בדרך לכותל

לאהוב כמו חבקו"ק

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בוקר צח של שבת קיצית. השמש אך זורחת ושולחת קרן אור ראשונה שצובעת את ירושלים בזהב. ברחבת הכותל, המחולקת לחצרות בית ה', שקועים יהודים בתפילת הודיה על שזכו לחזות בנועם זיו השכינה לא באומן ולא בניו יורק אלא כאן בלב ירושלים. אני הקטן מודה לה' על הזכות המיוחדת לשפוך שיחי קרוב ממש לקודש הקודשים, להתברך כאן בברכת כוהנים ולפגוש יהודים יקרים ואהובים.
כזה הוא הרב שמואל מורנו יבדל"א. הרב שמואל הוא אחיו של הק' עמנואל מורנו הי"ד. אף שהפעולה הסודית שבה נהרג עמנואל התרחשה לפני שנים רבות, את תמונתו של עמנואל הי"ד אסור לחשוף עד היום שמא יתגלו פעולות הגבורה העלומות שהוביל באומץ ובתושייה עם חבריו הלוחמים במסירות נפש והקרבה עצמית. 

הדמיון הפרוע ביותר לא יכול לתאר את הפעולות והקרבות האלו שמתרחשים יום-יום מתחת לרדאר, רוויי יצירתיות ותעוזה. פעולות צבאיות וביטחוניות שהן הצלת חיים לאומה ולארצנו היקרה.
כדי לשפוך מעט אור על הדמות המופלאה הזו, שתיחרט לנצח על לוח התקומה של עמנו, כדאי להתבונן ברב שמואל מורנו, שכולו אומר שמחה, ענווה, חסד ומסירות נפש אין-סופית. אני פוגש את הרב שמואל בתפילה בכותל ומסכם איתו להיפגש באירוע הקרוב של קרן אביה במוצ"ש ניצבים-וילך בהר הזיתים. אירוע סליחות עם החזן ישראל פרנס במצפה רחבעם. מעמד מרגש שמיועד לחזק ולהמשיך את הנוכחות היהודית והאחיזה בהר הזיתים.
הרב שמואל יוצא מביתו במזרח ירושלים, לכל מי שזקוק למילה חמה, נותן שיעור, מספר סיפור, מחזק ומעודד, מקרב יהודים באהבה בלי הטפה וללא מגמה של 'החזרה בתשובה'. מיטיב בניגון עם הגיטרה הצמודה, מפליא בשירים שמשמחים להפליא כל נפש שוקקה.
את הרב שמואל אני מכיר בהיותנו חברים פעילים בקבוצת החבקו"קים שלנו – חסידי חב"ד, ברסלב, קוק וקרליבך. הרב שמואל מייצג בעיניי את הדמות החבקו"קית האולטימטיבית: מקפיד להתמיד ולשמח כל השבוע ובערבי שבתות חולים בבתי חולים, הקורונה לא מפחידה אותו. הוא גר עם משפחתו בעיר דוד, ומשם הוא יוצא למשימותיו בחיוניות מופלאה, בכוחות שנובעים ממעיין של אהבה בלב חפץ ובהתמדה אין קץ, והכל מתחת לרדאר.
הרב שמואל עושה הכול בקצב מסחרר, בהתנדבות מלאה, שלא על מנת לקבל פרס, בענווה טבעית ובצניעות מיוחדת. מה שאני מנסה לתאר כאן במילים לא ניתן לתיאור. חייבים לראות כדי להבין. בסגנון כזה של מסירות וענווה פעל אחיו עמנואל הי"ד. עמנואל אומנם פעל במישורים אחרים, אך את הכול עשה בענווה.
כל המשפחה היקרה והמופלאה הזו חדורת שליחות ושאיפה לאותה מטרה: לחזק את עם ישראל ואת תורת ישראל ללא הפסקה. כאמור, הרב שמואל הוא אחד מקבוצת החבקו"קים שמתניע במסירות הצדיק הנסתר ערן רולס, בעל ה'כיפה השקופה', ומסייע בידו ידידנו המשותף אורי שכטר, איש חסד מיוחד, ואיתם עוד קבוצה גדולה ומופלאה של אנשי חסד. בקבוצת הוואטסאפ של החבקו"קים מעלים באופן רצוף משימות סיוע והצלה לפרט ולכלל. בתוך דקות נמצא תמיד התורם או המתנדב שמציע לפתור את הבעיה או לסייע, והכול ללא תמורה.
לדוגמה: סיוע למישהי שזקוקה לריהוט כי נזרקה מהבית או למישהו שזקוק לתרופה מצילת חיים או להסעה לרופא או לטיפול דחוף. זוג שזקוק למשמחים לחתונה או לכל סיוע אחר.
חלק מהחברים מפעילים ארגוני התנדבות גדולים במגוון תחומים, כמו ידידיי מאיר בלוך, משה בוקובזה ועוד. הלב מתרחב כשרואים את גודל החסד שיש ב"ה בעם שלנו.
אמחיש לכם בקצרה איך זה עובד: בתחילת הקורונה ארגנתי ב'קרן אביה' חבילות שי רבות ועשירות למשפחות בבידוד. פניתי לקבוצה בבקשה למתנדבים שיחברו למתנדבי קרן אביה בהפצת החבילות, שכללו ספרים, משחקים, מזון, ממתקים, עציצים ועוד. לשמחתי הרבה הרים את הכפפה מייד, כדרכו, מאיר בלוך, החבקו"ק החסידי הוותיק מנתניה, ידיד אמת, הגיע ל'בית של אביה' בירושלים עם המשאית של הארגון שלו, 'הכל מהלב', מלווה בקבוצת מתנדבים חייכנים ומסבירי פנים, חדורי רצון לסייע, נכונים לעמוד במשימה ללא שום הגבלה. כולם היו מצוידים במסכות ובכפפות כדי להגיע לבתי המבודדים והחולים ולשמח אותם בחבילות תוך כדי שירה, ניגונים וריקודים. המשובים והתגובות המרגשות שקיבלנו מהמשפחות היקרות חיזקו אותנו להמשיך במבצע ולהוסיף עוד ועוד משלוחים לחיילים בבידוד ולמשפחות שנדבקו בנגיף.
כל אתגר בקבוצת החבקו"קים מתקבל בשמחה ונענה ברצון ובחתירה להתמודד עם כל משימה, למצוא פתרון בסייעתא דשמיא מתוך לב ענקי מלא באהבת ישראל, ללא שהות, בענווה גדולה ובהתנדבות מלאה. מגוון האנשים והפריסה הארצית יוצרים צבא גדול שמקיף עולם שלם של מגויסים לחסדים. והכי חשוב, בלי לתת תחושה שהם עושים טובה למישהו, אלא הכול כזכות ובזכות. כבר אמרתי שאי אפשר לתאר את עולם החסד הזה במילים, וזה קורה רק בעם ישראל ומתעצם דווקא בעיתות מאתגרות.

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה