ברוח הזמן

פרויקט חשבון נפש מגזרי

זה זמן לחשבון נפש. מה יכולנו לעשות אחרת ומה היינו צריכים לתקן • שישה כותבים, שמייצגים פלחים שונים בציבור האמוני, מתייחסים לשאלת חשבון הנפש: אסף פאסי על חשבון הנפש המגזרי, אבי גרינצייג על חשבון הנפש החרדי, שי רייכנר על חשבון הנפש של החסד, הדסה סאסי על חשבון הנפש האמוני, חגי סימן טוב על חשבון נפש ציבורי ואביחי בוארון מסכם שנה • החשבון והנפש, פרויקט מיוחד

ערבות הדדית היא שם המשחק // שי רייכנר

ערבות הדדית. שתי מילים בודדות, שאומרות כל כך הרבה. צמד המילים המיוחדות הללו מעלים באופן איסטנקטיבי בקרבו של כל אדם קונוטציות חיוביות, ובפרט בקרבנו – אנשי ונשות המגזר הדתי לאומי.

החסד, הנתינה והענקת הטוב לאחר, תמיד אפיינו את הציונות הדתית. כחברה פורצת דרך, היינו תמיד הראשונים לתת כתף, לתמוך, לסייע ואף להיכנס מתחת לאלונקה כשהיה צריך: בהקמת הגרעינים התורניים, בהפרחת השממה וחידוש ההתיישבות היהודית ביהודה, שומרון וחבל עזה (תובב"א), בצבא, בתפקידים ציבוריים משמעותיים, בהקמת ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות, ומעל הכל: בהקמתם של מאות מפעלי ועמותות חסד, שנכונים תמיד לסייע לכל יהודי במצוקה, בכל מצב.

למכלול הדוגמאות הללו, קיים שם קצר ומיוחד, אשר איתו נפתח טור זה: ערבות הדדית. את פירותיה של פעילות החסד והערבות ההדדית העניפה במגזר, קצר עם ישראל כולו בשנה הקשה האחרונה שעברה עלינו – שנה בה הגיח לעולמנו נגיף הקורונה, ולצד הפגיעה הבריאותית שהנחית על אזרחים רבים, בעולם כולו וכמובן במדינת ישראל, שינה סדרי עולם, פגע אנושות בכלכלה והביא אנשים רבים לפת לחם. בתקופה קשה ומאתגרת זו, אותה אנו עדיין חווים (בתפילה לבורא עולם כי יסיר כל מחלה מעלינו וימנע מגפה מנחלתו), זכינו לראות את הערבות ההדדית ופעילות החסד האדירה המאפיינת את הציונות הדתית במלוא הדרה: חלוקת סלי מזון סיטונאית לקשישים; גמ"חי כספים שסייעו למשפחות רבות במצוקה; בני ובנות נוער שסייעו להורים רבים עם ילדיהם הקטנים – וכל זאת ללא תמורה, כאשר הערך המנחה הוא תמיד אחד: ערבות הדדית.

גם אני, כאיש ציבור אשר כיום מתמודד בבחירות לראשות מועצת נחל שורק, זכיתי להיות חלק מהמפעל האדיר הזה ולהירתם לטובת החברה בסביבה בה אני מתגורר: בקרן לערבות הדדית ביד בנימין, אשר אני נמנה על מקימיה וחבר בה עד היום, סייענו בתקופת הקורונה לעשרות משפחות שנקלעו לקשיים כלכליים שונים באמצעות הלוואות בסכומים משמעותיים ללא ריבית; בעמותת 'יד תמר', המסייעת למשפחות חולי סרטן במיצוי זכויתיהם, אשר בה אני משמש כחבר בהנהלת חוג הידידים של העמותה, הגברנו משמעותית את מערך הפעילות והרחבנו את מעגל המשפחות הנעזרות בנו; בחברה למתנ"סים, בה אני משמש כסמנכ"ל דיגיטל ופיתוח כלכלי וכסמנכ"ל הכספים בפועל, חילקנו מאות סלי מזון לקשישים ונזקקים וסייענו למבודדי קורונה. בנוסף, קידמנו את תכנית 'אף אחד לא נשאר לבד', בה נקבע כי המתנ"סים בכל רשות ומועצה בארץ יוודאו כי כל מי שנזקק לצורך או סיוע כלשהו, זוכה למענה מיידי דרך המתנ"ס המקומי – יהא הצורך אשר יהא.

