יהדות עכשיו

מגדל של אור ואהבה

הוא נולד בירושלים ומתוך בחירה עבר למגדל העמק, הפך להיות הדמות המובילה את הנוער ואת האסירים בכלא ותחת ידו חונכו אלפי בני נוער שגדלו במוסדות שהקים ׆ מי שכונה “רב הדיסקוטקים”, זכה ב”אות עיטור הנשיא” וסירב להיות הרב הראשי של המדינה 

מוריה אופיר

בראיון מיוחד ומרגש לגילוי דעת.  הרב יצחק דוד גרוסמן- שהפך את העמק למקום שכולו אור.
“מפעלות הרב גרוסמן”, שבראשם עומד הרב יצחק דוד גרוסמן, מציינים כמעט חמישים שנים של פעילות חברתית ענפה ומבורכת. “מגדל אור” היא רשת החינוך שהקים הרב אשר מעבירה תחת ידיה ילדים ונוער בסיכון ומעניקה להם פתח לעתיד טוב ומבטיח יותר

הרב יצחק דוד גרוסמן (75) נולד למשפחה שכבר נטועה היתה כמה דורות בירושלים. “גרתי בצמידות לשכונת מאה שערים. כבר בגיל 15 היתה לי משיכה לעזור לילדים בשכונת מוסררה שהיתה שכונה מאד בעייתית. התקרבתי לילדים שם, דיברתי איתם ועזרתי להם כשיכולתי. בתחילת מלחמת ששת הימים התחתנתי. לפני המלחמה היתה פאניקה גדולה בארץ כי חששו שחס ושלום עומדת להיות שואה. כל הערבים התלכדו סביבנו ממצרים, סוריה, לבנון, ירדן ועיראק, כדי להתנפל עלינו. המצב שלנו לא היה טוב, והיה פחד”. הרב מתרגש כאשר הוא מדבר על אותה התקופה: “הקב”ה עשה פה נס שאי אפשר לתאר אותו. זה דבר שהוא בלתי מושג בשכל להבין שתוך שישה ימים ניצחנו. יהודה ושומרון, שכם וחברון הוחזרו לידינו, וגולת הכותרת היא שהרחיבו את ירושלים והחזירו את ירושלים העתיקה לידנו”. 

הרב גרוסמן מקבל את אות עיטור נשיא המדינה | צילום: מארק ניימן לע״מ

כשהגעתי לא היה לי גרוש בכיס ולא ידעתי שיש לי שפה עם הנוער מהדיסקוטקים. מה שהיה לי הם מסירות ורצון. ברגע שיש את אלו, רואים ניסים ונפלאות, נפתחות דרכים

כמה ימים לפני תום המלחמה היה חג שבועות, ובאותו חג פתח הצבא את שער יפו כדי שמי שרוצה להגיע לכותל- יוכל להגיע. “היה צימאון גדול להגיע לכותל, ציפייה גדולה לראות אותו, והנה מגיע הרגע שאפשר להגיע אליו. עשרות אלפים הגיעו לשער יפו וכולם רצו פנימה וחיפשו את הכותל. היתה בעם התעוררות שאי אפשר לדמיין, קשה להסביר במילים. אולי כשמשיח יבוא התחושה הזו תחזור בע”ה. היו התרגשות ובכי ליד הכותל המערבי ואמרתי לעצמי: ‘מה אני יכול לעשות כדי להודות לה’ על הנס הזה?’. עשרה ימים קודם לכן היינו בפאניקה שזה סוף העולם, והנה אנחנו כעת בכותל. החלטתי שאני אעשה שנת התנדבות בעיירה שיש בה הרבה בעיות וזקוקים בה לעזרה כי זה היה תחום שנמשכתי אליו”.

“חשבתי שזו ישיבה שקוראים לה “דיסקוטק”
הרב הגיע למגדל העמק, אז, עיירה עם דימוי בעייתי. “היה לעיירה שם לא טוב כי היו בה מקרים מאד קשים מבחינת הנוער, ולכן הלכתי לשם. הייתי קשור לאדמו”ר מלעלוב שהיה קדוש עליון והוא נתן לי חיזוק לעשות את זה. באתי לאשתי ואמרתי לה שקיבלתי על עצמי קבלה במוח ובלב ואני רוצה ללכת לשם. היא אמרה לי שהיא איתי, שאבדוק את השטח ואם הכל מתאים – היא גם תגיע”.
הרב הגיע למגדל העמק וחיפש את הישיבה במקום. כשענו לו שאין במקום ישיבה, הוא שאל היכן נמצא הנוער ונאמר לו שהם בדיסקוטק. “בחיים לא שמעתי את המילה הזו ולא ידעתי מה היא אומרת,” הוא מספר. “חשבתי שזו ישיבה שקוראים לה “דיסקוטק”. נכנסתי לדיסקוטק וראיתי פורים באמצע השנה: בנות, בנים, רוקדים, משתוללים. פתאום נכנס לשם אברך, עם פאות וזקן שחור והנוער היה בהלם. הם חשבו שאני בכלל מחפש מניין לקדיש. אמרתי להם, “באתי לכאן כי אתם אחים שלי, ואני רוצה לעזוב את ירושלים ולעבור לגור פה”. הם לא האמינו. כל מי שאז היה במגדל העמק רצה לעבור לגור בירושלים, ואני בא ועושה את הצעד ההפוך”.
הרב החל להגיע בכל ערב לדיסקוטק, יושב בפינה הקבועה שלו שם. “נהיה קליק ביני לבינם, כמו מגנט. הטלויזיה הישראלית עשתה עליי סרט של שעה שקראו לו “רב הדיסקוטקים”. הדבר גרם להתרגשות גדולה בארץ כי ראו אותי ואותם מתחבקים ומדברים יחד, למרות הניגוד לכאורה. בהמשך גם הבית שלי הפך להיות “דיסקוטק” כי הנוער היו מגיעים אליי הביתה והפכנו להיות משפחה. בהתחלה זה היה מתוך עניין של חברות ועזרה ורצון לשמוח. בהמשך גם היהדות והרגש נכנסו לתמונה והפכתי להיות מעין הרב שלהם”.
במהלך שנותיו במקום נתקל הרב בסיפורים לא פשוטים. “אחד מבני הנוער אמר לי שאחיו נמצא בבית סוהר. אמרתי לו שאח שלו הוא גם אח שלי, ובפעם הבאה שהוא נסע לבקר אותו הצטרפתי לביקור. הגעתי לכלא שטה וראיתי שם כמה מאות אסירים שנמצאים במצב פיזי מאד לא פשוט. נשברתי כשראיתי את אותם הצעירים נמצאים בתוך כוכים קטנים במצב קשה. אמרתי למנהל הכלא שאני רוצה להגיע להתנדב פעמיים בשבוע כדי ללמוד עם האסירים”.

הקבוצה החלה בלימוד של פרקי אבות משום שיש בלימוד זה עניין גדול של מוסר ועבודה על המידות. “הם התחילו להשתנות. ממש ראו שמי שלומד בקבוצה, התנהגותו משתנית לטובה. עברו חמישים שנים והתוכנית הזו נמשכת לכאלף אסירים בבתי הסוהר בארץ. שירות בתי הסוהר טוענים שהיא התוכנית כי מוצלחת מאלו שיש להם. איך מודדים הצלחה? רואים מי לא חוזר לכלא לאחר שהוא משתחרר. מבין התוכניות, רוב האסירים שמשתתפים בתוכנית הזו לא חוזרים לכלא”.

הרב גרוסמן מבקר את חיילי חטיבת הצנחנים בשטח כינוס | צילום: משה בוזגלו

הרב מתעסק הרבה עם נוער שוליים ואסירים. בתור בחור צעיר לא פחדת שההתעסקות הזו תשפיע עליך לרעה?
“כשאתה לוקח על עצמך להיות משפיע- אתה לא מושפע. כשאתה מהווה דוגמא אישית אתה מתחזק כי אתה מבין את גודל האחריות שיש לך”.
הגעת ממשפחה שמחנכת לשליחות?
“זה מעניין. אשתי עברה לגור פה למרות שהפחידו אותה. היא מגיעה מבית חב”די שיש בו מוסר כזה והיא הרגישה שהיא מגיעה לשליחות. הרקע של הבית שלי הוא רקע של צמצום והתבדלות מחברות אחרות. בהתחלה לא הבינו במשפחה שלי מה קורה ולא האמינו שאחזיק מעמד. חשבו שזה ייקח כמה שבועות ואחזור לירושלים. גם אני חשבתי שאני מגיעה לשנה ולא מעבר, וב”ה אני פה כבר 50 שנים”.
הרב הקים מעין “ישיבת ערב” כדי שיהיה לילדים היכן להיות והם לא יסתובבו ברחובות בערבים. “קראנו למקום “מגדל אור”, כי “מגדל” רומז על מגדל העמק, ואני רציתי מ”העמק” לעשות אור. היתה תקופה שבכל ערב היו כ-400 ילדים בסידור הזה. מתוך העבודה הזו ראיתי פעמים רבות שאם מישהו היה לוקח בזמן הנכון את אותם אנשים פושעים או פליליים כאשר הם צעירים והיה נותן להם אהבה וטיפול, אז אותם עבריינים היו יכולים להיות עסקנים, רופאים ומפקדים ולהביא תועלת גדולה”.
דוגמא לכך מביא הרב מאחד מביקוריו בכלא שטה: “עשייתי בכלא מסיבת חנוכה, וכשיצאתי משם נתתי לאחד האסירים בספונטניות נשיקה. לאחר כמה ימים קיבלתי גלויה מאותו אסיר שכותב לי שהוא יושב בתא ובוכה כי זו היתה הפעם הראשונה שהוא קיבל נשיקה ממישהו. הגלויה הזו זעזעה אותי. היא היתה הרבה שנים בשולחן מול העיניים שלי. זה לא נתפס שיש מציאות שבה אדם בן 40 לא קיבל מעולם נשיקה”. המאורע הזה גרם לרב להבין שמבחינתו לא מספיק שהוא הולך ומחזק את מי שנמצא במועדונים ובבתי הסוהר, אלא יש צורך בהקמת מוסדות לילדים בסיכון.
הכוח לשליחות
“התחלנו עם 18 ילדים, היום אנו מעבר ל-25,000 בוגרים, ובכל יום מתעסקים עם אלפי ילדים. בצוות עובדים כ-900 אנשים ששמונים אחוזים מהם גדלו אצלנו. הפכתי להיות האבא של ילדי הדיסקוטיקים, זה עשה מהפיכה. מאז שהגענו ותחלנו בפעילות שלנו אחוזי הפשע ירדו באופן ניכר.
ניתן לראות שיש משפחות שבהן חלק מהאחים גמרו בבית הסוהר או בסמים, ואחים שלהם, שהשתתפו בפעילות שלנו בתקופה שהגענו, נמצאים עם תואר ועבודה, עולם אחר”.

מה נותן לך את הכוח לשליחות המיוחדת הזה?

