בדרך לכותל

מה הקשר בין הר הזיתים לבין בטיחות בדרכים?

מתפללים בהר הזיתים דרך חלון מכונית
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
האוויר הירושלמי הצח של שבת בבוקר הוציא רבים מתושבי העיר לצעידה ולריצה ספורטיבית בתוואי הרכבת הקלה, זו תמונה אופיינית מאוד לחודשי האביב. כך אני מוצא עצמי צועד לכותל בין הרצים הדחופים ומקפיד לברך כל אחד מהם בשבת שלום לבבית. ״שבת שלום!״ הם מחזירים לי, חולפים ביעף ונעלמים לעבר האופק הירושלמי המזהיב והמרהיב, המואר בקרני שמש ראשונות, עליזות וחייכניות.
רחבת הכותל ב׳׳ה גדושה ורוחשת תפילה. מעל ראשינו חגות בקצב מסחרר ובציוץ קולני ציפורי ׳סיס החומות׳, כאילו קוראות לנו: ״ענוים ענוים, הגיע זמן גאולתכם… ואם אינכם מאמינים – ראו באורי שזורח״. מידי שנה מבשרות הסיסים למתפללי הכותל על בא האביב ונעלמות כבמטה קסמים בתחילת הקיץ. מחקר שנעשה לאחרונה בארץ גילה שבשל האור החזק והתמידי ברחבת הכותל המערבי, ציפורי ׳סיס החומות׳ המקוננות בסביבתו פעילות יותר וערניות יותר במשך כל שעות היממה. ומה איתנו? חשבתי לעצמי, האם אנו מבחינים באור הכותל, באור הגאולה, שזורח עלינו? האם אנו מתחזקים לפעול בעוצמה גדולה יותר לקירוב לבבות, להרבות באהבת ישראל ולפעול להחשת בניין בית הבחירה?
02
זכינו בשבת בהעלותך את הנרות לאורח יקר ואהוב מאוד, הרב דודי דודקביץ׳ הלוי. כשהגענו בפרשת בהעלותך לעבודת הלויים התרגשנו כשעלה לתורה הרב דודי, לוי בעצמו. כל זה מטרים ספורים מהמקום שבו עמדו ויעמדו הלוויים וישירו את שיר המעלות על המעלות המובילות להיכל המקדש.
03
בסיורים ובתצפיות שקיימה ׳קרן אביה׳ ביום ירושלים השקפנו מהופנטים מהר הזיתים אל רחבת הר הבית. אליהו וכיל, המדריך המדהים מבית החושן, הפנה את תשומת ליבנו לגרם מדרגות בטבורו של הר המוריה, המובילות ממזרח למערב אל פתחו של אולם כיפת הסלע. על פי מחקרו של הרב שלמה גורן זהו האזור שבו התנוססו המעלות שעליהן עמדו הלווים בשיר ברחבת ׳העזרה׳.
הלוויים לא רק שרו וניגנו. עבודתם במשכן ובמקדש הייתה קשה ומאומצת. במשכן הם נשאו את הכלים, פירקו והרכיבו. במשך כל ימות השנה הם שמרו, אבטחו, פתחו וסגרו שערים והכינו את העזרות, הלשכות, האולם וההיכל למלאכת הקודש עבור הכוהנים. הלוויים נכנסו לשיבוץ ב- 24 משמרות עבודה במשכן בגיל 25 בגלל נשיאת הכלים, ובמקדש בגיל 20. הם יצאו ל׳פנסיה׳ במשכן בגיל 50 ובמקדש – כל עוד יכלו לשיר, ולאחר מכן עבדו כאחראים על הסדר ועל פתיחת השערים (רמב׳׳ם – כלי המקדש ג׳). כל מקהלה של לוויים ששרה במקדש הכילה 12 זמרים, לא יותר ולא פחות. אתם מוזמנים להגיע לסיורים שלנו בהר הזיתים וללמוד על עבודת הלוויים והכוהנים ממש מקרוב.
לפני הקורונה זכינו לארח את הרב דודי דודקביץ׳ עם משפחתו בשבת חסידית ומרגשת בהר הזיתים, אנו עמלים כל העת לחדש את השבתות בהר הזיתים. נעדכן.
