הלל שליט

המקום שבו כולם רוצים להיות חוגג יום הולדת

מדינת ישראל קמה בחיפזון, באתו ליל שישי ה באייר תש"ח. דוד בן גוריון הכריז בפאתוס על הקמת מדינת ישראל, אך המדינה הייתה עסוקה בלהגן על חייה. למעשה, בחירות נציגים לרשות המחוקקת התקיימו לראשונה בכ"ד בטבת תש"ט, יותר משמונה חודשים לאחר הכרזת הקמת המדינה.
הרשות המחוקקת נקראה אז 'האספה המכוננת', והישיבה הראשונה של נציגיה שזה עתה נבחרו נערכה בט"ו בשבט תש"ט, 14 בפברואר 1949, בבניין הסוכנות היהודית בירושלים. רוב חברי האספה הגיעו לירושלים דרך שער הגיא, ושם עצרו לנטיעת עצים בטקס רב רושם. מאז ועד היום, הפך טקס נטיעת עצים בירושלים וסביבותיה לחלק בלתי נפרד מחגיגות יום הולדתה של הכנסת.
יומיים לאחר אותה ישיבה ראשונה הוחלט לקרוא לרשות המחוקקת של מדינת ישראל 'כנסת', כשמקור השם לקוח ממוסד 'כנסת הגדולה' של חכמי ישראל, שהתכנס בירושלים לאחר ששבו היהודים מגלות בבל, והכריע בסוגיות משפטיות והנהגתיות. גם מספר חברי הכנסת תואם למספר חכמי הכנסת הגדולה ועומד על 120 חברים.
שאר ישיבות הכנסת התקיימו בתל אביב במשך כמעט שנה, עד ההחלטה הרשמית בחודש כסליו תש"י לקבוע את מושבה הקבוע בירושלים. כ-16 שנים התקיימו ישיבות הכנסת בבית ארזי-פרומין ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים, עד שעברה למשכן הכנסת המוכר לנו כיום.
לכבוד אותה ישיבת כנסת ראשונה כתב המשורר נתן אלתרמן בטור השביעי רשימה מיוחדת בשם 'עם כנסת ראשונה'. ברשימתו התייחס אלתרמן לנאומי הכנסת, לימי השגרה שעוד נכונו לפרלמנט מדינת ישראל, לצורך להקפיד על היושר והצדק ועוד.
"ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים בנעשה בפרלמנט שלה"
השבוע חל חג ט"ו בשבט, ובכנסת חגגו את יום הולדתה ה-74 במגוון אירועים ופעילויות, וביניהם ביקורי תלמידים, חיילים, שוטרים, אזרחים ותיקים, חניכי תנועות הנער ועוד. את הטקס פתח יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, בנטיעות כמובן.
בהמשך אירח ח"כ אוחנה בכנסת את כיתות ב מבית הספר דוד בלוך בתל אביב, שבו לומדים ילדיו – אלה ודוד בני ה-7. יו"ר הכנסת בחר להקריא לילדים את הסיפור 'מעשה בתפוח ירוק', מאת הסופר הסרוג אמיר מויאל, וסיפר להם כי עד הרגע שנבחר לכהן כחבר כנסת, לפני שבע שנים, מעולם לא היה במליאה, וכי יש להם זכות להיות במקום שהרבה אנשים רוצים להיות בו – ואולי ביום מן הימים אחד מהם ישוב אליו כחבר כנסת.