“יהודי צריך להאמין שהוא לא חי בעולם הזה עבור עצמו. יש בורא עולם שברא אותנו ואנו אומרים כל יום בתפילה “ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו”: הבריאה שלי בעולם היא לכבוד ה’. מה זה “לכבודו”? בורא עולם בחר בנו מכל העמים, רצה שנהיה ממלכת כהנים וגוי קדוש. הבעש”ט אומר שלפעמים חיים 70 שנים בעולם הזה כדי לעזור ליהודי אפילו רק פעם אחת בתוך כל אותן שנים. כל אחד מאיתנו חי בשליחות- יש אותו ואת משפחתו, אבל הוא קשור בכלל- “ישראל ערבים זה בזה”. ברגע שברור שזו המטרה בחיים, זה הרצון, זה העתיד, זה העולם הזה והעולם הבא, כל השאר מתגמד, ואתה רוצה רק את זה”.

לרב ניתנה פעמיים הזדמנות להיות הרב הראשי. “אבא שלי לא הסכים כי הוא סבר שהשליחות הזו, שאני עושה כעת, היא המשימה הכי קדושה שיכולה להיות, ואם ה’ גלגל אותי והצלחתי- צריך להמשיך בזה. שמעון פרס רצה שאהיה שר הדתות ולא הסכמתי. למה? כי אני מרגיש סיפוק”.

חלק מאותו סיפוק נובע ממסגרות ייחודיות שהקים הרב ככפר הנוער “זוהרים” שמיועד למי שמוצאים עצמם ברחוב לאחר שנשרו מבתים חרדיים. הנוער עצמו בנה את הכפר שבו מסיימים כולם עם בגרות מלאה ומתגייסים. בית ספר מיוחד נוסף הוא “מבשלים עתיד” שבו לומדים להיות שפים.

איך אדם יודע שמה שהוא עושה זו שליחותו בעולם?

“הוא רואה שיש ברכה במעשיו ושיש זרימה במציאות. צריך מסירות נפש. כשהגעתי לא היה לי גרוש בכיס ולא ידעתי שיש לי שפה עם הנוער מהדיסקוטקים. מה שהיה לי הם מסירות ורצון. ברגע שיש את אלו, רואים ניסים ונפלאות, נפתחות דרכים. רק צריך לעשות, כשמשתדלים- מצליחים. למה יעקב אחז בעקב עשיו? הוא רצה להיות הבכור, אבל הרי הוא ראה כבר שעשיו יוצא ראשון. יעקב מלמד אותנו שהוא לא מתייאש ועושה, גם אם העשייה היא רק לתפוס את העקב של עשיו. בהמשך אכן התגלגל שעשיו מכר את הבכורה ליעקב. אם אדם לא מתייאש ועושה את ההשתדלות הוא רואה ניסים ונפלאות. צריך חשק ומסירות”.

עם מבט לעתיד

הספר החדש “חיי שליחות – הרב יצחק דוד גרוסמן ומפעל חייו” של ד”ר יחיאל הררי בהוצאת ידיעות ספרים מספר את סיפורו של הרב שזכה בפרס “אבי האסירים”, פרס “אהבת ישראל”, פרס “מגן הסובלנות”, פרס ישראל למפעל חיים ובעיטור הנשיא, ולפני 13 שנים אף הדליק משואה בערב יום העצמאות.

“דרך העולם היא שכותבים בדר”כ ספר על אדם כשהוא כבר אינו בחיים, אבל ד”ר יחיאל הררי טען שהדבר יכול להיות מורה דרך להווה, וכך נוצר הספר,” אומר הרב. “הוא בא כדי להראות פרספקטיבה אחרת- של מי שמגיע ממקום שונה לחלוטין לסביבה אחרת לגמרי”.

מה היית רוצה שאנשים ייקחו מדרך החיים שלך?

“לדעת שהכל אפשרי עם מסירות ורצון. איך היום יש כזו עשייה ותוצאות מדהימות? רק השגחה עליונה שאם אתה עושה- ה’ מצליח בידך, “ובירכתיך בכל אשר תעשה”.

מהם האתגרים של הדור הנוכחי?

“האתגרים הרבה יותר קשים. כשאני התחלתי בפעילות הקושי העיקרי היה עוני, משפחות שבורות, יתומים ועולים חדשים. הוסג של ההתמודדות היה יותר פיזי. היום בעידן האינטרנט, ילדים צעירים יכולים לדעת ידע שבחיים לא חלמו לדעת לפני. זו התמודדות מאד קשה. פעם היית צריך לתת תשובה לאוכל, לשינה, לנשיקה. היום צריך לתת גם סיפוק רוחני ונפשי כדי שימלא את הקושי.  צריך להחדיר בהם רוח נכונה, שמחה וסיפוק. לחזק את הנפש”.

מה דעתך על הממשלה החדשה?

“כשהגעתי למגדל העמק קיבלתי על עצמי לא להתעסק בפוליטיקה ולא להיות קשור לאף מפלגה. אין לנו אינטרסים פוליטיים בכלל. בשנת תש”ל נבחרתי כרב הראשי של העיר בהיותי בן פחות מ-24. קיבלתי על עצמי לא לקבל כסף או שכר על שום דבר מצוות, כדי שיבינו שהמטרה היא תורה וקדושה. גם בממשלה אני חבר של כולם, מהימין ומהשמאל. שמעון פרס ואריק שרון היו ידידי נפש, וגם שאר הפוליטיקאים יודעים שכשאני בקשר איתם זה לא פוליטי, אלא עניין של חינוך והצלת נפשות”.

מה החזון לעתיד?

