יהדות

בר מצווה בגיל 82

ג׳ורג׳ זהבי גדל באוזבקיסטאן, שם נאלצה הקהילה היהודית לשמור מצוות בסתר תחת השלטון הסובייטי. ברית מילה קיימו היהודים בחירוף נפש, ועל חגיגת בר מצווה איש לא חלם. 30 שנה לאחר שעלה לארץ עם אשתו ובנותיהם, עלה ג׳ורג׳ לתורה לראשונה – בבר המצווה של נכדו ﭏ סיפור על אהבת תורה בין דורית

ג'ורג' זהבי

ג׳ורג׳ זהבי ואשתו לובה עלו מאוזבקיסטאן לארץ ישראל לפני למעלה מ-30 שנה. הם התגוררו בעיר הבירה של אוזבקיסטאן, טשקנט, שם עבד ג׳ורג׳ במפעלי טקסטיל גדולים. ג׳ורג׳ מספר על ילדות קשה תחת השלטון הסובייטי: ״התחלתי לעבוד כחרט כבר בגיל 15, כי הרגו את אבא שלי ולמשפחה היה קשה מאוד. הייתי עובד במשמרות, יום ולילה. במקביל התחלתי ללמוד, קיבלתי תואר ראשון במתכות, תואר שני בהנדסת מכונות טקסטיל, ותואר שלישי באיכות הסביבה במפעלי טקסטיל. המפעלים שם שונים מהמפעלים פה – הם ענקיים. במפעל טקסטיל אחד יכלו לעבור 30,000 אנשים״.
איך התנהלו החיים היהודיים באוזבקיסטאן?
״יהודים בוכרים היו גרים אחד עם השני, בחמולות. כולנו גרנו בשכונה אחת, הקפדנו להתחתן אחד עם השני, שלא יהיה חלילה מישהו מבחוץ, גוי. היהודים הבוכרים חזקים מאוד בדת, גרו בשכונות מסוימות והתחתנו רק עם שכנים או קרובי משפחה, כדי שלא להתערבב עם הגויים. לדעתי עוד 50 שנה לא יהיו יותר יהודים בוכרים אמיתיים, כי הילדים היום מתחתנים עם עדות אחרות. לדוגמה הבנות שלי – לא התחתנו עם בוכרים, הנכדים שלי לא בוכרים״.
״לא תמצא יהודי בוכרי בלי ברית מילה״
בשנים ההן הייתה אוזבקיסטאן חלק מברית המועצות הסובייטית, ונאסר על התושבים לקיים מצוות. ג׳ורג׳ מתאר: ״לא הייתה לי בר מצווה, מי שלא עבר את החיים שלי לא יכול להבין ולא יכול להאמין. בשלטון הסובייטי שהיינו תחתיו הרוב היו חברי המפלגה הקומוניסטית. מי שחכם הצליח להתחמק מזה, אני למשל בחיים לא הייתי חבר המפלגה.
״אסרו עלינו להיכנס לבתי הכנסת, לעשות ברית מילה. אדם שהיה עושה ברית מילה לבנו – היה עלול להגיע עד בית הסוהר אפילו. גזרות קשות מאוד, אבל לא תמצא יהודי בוכרי בלי ברית מילה. היינו מאוד קרובים לדת, אני רוב חיי אכלתי כשר כי סבתא רבא שלי שגרה איתנו אכלה רק כשר. הקפדנו על זה כשבקושי היה אוכל, בקושי חיינו שם״.
מלבד מצוות ברית המילה הקפידו יהודי טשקנט גם על ציון החגים היהודיים. ״השתדלנו לציין גם את סוכות, את פורים, את פסח. מגיל צעיר מאוד, כבר מגיל 10, התחלתי להכין קמח למצות של פסח. היה צריך לשמור על כך בסוד, שלא יראו השכנים. היה לנו תנור בוכרי, רק שבמקום פחם הבערנו אותו בגללי סוסים, עקב המצב הקשה. על התנור הזה אפינו מצות, מצות של בוכרים״, מספר גו׳רג׳.
״פה בישראל זה עולם אחר. אפשר ללכת לקנות מצות בלי לפחד, אפשר להתפלל בלי לחשוש שאם יגלו אותך יזרקו אותך מהעבודה. אפשר לקיים ברית מילה בלי שיזרקו את האבא מהעבודה לבית הסוהר. מי שלא היה שם לא יכול להבין, ואני לא יכול להסביר״, מסכם ג׳ורג׳.
ומה לגבי חגיגות בר מצווה לילדים שהגיעו לגיל מצוות?
״בגיל 13 היו מברכים את הילד בבוכרית בברכה שפירושה ׳קשור בתפילין׳, שמעכשיו הוא מניח תפילין. אבל היו עושים את זה בשקט בשקט, רק בתוך המשפחה והחברים הכי קרובים. כי לצערנו גם בתוך היהודים הבוכרים היו בוגדים״.
על עלייה לתורה וחגיגת בר מצווה ברוב עם, איש לא העז לחלום.