בנוסף התקיימה גם ישיבת מליאה מיוחדת לרגל יום הולדת הכנסת. במליאה נשא אוחנה נאום שעסק בחשיבות מוסד הכנסת. לדבריו: "מאז (כינונה של הכנסת) ניטעו, ברוך השם, הרבה עצים בארץ ישראל הפורחת והצומחת, והרבה רגעים גורליים עברו על הכנסת. רגעים של רוממות רוח, ורגעים של אבל. ראשי ממשלה ויושבי ראש כנסת התחלפו לרוב, אך הכנסת, החוגגת היום את יום הולדתה, הייתה ונותרה מעוז הדמוקרטיה הישראלית, התגלמות ריבונותו של העם".
עוד אמר אוחנה כי "הכנסת היא המוסד הלאומי היחיד שכל חבריו, מאה ועשרים במספר, נבחרים על ידי אזרחי ישראל. ולכן היא משקפת בצורה הנאמנה ביותר את רצון הציבור... ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים – מעשית ורגשית – בנעשה בפרלמנט שלה, ומלאים רצון לפעול לטובת עתידה וגורלה של מדינתם".
אוחנה סיים במילותיו של יושב ראש הכנסת הראשון, שפרינצק, שאמר ביום השנה הראשון להיווסדות הכנסת: "'תוסיף השנה הבאה בַעבודת הכנסת להגשמה הנכונה של ציווייה ומגמותיה של האסיפה המכוננת; יגבר כוח כשרונה ויכולתה של הכנסת ­ נושאת סמכות העם בישראל'. אמן כן יהי רצון".
450 הצעות
באותה אספה ראשונה והיסטורית, למרות ששמה של הכנסת טרם נבחר, כבר היה סמל למדינה הצעירה. מועצת המדינה הזמנית שניהלה את המדינה מייד לאחר הקמתה הקימה את ועדת הסמל והדגל, וזו פרסמה מכרז לקבלת הצעות לסמל המדינה. לא פחות מ-450 הצעות הוגשו לוועדה, אשר התחייבה לדון בכל הצעה והצעה.
לבסוף נבחרו שלוש הצעות סופיות, והן הובאו בפני חברי מועצת המדינה הזמנית. בשלוש ההצעות כיכבה המנורה, אם כי בצורות שונות. בין ההצעות הייתה הצעתם של אוטה וליש ווינד סטרוסקי, שכללה מגן שבחלקו התחתון מנורת שבעת הקנים הדומה למנורה שבתבליט שער טיטוס ברומא, ובחלקו העליון מופיעים שבעת הכוכבים מהצעתו של הרצל לדגל המדינה העתידית.
ההצעה השנייה הייתה של המעצבים איתמר דוד וירחמיאל שכטר. דוד (המוכר לכולנו מפונט דוד הנפוץ) עיצב כמה משטרות הכסף הראשונים של המדינה הצעירה, בולי דואר, מבני ציבור ועוד. הצעתם של השניים כללה מנורה בעלת שבעה קנים עומדת על שלוש רגליים, לולב ושופר, כוכבי זהב וכן הכיתוב 'שלום על ישראל'. במועצת המדינה הזמנית היו הדעות חלוקות לגבי ההצעה הנ"ל, והוחלט להציג את הסמל פעם אחת עם השופר והלולב ופעם אחת בלעדיהם.
בהמשך נגעו הדיונים בשאלה האם הסמל דתי מידי, או שמא להפך – אינו דתי מספיק. גם שאלת הקשר לסוציאליזם הועלתה, ולבסוף נבחרה הצעתם של האחים שמיר.
האחים גבריאל ומקסים שמיר נולדו ברוסיה, ולמדו שניהם בבית הספר לאומניות בברלין. הם עלו לארץ בשנץ 1934 לפני מלחמת העולם השנייה, ועברתו את שם משפחתם משפטלוביץ' – לשמיר. האחים הקימו סטודיו בתל אביב, היו ממייסדי 'אגודת הציירים העבריים לגרפיקה שימושית בארץ ישראל', ועסקו בעיצוב כרזות, פרסומות ועוד.
בחירת הסמל
בתאריך יי"אבשבט תש"ט, 10 בפברואר 1949, נבחרה הצעתם של האחים לסמל מדינת ישראל – ארבעה ימים בלבד לפני ישיבת הכנסת הראשונה. האחים הציעו בתחילה מגן שבמרכזו מנורת שבעת הקנים בעיצוב מודרני, כשמעליה מסודרים בשורה שבעת כוכביו של הרצל, ומשני צדדיה ענפי זית. לא ידוע האם המעצבים קיבלו השראה מנבואת זכריה, בה מראה המלאך לנביא "מנורת זהב כולה וגלה על ראשה ושבעת נרותיה עליה.. ושניים זיתים עליה אחד מימין הגלה ואחד על שמאלה" (זכריה, ד', ב'), היות ולא התייחסו לכך באופן מפורש.
גם לגבי הצעתם של האחים שמיר היו למועצת המדינה הזמנית השגות. המועצה החליטה כי ההצעה תשמש בסיס לסמל המדינה, אולם עיצובה המודרני של המנורה נראה בעיניהם לא מתאים. האחים שמיר התבקשו לעצב את המנורה בדומה למנורה המופיעה בתבליט שער טיטוס, דבר שמסמל את חזרת המנורה למקומה האמיתי ואת שיבת עם ישראל לארצו.
התבליט המדובר נמצא על אחד מעמודיו של שער טיטוס ברומא, ומתאר תהלוכת ניצחון של הרומאים על היהודים לאחר המרד הגדול והחרבת בית המקדש השני, בשנת 70 לספירה. בתהלוכה נראים עבדים יהודים מובלים על ידי חיילים רומאים מנצחים, ונושאים עימם שלושה מכלי בית המקדש: מנורת שבעת הקנים, שולחן לחם הפנים וחצוצרות.
ענפי הזית מצדדי המנורה מצאו חן בעיני הוועדה, יותר מהשימוש בסמלי השופר והלולב – שהיו בעלי אופי דתי ברור. חברי הוועדה גם העדיפו את ענפי הזית כמסמלי שלום על פני הכיתוב של דוד ושכטר, אולם ביקשו להוסיף את שמה של המדינה, 'ישראל', בתחתית הסמל. שבעת כוכביו של הרצל, שהופיעו גם הם בשלוש ההצעות, הושמטו מהסמל כליל.
שלושה חודשים לאחר בחירת הסמל, בחודש מאי 1949, נקבע מעמדו המשפטי והמדיני של הסמל הנבחר בחוק בשם 'הדגל, הסמל והמנון המדינה'. מעמד הסמל קיבל חיזוק נוסף לפני כחמש שנים, בקיץ 2018, כאשר אישרה הכנסת את חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי.
כיום מופיע הסמל במספר גרסאות, וביניהן: המנורה, ענפי הזית והמילה 'ישראל' בצבע זהב על רקע כחול, לחילופין בצבע לבן/כסוף על רקע כחול, ולעיתים אף בשחור לבן או בתבליט ללא צבע. הסמל מופיע על דגלים, על מסמכים רשמיים של המדינה, במוסדות המדינה השונים ועוד.
משורר הילדים המוכר, רפאל ספורטה, חיבר שיר קצר על סמל המדינה לאחר שנבחר, בשם 'מנורה וענפי זית', בשירו כתב: "מנורה וענפי זית, זמן טוב ואור יהל – אור בארץ, אור בבית, ושלום על ישראל". ולנו לא נותר אלא לומר – אמן.

בט"ו בשבט חוגגת הכנסת את יום הולדתה, והשבוע ציינו במשכן 74 שנים לישיבה הראשונה של חבריה. הישיבה המדוברת נערכה בכלל בבניין הסוכנות היהודית בירושלים, כשלכנסת עוד קראו 'האספה המכוננת' – אבל התאריך נשאר • וגם: איזה סמל נבחר מספר ימים קודם לישיבה הראשונה?

מדינת ישראל קמה בחיפזון, באתו ליל שישי ה באייר תש"ח. דוד בן גוריון הכריז בפאתוס על הקמת מדינת ישראל, אך המדינה הייתה עסוקה בלהגן על חייה. למעשה, בחירות נציגים לרשות המחוקקת התקיימו לראשונה בכ"ד בטבת תש"ט, יותר משמונה חודשים לאחר הכרזת הקמת המדינה.
הרשות המחוקקת נקראה אז 'האספה המכוננת', והישיבה הראשונה של נציגיה שזה עתה נבחרו נערכה בט"ו בשבט תש"ט, 14 בפברואר 1949, בבניין הסוכנות היהודית בירושלים. רוב חברי האספה הגיעו לירושלים דרך שער הגיא, ושם עצרו לנטיעת עצים בטקס רב רושם. מאז ועד היום, הפך טקס נטיעת עצים בירושלים וסביבותיה לחלק בלתי נפרד מחגיגות יום הולדתה של הכנסת.
יומיים לאחר אותה ישיבה ראשונה הוחלט לקרוא לרשות המחוקקת של מדינת ישראל 'כנסת', כשמקור השם לקוח ממוסד 'כנסת הגדולה' של חכמי ישראל, שהתכנס בירושלים לאחר ששבו היהודים מגלות בבל, והכריע בסוגיות משפטיות והנהגתיות. גם מספר חברי הכנסת תואם למספר חכמי הכנסת הגדולה ועומד על 120 חברים.
שאר ישיבות הכנסת התקיימו בתל אביב במשך כמעט שנה, עד ההחלטה הרשמית בחודש כסליו תש"י לקבוע את מושבה הקבוע בירושלים. כ-16 שנים התקיימו ישיבות הכנסת בבית ארזי-פרומין ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים, עד שעברה למשכן הכנסת המוכר לנו כיום.
לכבוד אותה ישיבת כנסת ראשונה כתב המשורר נתן אלתרמן בטור השביעי רשימה מיוחדת בשם 'עם כנסת ראשונה'. ברשימתו התייחס אלתרמן לנאומי הכנסת, לימי השגרה שעוד נכונו לפרלמנט מדינת ישראל, לצורך להקפיד על היושר והצדק ועוד.
"ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים בנעשה בפרלמנט שלה"
השבוע חל חג ט"ו בשבט, ובכנסת חגגו את יום הולדתה ה-74 במגוון אירועים ופעילויות, וביניהם ביקורי תלמידים, חיילים, שוטרים, אזרחים ותיקים, חניכי תנועות הנער ועוד. את הטקס פתח יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, בנטיעות כמובן.
בהמשך אירח ח"כ אוחנה בכנסת את כיתות ב מבית הספר דוד בלוך בתל אביב, שבו לומדים ילדיו – אלה ודוד בני ה-7. יו"ר הכנסת בחר להקריא לילדים את הסיפור 'מעשה בתפוח ירוק', מאת הסופר הסרוג אמיר מויאל, וסיפר להם כי עד הרגע שנבחר לכהן כחבר כנסת, לפני שבע שנים, מעולם לא היה במליאה, וכי יש להם זכות להיות במקום שהרבה אנשים רוצים להיות בו – ואולי ביום מן הימים אחד מהם ישוב אליו כחבר כנסת.
בנוסף התקיימה גם ישיבת מליאה מיוחדת לרגל יום הולדת הכנסת. במליאה נשא אוחנה נאום שעסק בחשיבות מוסד הכנסת. לדבריו: "מאז (כינונה של הכנסת) ניטעו, ברוך השם, הרבה עצים בארץ ישראל הפורחת והצומחת, והרבה רגעים גורליים עברו על הכנסת. רגעים של רוממות רוח, ורגעים של אבל. ראשי ממשלה ויושבי ראש כנסת התחלפו לרוב, אך הכנסת, החוגגת היום את יום הולדתה, הייתה ונותרה מעוז הדמוקרטיה הישראלית, התגלמות ריבונותו של העם".
עוד אמר אוחנה כי "הכנסת היא המוסד הלאומי היחיד שכל חבריו, מאה ועשרים במספר, נבחרים על ידי אזרחי ישראל. ולכן היא משקפת בצורה הנאמנה ביותר את רצון הציבור… ספק אם יש עוד מדינה בעולם שאזרחיה כה מעורבים – מעשית ורגשית – בנעשה בפרלמנט שלה, ומלאים רצון לפעול לטובת עתידה וגורלה של מדינתם".
אוחנה סיים במילותיו של יושב ראש הכנסת הראשון, שפרינצק, שאמר ביום השנה הראשון להיווסדות הכנסת: "'תוסיף השנה הבאה בַעבודת הכנסת להגשמה הנכונה של ציווייה ומגמותיה של האסיפה המכוננת; יגבר כוח כשרונה ויכולתה של הכנסת ­ נושאת סמכות העם בישראל'. אמן כן יהי רצון".

אוחנה מקריא לילדים את ספרו של אמיר מויאל, 'מעשה בתפוח ירוק'

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו בתפילת מנחה חגיגית בבית הכנסת שבמשכן הכנסת

