יהדות עכשיו

בנפשו יביא לחמו

בעת התחמושת הוא אתר הנצחה לאומי להעברת מורשת הקרב של הלוחמים במלחמת ששת הימים בירושלים. מנחם לנדאו, תושב ירושלים אשר בעברו היה בראש אגף שירות הביטחון הכללי, הוא יו״ר מועצת המנהלים של גבעת התחמושת בעשר השנים האחרונות. ישבנו איתו לשיחה כדי לגלות על החידושים במקום וייחודו.
מה השתנה במקום בשנים האחרונות?

מוריה אופיר

המשפט שאולי הכי מזוהה עם הרב חנן פורת הוא "רציתי להיות טוב". ואכן, נראה שזו הרוח שדחפה אותו קדימה, שגרמה לו לדעת בכל כך הרבה תחומים ולהשאיר בהם את חותמו הייחודי ולחייך תמיד באופטימיות.
הרב קובי יקיר – ראש בית המדרש "תורת המדינה-בית אורות" זכה לשמוע שיעורים של הרב בבית אורות והוא מתאר את אופן הקמתה של הישיבה: "הסיפור מתחיל במלחמת ששת הימים. הרב חנן פגש בחור שהיה מ"פ שלו בשם גיורא אשכנזי – בחור שנולד בקיבוץ ניר דוד, בחור לא דתי, מאד אידיאליסט וישר, בעל מידות מתוקנות והרב מאד אהב אותו. כשהם עלו במהלך המלחמה לרכס הר הזיתים גיורא נורה ונפל, והרב חנן החליט שהוא רוצה להנציח אותו. הוא חי את החיבור שבין התנועה הציונית החילונית לבין המהות הרוחנית הקדושה שצריך לתת לה. החיבור הזה היה מאד חשוב מאד בעיניו. הרב חנן החליט להקים ישיבה על שמו של גיורא אשכנזי. זה דבר מאד מיוחד להקים ישיבה שתנציח בן קיבוץ, אבל הוא מבין שלהנציח אדם מישראל זה בתורה. לאחר שנים אכן הוקמה הישיבה לזכרו. בחנוכת הישיבה היו נוכחים ראש הממשלה דאז יצחק שמיר, מוטה גור וגם אשתו של גיורא, והרב חנן אמר שהנוכחות שלה בעיניו הייתה הכי חשובה בכל הסיפור הזה".

הרב קובי יקיר, ראש בית המדרש "תורת המדינה-בית אורות"

הוא מספר על יום אחד בו היה עייף מאד מכל הפעילות והעיסוק בצורכי ציבור. בערב הוא מוצא עצמו מתקרב לפרוכת, משקיע בה את ראשו ונזכר בגעגועים בהמולת הלימוד בישיבה בה למד, ואז הוא התחיל לבכות מגעגוע. הוא מתאר את הקשר העמוק שלו לבית המדרש, יחד עם הקול הפנימי שדוחף אותו ללכת, להגשים ולהקים את ההתיישבות. הוא תמיד נשאר איש בית המדרש, יחד עם היותו איש מעשה דגול

איזה קו הרב הוביל?
"הרב חנן זה לא עניין של קו. הוא למד בכרם ביבנה ואחר כך במרכז הרב. הוא היה כסולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה. איש אשכולות, נטוע בארץ ואיש בית המדרש, נאמן לשליחותו למרות שהיה בו געגוע גדול לבית המדרש. הוא היה גאון, עילוי. הוא היה חזק בבית המדרש ולמרות זאת הקול הפנימי קרא לו לעולם המעשה, להגשים את הגאולה.
"בספר "רציתי להיות טוב" הוא מספר על יום אחד בו היה עייף מאד מכל הפעילות והעיסוק בצורכי ציבור. בערב הוא מוצא עצמו מתקרב לפרוכת, משקיע בה את ראשו ונזכר בגעגועים בהמולת הלימוד בישיבה בה למד, ואז הוא התחיל לבכות מגעגוע. הוא מתאר את הקשר העמוק שלו לבית המדרש, יחד עם הקול הפנימי שדוחף אותו ללכת, להגשים ולהקים את ההתיישבות. הוא תמיד נשאר איש בית המדרש, יחד עם היותו איש מעשה דגול".
הרב יקיר מספר שאחד המושגים שהטביע הרב פורת היה עומק הפשט: "החידושים שלו היו מדויקים בפסוקים. הוא לימד תנ"ך ועומק הפשט היו מאד חשוב לו: לראות את הדברים של חז"ל עולים מתוך הכתוב. הוא תמיד היה מגיע להבנה מאירה המתיישבת על הלב. ממליץ לכולם לחפש שיעורים שלו במרשתת".

