משפטי

הערמה ב׳

עדיין‭, ‬ישנו‭ ‬טעם‭ ‬רע‭ ‬אולי‭, ‬מעצם‭ ‬המחשבה‭, ‬על‭ ‬השימוש‭ ‬במונח‭ ‬הערמה‭. ‬כך‭ ‬לעתים‭ ‬בהקשר‭ ‬שלילי‭ ‬עתים‭ ‬בהקשר‭ ‬חיובי‭. ‬במעשה‭ ‬אדם‭ ‬וחווה‭, ‬הנחש‭ ‬מתואר‭ ‬כ"ערום‭ ‬מכל‭ ‬חית‭ ‬השדה‮"‬‭ (‬בראשית‭ ‬ג‭, ‬א‭). ‬שלמה‭ ‬המלך‭ ‬במשלי‭ ‬מתאר‭ ‬את‭ ‬הערוּם‭ ‬באופן‭ ‬שלילי‭: ‬‮"‬ערוּם‭ ‬ראה‭ ‬רעה‭ ‬נסתר‭ ‬פְּתָאיִם‭ ‬עברו‭ ‬נענשו‮"‬‭ (‬משלי‭ ‬כז‭, ‬יב‭; ‬כב‭, ‬ג‭). ‬מאידך‭, ‬ניתן‭ ‬למצוא‭ ‬בו‭ ‬גם‭ ‬עמדה‭ ‬הפוכה‭, ‬המקשרת‭ ‬את‭ ‬העָרמה‭ ‬עם‭ ‬החָכמה‭: ‬‮"‬אני‭ ‬חָכמה‭ ‬שכנתי‭ ‬עָרמה‭, ‬ודעת‭ ‬מזמות‭ ‬אמצא‮"‬‭ (‬משלי‭ ‬ח‭, ‬יב‭). [‬נעזרתי‭ ‬כאן‭ ‬באתר‭ ‬‮"‬דעת‮"‬‭ ‬https‭://‬www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1‭=‬72‭].‬

כך‭ ‬שניראה‭ ‬כי‭ ‬השימוש‭ ‬בהערמה‭ ‬עדיין‭ ‬צורם‭ ‬ולא‭ ‬חיובי‭, ‬בעיקרו‭. ‬כיום‭, ‬זכו‭ ‬הבעיות‭ ‬העקרוניות‭ ‬שמתעוררות‭ ‬אגב‭ ‬‮"‬תכנון‭ ‬מס‮"‬‭ ‬לניתוח‭ ‬מעמיק‭ ‬במסגרת‭ ‬הסוגיה‭ ‬של‭ ‬‮"‬הערמה‮"‬‭. ‬חז"ל‭ ‬היו‭ ‬מודעים‭, ‬כאמור‭, ‬לאפשרות‭ ‬כי‭ ‬על‭-‬ידי‭ ‬שימוש‭ ‬מתוחכם‭ ‬בכלים‭ ‬תכנוניים‭ ‬שונים‭ ‬אפשר‭ ‬להגיע‭ ‬לתוצאה‭ ‬המונעת‭ ‬את‭ ‬תחולתו‭ ‬של‭ ‬איסור‭ ‬מסוים‭ ‬או‭ ‬של‭ ‬חיוב‭ ‬מסוים‭. ‬חכמי‭ ‬ישראל‭ ‬השקיעו‭ ‬רבות‭ ‬כדי‭ ‬לתחום‭ ‬את‭ ‬הגבולות‭ ‬בין‭ ‬המותר‭ ‬לבין‭ ‬האסור‭ ‬בשדה‭ ‬ההערמה‭ ‬‮–‬‭ ‬מה‭ ‬מותר‭ ‬ומה‭ ‬אסור‭. ‬בין‭ ‬הסוגיות‭ ‬הרבות‭ ‬שבהן‭ ‬נבחן‭ ‬מוסד‭ ‬ההערמה‭ ‬‮–‬‭ ‬כגון‭ ‬מלאכה‭ ‬בשבת‭ ‬וביום‭ ‬טוב‭, ‬חמץ‭ ‬בפסח‭, ‬ריבית‭ ‬ונדרים‭  ‬וגם‭ – ‬תכנון‭ ‬מס‭ ‬‮–‬‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭. ‬פרופ‮'‬‭ ‬שמואל‭ ‬שילה‭, ‬ראש‭ ‬המכון‭ ‬לחקר‭ ‬המשפט‭ ‬העברי‭, ‬במאמרו‭ ‬‮"‬ההערמה‭ ‬בתלמוד‮"‬‭ [‬פורסם‭ ‬בשנתון‭ ‬המשפט‭ ‬העברי‭ ‬ח‭ (‬תשמ"א‭) ‬309‭] ‬מביא‭: ‬‮"‬על‭ ‬פי‭ ‬דין‭ ‬תורה‭ ‬יש‭ ‬לעלות‭ ‬לירושלים‭ ‬לאכול‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭. ‬ברם‭, ‬אם‭ ‬אדם‭ ‬איננו‭ ‬רוצה‭ ‬לעלות‭ ‬עם‭ ‬פירותיו‭ ‬לירושלים‭, ‬מותר‭ ‬לו‭ ‬לפדות‭ ‬אותן‭, ‬להוסיף‭ ‬חומש‭, ‬לעלות‭ ‬ירושלימה‭ ‬עם‭ ‬הכסף‭ ‬ולקנות‭ ‬שם‭ ‬פירות‭ ‬כדי‭ ‬לאכלם‭ ‬שם‭. ‬ברם‭, ‬אם‭ ‬הפדיון‭ ‬נעשה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬אדם‭ ‬אחר‭ ‬ולא‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬בעל‭ ‬הפירות‭, ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להוסיף‭ ‬חומש‭ ‬בפדיון‭. ‬במילים‭ ‬אחרות‭, ‬כשבעל‭ ‬הפירות‭ ‬ובעל‭ ‬המעות‭ ‬לפדיון‭ ‬הם‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭, ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להוסיף‭ ‬חומש‮"‬‭.‬