את חשבון הנפש, אני בוחר להקדיש לאפיקים חיוביים. כמי שמשתדלים להיות דרך קבע בחזית, עלינו כמגזר לשאוף תמיד להוסיף עוד; עוד נדבך של חסד, עוד נדבך של התנדבות, עוד נדבך של עשייה. אם נתמיד בדרך זו, נצליח להמשיך לרומם את עצמינו, יחד עם עם ישראל כולו.

שנה טובה.
שי רייכנר הוא איש ציבור ומתמודד לראשות מועצת נחל שורק

אשמנו בגדנו... התייאשנו! // אסף פאסי

באחד המאמרים המרתקים של הרב קוק "להוסיף אומץ", מובא משל המתאר חפירת באר. החפירה נעשית באדמה היבשה מתוך אמונה שמים חיים יפרצו ביום מן הימים וירוו אדם ואדמה. התהליך מתואר ביד אמן יחד עם הייאוש של העובדים והקושי העצום של העבודה הבלתי נגמרת. נפילת הרוח העיקרית היא דווקא כאשר הפועלים מגיעים למים הראשונים, אך רואים אותם מלאי רפש וטיט. אז פורשים מעבודתם רבים מהחופרים מלאי יאוש וזעם. מולם, עומדים החופרים המאמינים. הם קוראים לפורשים להמשיך עוד מעט, כדי שמים חיים יפרצו ויפכו…

הרב קוק משווה את המעמד הזה לחיים עצמם, וגם למציאות בימים של משבר בתנועה הציונית בו התרכז המאמר. ציפיית העוסקים במלאכה הייתה למים חיים ומפכים, וכשראו בתחילת הדרך גם כשלונות נפל הלב וגבר היאוש: "כמה תקופות של יאוש כבר עברו על עבודתנו המקודשת?… מי הם אשר נשארו עמנו? אמיצי הרוח, ברי הלב."
אם עלי להצביע על צורך בחשבון נפש בשנה זו, אני מצביע על הייאוש. ייאוש שקורה לרובנו כאשר חפירה מושקעת ורבת שנים שחפרנו מתגלה לאחר ההשקעה המטורפת כמלאת רפש וטיט. הייאוש יכול להיות פרטי ואישי לכל אחד ואחת מאיתנו. הוא יכול להיות קשור לעבודה שלנו, למשפחתנו, לילדנו, הוא יכול להיות כללי וקשור לעולם הפוליטי ונציגיו, להתמודדות הבלתי נגמרת עם הקורונה שהגיעה והרסה והלכה ונעלמה ושוב חזרה והורסת. וחוזר חלילה. ייאוש גורם לכולנו לא לרצות להמשיך. לא לרצות לחפור עוד קצת כדי להגיע למים הזכים. ועל הייאוש עלינו לעשות תשובה!
אז תגידו- ‘קל לדבר, קשה לעשות.’

התשובה היא- נכון! קשה מאוד לבצע. ודווקא בשל כך עלינו להתאמץ שבעתיים ולמצוא דרך להימנע מייאוש. כיון שהוא התחזוקה הטובה ביותר להתרסקות.

במשלי יש פסוק מדהים “כי שבע יפול צדיק וקם, ורשעים יכשלו ברעה” בפסוק המדהים הזה, אומר לנו שלמה המלך, האיש הכי חכם בעולם, שההבדל בין צדיק לרשע הוא שהצדיק נופל שבע פעמים. והרשע נופל פעם אחת. הצדיק נופל שבע פעמים אבל לא מתייאש. וזה מה שעושה אותו צדיק. הרשע לעומתו נופל פעם אחת, ומבחינתו הכל כבר אבוד. הייאוש מקבע אותו במקום הנפילה והופך אותו לרשע.

