אורי שכטר

יש מישהו שם למעלה

בסיום הראיון היא שאלה אותו האם יש לו משפט סיום להגיד לקצינים. יובל בלי להתבלבל אומר לה, 'כן, אני רוצה להדגיש שוב שיש מישהו מעלינו שם בשמיים'.

01
בשנים האחרונות אני משתדל ללמוד לעמוק את נושא האמונה והבטחון ולהכניסם לחיי. התחזקות משמעותית באמונה ובטחון מאפשרת לנו לראות את בורא עולם מציץ אלינו מהמציאות היום יומית שלעיתים נראית מורכבת וגורם לנו לחיות ברוגע, בפשטות ובשמחה.
אוסיף סיפור על מישהו שזכה לראות את בורא עולם במציאות: לרגל 40 שנה למלחמת יום הכיפורים בשנת תשע"ד 2014 התקיים כנס של קציני חטיבות הצנחנים בסדיר ובמילואים כשכותרתו הייתה: "לקחי מלחמת יוה"כ" . את הכנס הנחתה הגב' טלי ליפקין שחק .
בשלב מסוים הוזמן שאול מופז שהיה מפקד הסיירת בזמן המלחמה לספר את סיפורה של סיירת צנחנים במלחמה, וכך הוא סיפר: 'קיבלנו פקודה – תוך חמש שעות אתם צריכים לצאת למשימה לפוצץ גשר על גבול סוריה עיראק כ – 3,000 ק"מ ממדינת ישראל על מנת למנוע משיירות האספקה סובייטיות להגיע דרך עיראק לסוריה.
הלקח החשוב הוא שבמלחמה, בניגוד לשגרה, זמן התכנון ליציאה למשימה מתקצר באופן משמעותי מאוד. לאחר תכנון והתארגנות מהירים יצאנו למשימה וביצענו אותה בצורה מושלמת.
בעקבות ההצלחה למחרת נשלחנו לפוצץ גשר נוסף באותו אזור אבל הסורים והעיראקים שהפיקו לקחים מהפעולה הראשונה שלנו חיכו לנו בכוחות גדולים ומיד לאחר שנחתנו חטפנו אש מכל הכיוונים והבנתי שאת המשימה לא נוכל לבצע וחשוב לסגת מהמקום כמה שיותר מהר .
וכאן נכנס לתמונה יובל אפרת שהיה מפקד טייסת מסוקי יסעור. יובל חילץ אותנו מהמקום בקור רוח ואף קיבל את איתור המופת בעקבות פעולתו.
טלי ליפקין שחק שהנחתה את הערב אמרה : 'אני מזמינה את יובל אפרת לעלות לבמה'.
02
יובל אפרת (בן קיבוץ גבעת ברנר) יהודי בשנות השמונים לחייו נעזר במקל הליכה עלה בצעדים איטיים לבמה, כאשר הוא הגיע לבמה הוא אמר: 'הלקח החשוב שאני רוצה להגיד לכולכם הוא שאנחנו לא מנהלים את העולם ויש מישהו מעלינו שמנהל את העולם'. כל הנוכחים בקהל ועל הבמה הסתכלו עליו בפליאה, והוא לא התבלבל והמשיך 'ללא אלוקים לא הייתי מצליח לבצע את המשימה'.
וכך יובל המשיך וסיפר: 'כשהגעתי לאזור עם המסוק ללא אורות (חשוב לציין שבמלחמת יום הכיפורים עדיין לא היו אמצעי ראיית לילה למסוקים), דיברתי עם שאול מופז מפקד הסיירת בקשר וביקשתי שיסמן לי היכן הם נמצאים והוא ענה לי שאם הוא מדליק פנס אז מחסלים אותם.
הסתכלתי באותו רגע לשמיים וביקשתי ממנו שם בשמיים שיכוון אותי איפה לנחות ופשוט הגעתי לקרקע בלי לפגוע בעצים או בכל דבר אחר. הכוח שהיה סמוך מאוד למקום שבו נחתי עלה במהירות למסוק וחילצתי אותם מהמקום, אני שוב אומר תדעו לכם שיש אלוקים בשמיים'.
טלי ליפקין שחק שקצת הייתה נבוכה מהשיעור באמונה שהתרחש מול עיניה על הבמה, התחילה לראיין את יובל על הרעות שחיברה בינו לבין מופז, על האחריות שהוא הרגיש בעקבות זה שהוא השאיר את הכוח בשטח.
בסיום הראיון היא שאלה אותו האם יש לו משפט סיום להגיד לקצינים. יובל בלי להתבלבל אומר לה, 'כן, אני רוצה להדגיש שוב שיש מישהו מעלינו שם בשמיים'.
03
ואז הוא המשיך ואמר: 'אני אתן לכם עוד דוגמא: במלחמת ששת הימים הייתי מפקד טייסת מטוסים ויצאתי לגיחה עם רביעיית מטוסים להפציץ סוללת תותחים סורית.
כשירדתי ליעד הראשון בשטח, מיד ראיתי שבשטח יש מחפורות ריקות מתותחים, הודעתי למטה בבור בקריה בתל אביב שלא צריך להפציץ כי אין תותחים.
למרות הדיווח שלי, קיבלתי הוראה להפציץ בכל זאת את ה"אין תותחים". ניסיתי שוב לשכנע את המטה אבל קיבלתי פקודה חד משמעית להפציץ. ירדנו כל רביעיית המטוסים על היעד הריק והפצצנו אותו עם הפצצות הטיפשות. אמרתי לעצמי אני את הפצצות החכמות לא מפיל על יעד ריק, אבל מצד שני פחדתי שהחבר'ה בבור שבקריה ידעו. אמרתי למטוסים שאיתי בקשר "ממני תראו וכן תעשו" וירדתי על בית המכס שהיה מפקדה סורית והורדתי על המקום את הפצצות החכמות וכך עשו שאר המטוסים.
לאחר מכן הגעתי לתחקיר אצל מפקד חיל האוויר, כשהוא גילה את מה שעשיתי הוא רתח מזעם והתחיל לצעוק עלי: ' זה הסוף שלך אני לא מוותר לך, הפעם אתה תשלם על ההתנהגות שלך'. תוך כדי הצעקות שלו נכנס ראש הלשכה שלו ואמר לו שהרמטכ"ל רוצה לדבר איתו בטלפון. הוא יוצא וסימן לי בידו שהוא עוד מעט הוא חוזר וזה כנראה הסוף שלי.
הרגשתי בליבי שכל הקריירה הצבאית שלי ירדה לטמיון וכל מה שנתתי בשביל המדינה נזרק לפח, הרגשתי שנכנסתי לכביש ללא מוצא, תמיד ידעתי להסתדר בסופו של דבר אבל הפעם, זהו אני מועף מחיל האוויר בבושת פנים.
לאחר כמה דקות חוזר מפקד חיל האוויר ועל פניו מרוח חיוך מאוזן לאוזן, הוא פונה אלי ואומר: 'הרמטכ"ל אמר לי שהוא שכח לבקש ממני להפציץ את בית המכס, אז אמרתי לו אל תדאג כבר הפצצנו'…
יובל הסתכל לכיוון כל הקצינים היושבים בקהל ואומר: 'תגידו חברה אז יש אלוקים או אין אלוקים?' הוא לקח את המקל שלו קם וירד בצעדים איטיים מהבמה.
גמר חתימה טובה לכל עם ישראל.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…