טור אורח

ואשרי העומדים על סודך

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

ל"ג בעומר מאחורינו, אך עוצמתו של היום ורוחו של רשב"י עדיין מורגשות. נדגיש נקודה יסודית המשתקפת מדמותו של רשב"י.

המדרש (ספרא, בחוקותי א) מביא את מחלוקת ר' שמעון ור' יהודה בעניין "והשבתי חיה רעה מן הארץ": "ר' יהודה אומר מעבירם מן העולם, ר' שמעון אומר משביתן שלא יזוקו". ר' שמעון מנמק את שיטתו בכך, שהשבח הגדול של הקב"ה הוא לא בזמן שאין בארץ מזיקים, אלא דווקא בזמן שיש מזיקים אך בפועל הם אינם מזיקים. ר' יהודה ור' שמעון חולקים במקומות רבים בש"ס, ובחלק גדול ממקומות אלו ניכרת שיטתם השונה, שיסוד אחד לה: ר' יהודה פונה אל הגילוי החיצוני, אל הדבר שהוא בעל ממשות בעולם המציאות, משום כך הוא סובר שהשבתת חיה רעה מן הארץ היא העברת הרע מן העולם. ראייתו של ר' שמעון לעומתו היא ראייה פנימית. לא אכפת לו מהגילוי החיצוני של הדברים אלא מהעומק שלהם. משום כך, לדעתו, החיות הרעות ימשיכו להתקיים לעתיד לבוא, אולם הן כבר לא תהיינה חיות רעות. כיוצא בזה, ר' יהודה סובר שמשביתים חמץ על ידי שריפתו, כי רק באופן זה הוא מסתלק מהעולם, ואילו לפי ר' שמעון, די לבטל חמץ, כי גם אם צורתו החיצונית נראית כשל לחם, הרי במהותו הוא כבר אינו חמץ.

באופן זה מובנת גם המחלוקת המפורסמת בין תנאים אלו בדבר פועלה של רומי. זו המחלוקת שבסופה ר' שמעון נאלץ להיכנס למערה. הרומאים בנו עולם יעיל, מתוקן ויפה. ר' יהודה משבח את הרומאים: "כמה נאים מעשיהם של אומה זו". לעומתו ר' שמעון אומר: "כל מה שתיקנו – לא תיקנו אלא לצורך עצמם". וכי רבי יהודה אינו יודע שהרומאים פעלו לצורכי עצמם? ודאי שכן. אלא שראייתו של ר' יהודה ממוקדת במציאות הגלויה. אמנם הרומאים עשו זאת לעצמם, אך בסופו של דבר גם אנו נהנים ממעשיהם. ר' שמעון כאמור מתעניין בפנימיות הדברים, ולכן הוא מגנה את מעשיהם של הרומאים, שעשו הכול לצורכיהם המרושעים.

המדרש (שה"ש רבה) מספר, שכשמגיע לרבי שמעון זוג המעוניין להתגרש משום  שאין להם ילדים מזה עשר שנים, הוא שולח אותם להיפרד בסעודה. המדרש מדגיש שהם "הלכו בדרכיו" ועשו סעודה, במהלכה, כטוב לבו ביין, אומר הבעל לאשתו שתיקח לעצמה חפץ טוב שיש בבית. האישה לוקחת את הבעל לבית אביה. הסעודה מגלה את נקודת הקשר הפנימי והעמוק בין בני הזוג. רק אחר כך ר' שמעון מברכם והם נפקדים. כשחושפים את המהות ואת העומק ונותנים דווקא להם משקל, מצליחים לא ללכת אחר החיצוניות המתעתעת, או אז יכולה ברכתו של הצדיק לחול.

את הראייה המיוחדת הזו יונק ר' שמעון ממורו ורבו, ר' עקיבא, שהוא היחיד מבין החכמים, היכול לראות את השועלים מהלכים על חורבות הבית ולמצוא בכך נחמה. מי שממוקד בחיצוניות של הדברים ובנקודה העכשווית בלבד – בוכה, אולם מי שיש לו מבט מעמיק, הרואה את פנימיות הדברים וצופה למרחוק – שוחק.

אין להתפלא אפוא שמי שמעביר לנו את תורת הסוד, שעניינה גילוי הפנימיות, הוא ר' שמעון. בהקדמה לספר הזוהר יש הגדרה מסווגת, מי יכול להיכנס לאידרא [לגורן] ללמוד: רק מי שיכול להפוך חושך לאור וטעם מריר למתוק, רק מי שיש לו ראייה חודרת מציאות וחיצוניות, אכן יכול לעסוק ברזי התורה. אשרי העומדים על סודך