נס הנשיא, (עם סמל המדינה עליו) מונף בטקס הנחת אבן הפינה למשכן הכנסת, 1958

450 הצעות
באותה אספה ראשונה והיסטורית, למרות ששמה של הכנסת טרם נבחר, כבר היה סמל למדינה הצעירה. מועצת המדינה הזמנית שניהלה את המדינה מייד לאחר הקמתה הקימה את ועדת הסמל והדגל, וזו פרסמה מכרז לקבלת הצעות לסמל המדינה. לא פחות מ-450 הצעות הוגשו לוועדה, אשר התחייבה לדון בכל הצעה והצעה.
לבסוף נבחרו שלוש הצעות סופיות, והן הובאו בפני חברי מועצת המדינה הזמנית. בשלוש ההצעות כיכבה המנורה, אם כי בצורות שונות. בין ההצעות הייתה הצעתם של אוטה וליש ווינד סטרוסקי, שכללה מגן שבחלקו התחתון מנורת שבעת הקנים הדומה למנורה שבתבליט שער טיטוס ברומא, ובחלקו העליון מופיעים שבעת הכוכבים מהצעתו של הרצל לדגל המדינה העתידית.
ההצעה השנייה הייתה של המעצבים איתמר דוד וירחמיאל שכטר. דוד (המוכר לכולנו מפונט דוד הנפוץ) עיצב כמה משטרות הכסף הראשונים של המדינה הצעירה, בולי דואר, מבני ציבור ועוד. הצעתם של השניים כללה מנורה בעלת שבעה קנים עומדת על שלוש רגליים, לולב ושופר, כוכבי זהב וכן הכיתוב 'שלום על ישראל'. במועצת המדינה הזמנית היו הדעות חלוקות לגבי ההצעה הנ"ל, והוחלט להציג את הסמל פעם אחת עם השופר והלולב ופעם אחת בלעדיהם.
בהמשך נגעו הדיונים בשאלה האם הסמל דתי מידי, או שמא להפך – אינו דתי מספיק. גם שאלת הקשר לסוציאליזם הועלתה, ולבסוף נבחרה הצעתם של האחים שמיר.
האחים גבריאל ומקסים שמיר נולדו ברוסיה, ולמדו שניהם בבית הספר לאומניות בברלין. הם עלו לארץ בשנץ 1934 לפני מלחמת העולם השנייה, ועברתו את שם משפחתם משפטלוביץ' – לשמיר. האחים הקימו סטודיו בתל אביב, היו ממייסדי 'אגודת הציירים העבריים לגרפיקה שימושית בארץ ישראל', ועסקו בעיצוב כרזות, פרסומות ועוד.
בחירת הסמל
בתאריך יי"אבשבט תש"ט, 10 בפברואר 1949, נבחרה הצעתם של האחים לסמל מדינת ישראל – ארבעה ימים בלבד לפני ישיבת הכנסת הראשונה. האחים הציעו בתחילה מגן שבמרכזו מנורת שבעת הקנים בעיצוב מודרני, כשמעליה מסודרים בשורה שבעת כוכביו של הרצל, ומשני צדדיה ענפי זית. לא ידוע האם המעצבים קיבלו השראה מנבואת זכריה, בה מראה המלאך לנביא "מנורת זהב כולה וגלה על ראשה ושבעת נרותיה עליה.. ושניים זיתים עליה אחד מימין הגלה ואחד על שמאלה" (זכריה, ד', ב'), היות ולא התייחסו לכך באופן מפורש.
גם לגבי הצעתם של האחים שמיר היו למועצת המדינה הזמנית השגות. המועצה החליטה כי ההצעה תשמש בסיס לסמל המדינה, אולם עיצובה המודרני של המנורה נראה בעיניהם לא מתאים. האחים שמיר התבקשו לעצב את המנורה בדומה למנורה המופיעה בתבליט שער טיטוס, דבר שמסמל את חזרת המנורה למקומה האמיתי ואת שיבת עם ישראל לארצו.
התבליט המדובר נמצא על אחד מעמודיו של שער טיטוס ברומא, ומתאר תהלוכת ניצחון של הרומאים על היהודים לאחר המרד הגדול והחרבת בית המקדש השני, בשנת 70 לספירה. בתהלוכה נראים עבדים יהודים מובלים על ידי חיילים רומאים מנצחים, ונושאים עימם שלושה מכלי בית המקדש: מנורת שבעת הקנים, שולחן לחם הפנים וחצוצרות.
ענפי הזית מצדדי המנורה מצאו חן בעיני הוועדה, יותר מהשימוש בסמלי השופר והלולב – שהיו בעלי אופי דתי ברור. חברי הוועדה גם העדיפו את ענפי הזית כמסמלי שלום על פני הכיתוב של דוד ושכטר, אולם ביקשו להוסיף את שמה של המדינה, 'ישראל', בתחתית הסמל. שבעת כוכביו של הרצל, שהופיעו גם הם בשלוש ההצעות, הושמטו מהסמל כליל.
שלושה חודשים לאחר בחירת הסמל, בחודש מאי 1949, נקבע מעמדו המשפטי והמדיני של הסמל הנבחר בחוק בשם 'הדגל, הסמל והמנון המדינה'. מעמד הסמל קיבל חיזוק נוסף לפני כחמש שנים, בקיץ 2018, כאשר אישרה הכנסת את חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי.
כיום מופיע הסמל במספר גרסאות, וביניהן: המנורה, ענפי הזית והמילה 'ישראל' בצבע זהב על רקע כחול, לחילופין בצבע לבן/כסוף על רקע כחול, ולעיתים אף בשחור לבן או בתבליט ללא צבע. הסמל מופיע על דגלים, על מסמכים רשמיים של המדינה, במוסדות המדינה השונים ועוד.
משורר הילדים המוכר, רפאל ספורטה, חיבר שיר קצר על סמל המדינה לאחר שנבחר, בשם 'מנורה וענפי זית', בשירו כתב: "מנורה וענפי זית, זמן טוב ואור יהל – אור בארץ, אור בבית, ושלום על ישראל". ולנו לא נותר אלא לומר – אמן. ■

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…