טיולים

יקבים, נופים ונקבת מים

גם אתם מחפשים נופים מרהיבים, מעינות, יקבים ומורשת? והכל קרוב לבית, שעת נסיעה מהמרכז ומירושלים? הצטרפו אלינו ליום טיול מטריף בהרי השומרון.

טבילת בוקר והליכה בנקבת מים עתיקה

עין כפיר | צילום: ידידיה גונזלס

ניקבת עין כפיר | צילום: צלמירי

נתחיל את היום שלנו, בסמוך לישוב אלון מורה, שם למרגלות הר כביר, נובע מעיין יפיפה, אליו מובילה אמת מים עתיקה, המעיין נקרא עין כפיר. ליד הנביעה נבנו בריכות שכשוך אשר הוקדשו לזכרו של החייל אבנר כפיר חזי הי”ד, בן אלון מורה שנפל בלבנו,  בדרך לבופור ב-19 במרץ 1997 בעת ששימש חובש קרבי. בסביבת המעיין ניטעו עצים ונבנו שולחנות פיקניק, וניתן למצוא פינות פיקניק.
לאוהבי הרפתקאות יש להצטייד בפנסים. לאחר הטבילה במעיין, בצדו השני של הכביש, ישנה אמת מים עתיקה, נצטייד בפנס נעבור לצדו המזרחי של הכביש (לא צריך לחצות – פשוט לעבור במוביל המים תחת הכביש), שם ניכנס בפתח הניקבה למערה, שאורכה כחמישים מטר, הנקבה מקורה בקשתות ובקמרונים מאבן מסותת שנבנו לפני כ-2000 שנה. הניקבה צרה, נמוכה ומפותלת. במהלך ההליכה נעבור מספר פניות זוויתיות, דבר המזכיר את בניית מחילות המסתור מתקופת מרד בר כוכבא. נדרשת הליכה שפופה וזהירה לשם מניעת חבטת הראש בתקרה. המים מטפטפים מכל עבר, ומגיעים לעומק של כ-20 סנטימטר, מומלץ לא ללכת יחפים. לאחר כ-45 מטר הליכה בנקבה נגיע לקצה הניקבה, אל חדרון קסום בו נובעים המים, שם מסתובבים וחוזרים באותה הדרך. 

נתחיל את היום שלנו, בסמוך לישוב אלון מורה, שם למרגלות הר כביר, נובע מעיין יפיפה, אליו מובילה אמת מים עתיקה, המעיין נקרא עין כפיר. ליד הנביעה נבנו בריכות שכשוך אשר הוקדשו לזכרו של החייל אבנר כפיר חזי הי”ד, בן אלון מורה שנפל בלבנו,  בדרך לבופור ב-19 במרץ 1997 בעת ששימש חובש קרבי. בסביבת המעיין ניטעו עצים ונבנו שולחנות פיקניק, וניתן למצוא פינות פיקניק.
לאוהבי הרפתקאות יש להצטייד בפנסים. לאחר הטבילה במעיין, בצדו השני של הכביש, ישנה אמת מים עתיקה, נצטייד בפנס נעבור לצדו המזרחי של הכביש (לא צריך לחצות – פשוט לעבור במוביל המים תחת הכביש), שם ניכנס בפתח הניקבה למערה, שאורכה כחמישים מטר, הנקבה מקורה בקשתות ובקמרונים מאבן מסותת שנבנו לפני כ-2000 שנה. הניקבה צרה, נמוכה ומפותלת. במהלך ההליכה נעבור מספר פניות זוויתיות, דבר המזכיר את בניית מחילות המסתור מתקופת מרד בר כוכבא. נדרשת הליכה שפופה וזהירה לשם מניעת חבטת הראש בתקרה. המים מטפטפים מכל עבר, ומגיעים לעומק של כ-20 סנטימטר, מומלץ לא ללכת יחפים. לאחר כ-45 מטר הליכה בנקבה נגיע לקצה הניקבה, אל חדרון קסום בו נובעים המים, שם מסתובבים וחוזרים באותה הדרך. 

