התישבות

כשהמערכה הגיעה לגבעה

הפרצופים ושמותיהם של הפורעים באירוע היו מוכרים היטב לי ולבחורים האחרים בגבעה, אך הופתעתי לגלות כי קציני צה"ל שנכחו באירוע כלל לא הכירו את אותם פורעים וסברו כי מדובר בערביי הכפר בורקא השכן.

השר שבאן יחד עם פורעים נוספים ברמת מגרון
אלישע ירד

01
לפני שבועיים כתבתי כאן על פגישת החירום שקיימו בכפר בורקא יחד עם נציגי הרש"פ בעניין הבנייה בגבעות שסביב הכפר, ביניהן רמת מגרון בה אני מתגורר.
"נפעל לסילוק הנקודות היהודיות בכל האמצעים העומדים לרשותנו", הכריז אז השר מועיד שבאן מלחמה, ואכן, ההתקפה לא איחרה לבוא.
ביום שלישי בשבוע שעבר עלו על הגבעה עשרות פורעים ערבים כשהם מלווים בפעילי שמאל קיצוני. את ההתפרעות הוביל השר למאבק בהתנחלויות, מועיד שבאן ושניים מבכיריו – מונתר אמירה ועבדאללה אבו רחמה, האחרון – מחבל משוחרר שריצה בעבר תקופות מאסר ממושכות בגין פעולות טרור.
הפורעים, אותם הצלחנו לבלום מעט לפני קו הבתים, החלו להתעמת ולתקוף באלימות, גם את חיילי צה"ל שהוקפצו למקום. מאוחר יותר, הצליחו החיילים לעצור את אחד הפורעים. בחיפוש בבגדיו התגלתה סכין.
בדרכם לגבעה הספיקו הפורעים להרוס את שלט הכניסה, אך בחסדי שמים, כאמור, הצלחנו לבלום אותם לפני שהגיעו לקו הבתים, ובכך מנענו נזק כבד לרכוש ולנפש.
02
מטרת ההתפרעות הייתה מוצהרת וגלויה: לגרום לסילוק הנקודה היהודית ולהפוך את המקום לשטח ערבי שיצורף בעתיד לשטח המדינה הפלסטינית. "זו האדמה שלנו ואנו נסלק אתכם מפה", צעק לעברנו השר שבאן שהוביל את ההתפרעות.
הפרצופים ושמותיהם של הפורעים באירוע היו מוכרים היטב לי ולבחורים האחרים בגבעה, אך הופתעתי לגלות כי קציני צה"ל שנכחו באירוע כלל לא הכירו את אותם פורעים וסברו כי מדובר בערביי הכפר בורקא השכן.
כשהסברתי למפקדים בשטח כי מי שמובילים כאן את ההתפרעות הם לא ממש "חקלאים תמימים" למראה שמנהלים "מאבק עממי" כפי שניסו לטעון פעילי השמאל הקיצוני שליוו את הפורעים, אלא פעילים בכירים ב"ועדה למאבק בהתנחלויות" ברש"פ, שעומדים מאחורי מרבית ההתפרעויות ביו"ש ותפקידם הוא לייצר את אותם מוקדי חיכוך ולנהל מלחמה כנגד ההתיישבות, הם הוכו בהלם.
אותם "פעילים" בועדה למאבק בהתנחלויות תועדו עשרות פעמים בשנים האחרונות כשהם מיידים אבנים על חיילי צה"ל, מתעמתים איתם ומובילים התפרעויות המוניות שתכליתם לפגוע ביהודים תושבי הישובים והגבעות. חרף התיעודים והעובדה שמדובר בראשי הנחש של האויב – הם ממשיכים לפעול בחופשיות כפי שאתם רואים.
03
מי שנותנים רוח גבית לפעילות הרש"פ כנגד ההתיישבות ומדרבנים את הפורעים להתקרב לישובים, הם פעילי השמאל הקיצוני שנוהגים לצווח מרה כל אימת שלוחם צה"ל או מתיישב אקראי מעזים לכנות אותם בכינוי גנאי כזה או אחר.
כך למשל בהתקפה האחרונה על הגבעה שלנו בשבוע שעבר, השתתפו פעילי שמאל – בראשם חגית עופרן, מנכ"לית ארגון 'שלום עכשיו'. את עופרן, לא עניינה העובדה שהיא מובילה עשרות פורעים – חלקם מחבלים חמושים בסכינים ואלות לתוך לישוב יהודי בו מתגוררות משפחות – ובכך מסכנת את חייהם כפשוטו.
המתנחלים בעיניה, כך נראה, הינם "תתי אדם" שיש להילחם כנגדם בכל האמצעים.
כשאחד הפורעים תקף באלימות וניסה לחנוק את תושב הגבעה, עמדה עופרן מנגד, אך כשהתושב הגן על עצמו בעזרת גז פלפל התחילה עופרן לצעוק ולדרוש מהחיילים לעצור את התושב.
04
לא מדובר במקרה חריג בו השתתפו פעילי שמאל בהתפרעות אלימה.
כמעט בכל התפרעות ערבית בשנים האחרונות לקחו חלק פעילי שמאל קיצוני – ביניהם פעילים מוכרים דוגמת אריק אשרמן, גיא הירשפלד, חגית עופרן ויונתן פולק.
השפעתן הרעה של ארגוני השמאל הקיצוני לא מסתיימת בפעילותם בשטח באופן אקטיבי, אלא משפיעה כיום באופן ישיר ומסוכן על התנהלות צה"ל באירועים ביטחוניים.
