משפטי

יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

‭ ‬סוגיית‭ ‬התחרות‭ ‬המסחרית‭ ‬הבלתי‭ ‬הוגנת‭ ‬הוגדרה‭ ‬בהקשרים‭ ‬מסוימים‭. ‬לעיתים‭ ‬היא‭ ‬נקראת‭ ‬‮"‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭, ‬ועניינה‭ ‬תחרות‭ ‬הגוזלת‭ ‬את‭ ‬פרנסתו‭ ‬של‭ ‬הזולת‭; ‬בתלמוד‭ ‬הבבלי‭ (‬סנהדרין‭, ‬פא‭, ‬א‭ ‬נדרש‭ ‬הפסוק‭ ‬‮"‬‭…‬וְאֶת‭-‬אֵשֶׁת‭ ‬רֵעֵהוּ‭ ‬לֹא‭ ‬טִמֵּא‭…‬‮"‬‭ (‬יחזקאל‭, ‬יח‭, ‬ו‭) ‬‮–‬‭ ‬‮"‬שלא‭ ‬ירד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭; ‬במסכת‭ ‬מכות‭, ‬כד‭, ‬א‭ ‬נדרש‭ ‬הפסוק‭ ‬בתהלים‭, ‬טו‭, ‬ג‭ ‬‮"‬לֹא‭-‬עָשָׂה‭ ‬לְרֵעֵהוּ‭ ‬רָעָה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬שלא‭ ‬ירד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו‮"‬‭.  ‬באנציקלופדיה‭ ‬תלמודית‭, ‬כרך‭ ‬כג‭, ‬בעמ‮'‬‭ ‬שסו‭, ‬מוגדר‭ ‬הערך‭ ‬כך‭: ‬‮"‬‭…‬היינו‭ ‬שבא‭ ‬לעסוק‭ ‬באותה‭ ‬אומנות‭ ‬או‭ ‬באותו‭ ‬מסחר‭ ‬שחבירו‭ ‬עוסק‭ ‬בהם‭, ‬חבירו‭ ‬מעכב‭ ‬עליו‭ ‬‮–‬‭ ‬באופנים‭ ‬מסויימים‭ ‬‮–‬‭ ‬שהרי‭ ‬הוא‭ ‬מקפח‭ ‬בכך‭ ‬את‭ ‬פרנסתו‭…‬‮"‬‭. ‬

חלק‭ ‬מן‭ ‬המקורות‭ ‬ההילכתיים‭ ‬לסוגיית‭ ‬הבבלי‭ (‬בבא‭ ‬בתרא‭, ‬כא‭, ‬ב‭) ‬שעניינה‭ ‬‮"‬מרחיקים‭ ‬מצודת‭ ‬הדג‭ ‬מן‭ ‬הדג‭ ‬כמלא‭ ‬ריצת‭ ‬הדג‮"‬‭, ‬כלומר‭ ‬‮"‬שחייבים‭ ‬הדייגים‭ ‬להרחיק‭ ‬מצודותיהם‭ ‬ממצודת‭ ‬דייג‭ ‬אחר‭… ‬כשיעור‭ ‬מלא‭ ‬ריצת‭ ‬הדג‭ ‬במים‭ ‬בבת‭ ‬אחת‭, ‬והוא‭ ‬פרסה‭…‬‮"‬‭ (‬אנציקלופדיה‭ ‬תלמודית‭, ‬שם‭, ‬בעמ‮'‬‭ ‬שצח‭-‬שצט‭). ‬גדרי‭ ‬האיסור‭ ‬עשויים‭ ‬להיות‭ ‬בתחום‭ ‬הסגת‭ ‬הגבול‭ ‬בעיקרה‭.‬

כיום‭, ‬ניתן‭ ‬לראות‭ ‬בעיקר‭ ‬את‭ ‬השימוש‭ ‬בדין‭ ‬של‭ ‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חבירו‭, ‬בהגנה‭ ‬על‭ ‬קניינו‭ ‬הרוחני‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬אם‭ ‬בדרך‭ ‬של‭ ‬מניעת‭ ‬הפרה‭ ‬של‭ ‬סימן‭ ‬מסחר‭ ‬או‭ ‬הפרת‭ ‬פטנט‭. ‬כנגד‭ ‬זכויות‭ ‬אלה‭ ‬עומדות‭ ‬הזכויות‭ ‬לחופש‭ ‬העיסוק‭, ‬והזכות‭ ‬להתפרנס‭ ‬ללא‭ ‬הגבלה‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭, ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬זו‭ ‬לא‭ ‬מוגנת‭ ‬בדין‭. ‬האם‭ ‬בעל‭ ‬עסק‭ ‬יכול‭ ‬לטעון‭ ‬למניעת‭ ‬עסקו‭ ‬של‭ ‬אחר‭ ‬בשל‭ ‬יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חבירו‭? ‬מה‭ ‬הקריטריונים‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬לאיסור‭.‬

הרב‭ ‬מלכיאל‭ ‬צבי‭ ‬טננבוים‭ ‬בעל‭ ‬שו"ת‭ ‬דברי‭ ‬מלכיאל‭, ‬רבה‭ ‬של‭ ‬לומזה‭ ‬במאות‭ ‬ה‭ ‬‮–‬‭ ‬19‭ ‬‮–‬‭ ‬20‭, ‬שהיה‭ ‬‮"‬‭…‬מפורסם‭ ‬לאחד‭ ‬מגדולי‭ ‬ההוראה‭ ‬וחכמי‭ ‬הדור‭ ‬היו‭ ‬סומכין‭ ‬עליו‭ ‬כעל‭ ‬עמוד‭ ‬ברזל‭…‬‮"‬‭ (‬הרב‭ ‬י"א‭ ‬הלוי‭ ‬הרצוג‭, ‬שו"ת‭ ‬היכל‭ ‬יצחק‭, ‬אה"ע‭, ‬ב‭, ‬לח‭, ‬דן‭, ‬בהגנה‭ ‬על‭ ‬סימני‭ ‬מסחר‭, ‬במי‭ ‬שייצר‭ ‬‮"‬מים‭ ‬מתוקים‭ ‬ומריחים‮"‬‭ ‬תוך‭ ‬שימוש‭ ‬בתוויות‭ ‬של‭ ‬הזולת‭, ‬ואשר‭ ‬קיבל‭ ‬רישיון‭ ‬מן‭ ‬המלכות‭ ‬לייצר‭ ‬מוצר‭ ‬זה‭. ‬כך‭ ‬מתאר‭ ‬בעל‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬מלכיאל‮"‬‭ (‬שו"ת‭ ‬דברי‭ ‬מלכיאל‭, ‬ח"ג‭, ‬קנז‭ ‬את‭ ‬עובדות‭ ‬המקרה‭:‬

‮"‬‭…‬בדבר‭ ‬איש‭ ‬אחד‭ ‬אשר‭ ‬המציא‭ ‬לעשות‭ ‬מים‭ ‬מתוקים‭ ‬ומריחים‭, ‬והשיג‭ ‬רשיון‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬מבית‭ ‬מועצות‭ ‬הרפואה‭ ‬בוארשא‭, ‬ומובן‭ ‬כי‭ ‬דרוש‭ ‬לזה‭ ‬עמל‭ ‬והוצאה‭ ‬לא‭ ‬מעט‭… ‬ועתה‭ ‬קם‭ ‬אחד‭ ‬הדר‭ ‬במרחק‭ ‬ט"ז‭ ‬פרסה‭ ‬ממנו‭, ‬והדפיס‭ ‬עטיק‭ ‬עטין‭ [‬תוויות‭] ‬כמתכונת‭ ‬של‭ ‬איש‭ ‬הנ"ל‭, ‬ועושה‭ ‬גם‭ ‬כן‭ ‬מים‭ ‬הנ"ל‭, ‬ומדביק‭ ‬עליהם‭ ‬עטיק‭ ‬עטין‭ ‬שכתוב‭ ‬בהם‭ ‬שם‭ ‬איש‭ ‬הנ"ל‮"‬‭.‬

בעל‭ ‬‮"‬דברי‭ ‬מלכיאל‮"‬‭ ‬מסיק‭ ‬להלכה‭ ‬שישנו‭ ‬חיוב‭ ‬ככל‭ ‬שהמחקה‭ ‬גילה‭ ‬דעתו‭ ‬שנוחה‭ ‬לו‭ ‬ההוצאה‭ ‬שהוצאה‭ ‬לשם‭ ‬הדבר‭, ‬אך‭ ‬שהחיוב‭ ‬הוא‭ ‬השתתפות‭ ‬בהוצאות‭ ‬בעל‭ ‬המים‭ ‬המקורי‭ ‬ולא‭ ‬עצם‭ ‬מניעת‭ ‬החיקוי‭. ‬הפסיקה‭ ‬ההלכתית‭, ‬מכיר‭ ‬כאמור‭ ‬בקניין‭ ‬רוחני‭ ‬במובן‭ ‬הכולל‭. ‬התפיסה‭ ‬היא‭ ‬של‭ ‬הגנת‭ ‬בעל‭ ‬הקניין‭ ‬הרוחני‭ ‬מפני‭ ‬פגיעה‭ ‬ביכולתו‭ ‬ליהנות‭ ‬מפרי‭ ‬עמלו‭, ‬לרבות‭ ‬בתחרות‭ ‬לא‭ ‬הוגנת‭ ‬או‭ ‬ביצוע‭ ‬פעולות‭ ‬המנוגדות‭ ‬לזכותו‭ ‬של‭ ‬בעל‭ ‬הקניין‭.‬