איך מגיעים?

נוסעים בכביש המוביל ליישוב אלון מורה. כקילומטר לפני הישוב, הכביש מתעקל בחדות שמאלה. באמצע העיקול, מצדו השמאלי של הכביש, ישנה חניה רחבה, ושביל גישה לבריכות השכשוך.

 

ממשיכים לאלון מורה

לאחר המעיין נמשיך ליישוב אלון מורה, 

שם נמצא את יקב כביר. יקב כביר הוא יקב בוטיק בישוב אלון מורה שבשומרון. היקב שוכן על מורדותיו של רכס הר כביר, ומכאן שמו. הסיפור של היקב מתחיל בשנת 2007 עם נטיעת הכרם הראשון באלון מורה, על רקע נופי התנ"ך, הר גריזים והר עיבל. 

כיום, מלבד המסעדה שבמקום, אחת האטרקציות שניתן למצוא ביקב הוא טיול איזיריידר בין היקב עצמו לבין כרמי הענבים שמשתרעים על שטח של כ-100 דונמים. מדובר באטרקציה לצעירים בני 17+ ולמבוגרים, שנקראת 'לגלות את היין דרך השטח'. בפעילות ניתן להשכיר רכבי שטח מיוחדים ולנסוע איתם בין נופיה המיוחדים של השומרון ובין גתות עתיקות שפזורות במקום.

כאמור, במקום פועלת גם מסעדה חלבית ולצד היינות המצוינים שמייצר היקב, ניתן להזמין במקום ארוחת בוקר מפנקת. מהתפריט ניתן להזמין: סלטים מגוונים, גבינות משובחות שמיוצרות גם הן באזור גב ההר שבשומרון ועוד. המסעדה כשרה בכשרות מהדרין, הרב דוד דודקביץ' רב היישוב יצהר, יש לתאם ההגעה מראש. 

 

תצפית יער כביר | צילום: יקב כביר

צילום: יקב כביר

האווירה המיוחדת במקום היא לא תוצאה רק מהאוכל אלא גם מהנוף עוצר הנשימה של הרי השומרון שנשקף מהמסעדה.
במקום פועל מרכז מבקרים מרהיב, במרכז המבקרים של היקב תוכלו להתרשם מתהליך ייצור היין על כל שלביו. לראות את הביקבוק, מיכלי התסיסה, חדר היינן וחדר הקירור. בנוסף, ניתן לבקר בחדר החביות התת קרקעי בו מתיישנים היינות בחביות עץ אלון, ללמוד על העולם המופלא של היין ולצפות בסרטון קצר המספר על היקב ועל ההיסטוריה והמורשת של המקום. לסיום יוכלו המבקרים ליהנות מטעימות יין, ולרכוש מתוצרת היקב במקום.

לראש הפסגה
מהיקב נמשיך לפסגת הר כביר. שמורת הטבע הר כביר נמצאת גם היא בתחומי היישוב אלון מורה, והיא חלק מגוש הררי גדול המתנשא מצפון מזרח לשכם מעל לערוצו הגדול של נחל תרצה. להר כביר מספר פסגות כאשר הגבוהה שבהם מתנשאת לרום של 792 מ' מעל פני הים. במצפה כביר, הפסגה המערבית של הר כביר, ישנן מספר תצפיות שביניהן שביל הליכה רגלי נוח שאורכו כ- 600 מטרים והוא מתאים לכל המשפחה. כמו כן, ניתן להגיע עם רכב עד פסגת ההר עצמו למי שלא מעוניין בהליכה הרגלית.