בתור בחור ישיבה כתב הרב פורת יומן. "עוד בהיותו תלמיד ישיבה במרכז הרב, הוא מדבר על תנועה שהרב קוק רצה להקים ודיבר עליה הרבה – "דגל ירושלים". מטרתה לקחת את ציון שהיא ביטוי הגוף והגשמיות של עם ישראל, ולתת לה תוכן רוחני – נשמה של ירושלים. הרב חנן "נדלק" על האידיאולוגיה הזו של תחיית הקודש. הוא כותב ביומנו: "הרב קוק זצ"ל הגה בשעתו הקמת תנועה גדולה בשם "דגל ירושלים". כדאי לעיין במצעה ולהתחקות אחרי צעדי הבראשית שלה. אתה חש בלהט המתפרץ. שומע את הקריאה הגדולה לבניין בית לאלוקים בארץ הזו". הרב חנן טען שגם היום אנו זקוקים לתנועה כזו שתהיה תנועה מובילה". הרב פורת ממשיך וכותב ביומנו: "לוואי ויבוא יום בו ייבחנו דבריי אלה באומץ, ביוזמה, בהלכה למעשה, ולא במשיכת כתפיים… עד אותו היום מוטב לי להיות השוטה המאמין".

הרב יקיר: "אלו חלומות שלו בתור בחור ישיבה. אחר כך הוא אכן הגשים אותם, בגוש אמונים, בבניין כפר עציון וההתיישבות ביש"ע. הרב חנן מאד אהב את מדינת ישראל והשקיע את כל אונו ומרצו לחבר אותה לקודש, כל מהלך חייו הוא בא מתוך גדלות התורה אל עולם המעשה והניע תהליכים גאוליים מתוך קריאה גדולה בשם ה'. הוא היה דורש מעולם התורה לפעול בצורה המעשית, בשלבי הגאולה הבאים: המשך קיבוץ גלויות והשבת המשפט. ולא רק זאת, זכורני אותו מלמד בבית המדרש בבית אורות כי על כולנו מוטלת המשימה לבנות את המקדש”.

הציל את קבר רחל
תנועת אורות היא עמותה שהוקמה על ידי הרב פורת והוציאה לאור את עלוני "מעט מן האור". העמותה עסקה במתן שיעורים ושיחות ברחבי הארץ מתורתו של הרב, וכמו כן ממשיכה את פעילות החסד שהרב יזם כדוגמת חלוקת מזון, בדגש על חלוקה בחגי תשרי ובפסח לאלפי נזקקים. הרב עסק בחסד בשני רבדים", אומר נחי אייל, יו"ר תנועת אורות, "הרובד הגשמי הוא חלוקת 

נחי אייל, יו"ר תנועת אורות

הוא היה אדם מבריק וחכם שידע לקרוא את המציאות. שתדלן בלתי נלאה – כשהחליט על מטרה מסוימת, לא היה מרפה עד שהיא הייתה קוראת. היו סוגרים לו את הדלת, היה נכנס מהחלון, היו סוגרים את החלון, היה נכנס מהגג, לא ויתר

מנות לנזקקים, והרובד הרוחני – הוא דפי פרשת שבוע שחולקו בבתי הכנסת עד שנה לאחר פטירת הרב פורת. הם אוגדו לספרים שנקראים "מעט מן האור" בהוצאת ספריית בית אל".
אייל החל לעבוד באופן צמוד לרב כאשר נקרא על ידו לנהל את עיתון "אותיות", דבר שעסק בו במשך שמונה שנים. במקביל, הפך להיות עוזרו הפרלמנטרי בכנסת ומנכ"ל מפלגת "תקומה" שבהמשך הפכה להיות מפלגת "האיחוד הלאומי".
"הרב היה מקים פרויקט, מעמיד אותו על רגליו, נותן לי להמשיך לטפל בו ועובר לפרויקט הבא. בעקבות כך, ניהלתי את ישיבת יריחו שהרב יזם את הקמתה והיה הרוח החיה בה, הקמנו ישיבה בקבר רחל, מכינה קדם צבאית "אלישע" ואת תנועת "אורות חסד". הייתי מאד קרוב אליו וישבנו אחד ליד השני במשרד, הייתי יד ימינו בכל הפעילות החוץ פרלמנטרית שעסק בה. זו זכות גדולה לחוות איתו 20 שנה עד לפטירתו".
איזה אדם הוא היה?
"הרב היה אדם שחי את התורה. תמיד השיח, הדיבור וההתנהגות היו מגובים: הוא היה אומר משפט ורק לאחר זמן הייתי מבין שהוא אמר ציטוט של אחד הנביאים או מקור אחר, הציטוט היה אצלו כשפה שוטפת.
"הוא היה אדם מבריק וחכם שידע לקרוא את המציאות. שתדלן בלתי נלאה – כשהחליט על מטרה מסוימת, לא היה מרפה עד שהיא הייתה קוראת. היו סוגרים לו את הדלת, היה נכנס מהחלון, היו סוגרים את החלון, היה נכנס מהגג, לא ויתר".
כדוגמא לכך נותן אייל את המחשה מהחיים הפוליטיים: "כשראש הממשלה יצחק רבין רצה למסור את קבר רחל לרשות הפלסטינאית, הרב חנן לא ויתר לו ואמר לו שאת קבר רחל הוא לא יכול להפקיר, צריך לשמור עליו בבחינת "ושבו בנים לגבולם". הוא לא ויתר עד שרבין ויתר ולא מסר אותו. הוא בעצם הציל את הקבר. בנוסף, הוא יצר תנועת המונים של גוש אמונים והיה מחולל השיבה ליהודה ושומרון. תוך מלחמת ששת הימים הוא התחיל לארגן את הגרעין הראשון ואמר "אנחנו חוזרים הביתה". הוא התעקש עם לוי אשכול לעשות שבת אחת בגוש עציון והשבת הזו נמשכת עד היום. באופן כללי הוא הקים לא מעט יישובים והיה אידיאולוג חדור בלהט אינסופי יחד עם הרבה עשייה".

