בדרך לכותל

גבורה והצלת חיים בחנוכה

השבוע ליווינו למנוחות בהר הזיתים את 'אילנה' גיבורת לח"י וכלת פרס ישראל. האישה האמיצה התפרסמה בשמה גאולה כהן. מדי שבת בבוקר בדרכי לכותל המערבי אני חולף על פני כיכר ספרא ומגרש הרוסים, ובהם על פני מוזאון גיבורי המחתרות. המתחם המאיים נבנה לפני כמעט 200 שנה כמחנה צליינים , והבריטים הסבו אותו לבית כלא לכליאת גיבורי המחתרות, ובראשם גיבורי לח"י והנידונים למוות. 

גאולה כהן החלה את דרכה באצ"ל ומהר מאוד הצטרפה ללח"י, שהייתה מחתרת עיקשת ועקבית במלחמתה הבלתי מתפשרת, עד חורמה, נגד הבריטים האנטישמיים. גאולה נתפסה בתחנת השידור של לח"י ונידונה לשבע שנות מאסר. לאחר שנה בכלא בית לחם ברחה (אחרי שנפצעה ברגלה מיריות בניסיון בריחה), התחפשה ונעלמה.

את גאולה הכרתי בביתו של הרב צבי יהודה. היא העריצה אותו והקדישה לו את ספרה בהקדשה נרגשת. היא הצטרפה אליו לנטיעות שהיו יסוד להקמת יישובים בשומרון ובבנימין, למשל לפני 45 שנה ביישוב שילה, ומאז ביקרה אצל הרב להתייעצות ולקבלת ברכה לפועלה העיקש למען ההתיישבות בארץ ישראל. 

גאולה הייתה שחקן נשמה. קולה הדהד בהתרגשות בכל פעם שהפצירה בבגין או בחברי כנסת אחרים שלא לוותר ולא להיכנע. פגשתי אותה בתנועה לעצירת הנסיגה מסיני שעודד הרב צבי יהודה ובתנועה נגד הנסיגה מגוש קטיף, שגם אני זכיתי להתנדב בהן. 

משפחתי ואני פגשנו את גאולה המופלאה בפעם האחרונה בירושלים, בהצגה על יעל בן דוב תבדל"א, חברתה ללח"י. הצטלמנו יחד, וגאולה בירכה את הבנות בחום האופייני לה והזמינה אותן לבקר בביתה.

גאולה הייתה מופת להנהגה שאינה מזגזגת בדרכה לשמור על כל רגב מאדמת הארץ שלנו. מנהיגות שדבקה בעקרונות שאינם תמיד פופולריים ואינם מקבלים איתרוג נחשק בתקשורת. גאולה לא הסתכלה בסקרים כדי לקבוע עמדות או הנהגות ציבוריות. היא הייתה נחושה לקדם את הגאולה ולא את עצמה. תנצב"ה.

ואם בחג הגבורה עסקינן ובמחתרות של חלוצינו הגיבורים, אני רוצה להזמין אתכם ליום גבורה מיוחד שאנו עורכים בכל שנה בירושלים דווקא בחנוכה. פארק הזה"ב הוא יום של חוויה מיוחדת העוסקת בהצלת חיים. לצערי מדי יום ביומו אנו שומעים על תאונות מזעזעות, ורף האימה רק עולה ועולה. אוטובוס מפיל על נוסעיו בתאונה קטלנית תחנה מבטון משכיח תאונה מלפני יום של נהג משאית שמוחץ והורג נוסעים תמימים בדרום הארץ, ולמוות הנורא הזה אין סוף ואין כתובת. בשבוע האחרון נהרגו 71 אנשים בתאונות דרכים ברחבי הארץ .

בכבישים אני נחרד להיווכח שהטלפונים הניידים ממשיכים להסיח את הדעת של נהגים ונהגות. זגזוג של רכב מולי מסגיר את הנהג שקורא וואטסאפ ושולח מסרון בשעת הנהיגה או אוחז בידו את מכשיר הטלפון ומשוחח בו בפשיעה ממש. מסכן עצמו ומסכן אחרים.
גם פה נדרשת גבורה להפסיק את ההרגלים המסוכנים ואף להעיר ולעורר. אני לא מתבייש להעיר לאחרים ובכך גם להזכיר לעצמי כמה מסוכן הוא כלי הרכב אם לא נוהגים בו בזהירות, בערנות ובאחריות.
אתם מוזמנים עם ילדיכם לפארק הזה"ב לחוויה כיפית ועוצמתית של הנאה המשלבת תוכן חיוני ומציל חיים. בואו לתרגל בסימולטורים נהיגה חכמה, להיחשף לתעתועי הדרכים במשקפות של מציאות מדומה, לראות הצגות בנושא זה"ב. יהיו הפתעות, תחנות משחק לכל המשפחה ועוד. 

כמו כן תוכלו להשתתף בבחירת כרזה מנצחת בתחרות הכרזות השנתית של קרן אביה. בתחרות השתתפו עשרות רבות של אנשים, נשים ובני נוער יצירתיים מאוד ששלחו לנו שלל כרזות מרתקות ומעניינות. התחרות נושאת פרסים גם לאומנים וגם לכם הבוחרים. 

בואו נתנהג בגבורה, נפסיק ליפול טרף ליצר הנייד המתעתע, נעיר ונעורר. ניפגש ב'זאת חנוכה' באולמות חוות הנוער הציוני בירושלים, לא הרחק ממוצב סן סימון שבו לחם ונפצע קשה במלחמת השחרור גיבור ישראל  רפאל איתן (רפול) היקר, שמאוחר יותר היה הרמטכ"ל שלי כששרתתי בסדיר – אבל זה כבר סיפור אחר שיחכה לעוד פרק של בדרך לכותל.

שבת שלווה וגשומה ושבוע של די לתאונות ועוד לגבורה ולחיים

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…