אולם‭ ‬חזל‭ ‬הזהירונו‭ ‬לבל‭ ‬נשתמש‭ ‬בהערמה‭ ‬בקלות‭ ‬דעת‭ ‬וננצלה‭ ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬הדבר‭ ‬מותר‭: ‬הסברו‭ ‬של‭ ‬רש"י‭ ‬לאיסור‭ ‬זה‭ (‬רש"י‭, ‬ביצה‭, ‬יז‭, ‬ב‭, ‬ד"ה‭ ‬שאני‭ ‬הערמה‭ [‬יא‭]): ‬‮"‬לעולם‭ ‬עבר‭ ‬ואפה‭ ‬מותר‭ ‬והערמה‭ ‬אינה‭ ‬ראיה‭ ‬לכאן‭ ‬דשאני‭ ‬הערמה‭ ‬ממזיד‭… ‬דאיכא‭ ‬למימר‭ ‬אחמור‭ ‬בה‭ ‬רבנן‭ ‬בהערמה‭ ‬טפי‭ ‬ממזיד‭ ‬דאלו‭ ‬מזיד‭ ‬רשע‭ ‬הוא‭ ‬לעבור‭ ‬על‭ ‬דברי‭ ‬חכמים‭ ‬ואין‭ ‬אחרים‭ ‬למדים‭ ‬הימנו‭…‬‮"‬‭ ‬כלומר‭ ‬ישני‭ ‬היבט‭ ‬שלילי‭ ‬נוסף‭, ‬כאשר‭ ‬מבצע‭ ‬הערמה‭ ‬שלא‭ ‬כדין‭, ‬עלולים‭ ‬האחרים‭ ‬לטעות‭ ‬וללמוד‭ ‬ממנו‭, ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬הדבר‭ ‬מותר‭ ‬במובחן‭ ‬מאדם‭ ‬מזיד‭ ‬אשר‭ ‬נזהרים‭ ‬לא‭ ‬ללמוד‭ ‬ממעשיו‭ ‬והנהגותיו‭. ‬

