שליפות

שליפות

אבא
דב בטר ז״ל. יליד פולין, עלה לארץ בשנת 1938 כנער בן 16 במסגרת עליית נוער לכפר הנוער הדתי. בהמשך, בשנת 1939 במסגרת חומה ומגדל זכה להיות בין מקימי הקיבוץ הדתי שדה אליהו.
אימא
כוכבה (אסתריה) בטר ז״ל. עלתה ממרוקו בשנת 1949 במסגרת הצופים הדתיים הישר לקיבוץ שדה אליהו, שם הכירו והתחתנו.
החצי השני
תמר אשת משפחה, עיקרו של הבית. שותפה נאמנה לדרך, יד ימיני בכל דבר ועניין. בת ליצחק ז״ל ושולמית שמיר. יצחק שמיר היה ממקימי כפר דרום בשנת 1946 במסגרת 11 הנקודות בנגב, שם נפצע קשה, ולימים הקים עם שולמית שמיר את היישוב בני דרום. יצחק חמי היה הראשון בשרשרת האנושית מגוש קטיף לירושלים, ובתי יעל הייתה האחרונה, ילדה בגן אז, שניסתה לשווא לתחוב לכותל את כל הפתקים שהגיעו לשם.
המשפחה
ארבעה ילדים ושמונה נכדים.
ישיבה
ישיבת בני עקיבא ׳אור עציון׳. תקופת הישיבה הייתה עבורי תקופה מעצבת חיים. הרב חיים דרוקמן זצ״ל השפיע עליי בצורה חזקה מאוד, בעיקר בכל הנוגע לאהבת הארץ.
עזה
נפגשתי עם עזה לראשונה בתקופת הצבא במסגרת הנח״ל. לאחר שהיינו כבר בהיאחזות במשואה התבקשנו להקים היאחזות חדשה, היאחזות קטיף בשנת 1973, ובה היינו עד מלחמת יום הכיפורים.
׳היאחזות קטיף׳ דיונות חול
הגענו לתוך דיונות חול בתוליות, מרחבים גדולים, כל מה שהיה זה כביש אחד שהוביל לגבעה. קמנו בבוקר, הקמנו את המאהל והכול שקע בחול, בהמשך נבנו שני צריפים, חדר אוכל ומטבח, בית כנסת ואפסנאות. היינו בארגז חול גדול ובתוך עשייה גדולה. סיורי השמירה עברו בח׳אן יונס, דיר אל באלח, חופי הים והפרדסים.
גוש קטיף
בסוף שנת תשל״ט הגעתי לגוש קטיף לנהל את המחלקה לחינוך ותרבות, והייתי בתפקיד 26 שנים, עד העקירה. גדלתי והתפתחתי עם הגוש והייתי קשור לכל מוסד חינוכי שהוקם שם - מעונות יום, גני ילדים, בתי ספר, ישיבות, מתנ״ס, מדרשות ועוד.
אחרי אוסלו
נקודת מפנה משמעותית מאוד באווירה הביטחונית. הורגשה באוויר הרמת ראש מצד הערבים, ולא דומה החיים שלפני ואחרי הסכמי אוסלו.
התנחלות בלבבות
לאחר העקירה רבים מתושבי הגוש הרגישו שצריך להתחבר לעם ועשו זאת בדרכים שונות, כמו גרעין נצרים באריאל. רבים מבוגרי הנוער שהקימו משפחות והשתלבו בגרעינים התורניים ברחבי הארץ או בפעילות של אקטיביות חברתית ולאומית בגופים שונים. גם אני בחרתי לגור בניצן ולגור במרכז החברה הישראלית.

׳ההתנתקות טובה לביטחון׳
רבים בעם האמינו שההתנתקות תפתור לנו את כל הבעיות ונזכה לשקט המיוחל, לא כך קרה. לא אוהב לומר ״אמרנו לכם״, אבל באמת אמרנו... עברו 17 שנה עם מספר מבצעים בתוך הרצועה, נורו אלפי פצצות מרגמה, ומי יודע מה עוד מחכה לנו משם.
מרכז קטיף
בשמו המלא ׳המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון׳, נמצא ביישוב ניצן שבתחומי המועצה האזורית חוף אשקלון, שאליה הגיעו כמחצית מתושבי גוש קטיף. המרכז פועל מתוקף חוק ונחשב למרכז מורשת ממלכתי. למרכז יש מועצה ציבורית, יו״ר המועצה הציבורית הוא הרב יצחק לוי. המרכז בנוי מארכיון רשמי ועמוס. ישנו מרכז מבקרים עוצמתי במיוחד ובו מבקרים תלמידי בתי הספר, מכינות קדם צבאיות, חיילים, גמלאים, תיירות פנים וחוץ. בנוסף, ישנה גם שלוחה שלנו בצפון השומרון, המספרת את סיפור ההתיישבות של צפון השומרון.

יום גוש קטיף במערכת החינוך
מתקיים בכ״ב בשבט, יום עלייתו לקרקע של היישוב נצר חזני, היישוב האזרחי הראשון שהוקם בגוש קטיף. יום זה קיבל את אישור משרד החינוך ופועל כבר 17 שנה, בתחילה על ידי ועד מתיישבי גוש קטיף, ומאז הקמת מרכז המורשת מופעל המיזם על ידו. בימים אלו אנו בקשר עם מאות מוסדות חינוך יסודיים ועל יסודיים. האתגר הגדול שלנו כיום הוא להנחיל לדור החדש, לאחר 17 שנה, את נושא המורשת של הגוש. הדור שלא ידע את גוש קטיף בתפארתו ובחורבנו. המשימה לא קלה. כל זה בנוסף לכל החומרים החינוכיים שהצטברו במשך השנים וניתן לראותם באתר האינטרנט של המרכז למורשת גוש קטיף.
מסע כיסופים
מסע חינוכי חוויתי שמטרתו להטמיע את מורשת גוש קטיף כאירוע מכונן בעיצוב הזהות הישראלית, על ידי קיבוע מסע נוער משמעותי וייחודי לכיתות י. במסע משתתפים אלפי בני נוער, הוא כולל תצפיות לעבר גוש קטיף, צעדה בהתיישבות החדשה בחלוצה, וטקס סיום העוסק במורשת גוש קטיף. המסע נעשה בשיתוף עם מרכז ישיבות בני עקיבא, רשת נועם-צביה, רשת אמי״ת ואורט.