גדלות האדם היא בהתמדה ובהבנה שקשיים הם חלק מחיינו. מי שמתמיד ומנסה שוב ושוב יגיע בסופו של דבר ליעד ויצליח וכל עשייה מקרבת אותנו לגאולה. מכל סיפורי התורה (המעטים) על יצחק אבינו, המפורט ביותר הוא על חפירת הבארות. שחפר יחד עם עבדיו ואויביו סתמום, וחפר וסתמום, וחפר שוב ושוב עד שנותרו ונתנו חיים. בארותיו של יצחק היוו סממני שטח שאפשרו לנו, בניו ובנותיו, לחזור לכאן לאחר אלפי שנים ולהקים מדינה ובית יהודי לעם ישראל. יצחק, כדור שני שאין לו את התלהבות הדור הראשון, ואת תוצאות הדור שאחריו יכול היה ליפול בקלות לייאוש- משלא עשה כך, זכה להיות חלק משלושת אבות האומה הישראלית.  

דווקא בשנה זו, עם הקורונה, והפוליטיקה השקרנית, ובעיות הפרנסה, ובעיות הלימודים וכל הדברים הנוספים המסבבים אותנו- אסור להתייאש! גם כאשר נראה שההצלחה רחוקה, אם לא נתייאש, ונמשיך לפעול, נבנה לעצמנו ולבאים אחרינו עתיד וחיים. זכרו זאת כאנשים פרטיים וכחלק מכלל, כאשר אתם נתקלים בקושי. הן אם הוא באר עמוקה, והן אם הוא חפירה יומיומית.

 

הכותב שותף ובעלים בחברת הפרסום והדיגיטל "פאסי.קראוס"

מתי לדבר ומתי לשתוק // הדסה סאסי

בערב שבת אחד, כשחזרנו מבית הכנסת, אבא אמר לי: ״את יודעת, אדם הוא סך כל ההרגשים והחוויות שהוא עבר בחיים. אם ילד מתבייש לבקש כוס סוכר מהשכנים, למשל, ולא דאגת כהורה להסביר שאין ממה להתבייש, אז הוא יתבייש גם בבגרות לבקש דברים גדולים וחשובים יותר״. חשבתי על זה באותו ליל שבת, כשאחד מבני הבית זרק לי הערב אגבית שנגעה בכל כך הרבה משקעים מהילדות שלא יכולתי לעצור את הדמעות ועליתי לחדר לנשום. למרות שלא היתה סיבה. כלומר כנראה היתה, אבל זה באמת היה די זניח. ועדיין בכיתי. כי כל מיני שדים צפו ואמרו דברים שלא נכונים כבר מזמן.

״׳לא מבינים אותי!׳ זה זועק ממך״. אמר לי איש עם עיניים יפות. ונזכרתי בזה כשהדמעות חרבו את איפור וחשפו שריטות בפנים ששרטתי השבוע באחד הלילות בלי לשים לב. וזו אמירה מדויקת. קולעת מאוד אפילו. והענין הוא שאני צריכה לשחרר את האמת הזו. לשחרר את התרעומת הפנימית הזו, את סך ההרגש הילדי הזה, שבהרבה מקומות כבר בכלל לא נכון. יש מקומות שבהם אני מובנת. יש מקומות שבהם אני יודעת שלא אהיה ואני צריכה לוותר מראש על התקווה שכן, ואז אי ההבנה לא תהיה קשה כל כך.