מי שמגיע להר הזיתים מעלה את ההסתברות לראות בעיניו ממש בקרוב ומקרוב את בית הבחירה ההולך ונבנה, רוחנית וגשמית, חציו יורד כהסכמה משמיים וחציו נבנה בעמל מלמטה למעלה. וכמובן – גם עצם עלייתנו להר הזיתים מקרבת את בניין המקדש. אלו לא מליצות! כך אני חש בכל פעם שאני מבקר בהר הזיתים.
04
בדרך לכותל אני מבחין בסטיקר המודבק על שמשה אחורית של רכב החונה במעלה הרחוב. על המדבקה כתוב: ״ובנו לי מקדש״, חשבתי לרגע שחסרות כאן שתי מילים חשובות: ״ושכנתי בתוכם״. כדי שבית המקדש ייבנה אנו חייבים קודם כל להיות ראויים ל – ״ושכנתי בתוכם״! עלינו להפסיק את המחלוקות הקשות בתוכנו, להכיל, לקבל את השונה, לקרב את החלש, להוסיף חסד, אמונה וחמלה, לפרגן בכבישים, לנהגים ולהולכי רגל…
בפעילותנו הרבה בתחום הגברת המודעות לבטיחות בדרכים אני נתקל בהתנהגות שמסכנת חיים. מידי שנה נפצעים בתאונות דרכים בכבישי הארץ למעלה מ-43.000 ! איש, אישה, זקן וילד.
למעלה מ- 400 ! איש ואישה נהרגים מידי שנה בכבישי ארצנו – זו היא שפיכות דמים מיותרת שמעכבת את הגאולה. רבים הופכים ל׳צמח׳ ולא נכנסים בכלל לסטטיסטיקה הנוראה. גם מי שנפטר ח״ו, לאחר שלושים יום מהתאונה, לא נכנס לסטטיסטיקה של מספר ההרוגים בתאונות הדרכים הקטלניות בישראל.
הנהלת ׳קרן אביה׳ נפגשת עם ראשי ערים גדולות בישראל כדי לחזק את שיתוף הפעולה של העיריות במלחמה בתאונות הדרכים. אנו מקיימים סדנאות ׳סימולציה׳ מצילות חיים לעובדי העירייה, מקיימים את אירועי ׳פארק הזה׳׳ב׳, בשיתוף העיריות ועוד. ההתנהגות בכבישים היא בבואה של היחס של ׳בין אדם לחברו׳ בחברה הישראלית. אומנם אין לנו שליטה על אופן הנהיגה של ׳בני המיעוטים׳, אך אנו יכולים לעשות הרבה להצלת חיים ולהתנהגות סובלנית ומפרגנת בתוכנו. זכות קדימה, חיוך, ויתור, שמירת מרחק. כ – עשרה אחוזים מהתאונות הקטלניות נגרמות בגלל מהירות מופרזת ואי שמירת מרחק! מאות משפחות ישראליות משלמות את מחיר הדמים הנוראי הזה!
ברכבי מותקנת מערכת ׳בקרת שיוט אדפטיבית׳, שמאפשרת לשמור מרחק באופן מבוקר בהתאם למהירות הרכב ולתנאי הדרך. כמו כן המנגנון האוטומטי גורם לרכב לבלום כשהוא מתקרב להולך רגל או לכלי רכב בכביש. בכל פעם שהרכב שלי מנסה באופן אוטומטי לשמור מרחק על פי המחשב המותקן ברכב, רכבים שמאחוריי מנסים בחוסר סבלנות לעקוף ומתחילים לצפור ולאותת באורות גבוהים, כאילו נוזפים בי על שמירת המרחק ועל הזהירות המופרזת שלי, לטעמם… אם יצרן הרכב קבע שזו שמירת המרחק המתבקשת להצלת חיי המשתמשים בדרך, מדוע שלא נשמור על המרחק ונציל ככה חיים? ידועה האמרה: ״כדאי להפסיד דקה בחיים ולא להפסיד חיים בדקה״.
שבת שלום של סבלנות, של סובלנות, של אהבת ישראל ושל בניין בית הבחירה. במהרה בימינו. אמן.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…