הרב גבי קדוש

מנהיג עם ׳עצבים של ברזל׳

שחמט
הרב גבי קדוש

בשיח הציבורי והפרטי עולה לעיתים המילה ׳בגידה׳ – המפלגה בגדה בבוחריה, הח״כ ׳בגד׳ בראש מפלגתו, ראש העיר ׳בגד׳ בבוחריו ובהבטחותיו. יש לנו הזדמנות ללמוד בפרשתנו על בגידה מסוג אחר, דווקא בגידה של העם במנהיג שלו. משה רבנו עולה לשמיים לקבל תורה המיועדת לעם ישראל, מיותר לציין את הציפייה לרגע נכסף זה, אך העם למטה עושים ׳עגל מזהב׳, בוגדים במשה רבנו וממליכים על עצמם עגל ומשתחווים לו.
משה רבנו נמצא בגובהי מרומים, עם השגות רוחניות עצומות, והינה נדרש הוא לנפילה עצומה. אכזבה נוראית ותסכול מר מעַם ישראל. הוא מרגיש בגידה נוראה מצד העם, כיצד ייתכן? הוא מסר נפשו למען העם הזה, השקיע את כל כוחתיו וחייו, תמיד היה לצידם גם כאשר מעדו ונפלו… ובזמן השיא, שיא השיאים של מתן תורה לעם ישראל, כאשר הוא השליח הנאמן לתת תורה לעם ישראל, מגיעים הם למצב כזה שאין למי לתת תורה? הוא חוטף מהם סטירת לחי… מזכיר את ההרגשה שלא פעם אנו מרגישים כלפי הסובב אותנו: ״השקעתי בך, נתתי לך, קידמתי אותך… והינה זה מה שאת\ה עושה לי?״.
כאן בא מבחנו הגדול של המנהיג, האם ממשבר זה הוא צומח או צונח? האם מידת הייאוש תאחז בו? האם האכזבה תשבור את כל הקשר שבנה וטיפח במשך שנים רבות? האם כפיות הטובה, הבגידה וחוסר ההערכה מצד העם ייתנו לו סיבה מספקת לנתק את הקשר? האם יבעט בקיים? או שמא דווקא נקודת האכזבה והמשבר היא בדיוק נקודת הצמיחה והעלייה? משה רבנו צריך כעת ׳עצבים של ברזל׳ (כדברי רבנו הרב צבי יהודה הקוק זצ״ל) כדי לא להישבר ולהמשיך הלאה. הוא מאמין בעם שאי אפשר להחליפו, מאמין באמונה שלמה שאין טעות בבחירה האלוקית בעם ישראל, מאמין שחייבים לתקן, שאלוקים נותן למנהיג את הכוחות לטפל במשבר. לא ׳שוברים את הכלים׳, לא מחליפים את העם, אלא במסירות אין קץ ממשיכים את השליחות, ממשיכים לרומם את העם. אין למשה רבנו את הפריבילגיה להרים ידיים. להפך, כעת צריך לאזור גבורה והנהגה מיוחדת, רצון ה׳ הוא להתרומם מהמשבר, זה מבחן המנהיגות הגדול ביותר של משה רבנו. ■

עוד במדור זה

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…