חיים פלק

הוא היה החולם הגדול. הייתה לו תכונה מטורפת של יכולת הגשמה. הוא היה חולם על משהו ולמחרת הופך את זה לעשייה ורותם את החלום למציאות. הוא היה מלא אור ועושה דברים ענקיים תוך שהוא שותף באירועים משמעותיים בהקמת הארץ והאומה. הוא איש שייזכר לדורות

הרב עסק בין השאר בפוליטיקה. "אמרו שהוא מעופף, רחפן ושאלו מה הוא מבין בפוליטיקה", מספר אייל. "ביכולותיו המדהימות הוא שחולל את כל התיישבות יהודה ושומרון, והוביל מהלכים שאף אחד אחר לא הצליח לעשותם. הוא היה מאד מעשי כשהכל מגובה מחיי התורה שהוא חי אותם בשוטף, ידע לנווט בין האידיאולוגיה בלי לוותר על שום פסיק, לבין החשיבות שההישגים יהיו מגובים בצורה ציבורית. ראשו בשמיים ורגליו נטועות חזק בארץ".
אייל מתאר את סדר יומו העמוס של הרב: "הוא עסק בהתיישבות ובהעברת תורה תוך כדי שהיה חבר כנסת. הוא עבד במקביל בהוראה, נתן שיעורים קבועים בישיבות והרצאות ברחבי הארץ. לילות שלמים הייתי משמש כנהגו ונוסע איתו קילומטרים. הוא היה שואל אותי: "יש לך כוח? הערב קריית שמונה. יש לך כוח? הערב לדימונה".
הרב פורת יזם וחוקק את חוק "לא תעמוד על דם רעיך" המחייבת לסייע לזולת בעת הצורך. "הוא לקח את המצווה מהתורה וההכניס אותה לספר החוקים של מדינת ישראל", אומר אייל. "חזונו היה עם ישראל בשלמותו בארץ ישראל בשלמותה על פי תורת ישראל שלמה. במהלך הדרך הטקטיקה משתנה, אבל האמת לא זזה ממקומה".

מה הרב היה חושב על המצב כיום בארץ?
"קטונתי מלהיכנס לנעליו, אבל וודאי שהיום הוא היה כואב מאד את מצב הציונות הדתית, את הפירודים, את העובדה שאין מחנה מספיק חזק שמייצג את הציונות הדתית על שלל גווניה. יחד עם זה הוא צידד בחיבור עם הציבור הלא דתי, אבל תוך אמירה נחרצת שבלי אמונה זה לא ילך. הדגל המוביל חייב להיות הדגל הדתי לאומי, הערכי, התורני. לצערי, הדורות החדשים לא זוכים להיחשף מספיק לתורתו ואני מחפש את הדרכים והשותפים שיעזרו להביא את תורתו לידיעת הציבור הכללי. אני רוצה להקים את בית חנן שבו אנשים יוכלו לבוא ולחוות, ללמוד ולהיחשף לתורתו".
“התכונה הבולטת ביותר שלו היא אי הבולטות שלו”
חיים פלק מספר שהיה “תלמיד שצמוד לרב 32 שנים, בשנים מסוימות הייתי עוזר הפרלמנטרי, בשנים מסוימות למדתי איתו תורה. במשך ל”ב שנים לא משה ידי מידו”.
“הרב פורת היה צדיק יסוד עולם”, הוא מספר. “התכונה הבולטת ביותר שלו היא אי הבולטות שלו. הוא היה אחד האנשים המוכשרים ביותר שהכרתי בהתמדה, במצוינות שכלית, בכישרון ביצוע וביכולת הגשמה. איש יפה תואר ויפה מראה, עניו שבענווים – לא החזיק מעצמו כלום, היה מכבד כל אדם באשר הוא, מהנעלבים ואינם עולבים, מבטל רצונו כשצריך והכל לכבוד שם שמיים, למען השגת היעדים הגדולים שלשמם חתר”.
לפק מספר שלרב היה פנקס שבו היה כותב משימות שהיה צריך לבצע. “בפנקס הוא היה כותב “היום לעשותם”. כלומר, מה שצריך לעשות – לעשות בלי להתמהמה. היה עסוק בלעשות את האמת. הוא גם היה ממעט לדבר בלשון נוכח ולומר את המילה “אני”, אלא היה אומר “אנחנו” – כולנו עושים, כולנו שותפים. סדרי העדיפויות שלו שמו את צרכיו והישגיו במקום האחרון. הוא ראה בתורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל דבר אחד ועמל על כל השלושה בכל הכוח והעוז תוך שהוא מוסר נפשו על העניינים האלו – במסגרת קליטת עלייה מאתיופיה, ברית המועצות וארצות רווחה”. איך הסובבים תפסו אותו?