פעם, באחד המשרדים שעבדתי בו, קיבלו לעבודה מזכירה זמנית. הבוסית המופלאה שלי דאז לא היתה מרוצה. כל פעולה של העובדת לא הגיעה לרמה שהיא ציפתה באף מובן. הרבה כעס היה שם, וגם זלזול קל כלפיה. כי היא לא הצליחה לעמוד בציפיות. לקח לי תקופה עד שהבנתי שאותה עובדת צריכה לקבל מכולנו בעיקר תמיכה. כי היא באמת עשתה את המקסימום שלה, באמת. בכל צורה ודרך, היכולות פשוט לא היה מותאמות לתפקיד. כמו מכסה שמצפים ממנו להתאים למחבת, אבל הוא לא יתאים לעולם, כי הוא מכסה של דלי. ציפיות צריכות להיות מותאמות למצב. הרבה פעמים נחשוד באדם שמולנו שהוא לא רוצה בטובתנו או מתעקש להקטין ראש, לפעמים הם באמת פשוט לא מבינים. וזה נכון באינסוף מקומות. מול הורים, מול אחים, לפעמים אפילו מול חבר טוב. או בן/בת זוג. אף אחד לא חווה את העולם כמונו. וצריך ללמוד איפה להתעקש ומול מי חבל להסביר.

וזו אולי אחת הבקשות המרכזיות שלי לפני השנה החדשה בכלל, ולפני יום כיפור בפרט – לדעת מול מי לדבר ומתי לשתוק. לזכור שלא הכל סובב סביבי, לא באופן מלא הגאווה של הענין, אלא מאותו מקום שמבין שלפעמים דברים לא נעשים בכוונה תחילה, אלא מחוסר הבנה בסיסי. ״עצבות מביאה למידת הדין שתשלוט עליו״, ככה רבי נחמן אומר. זה לא שהדין גורם לעצב, ההפך. זה אנחנו שנכנסים למרמרה, ומזמנים אותה לשלוט לנו בחיים. לפעמים אדם שהיה דחוי פעם, פשוט גוזר על עצמו להרגיש ככה לנצח. וחבל, כי בחיי ההווה אין לזה סיבה. אז כן, ללמוד לסלוח, גם בשביל אחרים, גם בשביל לא לפזר כעס או פגיעות במקומות שאין בהם צורך, גם כדי לכפר על מה שבין אדם לחברו. אבל לא פחות מזה – כדי לשחרר את עצמנו ממשקעים רעים, מעצבות ומדחיה. גמר חתימה טובה.

התנחלות במסכים // חגי סימן טוב

הגרעינים התורניים היו בלב השיח הישראלי בחודשים האחרונים. אחרי פרעות הקיץ האחרון היו כאלה שהאשימו את החלוצים החדשים בהתססת הרוחות בערים המעורבות, והיו שהאשימו בגזל ובהונאה.
פריחתם של הגרענים התורניים החלה בעיקר לאחר הגרוש הנורא מגוש קטיף. המצוקה הגדולה היתה שהיצבור לא נחשף לציבור "המתנחלי" באמת אלא רק דרך כלי התקשורת. כל ערב עלו הפרשנים והעיתונאים "והתנחלו" אצל עם ישראל בסלון הם דאגו להחפיש ולשקר, לצייר תמונה ש"המתנחלים" מסוכנים, אלימים ופורעי חוק.

בימים שעוד לא היה כאן פייסבוק וטוויטר, והימין היה מודר מכלי התקשורת. הדרך היחידה לספר את האמת היתה ליצור קשר בלתי אמצעי. ולפגוש את עם ישראל פנים אל פנים, מול התנחלות השמאל במסכים אנחנו בחרנו "להתנחל בלבבות". אבל מאז לא הרבה השתנה.

