמידים זה כוח ההתגברות. להתגבר. הוא אמר שיש אלף תירוצים לא ללמוד. אלף פיתויים לדברים אחרים. זה יכול להיות קשיים במשפחה, אבא שנפטר, דוחק, דברים שלא משמחים את הנפש. ואחד הדברים שאבא הטביע באנשים היה להתגבר תמיד. ׳שבע יפול צדיק וקם׳. להתגבר, ועוד פעם לנסות, להתגבר למרות המרירות – והלב יתמלא שמחה. כשמתגברים, כשמתמודדים, קמים ומתחזקים אז הקב״ה הוא ׳רב להושיע׳ ותהיה יותר טוב מלפני הנפילה. זה מה שאבא שידר – שכשיש נפילה יש הכוח גם להתגבר וגם לשמוח״.

שכל התורה

הרב שמואל מספר עוד, על דוד רזיאל, מפקד האצ״ל שלמד בישיבה. והיה נשוי לבת דודתו של רב אברום, הוא ניסה לשדל את הרב לבוא ולהיות מפקד באצ״ל בזמן שלפני הקמת מדינת ישראל אך הרב התעקש לשקוע בלימוד התורה. על הרקע הזה, של גאולת הארץ, שהרב  היה שייך לה ואכפתי לזה, אמר פעם הרב על משקל ׳עוד דונם ועוד עז׳ ״עוד תורה ועוד עמל תורה״. העיקר עבורו היה ללמוד וללמד.

הרב שמואל מסכם: ״אבא היה שכל התורה. יש תלמידי חכמים, בקיאים בבלי וירושלמי ושולחן ערוך, ויש אדם שמגיע לשכל התורה. היה סיפור, ושמעתי אותו מבנו של בעל המעשה, שאחד רצה לברך על אחד מגדולי הדור ׳אשרי שחלק מחכמתו ליראיו׳. אמר לו אותו החכם: ״אני אמנם תלמיד חכם, אבל לא על זה מברכים. אם אתה רוצה תלך לרב אלישיב או לרב אברום, הם בדרגת ׳שחלק מחכמתו ליראיו׳, בדרגת שכל התורה. 

לא כל אחד זוכה. כתוב ׳שמואל בדורו כמשה בדורו׳, ואבא זכה להיות במסירה הזו של התורה״.

בהכנת הראיון סייע אברהם פ.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…