כאן המקום לציין: ארגוני שמאל סהרורי היו פה מאז ומעולם, אך צרחו מהיציע ולא עניינו אף אחד. הכלבים נובחים והשיירה עוברת.
מאז הקמת הממשלה, הודות לחברי 'ימינה' ו'תקוה חדשה', קודמו הארגונים האלה למרכז הבמה וכיום בעזרת מפלגות השמאל בקואליציה מכתיבות לצה"ל את הפקודות בשטח.
05
באירוע האחרון קשה היה שלא לחוש את ה"שינוי" באויר.
כוחות צה"ל שהוזעקו לגבעה והגיעו למקום רק כשהפורעים היו כבר עשרות מטרים בודדים מבתי התושבים, כמעט ולא העזו לפעול כנגד הפורעים.
זה הגיע למצב אבסורדי בו במשך דקות ארוכות מתווכחים הקצינים בשטח עם ראשי הפורעים ודורשים מהם באופן מילולי להתפנות מהמקום – תוך הקצבת זמן סביר לפינוי עצמאי, משל מדובר היה בהפגנה כנגד יוקר המחיה שמפרה את הסדר הציבורי ולא במחבלים חמושים בתוך שטח ישוב יהודי.
רק אחרי מעל לרבע שעה, בה קיימו הקצינים בשטח שיחות תכופות עם הפיקוד הבכיר, החלו הלוחמים לדחוק את הפורעים אחורה בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות, שגם הם נעשו בעדינות ובמינון נמוך. בכל הזמן הזה מקיפים את הלוחמים פעילי שמאל שמגנים על הפורעים ומתעדים כל מילה שיוצאת מפי הלוחמים.
כאחד שראה לא מעט התפרעויות בחייו, לא ראיתי עד היום תגובה כה מדודה ועדינה כלפי מתפרעים ערבים כמו התגובה הצה"לית באירוע האחרון.
חשוב להדגיש שלא יובן חלילה לא נכון: הביקורת שלי ממש לא מופנית כלפי החיילים. מדובר אולי בגדוד המילואים שאני הכי מעריך, בו משרתים יהודים אוהבי העם והארץ שעזבו את ביתם כדי להגן על תושבי יהודה ושומרון, ומן הסתם השתגעו לא פחות ממני מהפקודות ההזויות שקיבלו.
ודווקא בגלל זה, כבילת ידי החיילים שהורגשה היטב בשטח הייתה צורמת ביותר, ויכלה ללמד על המתרחש בגדודים האחרים, בהם נמנים גם חיילים שלא בהכרח מחזיקים באידאולוגיה פרו התיישבותית.
צר לי שאני אומר את זה – זה אולי ישמע חריף, אבל זו המציאות העגומה: בנט, שקד, אורבך וכל החבורה הזאת, במרדפם אחרי כסא טוב, הביאו את כלל המתיישבים למצב של סכנת חיים ממשית.
06
ובחזרה לרשות הפלסטינית: ההתקפות אותן מארגנת הרש"פ לעיתים תכופות, מכוונות במרבית הפעמים כנגד גבעות ונקודות התיישבות חדשות.
בעיני הרש"פ וסייעניהם בשמאל הקיצוני, הגבעות שבנויות במקומות אסטרטגיים ופרוסות על שטח גדול במרחב, בולמות את הבנייה הערבית ומהוות מכשול להקמת המדינה הפלסטינית בשטחי יהודה ושומרון.
האויב לא טועה.
מבחינת כמות השטח, הגבעות והחוות הצעירות שהוקמו בשנים האחרונות ומספר תושביהן בסך הכל אינו עולה על כמה אלפים בודדים במקרה הטוב, מצליחות לחלוש על שטח דומה לזה שתופסים יישובי הקבע הותיקים על מאות אלפי תושביהן.
הפלא הזה מתאפשר, הודות לצורת ההתיישבות בגבעות שבנויה על בנייה שמתפרסת לרוחב במקום "בנייה רוויה", ותפיסת שטחים נרחבים נוספים באמצעות חקלאות ורעיית צאן.
בגבעות בכוונה אין גדר ביטחון, כך ששטח הישוב אינו מסתיים בגדר אלא מתחבר עד כמה שניתן ליישוב הסמוך.
זה קורה תחילה בסיורים והגברת הנוכחות בשטח, בהמשך רעיית צאן ששומרת על האדמות ובסוף עובר להקמת חקלאות, פריצת כבישים ובניית בתי קבע.
כך, מצליחות הגבעות לייצר רצפי התיישבות במקומות רבים ביהודה ושומרון, שמחזקים באופן משמעותי את השליטה היהודית בשטח ומונעים, לא עלינו, מרצפים ערבים לקום.
אז מועיד שבאן ויתר מחבלי הרשות הפלסטינית, יש לי מסר בשבילכם: אנחנו כאן כדי להישאר. לא יעזרו לכם ההתפרעויות, ההתקפות והשקרים – חזרנו לארץ אחרי 2000 שנות גלות כדי לרשת וליישב אותה ואנו נמשיך להיאחז בשטח עד להקמת ישוב יהודי במקום.
עם ישראל חוזר לארצו בגאון, מציע לכם לחפש כבר עכשיו ארץ אחרת.

מנכ"לית 'שלום עכשיו', חגית עופרן, יחד עם הפורעים ברמת מגרון

מנכ"לית 'שלום עכשיו', חגית עופרן, יחד עם הפורעים ברמת מגרון

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…