תמונה מחתונתם של הסבא והסבתא באוזבקיסטאן

ההחלטה לעלות לארץ ישראל
את ההחלטה לעלות לארץ ישראל קיבלו בני הזוג זהבי תוך שעה אחת. ״היינו שם עשירים מאוד״, מספר ג׳ורג׳. ״עשיתי שם כל מיני פטנטים, ממש עבדתי בזה. עסקתי בלמינציה כבר לפני 60 שנה, עבדתי עם צלמים וזה הביא לי המון כסף״.
המשפחה חיה את חייה על מיני מנוחות, אולם בשנת 1989 חל שינוי. מנהיג המפלגה הקומוניסטית באוזבקיסטאן התחלף, ובאזורים שונים במדינה החלו קיצוניים לאומיים לתקוף תורכים ובני מיעוטים נוספים. ג׳ורג׳ נזכר באירועים: ״בשנת 1989 התחיל בלגאן אדיר בטשקנט ובכל אוזבקיסטאן. האוזבקים החלו להרוג אנשים, והם הרגו המון תורכים ביום אחד. שרפו את הבתים.
בגלל שהייתי עשיר היו לי המון חברים. פתאום מתקשר אליי חבר בכיר במפלגה גדולה, ממשרד הביטחון, ואומר לי ׳אל תדאג, זה בשליטה שלי, אבל מחר אל תרשה לילדות שלך ללכת לבית הספר. רוצים לחטוף את הבנות שלך׳. בתוך שעה לובה ואני החלטנו שעוזבים הכול ועולים לארץ ישראל״.
למשפחה לקחו מספר חודשים לארגן את הנדרש לעלייה לארץ, והם הותירו אחריהם את מרבית רכושם הגדול. ג׳ורג׳ ולובה בחרו להתגורר בעיר כפר סבא, ״כי לובה קראה וחקרה והחליטה שהחינוך הכי טוב בארץ זה בכפר סבא״. בנותיהן של הזוג, אביטל ונעה, היו אז בנות 14 ו-11. הן למדו בבית ספר דתי ובאולפנת ׳אמנה׳ בכפר סבא.
צאצא של הרמב״ם
בשנים האחרונות עסקה לובה בכתיבת הסיפור המשפחתי לטובת הדור הצעיר. מדובר ביותר מ-300 עמודים על ההיסטוריה המשפחתית ועל יהדות בוכרה. ג׳ורג׳ מחמיא לאשתו: ״היא חקרה ובדקה ומצאה הוכחה שאני נין של שמעון חכמוב – אחד מגדולי חכמי בוכרה. ושמעון חכמוב הוא נצר של הרמב״ם. בספר שלנו יש הוכחה טוטאלית שהשורשים שלנו מגיעים עד הרמב״ם״.
אז בעצם לא חגגת בר מצווה?
״אני רגיל לזה שלא חגגתי בר מצווה. מילדות הייתי אחראי על המשפחה, הייתי ילד מבוגר – במקום אבא״.
מוטב מאוחר מאשר אף פעם
לפני כחודש חגגו נועה, בתם הצעירה של ג׳ורג׳ ולובה, ובעלה יגאל בר מצווה לבנם אמיתי. יגאל ונועה אימצו את שלושת ילדיהם כשהיו קטנים בשנים, וזו בר המצווה הראשונה במשפחה. הנחת התפילין התקיימה בכותל המערבי, וג׳ורג׳ ולובה שכרו חדר במלון בירושלים על מנת להגיע בזמן. ״זה היה מאוד מרגש. ילד מקסים, אני מוריד בפני נועה ויגאל את הכובע. מה שהוא מבקש מאיתנו אנחנו קונים, מחשב הכי טוב, קורקינט הכי טוב, טרמפולינה הכי טובה. ואמיתי מחזיר לנו בכמה שהוא בנאדם טוב. נועה ויגאל מחנכים את הילדים בצורה מעולה״.
לובה מצטרפת לג׳ורג׳ ״אימוץ של שלושה ילדים זה יותר גבוה מהכול, זה דבר גדול מאוד. משפחה כזו נהדרת, כשאני מדברת עליהם יש לי דמעות של שמחה״.
העלייה לתורה התקיימה בשבת ביישוב עפרה בנוכחות בני משפחה וחברים. יגאל מספר שהרעיון לחוגג לסבא בר מצווה משותפת עם הנכד עלה בראשם עוד קודם: ״התרגשו מאוד, זו בר המצווה הראשונה שחגגנו. חיכינו הרבה שנים לילדים, ובר המצווה הראשונה היא התרגשות גדולה. שנה שלמה של ארגונים והכנות, ואמרנו שזו הזדמנות לעשות בר מצווה גם לסבא. הכנו את סבא, דיברנו איתו, שיתפנו אותו. הוא מאוד התרגש״.