“הסובבים אותו ראו בו מנהיג בציבור הדתי והמהפכן הגדול של הדור הזה. היו לו כוחות על אנושיים. הוא שינע מאות אנשים ליישובים שונים, אין כמעט יישוב שהוא לא נתן חלק בהקמתו. חלום חייו חי וקיים: כשהוא הלך לעולמו היו 300 אלף איש ביהודה ושומרון, והיום  האזור נושק לחצי מליון. קבוצה קטנה שהייתה עם אש בעיניים, שהייתה מאד אידיאולוגית ועשתה מהפיכה בזה שהלכה לגבעות יהודה ושומרון, הוחלפה באנשים הכי “נורמליים”, והם הפכו ל”מתנחלים” כשהנושא כבר היטשטש לחלוטין. עם ישראל ביהודה ושומרון וזו עובדה כמעט בלתי הפיכה שנוצרה מחבורה קטנה שהרב פורת היה מבין מוביליה”.

פלק מספר שביתו של הרב פורת סיפרה שאביה קיים שיחה קצרה וסיפר לביתו שהתקשרו אליו מהתוכנית “אחד נגד מאה”, וביקשו ממנו שיהיה האיש האחד שמתמודד נגד המאה בתוכנית. “ביתו סיפרה שהוא אמר לאותה מלהקת: “אם תצליחי לגרום לכך שההופעה שלי בתוכנית הזו תגרום לכך שזה ייעשה נחת רוח לריבונו של עולם, אני אבוא לתוכנית”. היא הייתה בהלם וסגרה את הטלפון. אנשים חושבים שזה סיפור משעשע על הרב. אבל אני רואה פה סיפור מהותי – הוא אמר זאת בצורה חביבה אבל כך באמת בחן את עולמו: לא חשב שהתוכנית יכולה לסייע לו ולקדם אותו בתור אדם פוליטי וחכם, אלא שאל האם זה עושה נחת רוח לקב”ה”.

הרב נפטר בתאריך ו' בתשרי תשע"ב בביתו שבכפר עציון בהיותו בן 67. “כשהוא חלה נסענו יחד לניחום אבלים וכשיצאנו ממנו הוא סיפר לי שהוא חולה בסרטן ומדברים על תקופה של 7 חודשים בערך לצפי להמשך החיים”, מספר פלק. “אמרתי לו שהייתי שמח אם הוא יהיה ניאות להתראיין כדי שנכתוב עליו ספר. הוא שאל: “החלטת להרוג אותי? אני אהיה פה עוד הרבה שנים, אל תדאג”. אמרתי לו שאני רוצה לכתוב כרך א’ מגיל 0  שלו עד גיל 60, ומגיל 60 עד 120 לכתוב את כרך ב’, וכדי שלא ישכח נעשה עכשיו את כרך א’. הוא צחק ואחרי יומיים הסכים. לאחר כמה חודשים ראיינו אותו בסרט של ינון מגל שמסתיים במשפט שלו: “רציתי להיות טוב”. הרבה אנשים סברו שכך גם הספר עליו צריך להיקרא. אבל הרב חנן אמר שהוא רוצה שיקראו לספר: “בנפשו יביא חלומו”. הוא לא רוצה לכתוב ספר שיפאר אותו, אלא שאנשים יבנו את תפיסת העולם שהניעה אותי. 

“הוא היה החולם הגדול. הייתה לו תכונה מטורפת של יכולת הגשמה. הוא היה חולם על משהו ולמחרת הופך את זה לעשייה ורותם את החלום למציאות. הוא היה מלא אור ועושה דברים ענקיים תוך שהוא שותף באירועים משמעותיים בהקמת הארץ והאומה. הוא איש שייזכר לדורות. אולי היו כאלו שיותר התפרסמו ממנו, אבל בכל מקום שנגע, הוא עשה שינוי עצום. “בנפשו יביא חלומו” הוא המשפט שמופיע גם על קברו”. 

