יהדות עכשיו

טעמים של בית עושים טוב בלב

“כשאני נכנסת לבית כלשהו אני מיד מרגישה את האנרגיות של הבית לפי הריחות של התבשילים. בית שיש בו סירים על הגז וניחוח אוכל, משדר חמימות ומשפחתיות. אוכל, בעיני הוא הרבה מעבר למזון לצורך חיזוק הגוף, אוכל הוא גם מזון לנפש”

משתפת אותי אלינור רחמים. רחמים השתתפה לפני 8 שנים בתוכנית הריאלטי “מאסטר שף” ומאז ענייני האוכל הפכו לתחומי העיסוק שלה. היא מעבירה סדנאות בישול “אלינורה חוויות טעמים”, היא מתכונאית ומחברת מתכונים, כותבת מדורי אוכל ומעלה באופן שוטף מתכונים ותמונות בעמוד הפייסבוק והאינסטגרם שלה. רחמים בת 32 אמא ל 4 בנים: אליה, מלאכי, גבריאל וכרמי. אלינור ירושלמית במקור והיום גרה עם משפחתה בתקוע. אל תקוע הגיעה כקומונרית בבני עקיבא בשירות הלאומי. עדיאל האיש שלה, נולד בתקוע ואותו היא הכירה כשהייתה בשירות. מאז נדבקה בעדיאל ובתקוע, ישוב מדהים למרגלות ההרודיון בגוש עציון. בתקוע גרים כ-900 משפחות, דתיים וחילונים יחד, מגוון רחב של אנשים טובים וערכיים אוהבי הארץ והאדם. “תקוע זה מקום נפלא לגדל בו ילדים וגם לגדול בו בעצמי. בתקוע מצאתי את עצמי, המקום הזה דייק אותי להיות מי שאני היום. זה ישוב שיש בו פתיחות ומגוון. יכולתי להיות אני עצמי בלי שיבחנו אותי ויקטלגו, וזה מקסים בעיני”.

מתי בעצם התחלת להתעסק באוכל?
“מגיל מאוד צעיר אהבתי את המטבח, תמיד רציתי לעזור לאמא לבשל, וכבר כנערה בישלתי בבית. לתוכנית מאסטר שף הגעתי במקרה, ראיתי מודעה קטנה, שלחתי כמה מילים על עצמי ושאני מאוד אוהבת לבשל. הגעתי לשם בלי הרבה הכנה מראש. ההשתתפות בתוכנית פתחה לי צוהר רחב לעולם הבישול, זו הייתה חוויה מיוחדת מאוד עבורי, הכרתי אנשים מופלאים, למדתי דברים חדשים וגם נפתחו לי הרבה דלתות. במהלך העונה החלטתי לפרוש ולא המשכתי עד הסוף. הייתי אז אמא צעירה לשני קטנים והרגשתי שהצילומים שואבים אותי. התזמון לא התאים לי, הימים היו עמוסים ולא היה לי זמן לילדים, למשפחה ולבית כמו שרציתי, אז החלטתי לפרוש. 

אף על פי שפרשתי באמצע הצילומים לתוכנית, אני עדיין חייה בעולם הבישול כל הזמן ומשקיעה את זמני בבישול גם בבית עם המשפחה ומאז התוכנית גם כעיסוק ופרנסה. בכלל, בישול זו הדרך שלי לתקשר עם העולם. מישהו לא מרגיש טוב אני מגיעה עם סיר מרק מנחם, חברה יולדת אני מביאה לה סיר אוכל חם שיחזק לה את הגוף והלב, יש אירוע משמח אני אופה עוגה טובה.
המטבח הוא עולם קסמים. אני לוקחת חומרי גלם פשוטים ויוצרת מהם מנות מרגשות. אני מגיעה הביתה אחרי יום עבודה עמוס, מיד אני מעמידה סיר שיצור אוירה חמימה וביתית וידיף ריחות טובים. חשוב לי שתהיה תחושה בבית של אמא דואגת, מבשלת ומפנקת”.

מה את עושה בסדנאות הבישול שלך?