״סבא רק ידע שהוא כהן״
יגאל שוחח עם גבאי בית הכנסת, וביחד החליטו להוציא לפועל את הרעיון להעלות את סבא ג׳ורג׳ לתורה לראשונה. ״סבא גו׳רג׳ הוא כהן משני צדדיו – גם מאביו וגם מאימו. אבל בגלל השלטון הסובייטי בדור שלו לא הצליחו לקיים מצוות, והייתה התנתקות מהמסורת. סבא רק ידע שהוא כהן, אבל מעולם לא נשא כפיים. תכננתי עם הגבאי שסבא יעלה לתורה ראשון בתור כהן, יברך את הברכה והכול״.
לקריאה בתורה הגיעו אנשים רבים, בני משפחה, קהילה וחברים של נועה, יגאל ואמיתי. בית הכנסת היה מלא מפה לפה. יגאל מתאר: ״רצינו להעלות את סבא, וסבא לא בא. כנראה חשש, קצת פחד. המשכנו בקריאה ולפתע באמצע הקריאה הוא התקרב והתייצב בצד הבמה. הגבאי המדהים שלנו, מאיר ברנר, אמר לי: ׳יגאל תעלה אותו שביעי׳, וסבא הסכים. הכנו לו מראש דף ברוסית פונטית עם הברכות, הוא עלה לתורה. אמרנו כמה מילים על הסיפור שלו, על סבא שמעולם לא חגג בר מצווה, וכולם שרו לו וזרקו עליו סוכריות. גמרו עליו חצי מהסוכריות של אמיתי.. סבא התרגש ושמח, הרגיש שסוף סוף הוא חוגג בר מצווה. המון אנשים ניגשו לדבר איתו לאחר מכן, לשמוע עליו״.
ג׳ורג׳, מהן התחושות ברגע כזה – של עלייה לתורה לראשונה בגיל 82?
״מרגיש כמו פעם ראשונה. אני נזכרתי בכל החיים שלי, והם לא היו פשוטים או קלים. אני מאוד אוהב את המדינה, באמת מכל הלב. כי מה שאנחנו עברנו שם. 
פה בארץ צריך לתת נשיקה לכל הפינות. זה עולם אחר, פסיכולוגיה אחרת, אתה מרגיש שאתה בנאדם. מאוד מרגש״.

ברכת העליה לתורה ברוסית
שחתנו של ג׳ורג׳ כתב לו לקראת בר המצווה

לובה מספרת על ההתרגשות בעזרת הנשים בעזרת הנשים: ״יגאל כתב את הברכה ברוסית לג׳ורג׳, והוא קרא פשוט מה שיגאל כתב לו. היה מאוד מאוד מרגש״.
נועה מסבירה שכל השנים כלל לא עלה על דעתה שאביה מעולם לא עלה לתורה: ״אני לא חשבתי שזה כל כך דרמטי, לא חשבתי שכל שנותיו הוא לא עלה לתורה. הוא היה מקורב למסורת, הייתי בטוחה שמתישהו הוא עלה״. יגאל בעלה מוסיף: ״הרי אפילו באוזבקיסטאן היו להם שני בתי כנסת, אבל בגלל שהוא היה אקדמאי פחדו בקהילה שהוא מקושר לשלטון, ולא נתנו לו לעלות. המקסימום שלו היה לשבת בבית הכנסת בצד״.
נועה חוזרת לרגעי העלייה לתורה: ״התרגשתי מאוד לראות את כל הקהילה, את כל באי בית הכנסת מקיפים גם את אמיתי הבן שלי וגם את אבא שלי. כאילו כל הקהל בשקט ובקשב. זה היה מיוחד מאוד, מרגש ומשמח. אנחנו חיים במציאות של פערים – בין העלייה לארץ לבין הישראליות, בין שמירת מצוות לבין מסורתיות. טוב שיש אנשים כמו בעלי שיודעים לבנות קשרים״.
עוד מוסיפה נועה: ״אני לא הייתי חושבת על זה. הייתי מתפדחת. הברכה של אבא שלי לא הייתה נשמעת כמו הברכה שאנחנו רגילים אליה, למרות שכתבנו לו ברוסית הכול. אבל ליגאל ולגבאי זה לא הפריע, זה היה שולי בעיניהם״.
איך אמיתי הגיב לחלוקת בר המצווה שלו עם מישהו אחר?
״הוא כל כך התרגש, שכל דבר שהסב את תשומת הלב ממנו למישהו אחר התקבל בברכה״, צוחקת נועה.

״מעריך כל מה שיש פה״

ג׳ורג׳ מבקש לשלוח מסר לבני הדור הצעיר: ״כל הילדים והנכדים הרבה יותר חכמים ממני. הם נולדו פה וחיים פה. יש להם שורש חזק. אני באתי משמה, אני חצי שמה חצי פה, אנחנו אחרים לגמרי. אני מאחל לכם רק טוב. זו מדינה רק לחיים טובים. אני מעריך כל מה שיש פה. יהודים יהודים – גם אני יהודי, שווה לשווה. לדוגמה: נתקעתי עם האוטו באיזה מקום, באותו הרגע שלחצתי על הברקס כבר באו שלושה ארבעה בחורים לראות איך אפשר לעזור. התחלתי לבכות, זה יהודים!״. 

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…