עוד במדור זה

האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬

פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭ ‬והארץ‭ ‬להאזין‭. ‬אבל‭ ‬בימינו‭ ‬השורש‭ ‬הזה‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬למלים‭ ‬איזון‭ ‬ומאזן‭. ‬כדי‭ ‬לקבל‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭ ‬צריך‭ ‬להאזין‭ ‬למציאות‭ ‬ולערוך‭ ‬מאזן‭ ‬בין‭ ‬הטוב‭ ‬ובין‭ ‬הרע‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭, ‬ולראות‭ ‬מי‭ ‬גובר‭ ‬על‭ ‬מי‭.‬

02‭ ‬

מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬יותר‭ ‬מידי‭ ‬לאנשים‭ ‬פסימיים‭ ‬מקבל‭ ‬רושם‭ ‬שהעולם‭ ‬הוא‭ ‬רע‭, ‬מי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לצפירות‭ ‬של‭ ‬זמבורות‭ ‬ברחובות‭ ‬יכול‭ ‬להתחרש‭ ‬מרוב‭ ‬גלי‭ ‬השנאה‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬לאנשים‭ ‬מרירים‭ ‬נדמה‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬נחרבה‭ ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬או‭ ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭, ‬למי‭ ‬שמקשיב‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬נדמה‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להשתחרר‭ ‬מן‭ ‬היצרים‭, ‬ההתמכרויות‭ ‬והחולשות‭.‬

03‭ ‬

אבל‭ ‬מי‭ ‬שמטה‭ ‬אוזן‭ ‬לאופטימיות‭ ‬יודע‭ ‬שהטוב‭ ‬הוא‭ ‬העיקר‭ ‬והרע‭ ‬הוא‭ ‬המיעוט‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬לקול‭ ‬הסליחות‭ ‬יודע‭ ‬שאין‭ ‬כבר‭ ‬מקום‭ ‬ברחבת‭ ‬הכותל‭ ‬ולכן‭ ‬מקרינים‭ ‬אותן‭ ‬במוקדים‭ ‬שונים‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מי‭ ‬שמאזין‭ ‬להיסטוריה‭ ‬יודע‭ ‬שלמרות‭ ‬השבר‭ ‬של‭ ‬המלחמה‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצחה‭ ‬וצמחה‭, ‬מי‭ ‬שחווה‭ ‬שבת‭ ‬תשובה‭ ‬עושה‭ ‬מאזן‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬האחרונה‭ ‬עם‭ ‬עצמו‭, ‬ורואה‭ ‬שלמרות‭ ‬הנפילות‭ ‬מצבו‭ ‬קצת‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מן‭ ‬השנה‭ ‬שעברה‭.‬

04‭ ‬

תאזינו‭ ‬טוב‭ ‬טוב‭ ‬לשירה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭, ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬היא‭ ‬כתובה‭ ‬בשני‭ ‬טורים‭ ‬אנכיים‭, ‬סגנון‭ ‬כתיבה‭ ‬שנקרא‭ ‬אריח‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬אריח‭. ‬למרות‭ ‬שהמציאות‭ ‬נדמית‭ ‬כחסרת‭ ‬סדר‭, ‬שירת‭ ‬האזינו‭ ‬מספרת‭ ‬לנו‭ ‬שהחיים‭ ‬שלנו‭ ‬בנויים‭ ‬מאריחים‭ ‬מדויקים‭ ‬ויציבים‭, ‬זה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬זה‭. ‬כל‭ ‬אריח‭ ‬קטן‭ ‬מצטרף‭ ‬לשירה‭ ‬גדולה‭.‬

05‭ ‬

אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בתוך‭ ‬ארבעה‭ ‬ימים‭ ‬מופלאים‭: ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מאחורינו‭, ‬חג‭ ‬הסוכות‭ ‬לפנינו‭. ‬חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שארבעת‭ ‬הימים‭ ‬הללו‭ ‬הם‭ ‬נקיים‭ ‬מעוונות‭, ‬ו"ספירת‭ ‬העבירות‮"‬‭ ‬מתחילה‭ ‬מסוכות‭: ‬‮"'‬ולקחתכם‭ ‬לכם‭ ‬ביום‭ ‬הראשון‮'‬‭ ‬‮–‬‭ ‬וכי‭ ‬ראשון‭? ‬והלא‭ ‬יום‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬הוא‭, ‬אלא‭ ‬מאי‭ ‬ראשון‭? ‬ראשון‭ ‬לחשבון‭ ‬עבירות‮"‬‭. ‬באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬השהות‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬מהדהדת‭ ‬בנפש‭ ‬ואינה‭ ‬מאפשרת‭ ‬לחטוא‭.‬