בראש הפסגה עומד 'מצפה לונץ', לצדו ישנם עצי אלון עתיקים ותצפיות נוף רחבות ומרהיבות ביופיין לכל ארבעת כיווני האוויר. מהמצפה ניתן לראות בבירור את המבנה הטופוגרפי של השומרון המורכב מרכסים ובקעות. בצפון מזרח הרי הגלבוע ומרחבי צפון השומרון, בצפון הרחוק הר החרמון, במזרח הרי הגלעד, במערב הר גריזים הר עיבל ובניהם העיר שכם, ובדרום רכס איתמר, תל ארומה, עמק בית דג'ן ועמק המכמתת.
התצפית מהמקום הינה של נוף בראשיתי, כפשוטו. רבים מסיפורי המקרא מספר בראשית, יהושע ומלכים התרחשו בערים ובהרים שלנגד עיננו. האזכור הראשון של מרחב ארץ שכם במקרא הוא עם הגעתו של אברהם אבינו בצו האלוקי לארץ כנען: “וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ. וַיֵּרָא ה’ אֶל-אַבְרָם וַיֹּאמֶר: לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת…” (ספר בראשית, פרק י”ב, פסוקים ו’-ז’). מאז "מעשה אבות סימן לבנים" וארץ שכם היא מוקד התרחשות מרכזי בימי המקרא.
מצפה מרהיב נוסף, שממומלץ מאד לא לפספס, הוא מצפה אילן, המצפה נמצא גם בשמורת הטבע הר כביר. מפסגת הר כביר ניסע מזרחה לפי השילוט (לכיוון ישיבת אלון מורה). הנוף מהמצה מרהיב, ניתן לראות מרחבים עצומים, את הרי עבר הירדן המזרחי, רכסי ובקעות צפון השומרון, הגלבוע, הר תבור, ואפילו את החרמון. המצפה הוקמה לזכרו של סגן אילן גבאי הי"ד, בן קריית טבעון שנהרג בקרב בדרום לבנון בז' אב תשס”ו, (1.8.06), יחד אתו נהרג סמ”ר יהונתן איינהורן מהמושב גמזו. את המצפה לזכרו של אילן הי”ד הקימו חייליו, תלמידי ישיבת ההסדר באלון מורה, בסיוע משפחתו של אילן. במצפה אילן פרגולה מיוחדת המאפשרת ישיבה מוצלת בימי החמה וכן תאורה לטובת המבקרים בשעות החשיכה, כמו כן המצפה נגיש לעגלות ולנכים ובסמוך לו שירותים ונקודת מים לשתייה.
אוהבי האקסטרים, מוזמנים לתאם טיול טרקטרונים בטרקטורוני אלון מורה, המציעים טיול שטח בטרקטורונים ורייזרים בנהיגה עצמית, בנופים השומרון המרהיבים ובמקורות מים. לפרטים והרשמה: 052-6176932, 052-6276931.
מתוקים לסיום
המתוקים של עינב. קונדיטורית בוטיק באלון מורה, המייצרת בעבודת יד את כל המוצרים, הנאפים בקפידה ובאהבה – עוגות מוס, עוגות גבינה, עוגות קצפת חלביות ופרווה בכשרות מהודרת, מחכות לכם בקונדיטוריה.
במקום ניתן לתאם סדנאות קונדיטוריה – הסדנאות הן חוויה גסטרונומית מרתקת ומעשירה, מתובלת בהומור ואווירת יצירה ואומנות. הסדנאות מיועדות לכל הגילאים החל מגיל שנתיים ועד 120. את הסדנאות קונדיטוריה מעבירים לכל ההרכבים הרצויים: זוגות, משפחות, נוער, קבוצות, חדרי מורים, צוותי עובדים, קהילות. אפשר להזמין סדנאות לשעות הבוקר ולשעות הערב. משך הסדנה בין שעה ל-4 שעות. לסדנאות הקונדיטוריה המקצועיות יש שילוב מדהים ומעניין של לימוד הנושא, חוויה וגיבוש, חדוות יצירה ועשייה ובסוף… אוכל טעים, עשיר ומפנק. “המתוקים של עינב” לפרטים והזמנות: 052-3003949.
לכל האתרים ניתן להגיע על פי waze וכן על פי שילוט בשטח.

עוד פרטים ואטרקציות נוספות בשומרון
באתר תיירות שומרון:
www.tourshomron.org.il
וכן במוקד המועצה
1-700-700-106 שלוחה 2

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…