“הכל תלוי בנו. התפקיד שלנו במדינה הוא לחזק את הפריפריה ואת המשפחות במצוקה. בפסח האחרון חילקנו יותר מ20,000 חבילות בפרוייקט “חג שבע”. בתל אביב רואים בניינים אדירים, הארץ מתפתחת, יש אלקטרוניקה, מחשבים ופטנטים, אבל בנושא המצוקה בדרום ובצפון אין מספיק התפתחות. אם היו שואלים אותי מה המשימה שהממשלה צריכה לעשות, הייתי עונה שהיא צריכה להיכנס לדבר הזה אחת ולתמיד לעצור את המצוקה. באופן כללי אם כל אחד יזכור שכל ישראל ערבים זה בזה, אז יהיה אכפת לו מהשני. צריך אהבת חינם. השנאה הורסת את הכל. אין ספרדי, אין אשכנזי, אין דתי, אין חילוני, אין שמאל, אין ימין. יש עם ישראל ויש ארץ ישראל. זכינו לחזור לארץ, יש לנו מדינה, צריך לחזק את זה על ידי אהבת חינם. בית המקדש הראשון נחרב בגלל חטאים נוראיים: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים אבל לאחר 70 שנים נגאלו ונגמרה הגלות. בית המקדש השני נחרב בגלל שנאת חינם, וכבר 2000 שנים לא נגמרה הגלות. יש יותר מדי שנאה ומחלוקת. הן מעכבות את כל ההתפתחות ואת כל הברכות. “ברכנו אבינו כולנו כאחד”- אם נהיה ‘אחד’ נקבל את הברכה. זה יסוד היסודות. 

הרב מסיים במסר שנצרך במיוחד בימים אלו: “אבי שאל מה החוכמה במשפט “כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות”? הרי זה דבר פשוט: ברור שכמו שהפרצופים לא דומים, כך גם הדעות שונות. המסר הוא שכשם שאני לא יכול לבוא ולהגיד למישהו אחר למה הוא נראה שונה ממני, כך לא לבוא ולהגיד לו למה הוא חושב אחרת ממני. כמו שאני מקבל את זה שהפרצוף שונה, כך אני מקבל גם הדעה ששונה. אפשר להשפיע, ולא מתוך מחלוקת ושנאה, אלא מתוך אהבה”.

עוד במדור זה

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

בשיחה עם ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳, דיברנו על השקעה בחברות הוגנות, על חשיבות הגז לישראל וגם על המפעל המיוחד שגרם לו לפעול קצת אחרת: ״יש שם עובדים בעלי תסמונת דאון ועם אוטיזם״.
בפתח הריאיון עמו, שאלתי את ארז צדוק האם מדינת ישראל יכולה לשאוף לכלכלה יהודית. זה נושא שלא מדובר מספיק, אבל לצדוק יש תשובה: ״בהחלט, מדינת ישראל יכולה לשאוף לכך. אבל מדינת ישראל לא תשאף לכך אם האזרחים בעצמם לא ישאפו לכזה דבר, או לפחות המגזר הדתי ישאף לכך״.
מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳ מציג דוגמה פשוטה: ׳היתר עסקה׳. ״יש חברות ציבוריות גדולות שלא חתומות על היתר עסקה. לחתום על היתר עסקה זה לחתום על נייר מאוד פשוט שבא ומתיר להלוות עם ריבית. אין התנגדות מצד הרשויות לחתימה על היתר עסקה, ואין בעצם שום משמעות עסקית כזו או אחרת לחתימה על היתר עסקה. לכאורה מדובר בעניין טכני בלבד, אבל הוא מאפשר לחברות לפעול על פי הלכות ריבית ואנחנו יודעים עד כמה חמור הנושא הזה. עדיין יש חברות שלא חתומות על היתר עסקה״.
״יש היום בערך שני טריליון שקלים של השקעות פנסיוניות, כלומר השקעות בקרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וכד׳, ויש כ-20 מיליארד שקלים שמושקעים באפיקים הפנסיוניים האלה בהשקעות כשרות – השקעות בחברות שלא פועלות בשבת וחתומות על היתר עסקה״.

זאת אומרת על פי ההלכה?
״תראה, על פי ההלכה זה גם לא לגנוב ולא לשקר וגם את זה אנחנו בודקים ככל יכולתנו. אבל כן, יש גופים רבניים שממיינים את שני הפרמטרים הללו, ולפיהם ממיינים את החברות האלה לכשרות וללא כשרות״.
״כמו שאמרנו, 20 מיליארד שקלים מושקעים כיום בהשקעות כשרות. אם כלל הציבור הדתי בישראל היה משקיע בהשקעות כשרות בלבד, אז פחות או יותר 400 מיליארד היו מושקעים בהשקעות כשרות. חברה גדולה שלא חותמת על היתר עסקה מפסידה היום משקיעים של 20 מיליארד שקלים, זה לא נורא עבורה. אבל אם היא הייתה מפסידה 400 מיליארד שקלים משקיעים, היא הייתה חותמת על היתר עסקה״.
צדוק לא אומר שבגלל דבר כזה חברה שפועלת בשבת הייתה מפסיקה לפעול בשבת, אבל חברה שמתלבטת אם לפעול בשבת או לא, ובימים אלה פועלת בשבת – 400 מיליארד שקלים היו משכנעים אותה להפסיק את הפעילות בשבת.
״אז אתה שואל אותי האם יש כלכלה יהודית? 

 ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳,

האם אנחנו שותפים לחילול שבת כאשר אנחנו משקיעים בחברות שפועלות בשבת? האם אנחנו שותפים לעבירות על הלכות ריבית כאשר אנחנו משקיעים בחברה שנותנת הלוואות ללא היתר עסקה? האם נרוויח פחות אם נשקיע רק בחברות כשרות (חברות שלא פועלות בשבת ומחזיקות בהיתר עסקא)? התשובות שיכול להיות שעלו פעם בראשכם ולא מצאתם להם תשובות, עלולות להפתיע אתכם.
עולם ההשקעות עובר בשנים האחרונות שינוי מהותי. פעם הערך היחיד היה הרווח לבעלי המניות. אף אחד לא דיבר על הוגנות, ובטח שלא על ההלכה. אבל היום הערכים תופסים נתח גדל והולך בעולם ההשקעות. מנהלי השקעות מבינים שרווחים וערכים הולכים ביחד וככל שהערכים חזקים יותר, כך גם פוטנציאל הרווחים גדול יותר. התפיסה שהגנבים והרמאים מרוויחים יותר, הולכת ונכחדת.
ארז צדוק, מנכ"ל ״אביב ניהול קרנות", הקים לפני למעלה משמונה שנים את הקרן הראשונה בישראל שמשקיעה בחברות שמתנהלות בהוגנות. צדוק גם מנהל קרנות על פי ההלכה. הוא אולי מוכר לכם ממלחמותיו מול בנט בבית היהודי, וגם מערוץ 20. הוא יגיש החל מיום שני הקרוב, עם המעבר של ערוץ 20 לערוץ 14, תוכנית כלכלית יומית.

ארז, כשמנהלי השקעות מדברים על ערכים והוגנות, זו לא כניעה לפופוליזם? כשאנשים משקיעים כסף, מעניין אותם מקסימום רווח.
״יש מאות מחקרים בעולם, שמראים שחברות שמתנהלות בהוגנות, מרוויחות יותר לאורך זמן. המחקרים מראים שמי שבודק את החברות מבחינה עסקית וכלכלית, אבל בוחן גם את ההוגנות של החברה, לרוב ירוויח יותר והסיכון שייקח יהיה נמוך יותר. זה לא פופוליזם אלא מחקרים מוכחים".
אם מחקרים מוכחים מראים שהתנהלות הוגנת תורמת לרווחיות ומקטינה סיכון, למה לא כולם משקיעים כך?

״כי לוקח זמן לשנות הרגלים ישנים ודעות קדומות. פעם חשבו שמי שגונב ומרמה יותר, מרוויח יותר. היום, בעקבות האקדמיה וגם לאור הסטטיסטיקות, מנהלי ההשקעות המובילים בעולם יודעים שהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות, היא השקעה עם פוטנציאל רווח גבוה יותר וסיכון נמוך יותר. ההשקעות שלהם מנוהלות על פי העקרונות האלה. השינוי אגב, מחלחל גם אלינו. בתי השקעות לא מעטים בארץ התחילו לדבר את השפה הזאת, חלק החלו לפני זמן מה וחלק גם מיישמים באופן חלקי כזה או אחר, אבל המגמה כאן ונמשכת".

״נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים״

לאחרונה, על רקע כוונת שרי האוצר והחקלאות ליזום רפורמה בענפי החקלאות, מתקיים קרב עז בין המצדדים ברפורמה, בעיקר חסידי הגישה הליברטריאנית והמצדדים בגישת השוק החופשי, ובין החקלאים, שמתנגדים בכל כוחם לחיסול מטה לחמם וטוענים כי יש לטפל בבעיה האמיתית – הרווח של רשתות השיווק, שמרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי, ופערי התיווך שמייקרים את המחירים. נדמה כי לצד של החקלאים מצטרפים גם הצרכנים, שמסתכלים על ניסיון העבר ומבינים כי ייבוא תוצרת חקלאית לישראל אינו מוזיל מחירים לצרכנים – אלא רק מעשירה את רשתות השיווק והיבואנים.
החקלאים, כך נדמה, הבהירו היטב, בכלי התקשורת ובמקומות נוספים, את ההשלכות הקשות של התכנית הקיימת. הרפורמה בצורתה הנוכחית לא תגרור ירידה במחירי הפירות, הירקות והביצים; מאידך תגרור בעיות וסיכונים שונים. פגיעה בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל בוודאי בכל הקשור לפירות וירקות; ביטחון המדינה עלול להיפגע – כ-75% מהיישובים החקלאיים נמצאים בפריפריה, וקו המחרשה שלהם קובע את הגבול שבו חיים יהודים ישראלים, אלו צפויים להיפגע ואף להינטש מחשש להפסדים. אלפי חקלאים ומעגלים נוספים בשרשרת התלויה בהם יאבדו את מקור פרנסתם; הייצור המקומי יצטמצם משמעותית – והמגוון החקלאי ידולל; הייבוא החקלאי לארץ עלול לגרום למחלות, מזיקים ותוצרת עם ריסוסים שתיכנס לישראל. כל אלו הם העצים שמרכיבים את היער: יש לחזור למקורות וליסודות- נדרשת הכרה בחקלאות כערך לאומי (דתי וציוני) ומתוך כך הצורך בגיבוש מדיניות לאומית מתאימה. החקלאות היא ערך לאומי, ומרכיב בביטחון ובתרבות הלאומיים. כמו מערכות ביטחון ורפואה לאומית נדרשים גם בחקלאות לברית של נאמנות ולפעמים מסירות נפש, ותמיד להשקעה מכל הצדדים – החקלאים, המדינה וגם הציבור. בלעדיהם לא יכונו מערכות כאלו.
חשוב להדגיש – חלק גדול מהחקלאים מבינים את הצורך בשינוי ושיפור, ונכונים לאתגר הכרוך בשינוי מושכל ומאוזן. בראייתם, בהחלט ניתן ליצור תכנית חלופית, שתוביל להורדת מחירי המוצרים לצרכנים וגם תאפשר קיום בכבוד לחקלאים. החקלאים הציעו למדינה תכנית חלופית המתבססת על שלוש יסודות: הפחתה אפקטיבית של מחצית ממכסי המגן, מעבר לתמיכה ישירה בחקלאים, והתייעלות של החקלאות המקומית.
תמיכה ישירה – התמיכה הישירה שמשרד האוצר מציע היא עלבון לחקלאים ולאינטליגנציה. מאה שקל לדונם מעובד –אבוקדו או חיטה. ברור שתכנית כזו תגרום הפסדים ניכרים לגידולים אינטנסיביים, שהמבקשים חקלאים מתקדמת צריכים דווקא לעודד. כנגד זה, אנו מציעים תמיכה שתהיה דיפרנציאלית ומותאמת לגידול ומותאמת לאזור. אי אפשר להשוות את אלפי הדונמים בנגב לחקלאות האינטנסיבית בשרון. זו הדרך שבה החלה רפורמה מתונה בחקלאות האירופית, וכדאי ללמוד מניסיון זה.
הפחתה של המכסים – החקלאים מבינים שהתחרות חשובה וטובה גם עבורם. אך יש לבחון את הנושא ולקבוע תרחישים וניהול סיכונים. נדרש לבדוק יחד עם הגנת הצומח אנשי שרות ההדרכה והמקצוע והמגדלים, מה מתאים לפתיחה של יבוא ומה לא. ובכל אופן הורדת מכסים לאפס היא טעות ומדיניות שלא קיימת כמעט באף מדינה מתקדמת.
הוזלה של גורמי הייצור – כאן נמצא העיקר אם באמת רוצים שינוי והתקדמות. המים בישראל הוא המשאב היקר ביותר מבין ענפי הצומח. כ-20% מהתשומות הקנויות הן הוצאה על מים. החקלאים הישראלים משתמשים בהרבה פחות מים שפירים מאשר בעבר. חלק החקלאות במים שפירים, ירד מ-850 מיליון קוב בשנה, לכ-400 מיליון קוב בלבד. עוד משתמשת החקלאות בכ-500 מיליון קוב מים מטוהרים, שאלמלא החקלאות היו מוזרמים לים התיכון. מעבר לפגיעה הביולוגית, הרי שעל פי האמנות השונות, עליהן חתומה מדינת ישראל, צעד זה היה גורר קנסות עתק ופגיעה בשמה הטוב של ישראל כמדינה המזהמת את הסביבה ופוגעת בדגה בים. יש לפעול להוזלת המשאב היקר הזה ולהוריד את החוסר ודאות על ידי שימוש במכסות המים.
משאב יקר נוסף הוא העובדים הזרים. במדינת ישראל המעסיק משלם עבור העובד הזר בסביבות 2,700$ בחודש. זאת לעומת 1,500$ בלבד באירופה. התאמה והורדה של מחיר העבודה תגרור הורדת מחירים בתוצרת החקלאית. כמו כן, יש לפתוח את המכסות כך שהחקלאי יוכל לקבל את כמות העובדים לו הוא זקוק, לחילופין אפשר לעודד יותר את העבודה הישראלית (בעיקר של צעירים) בחקלאות. צעדים בנושא זה נעשו בעבר באופן שאינו מספיק שיטתי. נכון להיום יש מחסור תמידי של ידים עובדות בכל הענפים.
"סימון ארץ מקור" שלדברי שרי החקלאות והאוצר, הוא חלק מהרפורמה, הוא אכן חוק חשוב ונדרש כדי שהצרכן ידע מהיכן הגיעה התוצרת שאותה הוא קונה.
נזקי הרפורמה עלולים להיות בבחינת "אל חזור"! אדמות שלא יעובדו – יאבדו. משק חקלאי שנזנח- לא ייפתח מחדש. החקלאות אינה אקורדיון שניתן לכיווץ והרחבה לפי פקודה. התנועות בה רחבות וארוכות, יש להם קצב וריתמוס שקשור בצמיחה הטבעית. הטכנולוגיה המתקדמת ביותר עדיין מצריכה שלבי צמיחה, גידול והבשלה. אם רוצים ש'צל עץ תמר' לא יהיה רק מילים בשיר של זוהר, אלא גם יוציא פרי בעל ערך כלכלי, נדרשות 7 שנים. ולכן, נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת, וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים.
החקלאים מוכנים להתייעלות. שיפורים והתייעלות בעבר, כבר הובילו לכך שחקלאי ישראלי מייצר כבר היום בערך פי 10 (!) מאשר חקלאי ישראלי לפני כ-30 שנים. ועדיין יש צורך בהתקדמות ועליית מדרגה חדשה.
"אם לא נעבוד את האדמה לא תהיה האדמה שלנו. לא רק במובן הסוציאלי ולא רק במובן הלאומי. כי אם גם במובן המדיני. הארץ לא תהיה שלנו ואנחנו לא נהיה עם הארץ. אנחנו נהיה גם פה זרים ממש כמו בארצות הגולה", כך כתב א"ד גורדון לפני 100 שנה! את הלקח הזה אסור לנו לשכוח כדי שיתקיימו בנו דברי הנביא החקלאי עמוס: "וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם".

