טור אורח

ואשרי העומדים על סודך

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

ל"ג בעומר מאחורינו, אך עוצמתו של היום ורוחו של רשב"י עדיין מורגשות. נדגיש נקודה יסודית המשתקפת מדמותו של רשב"י.

המדרש (ספרא, בחוקותי א) מביא את מחלוקת ר' שמעון ור' יהודה בעניין "והשבתי חיה רעה מן הארץ": "ר' יהודה אומר מעבירם מן העולם, ר' שמעון אומר משביתן שלא יזוקו". ר' שמעון מנמק את שיטתו בכך, שהשבח הגדול של הקב"ה הוא לא בזמן שאין בארץ מזיקים, אלא דווקא בזמן שיש מזיקים אך בפועל הם אינם מזיקים. ר' יהודה ור' שמעון חולקים במקומות רבים בש"ס, ובחלק גדול ממקומות אלו ניכרת שיטתם השונה, שיסוד אחד לה: ר' יהודה פונה אל הגילוי החיצוני, אל הדבר שהוא בעל ממשות בעולם המציאות, משום כך הוא סובר שהשבתת חיה רעה מן הארץ היא העברת הרע מן העולם. ראייתו של ר' שמעון לעומתו היא ראייה פנימית. לא אכפת לו מהגילוי החיצוני של הדברים אלא מהעומק שלהם. משום כך, לדעתו, החיות הרעות ימשיכו להתקיים לעתיד לבוא, אולם הן כבר לא תהיינה חיות רעות. כיוצא בזה, ר' יהודה סובר שמשביתים חמץ על ידי שריפתו, כי רק באופן זה הוא מסתלק מהעולם, ואילו לפי ר' שמעון, די לבטל חמץ, כי גם אם צורתו החיצונית נראית כשל לחם, הרי במהותו הוא כבר אינו חמץ.

באופן זה מובנת גם המחלוקת המפורסמת בין תנאים אלו בדבר פועלה של רומי. זו המחלוקת שבסופה ר' שמעון נאלץ להיכנס למערה. הרומאים בנו עולם יעיל, מתוקן ויפה. ר' יהודה משבח את הרומאים: "כמה נאים מעשיהם של אומה זו". לעומתו ר' שמעון אומר: "כל מה שתיקנו – לא תיקנו אלא לצורך עצמם". וכי רבי יהודה אינו יודע שהרומאים פעלו לצורכי עצמם? ודאי שכן. אלא שראייתו של ר' יהודה ממוקדת במציאות הגלויה. אמנם הרומאים עשו זאת לעצמם, אך בסופו של דבר גם אנו נהנים ממעשיהם. ר' שמעון כאמור מתעניין בפנימיות הדברים, ולכן הוא מגנה את מעשיהם של הרומאים, שעשו הכול לצורכיהם המרושעים.

המדרש (שה"ש רבה) מספר, שכשמגיע לרבי שמעון זוג המעוניין להתגרש משום  שאין להם ילדים מזה עשר שנים, הוא שולח אותם להיפרד בסעודה. המדרש מדגיש שהם "הלכו בדרכיו" ועשו סעודה, במהלכה, כטוב לבו ביין, אומר הבעל לאשתו שתיקח לעצמה חפץ טוב שיש בבית. האישה לוקחת את הבעל לבית אביה. הסעודה מגלה את נקודת הקשר הפנימי והעמוק בין בני הזוג. רק אחר כך ר' שמעון מברכם והם נפקדים. כשחושפים את המהות ואת העומק ונותנים דווקא להם משקל, מצליחים לא ללכת אחר החיצוניות המתעתעת, או אז יכולה ברכתו של הצדיק לחול.

את הראייה המיוחדת הזו יונק ר' שמעון ממורו ורבו, ר' עקיבא, שהוא היחיד מבין החכמים, היכול לראות את השועלים מהלכים על חורבות הבית ולמצוא בכך נחמה. מי שממוקד בחיצוניות של הדברים ובנקודה העכשווית בלבד – בוכה, אולם מי שיש לו מבט מעמיק, הרואה את פנימיות הדברים וצופה למרחוק – שוחק.

אין להתפלא אפוא שמי שמעביר לנו את תורת הסוד, שעניינה גילוי הפנימיות, הוא ר' שמעון. בהקדמה לספר הזוהר יש הגדרה מסווגת, מי יכול להיכנס לאידרא [לגורן] ללמוד: רק מי שיכול להפוך חושך לאור וטעם מריר למתוק, רק מי שיש לו ראייה חודרת מציאות וחיצוניות, אכן יכול לעסוק ברזי התורה. אשרי העומדים על סודך

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד…
החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר…
כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה למדתי שחייבים ללמוד

מה למדתי שחייבים ללמוד

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…