“השילוב של אנשים ואוכל הוא שילוב מנצח. אני מגיעה לבתים של אנשים עם כלים, ציוד וחומרי גלם ובמשך שעתיים אנחנו מבשלים יחד ארוחה. אחר כך עורכים שולחן ואוכלים בצוותא. המפגשים האלה מאוד מיוחדים: צבעוניים, מגבשים ומלאים בניחוחות טעמים וסיפורים. לפעמים אלו מפגשים משפחתיים של בני משפחה שלא נפגשו הרבה זמן, ואז במהלך הסדנא מדברים ויוצרים יחד. יש מפגשי חברות וימי הולדת לצוותים. הדינמיקה בין המשתתפים תמיד מיוחדת ומרגשת. המפגש עם האנשים ממלא גם אותי. אני מלמדת טכניקות בישול, מתכונים חדשים והרבה פעמים גורמת למשתתפים להתאהב במטבח. בסדנת בישול מזרחי לדוגמה, אנחנו מגלגלים יחד קובה, ולחמעג’ון לחם ממולא בשר, עלי גפן ממולאים ועוד דברים טובים. המשתתפים מגלים שהעבודה במטבח הרבה יותר פשוטה ממה שהיא נראית וגם מעוררת בהם חושים וזכרונות. יש אנשים שהמטבח מזכיר להם את הבית והסבתא או את השכנה בילדות או את שנת השירות. 

 

ההשראה הגדולה שלי היא סבתא חנה ז”ל, היא הייתה חצי עיראקית וחצי פרסית, אמא ל- 11 ילדים. בכל יום שישי היא הייתה מגלגלת כמויות גדולות של קובה וממלאה סיר מרק ענקי כולם היו מגיעים לאכול את הקובה שלה

תוך כדי הבישול מעלים חוויות וזכרונות, מספרים סיפורים ונוצרת תחושה מיוחדת של ביחד. בתקופת הסגר והקורונה היו מעט מפגשים וזה מאוד חסר לי. ברור שהמפגש המשפחתי והחברתי חסר לכולם ובכל זאת אני כל כך מחכה לחזור להעביר סדנאות”. 

מהצד זה נשמע מאוד מעייף, להסתובב בין בתים ואנשים עם ציוד, אחר כך להחזיר הכול הביתה ולסדר. מה מניע אותך לזה?

“זו שאלה מצוינת, באמת ההתארגנות לקראת כל סדנא דורשת ממני כוחות פיזיים וגם דורשת עבודת הכנה רבה וקניות. אבל כשאני מגיעה אל הבתים המארחים ונפגשת עם האנשים ואנחנו מבשלים יחד, יוצרים ואוכלים, אני רואה את השמחה את ההנאה ואת ההתרגשות שלהם וזה שווה הכול! אני מרגישה שליחה, מרגישה שזה התפקיד שלי בעולם, כנראה. להזמין פיצה או אוכל מוכן לא דומה בשום צורה לעבודה המשותפת ליצירת הארוחה. השיח שנוצר סביב זה הוא מיוחד. אוכל פותח לבבות, הבישול משחרר משהו בגוף ובנפש. בבישול יש משהו מרפא ומרגיע ואני שמחה להשתתף בתהליך הזה שאנשים עוברים איתי בסדנאות”.

עם מה את הכי אוהבת להתעסק במטבח?
“אני הכי אוהבת בצק. כל שבוע אני לשה מעל 10 ק”ג בצק. כשאנחנו שמים בקערה מים, שמרים, סוכר, שמן ומלח ולשים הכול לבצק באהבה זו הרגשה נהדרת. בצק הוא הדבר הכי פשוט שיש, כשממלאים אותו בכל טוב: ירקות צבעוניים, גבינות או בשר הוא הופך עשיר. כמה מקסים. פעולת הלישה שמאחדת את כל החומרים יחד, מרככת ומחברת. פעולת הלישה מחברת גם את האנשים. קיימים כל מיני סוגי בצק: בצק לפוקצ’ות ולו מרקם נוזלי ואוורירי, בצק לחלות, יציב יותר. מרגש אותי שמחומר גלם פשוט כל כך ואוניברסלי (בכל העולם לשים בצקים) אני יוצרת יצירות מיוחדות וטעימות. מובן שכשאני לשה בצק למשפחה שלי אז הילדים הם חלק בלתי נפרד מהדבר הזה. אנחנו לשים בצק יחד, הם יוצרים צורות, וארוחת ערב שהכנו מקבלת מימדים חדשים”.

ספרי לי משהו מיוחד שאת נפגשת בו בסדנאות שלך?
“אם כבר דברנו על בצק, אז בסדנאות אני מכינה כמויות גדולות של בצק ואני מקפידה על הפרשת חלה לא משנה מה אופי הקבוצה, דתיים או חילונים. ברגע שאני מחפשת מתנדב להפרשת חלה וכל אחד מבקש בקשה, תמיד מישהו מספר על חולה במשפחה שיבקשו בשבילו רפואה או על רווקה שיבקשו בשבילה זיווג. עולים כל מיני סיפורים שפותחים את הלבבות ויוצרים שיח מעניין. בסוף יוצא שאנחנו עוברים גם חוויה רוחנית”.