נציגי הגרעינים החילוניים חיים וקיימים. הם מגעים אליכם ערב ערב הביתה, לסלון. מחדירים לכם ולילדכם ערכי שמאל רדיקלי, מאבדים את התא המשפחתי, בזים למסורת. והכל במסווה של בידור להמונים.
הגרעינים התורנים אמנם נתנו מענה, אבל המשימה הבאה היא דווקא התנחלות במסכים.
הטובים לתקשורת קרא בזמנו אורי אורבך ז"ל ואכן אפשר לראות קצת יותר חובשי כיפות בערוצי התקשורת. אך כמה מהם באמת מייצגים את הציבור הימני, מסורתי? כמה מהם יראים מבורא עולם יותר מעורך התוכנית או העיתון?
הגיע הזמן לתקשורת אחרת, שעושה את תפקידה ללא מורא, מחוייבת לאלוהי ישראל לעם ישראל ולארץ ישראל. הגיע הזמן להתנחל במסכים.
חגי סימן טוב הוא עורך מהדורת "הפטריוטים" בערוץ 20

בואו חשבון // אבי גרינצייג

הציבור החרדי מסיים את השנה ברגשות קשים. במשיור הפוליטי הוא הושמץ והושחר, ולבסוף גם נזרק לאופוזיציה והפך לשק החבטות של שר האוצר איווט ליברמן וגזרותיו. במישור התדמיתי מסתיימת לה עוד שנה איומה בה הזרקורים חיפשו שוב ושוב כל זנב של התקהלות במגזר החרדי, ו'פספסו' – מן הסתם בטעות – אירועים של עבריינות חילונית מאסיבית על תקנות הקורונה.

אז נכון, קל מאוד להאשים את כולם. זה התקשורת והממשלה החדשה, אלו ליברמן ולפיד, רינה מצליח ואורי משגב. הם האשמים, הם הרעים, הם המתנכלים ואנחנו צחים כשלג.

האמת, אפעס, קצת שונה.

האמת היא שגם אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש, בשתי החזיתות.

בחזית הפוליטית אנחנו אשמים כי לא הצבענו כאיש אחד, כי היינו אדישים ביום הבחירות, כי בחרנו להעניש את הח"כים החרדים על שיבושים בתח"צ בשושן פורים ועל איזו מגבלה שלא אהבנו בתפילות הימים הנוראים אשתקד.

קצת יותר ממנדט ממצביעי המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, נשאר בבית ולא טרח להגיע לקלפי ביום הבחירות. קצת יותר ממנדט שאם היה מגיע, וכעת זה ברור לכולם, היה משנה את המפה הפוליטית לחלוטין.

אנחנו גם אשמים קצת בחזית הקורונה. נכון, הוציאו מפרופורציה את ה'עבריינות' החרדית. כל חתונה משפחתית פתחה מהדורות חדשות וכל מניין 'נשמת' זכה לשערים ב'ידיעות'.
אבל היה עלינו להיזהר יותר. אנחנו הרי הציבור שהוציא מתוכו את זק"א ואת איחוד הצלה, את יד שרה ואת עזר מציון, אנחנו הציבור שחינך את המדינה ואת העולם כולו לקדושת החיים ולחשיבותו של כל אדם, בכל מצב.

איך הגענו למצב בו קהילות מסוימות מרשות לעצמן לעגל פינות בענייני פיקוח נפש? שאנשים מורים היתר לעצמם לסכן חיי אחרים? שכל מיני רבני יוטיוב מגלים יכולות מדעיות מופלאות ומשכנעים בפשיעה מוחלטת צעירים תמימים שלא להתחסן?

נחפשה דרכינו ונחקורה.
אזור קבצים מצורפים

אבי גרינצייג הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה ופרשן פוליטי ברשת קו עיתונות דתית

יומרנות והערכה עצמית // עו"ד אביחי בוארון

"המצב"
ברוך ה', עם ישראל ומדינת ישראל – נמצאים במצב נהדר. ברוך ה'! אחרי כמעט 2000 שנה בגולה מדממת עלו הורינו, סבנו וסבתותינו מהשאול, פליטים מכל רחבי תבל, ובנו במהירות שיא של 70 שנה את אחת המדינות המצליחות והחזקות ביותר בעולם – אחת המדינות המבורכות ביותר בעולם. אין אבל – אין סייג להצלחה המבורכת הזו. בכל רגע צריך להודות על המתנה הזו – 'ואילו פינו מלא… אין אנחנו מספיקין להודות… על ניסיך שבכל יום עמנו'.
אלא שאנחנו רוצים להתקדם. אנחנו רוצים שמדינת ישראל תגבש את זהותה היהודית; אנחנו מבקשים שמדינת ישראל תיישב את מלא מרחבי ארץ מולדת; 