כאשר‭ ‬דנים‭ ‬בחיובי‭ ‬מס‭, ‬מחייבים‭ ‬את‭ ‬ההכנסה‭ ‬במס‭. ‬כלומר‭ ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬האדם‭ ‬לא‭ ‬קיבל‭ ‬את‭ ‬הכספים‭ ‬בפועל‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬יחשב‭ ‬כמי‭ ‬שהתפרנס‭ ‬וחייב‭ ‬במס‭. ‬כך‭, ‬אין‭ ‬ספק‭ ‬בכך‭ ‬שהכנסה‭ ‬יכולה‭ ‬להיות‭ ‬הכנסתו‭ ‬של‭ ‬אדם‭, ‬אף‭ ‬כי‭ ‬הכסף‭ ‬לא‭ ‬נתקבל‭ ‬על‭-‬ידו‭. ‬למשל‭, ‬ראובן‭, ‬שמגיע‭ ‬לו‭ ‬כסף‭ ‬משמעון‭, ‬עושה‭ ‬עמו‭ ‬הסכם‭,  ‬לתשלום‭ ‬הסכום‭ ‬ישר‭ ‬לידי‭ ‬לוי‭. ‬ראובן‭ ‬נשאר‭ ‬בעל‭ ‬ההכנסה‭ ‬לצורך‭ ‬המס‭, ‬ואין‭ ‬כל‭ ‬משמעות‭ ‬לכך‭ ‬שהכסף‭ ‬אינו‭ ‬מגיע‭ ‬לידיו‭. ‬ובימינו‭, ‬על‭ ‬פי‭ ‬החוק‭, ‬חל‭ ‬העיקרון‭ ‬לפיו‭ ‬הפרי‭ ‬הולך‭ ‬אחר‭ ‬העץ‭, ‬קרי‭: ‬ההכנסה‭ ‬הולכת‭ ‬אחר‭ ‬מקור‭ ‬ההכנסה‭. ‬לכן‭ ‬למשל‭ ‬כאשר‭ ‬העברת‭ ‬הכנסה‭ ‬ממפיק‭ ‬ההכנסה‭ ‬לאחר‭ ‬הינה‭ ‬העברה‭ ‬אמיתית‭ ‬שיש‭ ‬לה‭ ‬תוכן‭ ‬עיסקי‭-‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬ממש‭, ‬כי‭ ‬אז‭ ‬תוכר‭ ‬ההעברה‭ ‬על‭-‬פי‭ ‬דין‭, ‬והחבות‭ ‬במס‭ ‬תוטל‭ ‬על‭ ‬הנעבר‭ ‬כבעל‭ ‬הכנסה‭. ‬אם‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬עיסקת‭ ‬ההעברה‭ ‬של‭ ‬ההכנסה‭ ‬היא‭ ‬מלאכותית‭ ‬או‭ ‬כוזבת‭, ‬כי‭ ‬אז‭ ‬יורם‭ ‬‮"‬המסך‮"‬‭ ‬מעל‭ ‬העיסקה‭ ‬ותיבחן‭ ‬העיסקה‭ ‬האמיתית‭ ‬או‭ ‬הפעילות‭ ‬על‭ ‬משמעויותיה‭ ‬מבחינת‭ ‬אופי‭ ‬העברת‭ ‬ההכנסה‭. ‬

העיקרון‭ ‬של‭ ‬הערמה‭, ‬אם‭ ‬כן‭, ‬חל‭ ‬ביתר‭ ‬שאת‭ ‬בעסקאות‭ ‬תכנון‭ ‬מס‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬כי‭ ‬החל‭ ‬כבר‭ ‬בימי‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬במתן‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭, ‬כאמור‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…
השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

01‭ ‬כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים (איכה) בשבת‭ ‬שעברה‭…
נגד כל עמך אעשה נפלאות

נגד כל עמך אעשה נפלאות

01‭ ‬ הודאות ברוב עם בשבת‭ ‬פרשת‭ ‬בלק‭ ‬זכיתי‭ ‬לצעוד‭…
ומגבעות אשורנו

ומגבעות אשורנו

01‭ ‬מה טובו אהליך יעקב בשבת‭ ‬פר׳‭ ‬חקת‭ ‬זכינו‭ ‬להתארח‭…
על אבן אחת שבעה עינים

על אבן אחת שבעה עינים

01 סוגרת ומסוגרת ביום חמישי בלילה, ערב פרשת בהעלותך, פתחו…
חטפו שוב את החטופים

חטפו שוב את החטופים

01‭ ‬ הצדעה ללוחמינו ולתושבי הדרום השנה‭ ‬בחג‭ ‬השבועות‭, ‬יותר‭…
האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

01‭ ‬ תודה על נס שחרור ירושלים  את‭ ‬שבת‭ ‬יום‭…
מניין משחררי ירושלים

מניין משחררי ירושלים

01‭ ‬ ללמד בני יהודה קשת בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬נכנסנו‭ ‬לשבת‭…