06‭ ‬

הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שהתחושה‭ ‬הזו‭ ‬תיגמר‭ ‬עוד‭ ‬מעט‭, ‬וחג‭ ‬הסוכות‭, ‬שבו‭ ‬יש‭ ‬מפגש‭ ‬דחוס‭ ‬עם‭ ‬החיים‭, ‬הטבע‭ ‬והמשפחה‭, ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬ליצר‭ ‬הרע‭ ‬שוב‭ ‬להרים‭ ‬ראש‭. ‬אחרי‭ ‬החגים‭ ‬יחזרו‭ ‬גם‭ ‬ימי‭ ‬החול‭ ‬ואז‭ ‬בכלל‭ ‬הלך‭ ‬עלינו‭. ‬לכן‭ ‬התורה‭ ‬מבקשת‭ ‬מאיתנו‭ ‬להאזין‭ ‬לשירה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭: ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‭ ‬ואדברה‭ ‬ותשמע‭ ‬הארץ‭ ‬אמרי‭ ‬פי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אחרי‭ ‬שנגענו‭ ‬בשמים‭ ‬אנו‭ ‬מתכוננים‭ ‬לגעת‭ ‬בארץ‭. ‬איך‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭? ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שירה‭! ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬היא‭ ‬שירה‭ ‬אחת‭ ‬גדולה‭.  ‬‮"‬יערוף‭ ‬כמטר‭ ‬לקחי‭ ‬תזל‭ ‬כטל‭ ‬אמרתי‮"‬‭. ‬ישנם‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭ ‬בהם‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬בורא‭ ‬עולם‭: ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬מטר‭ ‬וטל‭. ‬ישנו‭ ‬צד‭ ‬עליון‭ ‬של‭ ‬שפע‭ ‬שמימי‭ ‬וגשם‭ ‬שמגיע‭ ‬מלמעלה‭, ‬וישנו‭ ‬צד‭ ‬שהוא‭ ‬תוצר‭ ‬העבודה‭ ‬האנושית‭ ‬שלנו‭, ‬אמת‭ ‬מארץ‭ ‬תצמח‭. ‬כדוגמת‭ ‬הטל‭ ‬שמרווה‭ ‬את‭ ‬פני‭ ‬הקרקע‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬גשם‭. ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬מובילים‭ ‬ל'כי‭ ‬שם‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אקרא‭ ‬הבו‭ ‬גודל‭ ‬לא‭-‬לוהינו‮'‬‭. ‬את‭ ‬שני‭ ‬הצדדים‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬פוגשים‭ ‬גם‭ ‬בחג‭ ‬הסוכות‭. ‬הסוכה‭ ‬היא‭ ‬יצירה‭ ‬אנושית‭ ‬שנשארת‭ ‬פתוחה‭ ‬לטבע‭ ‬האלוהי‭. ‬בניין‭ ‬העשוי‭ ‬מקרשים‭ ‬ומסכך‭, ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬בנוי‭ ‬באופן‭ ‬ארעי‭ ‬שמותיר‭ ‬מקום‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬כוכבי‭ ‬השמים‭. ‬גם‭ ‬ארבעת‭ ‬המינים‭ ‬הם‭ ‬מעגלי‭ ‬טבע‭ ‬אלוהי‭ ‬שמאוגדים‭ ‬בידי‭ ‬עם‭ ‬שמניף‭ ‬אותם‭ ‬לארבע‭ ‬רוחות‭ ‬השמים‭. ‬עם‭ ‬אנושי‭-‬א‭-‬לוהי‭. ‬עם‭ ‬פלא‭ ‬שיכול‭ ‬להאזין‭ ‬לשירת‭ ‬האזינו‭. ‬סוכה‭ ‬ולולב‭ ‬לעם‭ ‬סגולה‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬וחג‭ ‬שמח‭. ‬

לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬

יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭. ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬אינו‭ ‬רק‭ ‬השתחוות‭ ‬לפסל‭ ‬אלא‭ ‬שם‭ ‬קוד‭ ‬להתקבעות‭ ‬בהנחת‭ ‬מוצא‭ (‬קונספט‭).‬‭ ‬במקום‭ ‬להיפתח‭ ‬לגודל‭ ‬שתובע‭ ‬שיפור‭ ‬מתמיד‭, ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬רוקד‭ ‬סביב‭ "‬פסל‭ ‬זהב‭", ‬מתקבע‭ ‬סביב‭ ‬אזור‭ ‬נוחות‭ ‬נוצץ‭ ‬ומעגלי‭ ‬שניתן‭ ‬להתרפק‭ ‬עליו‭ ‬ולשכוח‭ ‬את‭ ‬משה‭ ‬שעלה‭ ‬להר‭ ‬סיני‭. ‬או‭ ‬במילים‭ ‬שלנו‭: ‬קונספציה‭.‬

02‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬שלו‭. ‬בעת‭ ‬המודרנית‭ ‬חטא‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬התבטא‭ ‬בהתמכרות‭ ‬לכוח‭ ‬האנושי‭ ‬ולזניחת‭ ‬תורת‭ ‬ה‭' ‬ומצוותיו‭. ‬בעת‭ ‬הפוסטמודרנית‭ ‬שלנו‭ ‬נזנח‭ ‬גם‭ ‬האמון‭ ‬ביכולת‭ ‬האנושית‭, ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬כיום‭ ‬הוא‭ ‬ההתבוססות‭ ‬בייאוש‭ ‬וניסיון‭ ‬להדחיק‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמזכיר‭ ‬גודל‭ ‬ומשמעות‭.‬