אמיר אביבי תא״ל במיל׳, יו״ר תנועת ׳הביטחוניסטים׳

אבא
משפחה ספרדית, דור 14 בירושלים. 51 שנה דיפלומט, שגריר ישראל בקולומביה, צ׳ילה וטורקיה ומשנה למנכ״ל משרד החוץ. אחד בדורו. הדיפלומט המוערך ביותר בהיסטוריה של משרד החוץ. קשה לתאר את תחושת התרוממות הנפש בכל פעם שאני פוגש מישהו שעבד איתו ושומע תמיד את אותה תגובה: ״אתה יודע איזה איש מדהים אבא שלך?״.
אימא
אימי מדלן נולדה בבולגריה ובגיל שנה עלתה עם המשפחה לארץ ערב ההכרזה על עצמאות. כל הבולגרים נסעו ליפו ואימי עם הוריה ואחיה הגיעו לירושלים לבקעה, שם התגוררו הסבים שלי כל חייהם. אישה חזקה, מוכשרת ודומיננטית. העוגן המשפחתי והכוח המניע שאפשר לאבי לעשות קריירה מזהירה.
החצי השני
ענת אשתי האהובה וחברת הנפש שלי. קצינה במיל׳, אימא לחמישה ילדים, בוגרת תואר ראשון בכלכלה ובספרות אנגלית, ובעלת תואר שני במנהל עסקים בארה״ב. עבדה שנים רבות בתעשייה ובהמשך כעיתונאית שוק ההון ב׳כלכליסט׳. מתנדבת כנהגת אמבולנס וחובשת בכירה, וחברת מועצה אזורית חוף כרמל. יותר מכול ענת שותפה לדרך בכל מה שקשור לביטחוניסטים. כשהתייעצתי לגבי שם שיהיה מילה אחת, אמרה לי: אתה עוסק בביטחון אז אתה ביטחוניסט, וכך נולדה תנועת הביטחוניסטים.
המשפחה
אנחנו משפחה גדולה ורב גונית. ענת ואני נשואים 18 שנה, נישואים שניים, גידלנו חמישה ילדים, שניים שלי, לענת שלושה. הדובדבן שבקצפת אלה שני הקטנים המשותפים שלנו, בני 12 ו-9 , צמד חמד והדבק של המשפחה המיוחדת שלנו.
ירושלים
העיר היפה והמרגשת שיש בעולם הזה, ואני אומר את זה כאחד שראה הרבה מאוד עולם עם המון שליחויות כילד וגם בתפקידיי השונים. בירושלים נולדתי, זה כור מחצבתי.
הנדסה קרבית
שירתי 30 שנה בצבא ואת רוב שירותי עשיתי בחיל ההנדסה הקרבית. בתחילת שירותי זה היה חיל שחיפש את דרכו במציאות שאחרי מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון. עם השנים חיל הנדסה הפך לחיל מוביל באיכות האנושית, בחשיבות שלו בשדה הקרב, ברלוונטיות וביכולות, והתעצם בהתאם. שמח על הזכות הגדולה שהייתה לי לשרת במקום מיוחד זה.
מבקר מערכת הביטחון
תפקידי האחרון בצבא כתא״ל. תפקיד שבו הייתי אחראי לנהל את כלל הביקורות על מערכת הביטחון, ממוכנות למבצעים ולמלחמות בכל הזירות ועד לפרויקטי ענק, רכש סייבר ועוד. זה תפקיד ייחודי שהופך אותך למומחה למערכת הזאת מזווית שאף אחד אחר לא זוכה לראות בעומק וברוחב.
משה בוגי יעלון
עם סיום תפקידי כמפקד גדוד 605, נבחרתי על ידי בוגי להיות ראש לשכתו בלשכת הרמטכ״ל. זו הייתה זכות גדולה מבחינתי לעבוד עם בוגי, אדם אמיץ ביכולת קבלת ההחלטות שלו, ראיתי זאת לא פעם בהחלטות של חיים ומוות. ללא ספק התפקיד המעניין ביותר שעשיתי, הכולל חשיפה לכל תהליך קבלת ההחלטות של מדינת ישראל. לצערי רמטכ״לים מוערכים ביותר ומוכשרים בוחרים ללכת לפוליטיקה, מקום שדורש סט יכולות לעיתים שונה לחלוטין ומאבדים הרבה מהיוקרה שלה זכו בצדק.
תוכנית ההתנתקות
קו פרשת מים בשבילי. ראיתי מאוד מקרוב את תהליך קבלת ההחלטות הקלוקל, כאשר ראש הממשלה שרון החליט מבלי להתייעץ עם הצבא על מהלך דרמטי בעל השלכות שאנחנו משלמים עליהן עד היום ביוקר. הייתי בדיון הקבינט כשבוגי כרמטכ״ל ודיכטר כראש השב״כ התריעו שעזה תוך שנה תהפוך לחמאסטן וכך בדיוק היה. שמעתי את כל ה׳לשעברים׳ מזמרים את אותה המנגינה שההתנתקות תביא שלום ושאם זה לא יעבוד נשטח את עזה, והיה לי ברור שהכול מנותק מהמציאות.
׳הביטחוניסטים׳
תנועת הביטחוניסטים כבר מונה כ-17 אלף חברים, אלפי קצינים במיל׳, מפקדים, לוחמים לשעבר וגם מכיניסטים וציבור שחשוב להם ביטחון ישראל. גורם משפיע בקבלת ההחלטות ובעיצוב התודעה הלאומית והבינלאומית. גאה על הזכות להיות המייסד של ארגון מופלא זה.
ריבונות ביהודה ושומרון
אין קיום לאורך זמן לישראל בלי יו״ש, ולכן ככל שנקדים לקדם ריבונות דה פקטו ודה יורה בבקעה ובהתיישבות, כן ייטב. רוצים יותר ביטחון? תביאו עוד שני מיליון יהודים ליהודה ושומרון. האם זה אומר שצריך לתת לשני מיליון פלשתינים אזרחות ישראלית? חד משמעית לא, יש מגוון פתרונות רחב שמאפשר המשך ניהול עצמי של הפלשתינים, וזה לא עומד בסתירה לריבונות.
הרשות הפלשתינית
גוף מסוכן, מושחת ורקוב שעבר זמנו ובטל קורבנו, וטוב שיתפרק כמה שיותר מהר. במערכת הביטחון יש נטייה לדבר על חשיבות התיאום הביטחוני, אך צריך לזכור שכל המערכה לדה לגיטימציה בעולם, התשלום של מיליארדים למחבלים, ההסתה במערכת החינוך – זה הכול הרשות. להתחיל לחשוב על אלטרנטיבות.
מדינה פלשתינית
אם רוצים אז בירדן או בעזה וסיני, לא ביהודה ושומרון. הגיעה העת לחשוב מחוץ לקופסה על פתרונות חדשים. עם עזה בידי החמאס ועם ההתפרקות הקרובה של הרשות, השנייה כל הרעיון הוא לחלוטין לא רלוונטי ומוטב שנתמקד בקידום ריבונות.
נוער הגבעות
זכיתי לראות הרבה חברה טובים שמצאו את מקומם בעשייה ציונית ואף התגייסו לצבא ותורמים באופן משמעותי, כולל ביחידת ספר המדבר שהוקמה על בסיס חברה עם רקע של נוער גבעות. הרוב המכריע של הציבור הישראלי לא באמת יודע במה מדובר. לצד זאת יש כאלו שפועלים בניגוד לחוק ותוך פגיעה בחיילים או נגד פלשתינים, אלה דברים שצריך להוקיע ולטפל בחומרה.
המנהל האזרחי
גוף שזקוק לשינוי גדול והכוונה. אני סבור שנוכח השינויים בממשלה הנוכחית בהחלט ייתכן שנראה מנהל אזרחי שמבין שאסור לאפשר לפלשתינים להשתלט על יו״ש.
שוויון בצה״ל
מושג לא רלוונטי. צבא לא אמור לעסוק בשוויון, הוא עוסק בהכנות למלחמה ובחתירה לניצחון. המושג הרלוונטי שבגינו בוחנים שירות נשים הוא מיצוי הסד״כ, קרי, איך להוציא את המקסימום מהאיכות שעם ישראל מביא לצה״ל. כאן חשוב שהמיצוי יהיה רלוונטי ושערך הניצחון יהיה הערך המוביל. לצה״ל אסור להיכשל בעניין זה.
גיוס חרדים
לאט אבל בטוח ולא בכוח. יש מקום להרחיב את גיוס החרדים, ובוודאי כל אלה שאינם לומדים תורה ושנשרו. יש גם מקום נוכח אתגרי העורף להשתמש בהון האנושי של החרדים לבניית פלוגות משמר לאומי במשטרה ומג״ב שיגנו על הערים החרדיות והשכונות, כמו גם גיוס לכיבוי אש ולמשימות לאומיות נוספות.
שאיפות פוליטיות
לא כרגע. מבחינתי המשימה היא לבנות תנועה שתבטיח את ביטחון ישראל לדורות. הביטחוניסטים זה אירוע שיהיו לו השלכות לדורות. לבנות מערכת כזאת לוקח שנים וזו רק ההתחלה.