אמיתי פורת, חקלאי מכפר עציון, 

לשעבר מזכיר הקיבוץ הדתי

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

אלעד מלכא, בטור הדעה שלו שפורסם ב"גילוי דעת" בשבוע שעבר תחת הכותרת "הרפורמה בחקלאות: אם כולם ירוויחו – למה יש מאבק?", (כאן) המעלה כביכול כמה תובנות. הבעיה היא שדבריו לא מסתדרים עם המציאות ועם העובדות.
מלכא מציין כי "כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא", אך אמירה זו אינה מדויקת: לפי נתוני רשות המיסים, לא רק שקיים ייבוא של מוצרים חקלאיים – אלא שהוא גם עולה בהדרגתיות משנה לשנה (אגסים, תפוחים, בצלים ועגבניות הם הבולטים, אך יש נוספים). לא מדובר רק בפירות וירקות; גם שוק החמאה נפתח בשנה שעברה לייבוא חופשי, ומזה שנים רבות שיש ייבוא של דגים, בשר וביצים לישראל – ואלו רק כמה דוגמאות. במקביל, אגב, בשני העשורים האחרונים פחתו מכסי המגן בחקלאות בכ-50%.
מלכא טועה גם כאשר הוא מזלזל בחשיבות שירותי הגנת הצומח בישראל ובכך שהם מגינים על כולנו מפני מחלות ומזיקים שיכולים להרוס את התוצרת הישראלית. ייבוא ללא הגבלה וללא פיקוח צפוי לגרום לחדירה של מזיקים וגורמי מחלות, המסכנים את הצומח בטבע וכמובן גם את החקלאות הישראלית. כל מדינה בעולם מגנה על עצמה ועל תוצריה. ראינו מה קרה כאשר פלשה לארץ "חדקונית הדקל האדומה" שפוגעת קשות בתמרים, או "זבוב האפרסק" הפוגע בהדרים, בפירות נשירים וסובטרופיים, בירקות ועוד.
עם ההשלכות של המזיקים והמחלות שחדרו לארץ מתמודדים חקלאי ארצנו במשך שנים רבות, ואלו הן רק שתי דוגמאות מייצגות. השפעות נוספות שעלולות לקרות בעקבות השינויים הן התמוטטות של ענפים חקלאים ופגיעה קשה ב"ביטחון התזונתי" של ישראל, עלייה בשימוש בחומרי הדברה ופגיעה בבריאותם של הצרכנים (חומרי הדברה שנמצאים על הפירות והירקות המיובאים וגם שימוש נוסף בישראל בעקבות חדירת מחלות ומזיקים חדשים), סגירת שוקי ייצוא לתוצרת חקלאית ישראלית בגלל הימצאותם של מזיקים ומחלות ועוד.
מלכא ממשיך ומצדיק את הרפורמה באומרו כי "כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור דונם אדמה מעובד ברשותו". מאה השקלים אמורים לדמות את התמיכה הישירה הקיימת באירופה (26.6 אירו בממוצע), אך שכחו לציין שבאירופה קיימים שטחי מרעה גדולים ומעט שטחי ירקות ופירות. אתם יודעים מי המרוויח הגדול מהשיטה האירופאית? מלכת אנגליה שבבעלותה כמויות שטחים עצומות! ולמה השיטה הזו לא תתאים לנו בארץ? השיטה מתעלמת מסוגי הגידולים השונים ומפלה בין דונם אבוקדו לדונם תירס. באירופה החקלאים זוכים לא רק לתמיכה ישירה אלא לעוד מגוון תמיכות ולצערנו ברפורמה המוצעת בארץ קיימת רק תמיכה ישירה שממש לא תתמוך בחקלאים.

כפי שהוכח בעת משבר הקורונה, מדינת ישראל לא יכולה להתבסס על ייבוא מזון. מה יקרה אם ייסגרו לנו השמיים, כמו במשבר הקורונה, וכל מדינה תצטרך לדאוג לעצמה ולתושביה? מה יקרה אם מדינות מהן ישראל מייבאת תוצרת חקלאית, בהן מדינות כמו טורקיה, ירדן ומצרים למשל, יחליטו על חרם כלכלי על ישראל? 

עוד טוען מלכא כי פערי התיווך אצלנו נמוכים. האמנם? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד החקלאות מראים בדיוק את ההפך:  ישנם פערי תיווך של עשרות ומאות אחוזים בין המחיר שמקבל החקלאי ובין המחיר בו נמכרים ירקות  ופירות ברשתות השיווק ואצל יתר הקמעונאים. הטבלאות מטה, המציגות את חמשת הפירות וחמשת הירקות עם פערי התיווך הגבוהים, לא משקרות: לחקלאים הישראלים אין כל השפעה על המחירים ולא על יוקר המחיה. 

*טבלה 1
רשתות השיווק מרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי. החקלאי עובד קשה מדי יום ובכל מזג אוויר כדי לגדל את הפירות והירקות שכולנו אוכלים – ומקבל על כך שקלים בודדים בלבד.
אגב, אולי לא ידעתם, אבל מחלקת הפירות והירקות היא ה"הקופה המצלצלת" של רשתות השיווק בישראל, ולרוב היא רווחית עבורם יותר מכל מחלקה אחרת.

 על פי דו"חות "שופרסל", הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמדו בשנת 2020 על כ-2.2 מיליארד ש"ח. "רמי לוי שיווק השקמה" הכניסה, על פי הדו"חות הכספיים שלה, כ-924 מיליון ש"ח ממכירת פירות וירקות – שמהווים כ-15.62% מכלל הפדיון של הרשת בתחום הקמעונאות. ברשת "ויקטורי" הנתונים די דומים; בשנת 2020 סך הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמד על כ-392 מיליון ש"ח, שהם כ-16.5% מכלל הכנסות הרשת. אלה רק הרשתות המחויבות בדיווח כי הן ציבוריות. הנתונים ברורים: רשתות המזון מרוויחות הון עתק על גבם של החקלאים, ועל חשבון כיסם של הצרכנים.