ספרי‭ ‬הלימוד‭ ‬ובראשם‭ ‬שס‭ ‬וילנא‭ ‬מעוטרים‭ ‬באזהרה‭ ‬בעמוד‭ ‬הראשון‭: ‬‮"‬אין‭ ‬רשות‭ ‬לאיש‭ ‬בלעדינו‭ (‬המדפיסים‭) ‬להדפיס‭ ‬או‭ ‬להו"ל‭ ‬הפירושים‭ ‬החדושים‭ ‬או‭ ‬ההגהות‭ ‬שהדפסנום‭ ‬מכתבי‭ ‬יד‭ ‬הנ"ל‭ ‬שזכות‭ ‬הדפסתם‭ ‬לנו‭ ‬לבדנו‭ ‬הוא‮"‬‭. (‬אציין‭ ‬כי‭ ‬בהכנת‭ ‬המאמר‭, ‬בדקתי‭ ‬בספריו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬עקיבא‭ ‬איגר‭ ‬קצות‭ ‬החושן‭ ‬ודרוש‭ ‬וחידוש‭ ‬ולא‭ ‬מצאתי‭ ‬אזהרה‭ ‬כזו‭ ‬מן‭ ‬המדפיסים‭ ‬או‭ ‬בניו‭ ‬של‭ ‬המחבר‭ ‬זצ"ל‭ ‬שעמלו‭ ‬להוצאת‭ ‬ספריו‭).‬

אולם‭ ‬הגנה‭ ‬זו‭ ‬נדחית‭ ‬כאמור‭ ‬מפני‭ ‬זכויות‭ ‬אחרות‭ ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬אין‭ ‬הזכויות‭ ‬מתנגשות‭ ‬זו‭ ‬בזו‭, ‬דוגמת‭ ‬הפרת‭ ‬סימן‭ ‬מסחר‭ ‬או‭ ‬הפרת‭ ‬פטנט‭. ‬ככלל‭, ‬המטרה‭ ‬היא‭ ‬לאפשר‭ ‬כמה‭ ‬שיותר‭ ‬לאפשר‭ ‬ריבוי‭ ‬בעלי‭ ‬אמנות‭ ‬לתועלת‭ ‬הכלל‭ ‬ולו‭ ‬ליצירת‭ ‬תחרות‭ ‬בריאה‭ (‬למשל‭ ‬מגדלי‭ ‬משרדים‭ ‬בהם‭ ‬מצויים‭ ‬מאות‭ ‬משרדי‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭), ‬שתחרות‭ ‬כזו‭, ‬היא‭ ‬הכלל‭ ‬ומטרתה‭ ‬היא‭ ‬הנגשת‭ ‬השירות‭ ‬או‭ ‬המוצר‭ ‬לצרכן‭ ‬במחיר‭ ‬המשתלם‭ ‬ביותר‭, ‬מחד‭ ‬ומאידך‭ ‬לאפשר‭ ‬לכל‭ ‬אדם‭ ‬לעסוק‭ ‬בכל‭ ‬משלח‭ ‬ידו‭ ‬אשר‭ ‬יחפוץ‭ ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬אינו‭ ‬פוגע‭ ‬במומחיותו‭ ‬ובאומנות‭ ‬חברו‭. ‬■

הכותב‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬משרד‭ ‬עורכי‭ ‬דין‭ ‬בנתניה‭ ‬המתמחה‭ ‬במשפט‭ ‬המסחרי‭ ‬והוצאה‭ ‬לפועל‭.‬

עוד במדור זה

גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…
השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

01‭ ‬כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים (איכה) בשבת‭ ‬שעברה‭…
נגד כל עמך אעשה נפלאות

נגד כל עמך אעשה נפלאות

01‭ ‬ הודאות ברוב עם בשבת‭ ‬פרשת‭ ‬בלק‭ ‬זכיתי‭ ‬לצעוד‭…
ומגבעות אשורנו

ומגבעות אשורנו

01‭ ‬מה טובו אהליך יעקב בשבת‭ ‬פר׳‭ ‬חקת‭ ‬זכינו‭ ‬להתארח‭…
על אבן אחת שבעה עינים

על אבן אחת שבעה עינים

01 סוגרת ומסוגרת ביום חמישי בלילה, ערב פרשת בהעלותך, פתחו…
חטפו שוב את החטופים

חטפו שוב את החטופים

01‭ ‬ הצדעה ללוחמינו ולתושבי הדרום השנה‭ ‬בחג‭ ‬השבועות‭, ‬יותר‭…
האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

01‭ ‬ תודה על נס שחרור ירושלים  את‭ ‬שבת‭ ‬יום‭…
מניין משחררי ירושלים

מניין משחררי ירושלים

01‭ ‬ ללמד בני יהודה קשת בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬נכנסנו‭ ‬לשבת‭…