מאיפה את מקבלת את ההשראה שלך לאוכל?
“ההשראה הגדולה שלי היא סבתא חנה ז”ל, היא הייתה חצי עיראקית וחצי פרסית, אמא ל- 11 ילדים. בכל יום שישי היא הייתה מגלגלת כמויות גדולות של קובה וממלאה סיר מרק ענקי. כולם היו מגיעים לאכול את הקובה שלה, וזה היה מאיר את הנשמה שלי. זאת הייתה הדרך שלה לתקשר איתנו הנכדים. כולנו אהבנו את הטעמים שלה והיינו מצפים למטעמים שלה ולארוחה יחד. היום אני נהנית ביום שישי לגלגל בעצמי קובה בהשראתה. אני ממלאה סיר רחב וגדול בלי לחשב כמויות. גם השכנים יודעים שאפשר להיכנס ביום שישי לאכול מרק קובה.
גם אמא היא השראה למטבח שלי. המטבח המרוקאי שלה מלא טעמים וצבעים במשך כל הילדות שלי תמיד חיכה לי סיר אוכל חם בצהריים. אלו זכרונות שמלווים אותי ומעצימים את המטבח שלי.
מעבר לכך, אני מקבלת השראות מכולם, כשאני מתארחת וטועמת משהו שאהבתי, אני מיד מבקשת מתכון. חברים שחוזרים מטיולים בעולם ומביאים לי תבלינים מיוחדים מלמדים אותי טעמים חדשים ומשדרגים את המטבח שלי”. 
הרבה אנשים לא אוהבים לבשל ומעדיפים לאכול בחוץ. ותקופת הקורונה, מאלצת אותם לבשל בבית. תני עצה קטנה איך מתחילים?
“אוכל עושים באהבה, וזו לא סתם סיסמה, זה באמת. לפעמים יש לי מצב רוח פחות טוב. אז או שאני נכנסת למטבח ומוצאת שם נחמה ונרגעת, או שאני צריכה להירגע רגע בשקט ואז נכנסת למטבח כשאני באנרגיה טובה יותר לבישול. הבסיס לבישול הוא הצורך שלנו להאכיל את עצמנו ואת בני המשפחה או את האורחים שלנו במזון טרי, בריא ומזין. כשבאים לבשל מהמקום הזה, אז יש מוטיבציה. אני מאוד משתדלת לבשל אוכל בריא עם הרבה ירקות וקטניות, במטבח שלי. ולכן אני ממליצה להתחיל בבישול פשוט, לא להסתבך עם מתכונים מורכבים. אפשר לקחת תבנית עוף עם ירקות שורש: תפוחי אדמה, בטטות, בצלים שלמים, שום, גזרים, קישואים, סילאן, וקינמון, מכניסים הכול לתבנית והנה ארוחה שלמה ומזינה. ממליצה להתחיל בדברים קלילים שלא דורשים הרבה עבודה, סיר מרק ובו עדשים כתומות, מרק סמיך מנחם בלי הרבה עבודה. הרבה פעמים בישול במטבח עם הילדים הופך את הכול לחוויה. לא מבשלים רק כי חייבים. כך כולם נהנים מהיצירה ומארוחה משפחתית”.

“האוכל תופס מקום מאוד מרכזי בחיים שלנו. אנחנו מתחברים לחגים ולשבתות דרך האוכל. בראש השנה מתחברים לאוכל עם הסימנים לברכות, בפסח עם קערת הסדר, בחנוכה עם הסופגניות, בט”ו בשבט עם הפירות ובשבת בשלוש ארוחות. גם הקורונה הביאה איתה שינוי לחיים שלנו. חגגנו את החגים בהרכב משפחתי מצומצם והיה לנו חשוב לשמור על המסורת. בישלנו את האוכל המסורתי שאכלנו אצל סבתא ואצל ההורים וזה הזכיר לנו מאיפה באנו. אנחנו חוזרים אל השורשים המשפחתיים באמצעות האוכל, מתחברים לזכרונות ולמסורת המשפחתית. אוכל הוא לא רק מזון לגוף, אוכל הוא בית חם ואוירה. בימים אלה ששעות הערב מתארכות, החורף מתקרב, רבים מאתנו עדיין בחל”ת עם הילדים בבית, המטבח הוא מרכז הבית. האוכל הוא הכלי שמחבר, מרפא, מנחם ומחמם את הלב והנפש”

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…