הרב גבי קדוש

כרובים: להישיר מבט

ארון הברית
הרב גבי קדוש

מה הם ה'כרובים' שהיו מונחים בבית המקדש בתוך קודש הקדשים, על הארון שבו היו מונחים לוחות הברית? ישנן דעות שונות בעניין האם הכרובים היו שתי דמויות של תינוקות או של תלמידי חכמים, או דמויות אחרות. בכל אופן מיקומם מעל הארון בתוך קודש הקדשים מגלה על חשיבותם המיוחדת. מה היא?
צורת הנחתם של הכרובים היתה: ״וּפְנֵיהֶם, אִישׁ אֶל-אָחִיו״. הסבירו הפרשנים שיש כאן אמירה שבאה לבטא את היחס בין אדם לחברו בעולמנו, וכן הדגשה והדרכה מה היחס הנדרש מצד ההנהגה כלפי העם.
פירוש נוסף שהכרובים הפונים זה לזה מייצגים את היחס הרצוי בין קבוצות שונות של העם, כמו שכתב הרש״ר הירש (שמות כה, כ): ״לפיכך מומחש גם כאן ציבור ישראל, לא על ידי כרוב אחד, אלא על ידי שני כרובים, על ידי זוג כרובים… ידמו בני ישראל לזוגות של כרובים: 'פניהם איש אל אחיו', בשלום, בכבוד ובתשומת הלב, חייהם איש למען אחיו, וכולם ערבים זה לזה ובוטחים זה בזה; – בשבת אחים גם יחד יפעלו למען שמירת כלל הציבור…״.
מבט 'איש אל אחיו', במובן העמוק של לקיחת אחריות על הנעשה סביבבך, קל מאוד להפנות פנים לחברה שבה אתה חי, לחברים ולחברות באשר הם. אך להסתכלות 'איש אל אחיו', נדרשת אחריות, נדרש ממני לברר מה שליחותי ומשימתי בעולם.
אך יש הסבר נוסף, הכרובים הם כעין מראה ותשקיף למצבנו הרוחני המתבטא במבט הכרובים. פירוש זה מתבסס על סתירה לכאורה לגבי כיוון מבט הכרובים. הכרובים במשכן שבמדבר היו: ״וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו״ (שמות כ״ה, כ), ואילו הכרובים שהיו בבית המקדש שבנה שלמה היו: ״וּפְנֵיהֶם לַבָּיִת״ (דברי הימים ב ג, י״ג). ההסבר הוא: בזמן שישראל עושין רצונו של מקום עומדים הכרובים 'איש אל אחיו' ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום 'פניהם לבית'. כאשר מסוגלים 'לראות' את השני על כל מורכבותו, זה נקרא עושים רצונו של מקום, אך אם 'מזייפים' אז המבט פונה לבית.
ייתכן שהפירושים השונים שורשם זהה. התורה מלמדת אותנו קודם כול מבט החוצה, לשני, צא מאזור הנוחות שלך, ראה את מצוקות השני, למד את היכולת להסתכל 'איש אל אחיו', את הכישרון לראות את הצלם האלוקי שבכל אחד ואחד. ואז נהיה ראויים להיות בקודש הקדשים ואפילו על ארון הברית…

עוד במדור זה

אלפיים שנות פרסום הנס

אלפיים שנות פרסום הנס

01‭ ‬ הכותל לוחש את סוד הנס העננים‭ ‬שכיסו‭ ‬את‭…
אור איתן

אור איתן

01‭ ‬ אבד צדיק מן הארץ בערב‭ ‬שבת‭ ‬וישלח‭ ‬קיבלנו‭…
אמת ליעקב

אמת ליעקב

01‭ ‬ מי שחלם ומי שלחם ביום‭ ‬שישי‭ ‬הודעתי‭ ‬לחבריי‭…
הסליק של ר׳ אריה לוין

הסליק של ר׳ אריה לוין

01‭ ‬ וטף, למה באים? זה‭ ‬כבר‭ ‬הפך‭ ‬למנהג‭. ‬כשהילדים‭…
הגשם ישטוף ת׳דמעות

הגשם ישטוף ת׳דמעות

01‭ ‬שבת חיי שרה  כבכל‭ ‬שנה‭, ‬ככל‭ ‬שנקפו‭ ‬הימים‭ ‬לקראת‭…
למה זה צחקה שרה

למה זה צחקה שרה

01‭ ‬דמים בדמים נגעו  בי״ב‭ ‬חשוון‭, ‬בשבוע‭ ‬שבין‭ ‬פרשת‭ ‬לך‭…
הבט לברית

הבט לברית

01‭ ‬ לזרז את ביאת הגואל  מדי‭ ‬שבת‭ ‬פונים‭ ‬אלי‭…
גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…