היינו רוצים לראות מערכת משפט שמבוססת על אדני משפט ישראל סבא; היינו רוצים שלצד הכלכלה הקפיטליסטית ההולכת ומתחזקת תתגבש גם מדיניות של חסד; היינו רוצים שמערכת החינוך של ישראל תהיה נאמנה לערכי ישראל וליהדות ותדחה רוחות זרות המנסות לקנות להן אחיזה ולהשפיע על ישראל; היינו רוצים שהיחס לאוייבי ישראל לא יהיה יחס מכיל אלא יחס לאומי מכבד ומרתיע.
בקיצור, התחושה היא שאנחנו קצת תקועים. שמדינת ישראל קצת מתברברת. משהו ברוח הגדולה שסחפה את עם ישראל ודחפה את הציונות בעליות הקשות, במאה השנים האחרונות, ובעיקר ביררה את דרכנו, משהו ברוח הזו ובעוצמתה התפוגג ונעלם. שום תורה גדולה לא באה במקומה והפכה לנחלת הכלל.
התוצאה היא שעם ישראל רוצה ובוחר בכל מערכות הבחירות האחרונות ימין-לאומי-יהודי ומקבל מדינת שמאל-אוניברסאלי-ליבראלי.

ואנחנו

וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. או שבעצם אנחנו נכנסים בחצי כוח. אנחנו נכנסים לתמונה כי באמת הציבור הדתי לאומי עסוק במשימות לאומיות רבות: התיישבות; גרעינים תורניים; השתלבות מוגברת בצה"ל ועוד ועוד – כה לחי.

אז למה חצי כוח? כי באמת, אנחנו לא לוקחים אחריות כוללת. מאוד נוח להתנקז לאזור הנוחות של ההתיישבות, חינוך ליהדות וכדומה. מאוד נוח להישאר משגיחי כשרות אבל כמו שבצבא אנו מחנכים את בנינו לקחת פיקוד כולל כך בחיים האזרחיים אנחנו צריכים לקחת אחריות. כוללת.  

במה דברים אמורים?

ובכן, יש מספר אפיקי השפעה מרכזיים דרכם ניתן להביא לשינוי במציאות ולקדם אותה. אפיק ההשפעה המרכזי הוא – ניחשתם נכון – האפיק הפוליטי בו מתקבלות ההחלטות המרכזיות שמעצבות את המדינה ואת דרכה – דרכו של עם ישראל. אבל זהו אפיק חלקי. אפיק אחר מאוד מרכזי בדרך לעיצוב מציאות חיינו הוא אפיק האקדמיה. אפיק נוסף רב השפעה הוא אפיק הפקידות. אפיק קריטי להחלטות שמתקבלות ולכיוונה הכללי של הספינה הוא האפיק התקשורתי ואפיק נוסף, מאוד מרכזי, הוא האפיק של עולם העסקים.