*טבלה 2

בניגוד למה שטוען מלכא, המסקנה ברורה: הרפורמה במתכונת הנוכחית שלה מהווה פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית ובחקלאים המקומיים וכפי שהוכח בעבר, למשל כאשר ייבאו לארץ תפוחים ואגסים, המחיר לצרכן לא ירד! ברפורמה הקיימת – החקלאים ייפגעו, הצרכנים לא ירוויחו, מדינת ישראל תתקשה לשמור על הביטחון התזונתי שלה ותהיה תלויה במדינות זרות ומי שיתעשר, כמו תמיד, יהיו רשתות השיווק והיבואנים. ומשהו נוסף, ממנו מלכא מתעלם: פגיעה בחקלאות משמעותה בביטחון המדינה. מאז קום המדינה, החקלאות בישראל מתקיימת בעיקר באזורי הפריפריה, בקצוות המדינה, מחזיקה אזורים אלה בחיים מבחינה כלכלית תוך הפרחת אזורים שוממים ושמירה פיזית על הגבולות.אם יורחב הייבוא, החקלאים יתייאשו – ואז מי ישהה באותם אזורים? בעלי רשתות השיווק והמרכולים? וזה כשעדין לא דיברנו על הערכים שלנו כמדינה, כאשר ציונות וחקלאות הם בהחלט שניים מהם – ושניהם ייפגעו אם הרפורמה תישאר במתווה הנוכחי.׳ לסיום, חשוב לי להדגיש: החקלאים אינם מתנגדים לרפורמה, אלא מבקשים רפורמה הוגנת. 

המבחן הראשון של הקואליציה החדשה הגיע בדמות תקציב המדינה וחוק ההסדרים הנלווה אליו. ההערכה במערכת הפוליטית במידה רבה של צדק היא תשרוד לפחות עוד שנה וחצי.
לשרים לא היה זמן להביא תכניות שהם הכינו בעצמם, כל התכניות גובשו על ידי אגף תקציבים עכשיו השאלה היא האם הפוליטיקאים יאשרו אותן. בראש ובראשונה את הרפורמה בחקלאות.
כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא לישראל. לעתים החסם הוא מכס בשיעור גבוה שיכול להגיע למאות אחוזים ולעיתים מדובר בתקנות המונעות ייבוא מוצרים ישראל.
לצורך העניין, אם מכס על ייבוא ענבים יעמוד על 500% וק”ג ענבים נמכר בחו”ל בחמישה שקלים, המכס עליו יעמוד על 25 שקלים והוא יימכר בישראל בשלושים שקלים בתוספת עלויות שינוע. כך מייקרת הממשלה עבור החקלאים את התוצרת המקומית נכון להיום.
כאמור לא כל חסמי הייבוא הם מכסיים. שירותי הגנת הצומח לדוגמה אמורים לוודא שעם ייבוא צומח לא נכנסים מזיקים אשר יזיקו לתוצאת החקלאית המקומית. אולם דו”ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מראה שנטיית שירותי הגנת הצומח היא לבלום ייבוא באופן מאסיבי או לפגוע באיכותו. אם ראיתם עגבניות מטורקיה בלי עוקץ או אננס שהסירו לו את עלי הכתר, אלו תוצרים של מערכת הגנת הצומח בישראל. המשמעות? אורך חיי המדף של התוצרת קטן באופן משמעותי מה שמייקר את עלויות ההובלה ואת עלויות המכירה.
התוצאות של מנגנון כזה הוא שישראל לא מייצרת רק פירות וירקות שיש לנו יתרון בלגדל כאן דוגמת הדרים, אבוקדו ומג’הול אלא גם פירות שמצריכם המון מים או אקלים טרופי שאין בישראל דוגמת בננות. כך המוצרים הללו יקרים לצרכן, בשמן שהחקלאים לא מרוויחים מהם הרבה.
בעשורים האחרונים עברו המדינות המפותחות בעולם ממניעת מסחר בינלאומי בתוצרת חקלאית לתמיכה ישירה בחקלאים. במקום למנוע ייבוא או לייקר אותו נפתחו שווקים לייבוא חופשי, מצד שני חקלאים מקבלים תמיכה ישירה מהמדינה. התוצאה מרשימה: ירידת מחירים משמעותית לצרכנים, מעבר לגידולים רווחיים המותאמים לאקלים באותן מדינות ושגשוג מחודש של הענף.
זו בדיוק הרפורמה המוצעת כיום בחוק ההסדרים. כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור על דונם אדמה מעובד שברשותו. מכסי הייבוא ירדו לרמה חדש ספרתית תוך חמש שנים וגם שירותי הגנת הצומח יעברו שינוי משמעותי.
הלובי החקלאי מצידו, טוען שהמחירים בארץ יקרים בעקבות “פערי התיווך” או חלקם של המפיצים ורשתות השיווק בתהליך. אלא שטענה זו נבדקה על ידי מרכז המחקר והמידע שחל הכנסת שמצא שפערי התיווך בפירות וירקות נמוכים ביחס לארה”ב ואירופה, על ידי משרדי האוצר והחקלאות שהגיעו למסקנה דומה ולאחרונה על ידי רשות התחרות שהראתה שעליית מחירי הפירוק והירקות בעשור האחרון לא נבעה מעלייה בפערי התיווך.
מעבר לטיעונים הכלכליים, אוהבים בלובי החקלאי להזכיר לנו את חשיבות החקלאות בביטחון התזונתי, היכולת של מדינת ישראל להבטיח מזון נאות לאזרחי בכל עת.
גם על זה יש לומר, משבר החמאה ב 2019, הביצים בפסח 2020, החלב בסוכות לפני כשנה ופירות הקיץ כעת מלמדים שמניעת הייבוא היא היא פגיעה בביטחון תזונתי. ביטחון תזונתי מושג כאשר מגוונים מקורות היצע, לא כאשר מגבילים אותם.
בסופו של דבר מדובר ברפורמה טובה לכל הצדדים. פתיחת שוק החקלאות לתחרות תכניס דם חדש ויזמי לענף המקרטע, המחירים לצרכנים יוזלו ורמת החיים של כולנו תעלה
נכון, יש מי שמפחדים משינויים, לא צריך לכעוס עליהם, צריך לעודד אותם להתגבר.