אלישע בן קימון

זה בין סמוטריץ' ובין נתניהו

אלישע בן קימון

01
הקמת הממשלה שהתפרקה השבוע פירקה את המתיישבים מבפנים. חלקים בהתיישבות התחילו את ימי הממשלה באוהלי מחאה בפתח ביתם של חברי הכנסת מימינה, ואחרים קיבלו החלטה להמשיך כרגיל. כבר בימים הראשונים הקצוות נמתחו עד הקצה עת נחתם 'הסכם אביתר'. מתנגדי הממשלה שראו בפינוי המתנחלים מהגבעה בשומרון זרז לפירוק הקואליציה לא הסכימו למתווה שהוצע. בשיא המחלוקת דמויות משמעותיות בהתיישבות כמו ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, ויו"ר תנועת נחלה, דניאלה ויס, הותקפו ונטען כלפיהן כי אינן ימניות מספיק. ככל שהממשלה הלכה והתקדמה המחלוקות החלו לבעבע החוצה ויצרו בלבול עמוק.
את עיקר האש חטף יו"ר מועצת יש"ע ואיש תקווה חדשה, דוד אלחייני. אלא שמתישהו באזור ינואר גם הפלגים שתמכו בממשלה התחילו להבין כי היא לא מה שחשבו ושעליהם לחשב מסלול מחדש. זה קרה אחרי חודשים שבהם לא אושרו התחלות בנייה ביהודה ובשומרון והסכם אביתר נתקע.
יוסי דגן שמקפיד לטעון כי מעולם לא תמך בממשלה כבר נקט בקו לוחמני וקיים הפגנות נגד הקמת הממשלה. בפברואר גם אלחייני שינה גישה כאשר תקף ישירות את המדיניות של שר הביטחון בני גנץ בכל הקשור לבנייה עבור המתנחלים והפלסטינים.
02
ובמציאות אין וואקום. אט אט החל הציבור מעבר לקו הירוק להתחבר מחדש. הלחצים על סילמן ועל אורבך הפילו את האסימון ובמקביל קרה תהליך נוסף – בקרב ראשי המועצות התחדדה הבנה נוספת והיא כי הבחירות מבחינתם יהיו בין סמוטריץ' ובן גביר לבין נתניהו. אין יותר באמצע מפלגות ימין רך, ומשום כך גורמים בימין החלו להעמיק שורש בליכוד. באותו הזמן בציונות הדתית, בן גביר נוסק בסקרים וסמוטריץ' כבר החל לגבש תוכנית פעולה מסודרת ליום שבו מפלגתו תשוב לקואליציה.
ראשי המתנחלים, בעיקר בחצי השנה האחרונה, מדברים במנוחים של הונאה. הם חשו שהממשלה לא היוותה עבורם כתובת. האם הממשלה הייתה יותר ימין או יותר שמאל? הדעות חלוקות. "בנט עשה עלינו סיבוב. מי שחיפש ימין רך והלך עם בנט התאכזב. זה נגמר. או בצלאל או הליכוד. אין משהו אחר" כך אמר השבוע אחד מראשי המועצות. בהקשר הזה נגיד כי דווקא איילת שקד שנמצאת בקרע אולי הכי עמוק מול בצלאל סמוטריץ' שמרה על כוח מסוים מול ראשי המתנחלים. היא עדיין תצטרך להיאבק על מקומה אך מצבה טוב בהרבה מחבריה למפלגה. במקביל נגיד כי בימינה לא מרימים ידיים, לא ברור באיזו צורה תרוץ המפלגה (אולי שקד בראש) אך לא מקפלים מדפים בשלב זה.
03
אך עוד קודם הבחירות יהיה על המתנחלים לעבור תקופה מורכבת תחת שלטון לפיד. ואכן על הפרק מעבר לקו הירוק מספר החלטות משמעותיות: ראשית, ההחלטה בנוגע למאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר. בג"ץ נתן למדינה עד אמצע יולי להציג פתרונות לסוגיה. בנוסף, גם הסאגה במאחז הבלתי חוקי חומש עדיין על הפרק. נזכיר כי המדינה בתשובתה לבג"ץ ציינה כי המאחז יפונה, רק היא לא אמרה מתי. עתיד הישיבה כרגע לוט בערפל כאשר ידי לפיד על המושכות וגם אישורי הבנייה בידיו. נזכיר כי בחודש מאי האחרון אושרו כ-4000 יחידות דיור אך כבר סביב ספטמבר צפויות להיות מאושרות תוכניות נוספות. שלא נדבר על הביקור של הנשיא האמריקאי, ג'ון ביידן, שבמקום לפגוש את מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, יפגוש את יו"ר יש עתיד.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…