אקדמיה – פקידות –עסקים – פוליטיקה – תקשורת

השדרה המרכזית של עולם האקדמיה הישראלי בדגש על האוניברסיטאות המובילות בישראל, העברית, תל אביב, בן גוריון ובמידה מסויימת גם בר אילן רוויה בבעלי תפקידים המחזיקים באג'נדות שמאל פרוגרסיביות המוקרנות מהאוניברסיטאות הבולטות באירופה ובארה"ב. אוניברסיטאות אלו אמונות על ועיצוב עולם הערכים של מאות ואלפי פקידים ואנשי מקצוע המכהנים במשרדי הממשלה השונים, לרבות קצינים בצבא, במשטרה, בשב"ס, לרבות פרקליטים ושופטים וכולם כולם גדלים על ברכי אותם מחוללי רעיונות באקדמיה. אלו גם אלו מוקרנים מהרוח הנושבת מכלי התקשורת השונים – לא על העיתונאי הבודד אנחנו מדברים אלא על הקו הכללי של כלי תקשורת הנגזר מרוח המו"ל או הבעלים של אותו כלי תקשורת בין שהמדובר בתחנת רדיו או בעיתון או בערוץ טלויזיה. גם כאן צריך לחדד, רוב החברים בקהיליה העסקית הישראלית נמנים על מחנה השמאל-מרכז. רוב הכסף בישראל נמצא בצידה השמאלי-פרוגרסיבי של המפה הפוליטית. בהקשר זה אני מחדד לילדיי לא פעם את חשיבות הממון בעזרת המימרה: "חכמת המסכן בזויה ועשיר יענה עזות". כדי שתשמע הבשורה שהציבור הדתי לאומי נושא על כתפיו – בשורה של יהדות – ארץ – ישראלית – היא צריכה להיאמר בפיהם או מכלי התקשורת של בעלי הון המאמינים בבשורה זו ואם יש בה אמת – ויש בה – היא תבקע ותעלה ותתגלגל מאליה.  

ובפוליטיקה? יש בינינו כל כך הרבה אנשים ראויים, חכמים וישרים, נבונים ומוכשרים וערכיים מאוד, ובכל זאת אנחנו מוצאים שטובי בנינו אינם נמנים עם השדרה הראשונה של הנהגת ישראל (ויסלחו לי מי מהקוראים על שאיני רואה באדונים הנכבדים המצויים כיום בממשלה הנוכחית – בני הציונות הדתית. הם לא מחוייבים לערכינו) כשמאידך הם לא פחות ערכיים או מוכשרים מאלה שכבר שם. גם באפיק זה כמו גם באפיקים האחרים נראה שאנחנו זולגים לאזור הנוחות המוכר של תחום החינוך או ההתיישבות ובפוליטיקה – שתדלנות, במקום לקחת אחריות כוללת, לקבל החלטות ולהביא לשינוי מדיניות. בכל התחומים.   

ואם באנו עד כאן, לא נוכל שלא להזכיר את אפיק הפקידות. זו זכות להיות עובד מדינה. זו זכות לשרת את הציבור. השמאל הישראלי מקדש התגייסות למגזר הציבורי. אנחנו בימין עוד לא סגלנו לעצמנו הלך נפש שהמדינה היא שלנו וצריך להתגייס למענה ו'לקחת עליה אחריות'.

וזה המפתח לכל האמור לעיל. חונכנו בישיבות ובכלל לחוסר הערכה עצמית. המילים 'אינני ראוי' מצויות תדיר על שפתינו – ראו לעיל בפתח המאמר… במקום לנסות לעקור את השיבוש הזה מלב אומרו נחדד נקודה נגדית – לקיחת אחריות. ככל שנחנך את עצמנו ואת בנינו ללקיחת אחריות כך נמצא עצמנו מעורבים יותר ויותר המעשה המרכבה הזה של מדינת ישראל וכך נוכל להשפיע על עתידו של עם ישראל. הגיע הזמן שהציבור הדתי לאומי ימציא את עצמו מחדש.   

כן אני יודע, זה יכול להישמע יומרני. הענין ביומרות הוא שמי שמעלה אותן נשמע לעצמו יומרני רק כיוון שהוא עסוק בשאלה אם הוא נשמע. הרבה מאוד יומרות קדמו את העולם – אם לא היומרות של סטיב ג'ובס, ברין, גייטס, אם לא היומרות של הרצל ובן גוריון, של הרב קוק ושל ראשי גוש אמונים היינו חיים היום בעולם שונה לחלוטין. זה בידיים שלנו – שיתמלאו משאלות ליבנו לטובה. אמן!

עו"ד אביחי בוארון הוא יו"ר פורום ציון וירושלים

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…