אבא עשיר, אבא עני: זה הזמן להתחיל

אבינועם הרש - מחנך

אבינועם הרש - מחנך

קפה הפוך וחינוך סיפורים

קפה הפוך וחינוך גילוי דעת 414

בשבת נתקלתי במקרה בספר המחזור שהכנתי עם הכיתה בשנה האחרונה, שנשאר במדף הספרים שלי ליד 'אבא עשיר אבא עני', ונזכרתי למה שמתי אותו דווקא ליד הספר הזה.
כשערכנו את הספר, במקום השאלה הלעוסה 'איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשרים שנה', החלטנו לגוון וללכת על משהו יצירתי יותר: 'אילו זכית בעשרה מיליון דולר, מה היית עושה בכסף?'
עברתי תלמיד-תלמיד ושמעתי את התשובות שלהם: "הייתי קונה לי למברוגיני ואז דירה מטורפת"; "הייתי נוסע מסביב לעולם"; "הייתי מפנק את כל המשפחה שלי וקונה לי טלוויזיה עם מסך ענק".

ומייד כשחשבתי לעצמי איך יכול להיות שאף תלמיד לא ענה שהיה חוסך או משקיע או לא ממהר לפזר את הכסף, ענה לי תלמיד אחד: "המורה, הייתי חושב הרבה לפני שהייתי מוציא את הכסף, כי אני רוצה לחסוך". הייתם צריכים לראות את מבטי הבוז והגיחוך ולשמוע את קריאות הזלזול שהטיחו בתלמיד חבריו: "חוסך? איזה פראייר! כל כך הרבה כסף ולא תקנה כלום?"
חשבתי לעצמי: איך יכול להיות שבמערכת החינוך בישראל 2018 שום גורם עדיין לא השכיל להכניס לתלמידים לימודים פיננסיים כמקצוע חובה? אומנם הם לא יעזרו להם בחיים כמו לדעת מה ההבדל בין סינוס לקוסינוס, אבל אולי בכל זאת יש במחשבה פיננסית איזו נקודה קטנה שתוכל לעזור להם בעתיד להגיע מהר יותר לדירה.
ואולי הפתרון האמיתי אינו טמון במחיר למשתכן וגם לא בהוזלת מחירי הדירות אלא בהטמעת דרכי חשיבה נכונות כבר בבית הספר היסודי?

כמה פעמים יצא לכם לדבר עם הילדים שלכם על העניינים החשובים כל כך של ניהול פיננסי, חיסכון והתנהלות מושכלת עם הכסף שכבר נמצא ברשותם?
יש כל כך הרבה תחומים שהיינו רוצים שילמדו את הילדים שלנו אולם הם חסרים מהמערכת: התמודדות עם כישלונות, תחומים הקשורים לפסיכולוגיה חיובית ולאינטליגנציה רגשית, שיעורים באזרחות ובידע העולם.
הדברים נראים פשוטים, אולם בהרבה מקרים הם עלולים פשוט ליפול בין הכיסאות, ותלמידים מגיעים לכיתות הגבוהות ובידיהם אפס כלים דווקא בתחומים הכי חשובים לפילוס דרכם בחיים.

טיפים להורים
בחופש הקרוב (והקצר) לכו על אחד מהתחומים החשובים והפשוטים האלה: דברו איתם על משכנתא ועל חסכונות, על אפיקי השקעה ותשואה. אלו נושאים שקשורים ישירות גם למבחן ההתאפקות ולהטמעת מיומנויות הקשורות לחשיבה לטווח ארוך.
מומלץ מאוד לקרוא את הספר הנפלא 'חוכמת המרשמלו', של וולטר מיטשל. הוא מסביר דרך דוגמאות ומחקרים נהדרים את הקשר הברור בין דחיית סיפוקים, הנובעת בין היתר מחשיבה לטווח ארוך, ובין הצלחה בחיים.
דברו איתם על התוכניות שלהם לעתיד. האם יש להם תוכנית פעולה ברורה ואסטרטגיה מוכחת, או שנכון לעכשיו כל התכנונים שלהם כתובים על הקרח?
אם הילדים שלכם כבר בכיתות הגבוהות, ודאי שהגיע הזמן להתחיל לדבר. אף אחד לא מצפה שכבר ידעו מה לעשות בעוד עשר שנים, ובכל זאת, כדאי שלפחות המושגים החשובים הללו יהיו ברורים להם.

להזמנת הרצאות לחדרי מורים ולנוער בנושא ההתמודדויות של דור ה-Z עם גיל ההתבגרות, מוזמנים לפנות לאבינועם הרש:
052-3273384,
avinoam811@gmail.com

שתפו

כתבות נוספות באותו נושא

הקרבה‭ ‬ללא‭ ‬גבול

‬4‬ הסעיפים‭ ‬הראשונים‭ ‬פורסמו‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭. ‬בזמן‭ ‬איומי‭ ‬הסרבנות‭ ‬משמאל‭.

קריאת שם לבת

שאלה: שלום הרב,זוג מסורתי/חילוני שנולדה להם בת והם לא מתכוונים

כן המפקד!

01 לאחר‭ ‬פרשיות‭ ‬קודמות‭ ‬שבהן‭ ‬תוארה‭ ‬באופן‭ ‬תיאורטי‭ ‬מלאכת‭ ‬המשכן‭,

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭

הברה בתפילה

שאלה: שלום הרב,יש לי כמה שאלות בנוגע להברה המקובלת בינינו

אשכוליות הפקר

שאלה: קיבלתי הודעה בקבוצה של שכנים: שכנים יקריםבריינס xx משפחת

Scroll to Top
גלילה למעלה