שיר שמרגש אותך? 

'עטור מצחך'

מקום שאתה חוזר אליו בטבע?

בית גוברין ובכלל שפלת יהודה.

הספר האחרון שקראת?

׳שיבת ציון נס לעמים׳.

תחביבים?

מוזיקה קלאסית, נגינה וריצה.

שבת בשבילך

זמן איכות עם ענת ועם הילדים.

איך אתה קובע עיתים לתורה

אני מקשיב לדרשות בנסיעות. מתעניין מאוד בכל שבוע בפרשת השבוע. מדהים כמה חומר יש ברשתות, עושר אינסופי.

שאיפה עתידית

להגיע ליום שבו אני אסתכל לאחור ואגיד, תרמתי משהו לביצור ביטחון ישראל. לדעת שהתממשו התנאים לקיום הדורות הבאים ולשגשוגם, ושנבנתה מערכת שתשמור את הרכבת הציונית על המסילה.

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי היהודים על הארץ הזו. כמעט בכל הר או גבעה ניתן למצוא שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות והעם העתיק ביותר מבין שלל הממצאים הוא העם היהודי.
אתרי המורשת ביהודה ושומרון מנוהלים באופן מנוכר והזוי, במקרים רבים הבעלות עליהם מוגדרת כפלשתינית פרטית על אף שאין שום הצדקה וביסוס להגדרה מקוממת זאת. על מנת להבין את שורשי התופעה צריך לחזור אחורה למלחמת העצמאות אל מה שמכונה ׳הנכבה׳ או אולי אפילו למרד הערבי הגדול בו למעשה החלה החרבת הכפרים השיטתית על ידי השלטון הבריטי.
על פניו נראה שההימנעות מהכרה בבעלות היהודית על אתרי ארכאולוגיה נעוצה בחשש שהכרה כזו עלולה לחשוף את מדינת ישראל בפני תביעה דומה להשיב את הבעלות הערבית על אתרים רבים במדינת ישראל.
יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל קרב ובא ויחד איתו צפה ועולה לא פעם לשולחן הדיונים שאלת הבסיס המוסרי להקמת מדינת ישראל. לא פעם אוהבים אנשי שמאל לנופף בפגם המוסרי, בטענה שעשרות כפרים ערביים הוחרבו בתקופת מלחמת העצמאות ועל חורבותיהם הוקמו יישובים וערים יהודיות שנמצאים היום בלב הקונצנזוס הלאומי.
מרביתו של השמאל הישראלי איננו מעוניין להחזיר את המצב לקדמותו, אך באופן אבסורדי מיעוט קיצוני מעוניין להשליך את האחריות לתיקון ה׳עוול׳ לשטחי יו"ש שנכבשו לאחר הקמת המדינה ומפציר בפני מקבלי ההחלטות לעוזבם לטובת האוכלוסייה הערבית ולא לבצע בהם פעולות התנחלות יהודיות. עיקרה של הטענה היא, לא לחזור שוב על אותה הבעיה אך טמונה בה גם רמיזה – יתכן ושטחים אלו יפצו על הטרגדיה ויביאו סוף סוף את השלום המיוחל.
למרבה האירוניה, מרביתם של הכפרים הערביים ביו"ש יושבים כיום על חורבותיהם של שרידים קדומים שנותרו עוד מתקופת ההתנחלות היהודית בארץ לפני יותר מ-2000 שנה.
למעשה, שטחי יו"ש הם מודל עתיק של אותה הנַכְּבָּה בדיוק. יתרה מכך, חלק ניכר מערביי יו"ש בזמן מלחמת ששת הימים היו פליטי 48, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו, אחד מכל שלושה ערבים בשטחי יו"ש הוא פליט ממלחמת העצמאות. האיוולת ברורה.
הרצון לתקן עיוות על חשבון הנצחת עיוות זהה הוא לא סביר ולא הגיוני. אם דרוש תיקון התיקון צריך להתבצע באותו השטח שבו קרתה הטעות ואם מעשה הקמת המדינה מוצדק אזי יש להביט למציאות בעיניים ולהודות בה.
בראי היסטורי ניתן לקבוע בוודאות שההתקוממות הערבית היא זאת שהביאה עליהם את חורבנם. אילולי היו נלחמים בנו היו זוכים לחיות לצידנו ללא הפרעה. על אף שהוגלינו מארצנו, כאשר חזרנו הביתה התנועה הציונית עסקה בגאולת האדמה בכסף מלא בדיוק כפי שאבינו הקדמון רכש את מערת המכפלה למרות ההבטחה האלוקית שקיבל.
חשוב לציין שהחרבת הכפרים הערביים התחילה עוד בשלהי השלטון הבריטי לאחר המרד הגדול במהלכו הוחרבו והועלו באש על ידי הצבא הבריטי קרוב ל-40 כפרים ואף הוגלו אלפי ערבים.
בסקר חרום שנערך מיד לאחר מלחמת ששת הימים על ידי משרד הביטחון אותרו מאות אתרים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות הישראלית ואף מתקופות קדומות המוכיחות ללא ספק את קיומו של השלטון היהודי בארץ. הנתונים מראים שלא רק שלטון היה כאן, אלא התיישבות של ממש בכל רחבי יו"ש.
לנתון זה השלכות רוחב עצומות, למשל, בשאלת הבעלות על הקרקעות ביו"ש, אך למרבה הפלא איש כמעט אינו מתייחס לכך ברצינות.
כאשר מגיע ערבי ובידו קושאן תורכי מלפני יותר מ-200 שנה מתייחסים אל זה כקודש קודשים ומעניקים לו זכויות גם אם הוא הפקיר את אדמתו ולא השתמש בה משך דורות, אך מדוע שרידי התנחלות יהודי אינם נחשבים כהוכחת בעלות על הקרקע?
מי שאולי האשם הגדול ב"נַכְּבָּה היהודית" הוא מי שהיה אמון על שמירת אדמות המולדת, הלא הוא ה"מנהל האזרחי". המנהל אימץ במשך שנים גישה לפיה אדמות יו"ש הן פלשתיניות פרטיות עד שיוכח אחרת. כתוצאה מכך תוקנו במרוצת השנים מאות תקנות הפוגעות באופן שיטתי ביהודים ומעדיפות אוטומטית את הנרטיב הערבי.
קחו למשל את הנתון המדהים הזה: המנהל האזרחי מסרב לאשר חפירות ארכיאולוגיות בשטחי סקר! מדוע? כי לטענת אנשיו יתכן שאדמות אלו הנן פלשתיניות פרטיות ומשום כך לא ניתן לאשר שימוש בהן אפילו למטרות חפירות הצלה.
ממלכת יהודה וממלכת ישראל שלטו יחד במרביתה של הארץ במשך מאות שנים. הממצאים הראשונים של המחקר הארכיאולוגי מראים שבתקופה זו אדמות יו"ש יושבו בצפיפות על ידי היהודים. מרביתן של מדרגות העיבוד, ׳טרסות׳ (שנחשבות גם הן אוטומטיות כקרקעות פלשתיניות פרטיות) נבנו בתקופה זו, ועשרות יישובים נפרסו לאורך ולרוחב הארץ. מה שמדהים לא פחות הוא השתמרותן של שמות האתרים כפי שהם מופיעים עוד בספר יהושע. תקוע, חלחול, דביר ובית ענות הם רק חלק קטן מן היישובים היהודיים שעל חורבותיהם יושבים כיום כפרים ערביים.
קחו בחשבון שהמחקר הארכיאולוגי מתרחש 2,000 שנה אחרי המאורעות אז אם מוצאים עשרות אתרים ובהם סימני חיים, הווי אומר שהחיים כאן היו ממש אינטנסיביים וצפופים, קחו גם בחשבון שאוכלוסייה הערבית דאגה להשמיד כמה שיותר סממני זיהוי יהודיים, תוסיפו לזה את העובדה שהמנהל האזרחי לא מאפשר מחקר רציני ארכיאולוגי ומכאן תבינו את העוצמה של כל מטבע או חרס שנמצא למרות כל זאת במעמקי האדמה.
חקר הארכיאולוגיה צריך גם הוא לעבור שינוי קטן. מרביתם של החוקרים מתמכרים לעבר עד כדי כך שהם אינם מסוגלים לדמיין אפילו פגיעה קלה שבקלים בממצאים ההיסטוריים. הגדילו לעשות מספר חוקרים שאף הציעו לכסות אתרי מורשת שלמים על מנת לשמור אותם באופן המיטבי ביותר לאלפי השנים הבאות.
מה שקורה בינתיים בשטח, הוא כמובן הפוך לחלוטין וזאת בשל אוזלת היד המכוונת של המנהל האזרחי. הערבים לא מפספסים הזדמנות להרוס ולהשמיד את שרידי החיים היהודיים שהיו כאן ועל הדרך אף הורסים אתרים בעלי חשיבות בין לאומית כדוגמת מזבח יהושוע בין נון.
תכלית הממצאים ההיסטוריים היא להוכיח לכל את דבר זכותנו על הארץ ויחד עם זאת להשתלב ממש בחיים החדשים שהולכים ונבנים בארץ הזו. אין יותר מרגש לנסוע בדרך האבות המקורית ומאידך גיסא אין מנוס מלהתאים אותה למציאות החדשה בחלק מהמקטעים. אך שימו לב עד כמה השילוב בין העבר הרחוק למציאות העכשווית מייצר את העוצמה שלנו כעם העתיק ביותר בעולם.
הגיע הזמן ששטחי הארכיאולוגיה יוכללו באדמות המדינה ויוקצו לאחר חפירה ושימור להתיישבות המחודשת של העם החוזר לארצו לאחר 2,000 שנות גלות. ■

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה

ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון חדשים לרבש"צים במועצה האזורית הר חברון. עשרת הרכבים החדשים שהחליפו עשרה רכבים ותיקים, נמסרו בנוסף לשלושה שנמסרו שבמהלך השנה, ושניים שנוספו למחלקת קרקעות, ובסך הכל במועצה מרוצים מ-15 רכבים חדשים.
לא רבים מכירים עד כמה חשובים רכבי הביטחון – הן בפעילות הביטחון השוטפת, והן בעתות חירום. “רכב הביטחון היישובי משמש את הרבש"ץ והמאבטחים ביישוב לביצוע הפעולות הנדרשות בהגנה על התושבים, ובאירוע חירום מסייע בהגעה מהירה לזירת האירוע, עם הציוד הנדרש לשלבים השונים באירוע", מסביר מנהל מחלקת הביטחון במועצה, נדב צחור.
בסוף אוקטובר 2022 נרצח רונן חנניה הי״ד, תושב קריית ארבע על ידי מחבל ערבי, מוחמד ג'עברי. בפיגוע נפצע קשה החובש עופר אוחנה ומאבטח נוסף שהגיעו למקום כדי לטפל בחנניה ובנו. לאחר מכן הגיעו לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע שדרס את המחבל שחוסל בהמשך על ידי חייל בחופשה. הרכבים החדשים, כמו רוב מוחלט של הרכבים מוגנים נגד אבנים אולם לא נגד ירי, "לכן, בניגוד לאירוע המוכר ליד קרית ארבע, כאן אין סיפורי גבורה כאלה ב"ה. הרכב כפי שציינתי מסייע לרבש"ץ בהקשרי הגעה מהירה והציוד הנחווה הנדרש עבורו לטיפול באירועים".
רכישת הרכבים החדשים לא זולה כלל וכלל. משרד הביטחון ופיקוד העורף מעבירים 145,000 שקלים עבור כל רכב, והמועצה נדרשת להשלים את השאר. בסך הכל מחירו של רכב כולל אבזור מתאים עומד על כרבע מיליון שקלים.
ברכבי הביטחון עושים שימוש יומיומי 7\24 ובכל רכב נוהגים במהלך היום והלילה מספר אנשים – הרבש"ץ והמאבטחים, כל ישוב והסידור שלו – ומשכך לתחזוקת הרכב חשיבות גדולה מהרגיל. נדב צחור מפרט: “פיקוד העורף מתקצב את המועצה בתקציב אחזקה דיפרנציאלי המשתנה בין היישובים בהתאם לנוסחה מוגדרת המחשבת את גודל הישוב, ובהתאם את התקציב המוגדר לביטוחים, טיפולים משתנים וכו'. בכל מצב של עלויות נוספות המועצה סופגת את העלויות".
נציין כי תקציב לשדרוג רכבי ביטחון מגיע אחת לשש שנים בסיוע היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, בהתאם לתקציב מדינה ותיעדופים של פיקוד מרכז.
היישובים המאושרים: תלם, אדורה, נגוהות, בית חג"י, מעלה חבר, טנא-עומרים, שמעה, שני, סוסיה ואשכולות. ראש המועצה יוחאי דמרי אומר כי החלפת צי הרכב הבטחוני לצי חדש ואיכותי, מהווה נדבך חשוב וחיוני במעטפת הבטחון של כל ישוב וישוב וביחוד בימים אלו של מציאות ביטחונית לא פשוטה. “זה הזמן לומר תודה לכל העוסקים במלאכה – הן ליחידה להתיישבות במשרד הביטחון, פיקוד העורף, למליאת המועצה על הוספת התקציב הנדרש, למנכ"לית, לגזבר, לקצין הביטחון בתעבורה חיים תבו, ולמחלקת הבטחון המסורה והאיכותית. וכמובן לרבש"צים היקרים והאהובים, אנו בטוחים שהכלים יהיו לעזר רב. תתחדשו, וכשאתם שומרים עלינו תזכרו לשמור גם על הנוהגים בכלים, ועל הכלים עצמם".
דבריו של ראש המועצה והבקשה לשמירה על הנהגים והרכבים לא נאמרים ללא ביסוס. לרוב הנסיעה ברכבי הביטחון נעשית במהירות נמוכה בתוך הישובים, אולם בעת הצורך – התראות ממצלמות האבטחה, התראות על גדר הביטחון, ואירועי חירום שונים – הנסיעה נעשית פחות בטוחה בשל דרכי ביטחון לא סלולות ונהיגה שאינה זהירה מספיק.
כך למשל, בינואר 2023 אירעו שלוש תאונות תוך ארבעה ימים במהלך נסיעות ברכבי ביטחון ביהודה ושומרון. “תעשו עצירה מהמרוץ היום יומי, תנו תדריך לנהגים ברכבים, תוודאו שכל סייר מבין את משימתו ואחריותו – השבתת הרכבים פוגעת בביטחון היישוב, וכמובן סכנת חיים בתאונה", נכתב בהודעה שנשלחה לרבש"צים. ■

ראש…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום, מדלת לדלת, מלשכה ללשכה, כדי למצוא את הדרך שתוביל לשחרורו של בעלה מהכלא האמריקאי בו נמק במשך עשרות שנים ארוכות. אך בין מאמץ אחד למשנהו הייתה לאסתר מטלה נוספת שלקחה על עצמה בשביל בעלה יהונתן. שליחות מיוחדת אותה לא יכול היה לעשות ממקום שביו.
במשך כל השנים בהן היה מאחורי סורג ובריח לא פסק יהונתן מלעקוב ולשמוע על המתרחש בארץ ישראל. הקורבנות והנפגעים בפיגועי הטרור הנוראיים לא נעלמו מעיניו ומליבו. את הדרך להביע בפניהם את תנחומו וכאבו על אובדנם או לחזק אותם בעת משבר מצא יהונתן באמצעות מי שהייתה שליחתו המסורה ושותפתו לדרך, שביום ראשון הקרוב יחול יום השנה הראשון לפטירתה.
"לחבוש קצת את הפצע הנורא"
"בזמן שאנחנו ישבנו שבעה אסתר הגיעה אלינו ואמרה שהיא באה בשליחות בעלה להביא לנו מתנות לילדים היתומים, נשארו שלושה והיא הביאה בשבילם שלושה דובים נחמדים לתת להם", מספר הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל שנרצחה בפיגוע הנוראי באיתמר, יחד עם בעלה אודי ושלושת ילדיהם, יואב, אלעד והדס. "מאוד התרגשנו מזה".
"היא אמרה שבעלה ביקש ממנה לבוא ולעודד אותנו, לחזק אותנו. זה היה לחבוש קצת את הפצע הנורא שהיה, כאשר שמישהו כל כך רחוק בתנאים כאלה, חושב עלינו. זה היה חיבוק חשוב ומשמעותי, שאי אפשר לשכוח. כמובן סגרנו מעגל כשנסענו לבקר את יהונתן בכלא בארה"ב".
הרב בן ישי ביקש מאסתר לבדוק את האפשרות לנסוע ביחד עם הנכדה הגדולה, תמר, כדי לבקר את יהונתן בכלא. הדברים אכן הצליחו להסתדר ולאחר מבצע התארגנות רציני מאוד ברוך השם הפגישה יצאה לדרך למרות מאסרו של יהונתן.
"ראיתי איפה הוא יושב, איפה הוא נמצא ואיך הייתה לו מחשבה לשלוח את אסתר אלינו אלפי קילומטרים משם. איך היה רגיש לכל דבר ולמה שקרה אצלנו. הם היו עם מבט מאוד כללי, התעלמו מהמציאות האישית שלהם וחשבו על העם. אנחנו יודעים עד כמה יהונתן מסר את נפשו על כך. השתוממתי מזה שאדם שסובל כל כך הרבה – המחשבה העיקרית שלו היא לנחם את המשפחה הזאת. ראיתי כמה הוא מחובר וקשור לכלל.
"כשהלכנו לבקר אותו הוא היה אבל על אביו והרשויות לא הרשו לו ללכת להלוויה. אנחנו בהשגחה מדהימה הגענו אליו באותו זמן. הוא שלח את אסתר אלינו לניחום אבלים והגענו אליו כשהוא אבל. החזרנו לו טובה כביכול".
הרב בן ישי מספר על הקשר העמוק אליו נחשף בין יהונתן ואסתר במהלך התקופה בה זכה להכיר אותם. "התרשמתי כל הזמן כמה היא דואגת לו כמה היא מרגישה אחריות עצומה על גורלו של יהונתן. כמה הקשר בניהם היה קשר מיוחד, של אדם אחד שחולק לשניים. אחד בבית סוהר ואחד בחוץ, כאשר חלק אחד עושה כל מה שהוא יכול כדי שהחלק השני ייצא לחופשי. הרגשתי שהיא חיה בתחושת שליחות להוציא את יהונתן מבית הסוהר ושיזכה להגיע לארץ".
"יהונתן מתפלל לשלומו"
ליה ירד היא אם לתשעה. בשנת תשס"א פצמ"ר שנורה אל עבר היישוב עצמונה בו התגוררה עם משפחתה פצע את בנה השביעי, אריאל בן השנה, והותיר אותו במצב קשה. "אריאל היה מאושפז שלושה שבועות בסורוקה ותקופה ארוכה לאחר מכן בשיקום בבית החולים אלי"ן", מספרת ירד, "בזמן שאריאל היה מאושפז הגיעו לבקר אותנו שתי נשים. אחת מהן הייתה אסתר פולארד. היא אמרה לנו שהיא הגיעה בשליחות בעלה הנמצא בכלא, וביקש ממנה להגיע לבקר את בננו. היא הביאה איתה מתנה בשביל אריאל, מכונית גדולה. יהונתן ביקש ממנה לקנות".
"כיום אריאל בן 23, סיים בגרויות, בעל רישיון נהיגה, לומד בישיבה גבוהה ועושה שירות לאומי. כשהוא נפצע אמרו לנו שאולי הוא לא יחיה, או שיהיה צמח או בעל נכות רצינית. אני זוכרת שאסתר הגיעה לבקר בערך חודש לאחר שנפצע. היא מסרה שיהונתן מתפלל לשלומו והביאה את המתנה. שמעתי מאחרים שאסתר ביקרה עוד הרבה נפגעים ומסרה להם את התפילות והאיחולים של יהונתן. אני כל הזמן זוכרת מאז את הביקור הזה שלה".
"אחרי שיהונתן שוחרר והם הגיעו לארץ, רצינו מאוד לפגוש אותם ולהגיד ליהונתן 'הנה הילד שהתפללת עליו', אבל אמרו לנו שאסתר צריכה מאוד להישמר בגלל שהיא חולה ולא יכולה להיפגש איתנו אז לא פגשנו אותה, אבל הגענו עם אריאל בשבעה ליהונתן והוא סיפר לנו גם על אסתר וגם על הקשר לגוש קטיף. קיווינו שהם יחיו ביחד הרבה זמן בארץ אחרי שיהונתן שוחרר, לצערנו זה לא קרה".
"לא היה יום שלא בכינו על כך"
בשל תנאי המאסר הנוקשים של יהונתן, הוא ואסתר מעולם לא זכו להביא ילדים משלהם לעולם. כעת יהונתן רוצה לגמול חסד לאסתר ולהנציח את זכרה באופן ראוי ומשמעותי כיאה לפועלה למען עם ישראל במשך שנות חייה ולהקים את 'מרכז ילדי אסתר – מרכז לחינוך יהודי מהגיל הרך ועד בני נוער שימוקם בעיר תל אביב'".
ביום ראשון הקרוב, היום בו ימלאו שנים עשר חודשים לפטירתה של אסתר ע"ה – יתקיים ערב שגרירים מיוחד במלון 'רמדה' בירושלים, ביחד עם יהונתן, בו כל אחד כפי כוחו יוכל להגשים את חלומו ולהכיר טובה עצומה לאסתר על כל מה שעשתה למען יהונתן בפרט ועם ישראל בכלל.
"לצד הפעילות הבלתי פוסקת שלה למען שחרורי והשבתי לארץ ישראל, אסתר עשתה הכול כדי להשמיע את קולי ולהיות שליחה עבורי במקומות שאליהם לא הייתה לי אפשרות להגיע", מספר לנו יהונתן פולארד, "הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה העובדה שאסתר כיתתה את רגליה פעם אחר פעם לבתיהן של משפחות שכולות ונפגעי טרור על מנת לנסות לנחם, לעודד ולחזק את מי שנשאו את כאביו של עם ישראל באופן האישי ביותר. היו מקרים שבהם הביקור החד פעמי התפתח לקשרים משמעותיים מאוד שהמשיכו במשך שנים וממשיכים גם היום. זו בעיני אחת הדוגמאות המייצגות ביותר למי ומה הייתה אסתר עבורי ועבור עם ישראל.

"אסתר הייתה מורה במקצועה ולאורך כל המאבק לשחרורי מה שהיא עשתה בעצם זה להמשיך ללמד. היא לימדה אותי כיצד לא לאבד אמונה ותקווה וסייעה לי לצאת מהכלא אדם טוב ושלם יותר מאיך שנכנסתי אליו 30 שנה לפני כן. היא לימדה את עם ישראל כולו מהי ערבות הדדית ומחויבות בלתי מתפשרת לצדק".
"הכאב הגדול ביותר שלנו היה העובדה שלא זכינו להביא ילדים לעולם. לא היה יום שלא בכינו על כך. לקראת סוף השבעה חשבתי על כך שיש עדיין דבר אחד שאני יכול לעשות למענה וימלא חלק מהחוסר הזה – הקמת מרכז חינוך יהודי לילדים. אני עובד כבר קרוב לשנה יחד עם שותפים יקרים בכדי להפוך את החלום הזה למציאות וכעת אנו מתקרבים לרגע המשמעותי ביותר בדרך להגשמת החלום הזה".
"אני הבנתי שכמו המאבק לשחרורי – זה חייב לבוא מהעם", אומר פולארד, "ביום ראשון הקרוב יתקיים בירושלים אירוע מיוחד שאליו יגיעו בעזרת השם כל מי שרוצה לקחת חלק בקמפיין ויחד נצא בשבוע הקרוב לזכות את כל עם ישראל לקחת חלק בהנצחתה של אסתר באמצעות מאות ואלפי ילדים שיתחנכו לזהות יהודית ולאחדות ישראל לעילוי נשמתה. אני מתרגש מאוד מהמחשבה שאפגוש כל כך הרבה אנשים שעשו כל כך הרבה למעני ומתפלל שיחד נצליח במשימה".

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון שאורגן על ידי תנועת המזרחי בווינה בראשות נחמיה גנג על אודות ׳שבע הקהילות׳ היהודיות שהתקיימו בבורגנלנד עד מלחמת העולם השנייה.
יום העיון כלל שלושה מושבים. הראשון, הקהילה – גנג עסק באוסקר דויטש, נשיא המזרחי בווינה ובפועלו, ופרופסור שלמה שפיצר מאוניברסיטת בר-אילן נאם על רבני שבע הקהילות. את המושב השני פתח הרב יוסף פרדס, רב קהילת המזרחי בווינה, בשאלה האם יש מקום לחדש מבנה בית כנסת על פי ההלכה, וכן פטר אדם נשא דברים בנושא הארכיטקטורה של בית הכנסת בקוברסדורף ושחזורו. מושב שלישי עסק בשואה באזור בורגנלנד. שושנה דויצן-ינסן דיברה על סופה של קהילת קוברסדורף בימי שלטון הנאצים, ומיכאל ריגלר דיבר על הגירוש מבורגנלנד לווינה, הבריחה ממנה ודרך הנדודים עד בואנו לארץ ישראל.
ביום הכנס חידשו אנשי המקום את מבנה בית הכנסת ששרד את תקופת השואה. חשוב לציין שכיום לא חיים במקום יהודים, המשפחות האחרונות שחיו בקהילה גורשו ממנה כאשר המשטר הנאצי השתלט על העיירה.
שבע הקהילות היהודיות
בבורגנלנד היו שבע קהילות יהודיות ובהן מאות משפחות יהודיות. כאשר סופחה אוסטריה לגרמניה בשנת תרצ״ח-1938 היה גורל יהודיה כגורל יהודי גרמניה – רדיפות ונישול הרכוש. יהודי הקהילות נאלצו לעזוב את יישוביהם שבהם חיו מאות בשנים בתוך זמן קצר, ולעקור למקומות אחרים, בעיקר לעיר הבירה וינה. כל בתי הכנסת נהרסו בפקודת הנאצים, אולם בית כנסת אחד שרד בעיירה קוברסדורף בשל אסון שפקד את מבצע ההריסה – ילדה נהרגה בעת הפיצוץ, ויש אומרים שזו הייתה בתו של מבצע הפיצוץ.
בית הכנסת המשוחזר
מבנה אבן מרשים בגודלו וביופיו נשאר עומד על מקומו כאבן שאין לה הופכין. אנשי המקום שדדו את תכולתו – ספסלים, סטנדרים ואף לחלונות הוויטראז׳ שלחו את ידם. בית הכנסת עמד בשיממונו, קוצים ודרדרים הקיפוהו וקירות האבן החלו להתפורר.
׳מקדש המעט׳ הפך לחורבה ממש. לפני מספר שנים נרכש המבנה על ידי ׳הוועד היהודי של יהודי אוסטריה׳ והוחלט לשקמו. תמונות מהעבר הרחוק ששרדו בארכיונים אפשרו לשחזר את פנים בית הכנסת.
פנים בית הכנסת כלל אולם תפילה רחב ידיים, חלונות גבוהים מצוירים, ומעל לארון הקודש התנוסס חלון עגול מצויר. האדריכל וחבר עובדיו מצאו את החלון המקורי בביתו של תושב המקום והחזירוהו למקומו, והוא עתה מתנוסס ביופיו במקומו הקבוע. עובדי השחזור התקינו ארון קודש העשוי שני קירות אבן ולצידם ציור פרוכת. כיוון שבית הכנסת אינו משמש לתפילה, לא הוקמה בו בימה לקריאת התורה ו׳עמוד׳ עבור החזן. נורות חשמל חדשות הותקנו באולם התפילה, וכן נבנתה עזרת נשים כפי שהייתה במקורה. הכניסה לעזרת הנשים היא בגרם מדרגות לולייני בכניסה נפרדת, כיאה לבית כנסת שרוב יהודיה היו שומרי מצוות. אגב, כאשר גורשו אחרוני היהודים מהמקום השכילו היהודים וקברו את שלושה עשר ספרי התורה בבית הקברות היהודי, ומצבה הוקמה על מקום קבורתם.
בשחזור נוספו פרוזדור המוליך אל בית הכנסת, מטבחון, שירותים ועוד. החצר נוקתה היטב וגדר אבן ועץ מקוריים מקיפים את בית הכנסת. הבניין מתנוסס עתה לתפארה, ולידו בתים שבחלקם חיו פעם יהודי המקום.
הוזמנתי גם אנוכי לטקס חנוכת הבניין על ידי נחמיה גנג העומד בראש ארגון המזרחי בווינה, מכיוון שמקור משפחתנו בקוברסדורף. סבי, ר׳ משה ריגלר זצ״ל, היה ראש הקהל בעיירה, ואבי ז״ל נולד בה וחי במקום עד נישואיו לאימי ז״ל שנולדה בפראואנקירכן, אף עיירה זו אחת מ׳שבע קהילות׳ בבורגנלנד.
ביום העיון לקחו חלק כ-60 איש ואישה ורוב הנוכחים היו בני המקום שמצפונם התעורר באיחור של שמונים שנה. מספר יהודים מווינה השתתפו ביום העיון שכלל נאומים, ברכות, דברים מפי מלומדים על תולדות היהודים בבורגנלנד, וכן מידע על עבודת המשחזרים, ואנוכי סיפרתי את דבר הצלת משפחתנו וסירוב הבריטים להישארות נוסעי האוניה בארץ, הגירוש למאוריציוס, השהייה שם במשך חמש שנים בתנאי בית סוהר, ושובנו לארץ ישראל בחודש אלול תש״ה.
כל השיחות התנהלו בשפה הגרמנית, ורק קומץ היהודים שהשתתפו בכנס זכרו את אשר אירע לפני כ-84 שנה. אציין שוב כי ככל כנראה המבנה לא ישרת עוד לצורכי תפילה, אלא לצרכים תרבותיים אחרים שעליהם תחליט עירית קוברסדורף.

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

[elementor-element…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…