03‭ ‬

לכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭ ‬הקונספציה‭ ‬ו‭"‬מלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭" ‬שלו‭, ‬שעליהן‭ ‬יש‭ ‬לכפר‭: ‬במלחמת‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬תחושת‭ "‬כוחי‭ ‬ועוצם‭ ‬ידי‭" ‬וזלזול‭ ‬בכוחו‭ ‬של‭ ‬האויב‭. ‬בשביעי‭ ‬באוקטובר‭ ‬הקונספציה‭ ‬הייתה‭ ‬לאו‭ ‬דווקא‭ ‬כוחנות‭ ‬לאומית‭ ‬אלא‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬פרוגרסיבית‭ ‬שמשתחווה‭ ‬לחולשה‭; ‬שכנוע‭ ‬עצמי‭ ‬שאין‭ ‬סיכוי‭ ‬להכריע‭ ‬את‭ ‬האויב‭ ‬ועידן‭ ‬המלחמות‭ ‬עבר‭ ‬מן‭ ‬העולם‭. ‬האשליה‭ ‬שהחמאס‭ ‬מעוניין‭ ‬בשקט‭ ‬והאתגרים‭ ‬המרכזיים‭ ‬שעומדים‭ ‬בפני‭ ‬צה‭"‬ל‭ ‬הם‭ ‬טוהר‭ ‬הנשק‭ ‬ומשבר‭ ‬האקלים‭.‬

04‭ ‬

הצום‭ ‬והתפילות‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬כיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬באים‭ ‬לכפר‭ ‬על‭ ‬חטא‭ ‬העגל‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭ ‬ולא‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬לפני‭ ‬חמישים‭ ‬שנה‭. ‬אסור‭ ‬שחשבון‭ ‬הנפש‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬יתדרדר‭ ‬להחלשה‭ ‬בסגנון‭ ‬השמאל‭ "‬הוכח‭ ‬שצה‭"‬ל‭ ‬לא‭ ‬שווה‭ ‬כלום‭ ‬והפתרון‭ ‬היחיד‭ ‬הוא‭ ‬שלום‭"; ‬הפוך‭: ‬חשבון‭ ‬הנפש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שלא‭ ‬האמנו‭ ‬בכוח‭ ‬שגנוז‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭, ‬על‭ ‬כך‭ ‬שניפחנו‭ ‬את‭ ‬האיום‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬ממה‭ ‬שהוא‭ ‬ופחדנו‭ ‬לתקוף‭ ‬את‭ ‬ציר‭ ‬הרשע‭ ‬שמתגלה‭ ‬כעת‭ ‬כנמר‭ ‬של‭ ‬נייר‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬תשפ‭"‬ו‭ ‬אנו‭ ‬מכפרים‭ ‬על‭ ‬עגל‭ ‬הזהב‭ ‬של‭ ‬דורנו‭, ‬על‭ ‬אי‭ ‬האמון‭ ‬בעצמנו‭; ‬ביום‭ ‬כיפורים‭ ‬זה‭ ‬של‭ ‬דור‭ ‬הניצחון‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ "‬כפר‭ ‬לעמך‭ ‬ישראל‭" ‬‮–‬‭ ‬ואז‭ ‬אין‭ ‬אף‭ ‬אחד‭ ‬שיכול‭ ‬עלינו‭!‬

05‭ ‬

לא‭ ‬פשוט‭ ‬להגיע‭ ‬ליום‭ ‬הכיפורים‭. ‬לא‭ ‬פעם‭, ‬דווקא‭ ‬בימים‭ ‬הקדושים‭ ‬הללו‭, ‬מתגנבת‭ ‬לתוך‭ ‬הלב‭ ‬תולעת‭ ‬הספק‭: ‬הרי‭ ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬ביקשתי‭ ‬סליחה‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬התפללתי‭ ‬מעומק‭ ‬הלב‭; ‬גם‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭ ‬הבטחתי‭ ‬לעצמי‭ ‬שלא‭ ‬אפול‭ ‬‮–‬‭ ‬והנה‭ ‬זה‭ ‬שוב‭ ‬קרה‭. ‬האם‭ ‬יש‭ ‬טעם‭ ‬בתשובה‭ ‬הזו‭? ‬מה‭ ‬יקרה‭ ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬השנה‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭?‬

