יהדות עכשיו

מטריד מחכה בתחנה

פועלים פלסטינים מנצלים את צפיפות האוטובוסים
כדי להטריד נשים ונערות בשומרון

מוריה אופיר

זיוית נחום

מוריה אופיר

זיוית נחום

לפני כמעט עשור, פעל בשומרון צו אלוף המורה לפועלים פלסטינים לבצע "סגירת מעגל" במעברי הגבול היבשתיים בין יהודה ושומרון לשטחי ישראל על מנת שכוחות הביטחון יוכלו לנטר ולוודא כי הפועלים לא ישהו בישראל במהלך הלילה אלא במקרים להם ישנו אישור.
בעקבות פרסום הנושא בתקשורת הצו בוטל ופלסטינים הורשו לחזור לביתם באופן ישיר מישראל ליהודה ושומרון.
ביטול הצו יצר מציאות שעליה התלוננו תושבים רבים בשומרון לפני כן, הפלסטינים ותושבי יהודה ושומרון נסעו יחד בתחבורה הציבורית לשומרון.
בעבר, סיטואציה זו העלתה שאלה בטחונית אך משנת 2012 גורמים בצה"ל דיווחו כי אין חשש בטחוני לחזרתם של הפועלים בתחבורה הציבורית. יחד עם זאת, מדובר בעלייה דרסטית ומיידית של השימוש הציבורי באוטובוסים עקב חזרתם היומית של 80 אלף פועלים פלסטינים ליהודה ושומרון נוסף על האוכלוסייה הקיימת.
מאז ועד היום, פורסמו ברשתות החברתיות תלונות רבות של נשים ונערות על הטרדות מיניות מצידם של הפועלים הפלסטינים.
אני תושבת אריאל 8 שנים, תמיד ידעתי על הנושא כמו כל תושב בשומרון, שמעתי תלונות ואף התלוננתי בעצמי בפני ראש העיר לא פעם על מצב התחבורה הציבורית בשומרון אך עד שלא הוטרדתי, לא חשבתי לחקור לעומק את הנושא. כל יום אני נוסעת באוטובוסים מלאים לגמרי, כבר מהתחנות הראשונות, בגברים. אין מושבים פנויים ועל כן אני נאלצת לעמוד כשאני מוקפת בגברים מכל צדדי, אני יודעת שאין לי לאן לברוח גם אם ארצה. מבטים מטרידים הם עניין שבשגרה אך במרץ האחרון, על האוטובוס בדרך הביתה, אחד מהפועלים באוטובוס הצפוף הרשה לעצמו לגעת בי באופן מיני ומכוון. הסתכלתי על הגבר שישב לידי והוא הרחיק את ידו מיד. לאחר כמה דקות הוא עשה זאת שוב, אחסוך מכם את התיאורים.
כעסתי. זעמתי וצעקתי אליו שיפסיק לגעת בי. הוא התחיל לצחוק וזה גרם לי לכעוס עוד יותר. איימתי עליו שאם ייגע בי שוב הוא יחטוף, אך הוא ניסה שוב. וחטף.
צעקתי לנהג ובאוטובוס קמה מהומת אלוהים, זה מה שגרם לי לרדת בתחנה הקרובה ולא להמשיך בנסיעה, מיותר לציין שלא התקשרתי למשטרה ולא חשבתי שהם יהיו לי לעזר, רק רציתי לצאת מהסיטואציה המסוכנת הזו. מקרה נוסף קרה לפני חצי שנה: פועל נוסף ניסה לשכנע אותי לרדת איתו מהאוטובוס וכשסירבתי, תפס בידי בכוח. אני השתחררתי מהסיטואציות הללו והגבתי בהתאם, אך רבות אחרות לא הצליחו לעשות זאת.
הייתי עדה למקרה נוסף של נערה בת 15 שעלתה על אוטובוס קו 86 מפתח תקווה. עיניה המבוהלות זכורות לי היטב עד היום. הם דחקו אותה לקצה וכשאחד שלח את ידו התערבתי. הגנתי עליה והורדתי אותה מהאוטובוס בתחנה הקרובה. בחיים לא אשכח את פניה המזועזעות.

ההטרדות שחוויתי לא קרו באזור יהודה ושומרון אלא בגוש דן, בבני ברק ובפתח תקווה, על האוטובוסים בדרך לאריאל. אין משמעות לנושא הגיאוגרפי, היום אנו יודעים ששיטה זו הינה כוונת טרור. טרור לאומני כפי שנקרא על ידי רבים. הפועלים שעושים זאת מנצלים סיטואציה קיימת כדי לעורר פחד ולגרום לנשים להימנע מעלייה על האוטובוסים הללו. הם הצליחו, אבל עליי זה כבר לא היה מקובל בתור אזרחית המדינה. הזכות הבסיסית לנוע בגבולות המדינה שלי בחופשיות ובביטחון נפגעה וכשראיתי שיש רבות אחרות בחרתי להרים את הכפפה.
משיטוט קצר בפייסבוק מצאתי עשרות עדויות ופניתי לאחת כדי לשמוע את סיפורה. ל' היא בחורה צעירה בת 20 תושבת אריאל, היא עובדת בפתח תקווה ונוסעת באופן יומי באוטובוסים.
ל' סיפרה שהיו לה הרבה מקרים אך הפעם האחרונה הייתה טראומתית במיוחד. היא מספרת שבתחנה בה חיכתה עמדו 5 גברים ערבים ובעלייתה לאוטובוס אחד מהם נגע בה מאחור. "הייתי בשוק ולא ידעתי מה לעשות, אמא שלי רצתה שנלך למשטרה אבל לא הלכתי, היינו שתי בנות שהוטרדו באותו אוטובוס", היא מספרת. "הם עמדו עליה ודחקו אותה לקצה האחורי של האוטובוס וכשהיא ביקשה לעבור אחד מהם נגע באיזוריה המוצנעים. 

 ניסינו לקבוע פגישה עם הסמכות האחראית בשומרון, קמ"ט תחבורה ישראל אפריאט, פעמיים אך הפגישות נדחו. בפגישתי עם ראש עיריית אריאל כל מה שהוא היה יכול להציע לי כפתרון הוא לכתוב מכתב לשרת התחבורה ולקבוע פגישה איתה. כל אלו גרמו לי לפקפק ברצונם של הגורמים לשתף איתי פעולה ולכן פניתי לתקשורת.
ערוץ 20 קיבל אותי לראיונות על מנת להעלות לתודעה את הנושא ולאחר ראיון שהענקתי לערוץ בתוכנית הבוקר "בוקר טוב ישראל" פנה אליי קמ"ט תחבורה בשומרון באופן אישי, דיברנו ארוכות והוא הבטיח לטפל בנושא. היום אני ממתינה. ממתינה לטיפול, ממתינה לפגישה, ממתינה למודעות על שיטת פעולה שפוגעת בבנות ישראל ומעוררת פחד בנשים ונערות לנסוע בתחבורה הציבורית המסובסדת מתקציב המדינה.
במסגרת כתבה שהכינה שיראל ללום מערוץ 20 ביקשנו תגובה משרת התחבורה על הנושא ומדוברת השרה נמסר כי "העניין נבדק בצורה מעמיקה ואנחנו בוחנות מה ניתן לעשות בנושא". בינתיים, אני מציעה לנשים ונערות בישראל ללמוד להגן על עצמן בעצמן, להתלונן ולהשמיע את קולן כי גופנו ברשותנו ואנו זכאיות לביטחון אישי כמו כולם, עד שגברים יתחילו לשמור את ידיהם לעצמם.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה