הרב גבי קדוש

פרשת וישלח תשפ"ב

מנגד יש פחד חיובי המזרז לפעול, להתגבר, לפרוץ קדימה ולרומם את המציאות. יעקב אבינו אינו פוחד את הפחד המשתק אלא הוא מיד נערך לקראת עשיו בדורון, תפילה ומלחמה. אינו מוותר, אינו מסתגר ואינו נכנע אלא נאזר בגבורה.

התורה כותבת על יעקב אבינו: "ויירא יעקב וייצר לו", דווקא בזמן שיעקב נדרש למידת הגבורה מול עשיו, מתגלה אצלו מידת הפחד? חז״ל שללו הסבר זה בטענה: "אפשר מי שראה… מלאכי אלוקים… ושמע דברי ה' נצב עליו שנאמר "והנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך"… יירא'?
נראה שאין כאן כוונה שלילית, באמת אין חסרון בפחד, אין חסרון בחששות, אך השאלה היא לאן הפחדים והחששות לוקחים אותנו? פחד שלילי, הוא הפחד המופרז, הפחד הדמיוני והמשתק. עליו הרב קוק כותב [אדר היקר]: "אין דבר רע ואכזרי בעולם דומה לו. הוא מגדיל את כל הרעות יותר באין ערוך ממה שהם… הוא יאיים על האדם, שלא יעשה כל דבר לישועתו, שלא ינקף אצבע להצלתו…".
מנגד יש פחד חיובי המזרז לפעול, להתגבר, לפרוץ קדימה ולרומם את המציאות. יעקב אבינו אינו פוחד את הפחד המשתק אלא הוא מיד נערך לקראת עשיו בדורון, תפילה ומלחמה. אינו מוותר, אינו מסתגר ואינו נכנע אלא נאזר בגבורה.
יעקב אבינו לימד אותנו כיצד לעמוד בגבורה מול אויבנו, וכך כותב הרב קוק [שם]: "ההצלה היותר נכבדה לעמנו לעת כזאת היא הסרת הפחד הדמיוני הרוחני מתוך הלב, להראותו ברור כשמש, שאין לו [לעם ישראל] כלל וכלל ממה לפחוד. יפחדו העמים המתהללים באלילים… יפחדו מאור האמת והיושר, כל ממלכות הרשע…".
הגויים הם אלו שצריכים לפחד כי כל תהילתם היא באלילי שקר וכזב, אך אנו בני אברהם יצחק ויעקב, אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו תורתו וכי נפחד?! הרי יסודותינו בהררי קודש חצובים. נמשיך את דרכו של יעקב אבינו ויקויים בנו: "והנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשיבותיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך".

עוד במדור זה

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…