06‭ ‬

זאת‭ ‬הסיבה‭ ‬עבורה‭ ‬אנו‭ ‬פותחים‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭: ‬כל‭ ‬הנדרים‭, ‬השבועות‭, ‬החרמות‭ ‬והקונמות‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬החבלים‭, ‬המיתרים‭ ‬והנימים‭ ‬שקושרים‭ ‬אותנו‭ ‬לצדדי‭ ‬הכישלון‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭ ‬‮–‬‭ ‬כולם‭ ‬בטלים‭ ‬ומבוטלים‭, ‬לא‭ ‬שרירין‭ ‬ולא‭ ‬קיימין‭. ‬היכולת‭ ‬להתחיל‭ ‬מחדש‭ ‬איננה‭ ‬תמימות‭, ‬אלא‭ ‬הבנה‭ ‬בוגרת‭ ‬במהות‭ ‬המושג‭ ‬תהליך‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬להגיע‭'. ‬אין‭ ‬דבר‭ ‬כזה‭ '‬לא‭ ‬ליפול‭ ‬יותר‭'. ‬יש‭ ‬אפשרות‭ ‬להתקדם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭. ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬להתרכז‭ ‬בתפילה‭ ‬חמש‭ ‬דקות‭ ‬יותר‭ ‬מאשר‭ ‬בשנה‭ ‬שעברה‭; ‬השנה‭, ‬לעומת‭ ‬שנה‭ ‬שעברה‭, ‬הצלחתי‭ ‬לקבוע‭ ‬עוד‭ ‬שיעור‭ ‬אחד‭ ‬בשבוע‭; ‬השנה‭ ‬הצלחתי‭ ‬לדבר‭ ‬קצת‭ ‬פחות‭ ‬לשון‭ ‬הרע‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬הישגים‭ ‬אדירים‭ ‬שאמורים‭ ‬לתת‭ ‬את‭ ‬המנוע‭ ‬והשמחה‭ ‬להמשיך‭ ‬להתקדם‭ ‬הלאה‭. ‬לקראת‭ ‬שנה‭ ‬הבאה‭.‬

07‭ ‬

בתפילת‭ ‬כל‭ ‬נדרי‭ ‬אנו‭ ‬נולדים‭ ‬מחדש‭, ‬אנו‭ ‬מבינים‭ ‬שהכישלונות‭ ‬הם‭ ‬זמניים‭ ‬וחולפים‭ ‬והתשובה‭ ‬היא‭ ‬הבריח‭ ‬היציב‭; ‬זו‭ ‬הסיבה‭ ‬מדוע‭ ‬מכריזים‭ ‬בתחילת‭ ‬התפילה‭ ‬כי‭ ‬אנו‭ '‬מתירים‭ ‬להתפלל‭ ‬עם‭ ‬העבריינים‭'. ‬העבריינות‭ ‬היא‭ ‬זמנית‭, ‬הנשמה‭ ‬היא‭ ‬הקבועה‭.‬

08‭ ‬

השנה‭, ‬אולי‭ ‬יותר‭ ‬מכל‭ ‬שנה‭ ‬אחרת‭, ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬הרבה‭ ‬מאד‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬להתפלל‭ ‬גם‭ ‬במישור‭ ‬הלאומי‭. ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ניצבת‭ ‬השנה‭ ‬מול‭ ‬אתגרים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭ ‬בכל‭ ‬התחומים‭: ‬הביטחוני‭, ‬הכלכלי‭ ‬והרוחני‭. ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הזה‭ ‬אנו‭ ‬ניצבים‭ ‬מול‭ ‬אלוהינו‭, ‬מול‭ ‬עצמנו‭, ‬מכריזים‭ ‬באומץ‭ ‬על‭ ‬כוונתנו‭ ‬להשתחרר‭ ‬מחיינו‭ ‬הקודמים‭, ‬להתיר‭ ‬את‭ ‬הנדרים‭ ‬והקיבעונות‭ ‬ולהיפתח‭ ‬לחיים‭ ‬חדשים‭, ‬חיים‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬חדשה‭.‬

כתיבה‭ ‬וחתימה‭ ‬טובה‭. ‬

סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…
תפסיקו לקלל את עם כלביא

תפסיקו לקלל את עם כלביא

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בלק‭, ‬בלק‭ ‬מלך‭ ‬מואב‭ ‬שוכר‭ ‬‮"‬מקלל‮"‬‭ ‬מקצועי‭ ‬על‭…
בדיוק בזמן

בדיוק בזמן

01‭ ‬בפרשתנו‭, ‬קרח‭ ‬מתכחש‭ ‬להבדלים‭ ‬הקיימים‭ ‬במציאות‭, ‬וטוען‭ ‬‮"‬כל‭ ‬העדה‭…
תורת לחימה

תורת לחימה

01‭ ‬בפרשת‭ ‬בהעלותך‭ ‬אנו‭ ‬מגיעים‭ ‬לסופן‭ ‬של‭ ‬ההכנות‭ ‬למסע‭ ‬עם‭…
קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

קולות וברקים וענן כבד וקול שופר חזק מאד

01‭ ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬מספר‭ ‬ימים‭ ‬לפני‭ ‬חג‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭. ‬יש‭…
אבנים עם לב אדם

אבנים עם לב אדם

01‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬‮"‬לשנה‭ ‬הבאה‭ ‬בירושלים‭ ‬הבנויה‮"‬‭ ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬בכל‭…
לירות לטווח ארוך

לירות לטווח ארוך

01‭ ‬רבי‭ ‬מנחם‭ ‬המאירי‭ ‬מבאר‭ ‬שהטעם‭ ‬לציונו‭ ‬של‭ ‬ל"ג‭ ‬בעומר‭…
לדשדש קדימה

לדשדש קדימה

01‭ ‬בחודשים‭ ‬האחרונים‭ ‬הייתה‭ ‬תחושה‭ ‬של‭ ‬דשדוש‭ ‬במקום‭: ‬המערכה‭ ‬בעזה‭…