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01
רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה כאילו לא משנה כמה נכתוב ונאמר, תמיד יישאר מה להוסיף. אחרי האירוע ההזוי שהיה השבוע באוניברסיטת תל אביב, בהחלט יש עוד מה לכתוב.
אם לא עקבתם: באוניברסיטת תל אביב נערך ביום ראשון פאנל בנושא הרפורמה המשפטית, בחסות תא הסטודנטים ׳לביא׳ של הליכוד ותא ׳כחול לבן׳. הוזמנו ארבעה: פרופסור רבקה ווייל מאוניברסיטת רייכמן וד״ר דייבי דישטניק מאוניברסיטת תל אביב. היו שם גם עורכת הדין יסכה בינה מ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳, שבין מייסדיה נמנה שמחה רוטמן, חבר הכנסת ויו״ר ועדת החוקה בהווה, שהוזמן אף הוא לאירוע.
סטודנטים נאורים רבים ניסו למנוע את השתתפותו. מה זה ניסו, הגיעו פיזית עד אליו בטרם הצליח להיכנס לאולם שבו נערך הפאנל. אם לא היו סביבו מאבטחים ושוטרים רבים, ייתכן בהחלט שהאירוע המביש היה נגמר בצורה אחרת. כשרוטמן כבר הצליח להיכנס סטודנטים לא נתנו לו לדבר תוך צרחות ״בושה״, ״פשיסט״ ועוד גינויים שימנים רגילים לספוג, כולל הערה מגברת צעירה שדרשה ממנו להוריד את הכיפה.
הד״ר דישטניק ביקש מהסטודנטים הצרחנים שיתנו לו לדבר: ״אני יכול להסביר למה התוכנית המשפטית גרועה לכלכלה״, אמר מי שמזוהה עם השמאל, אבל זעקות הגוועלד נמשכו והוא אמר בעצב למיקרופון: ״זה גול עצמי מפואר״. הייתי כותב כאן על חוסר היכולת שקיים בקרב חלקים בשמאל לקבל דעות שונות, אבל זה לא הזמן, היה שם משהו חמור יותר שנעשה על ידי כמה עורכי חדשות.
02
אחרי אותו ׳גול עצמי מפואר׳ רוטמן עוד אמר כמה מילים, ואז קרה דבר מדהים: הוא הפך לאשם בגלל שדיבר ואמר מילה אסורה. ״ולכן העדפת לקרוא להם מוגבלים״, שח לו עודד בן עמי במהלך ריאיון שקיים עימו, ובעצם טען שיו״ר ועדת החוקה כינה את המפגינים המטורללים – ״מוגבלים״. רוטמן לא נבהל, לא התנצל והסביר כי תיאר את היכולת של המפגינים לטעון – ״אתם מוגבלים בטיעון שלכם״.
השימוש של רוטמן במילה ׳מוגבלים׳ העלים כמעט לחלוטין את האלימות שספג מחוץ לדיווחים שעלו באתרי החדשות הגדולים, והפך אותו לאשם. הכותרות דיווחו על השימוש במילה הנ״ל במקום לדבר על האלימות, כאילו עורכי החדשות נרמלו את מה שעבר חבר הכנסת מהציונות הדתית. כך נהג גם בן עמי בריאיון שערך עם רוטמן ולא התייחס כלל לאלימות באותו אירוע מביש.
03
בטח אתם חושבים שנפלה טעות בכותרת של הטור שלי, ולא כך הדבר. ערוצי התקשורת והעיתונאים הדגולים נוהגים לעשות שימוש בביטוי השגוי ׳המהפכה המשפטית׳.
את אותו ריאיון מדובר בן עמי פתח בהצגת הכנס בתל אביב ככזה שעסק ב׳מהפכה המשפטית׳, אלא שרוטמן ענה לו כמו שצריך, וכמו שצריך לענות בכל הזדמנות. ״אני חייב לתקן אותך״, פתח והסביר רוטמן, ״הכנס לא עסק במהפכה המשפטית אלא בדרכים לתקן את המהפכה המשפטית, אותה מהפכה משפטית שעשה אהרן ברק אי אז בשנות התשעים״.
אהרן ברק ביצע מחטף לילי ושינה את פני מערכת המשפט הישראלית, והיום משום מה מנסים להציג לנו את הרצון לחזור למערכת הישנה כמהפכה משפטית. לכן זו מהפחחחה משפטית מבחינתי.
04
מילה אחרונה: החודשים האחרונים לימדו אותי שהרפורמה נחוצה עם שינויים כאלה ואחרים. היא באמת נחוצה, אבל מה שעוד יותר נחוץ זה שיח מכבד, שיח שיכול להכיל דעות רבות ומגוונות כמו השיח שהצגנו כאן ב׳גילוי דעת׳ בשבוע שעבר. לדעתי שיח שכזה צריך להיות חשוב לכולנו, גם לחלקים בשמאל שלא מוכנים לקבל את המציאות שמשתנה לנגד עינינו, את הדמוגרפיה שעושה את שלה. כשהשיח ישתנה לא נדבר על רפורמה או על מהפכה, נדבר על תיקונים במערכת המשפט. ■

כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…