בדרך לכותל

בדרך מחברון לכותל

אוהלים בשבת חברון חיי שרה
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
לא בקלות אני מוותר על תפילה בכותל בשבת ק׳. אא״כ אני מבקש ללכת בדרכו של דוד המלך, שירד לכונן מלכותו בחברון, במשך שבע שנים, לפני שזכה לעלות ולמלוך בירושלים.
מכך למדנו, שכדי לקדם את תקומת ישראל בארצו ולהתכונן לבניין בית הבחירה בהר המוריה, חייבים להיפגש קודם כל עם האבות והאימהות שלנו, כי הם שורשי האומה ומדרכם המופלאה אנו שואבים זכויות והשראה לכל מעשינו.
וכך עשינו – יצאנו בבוקרו של יום השישי, ערב שבת חיי שרה, רעייתי ואני, להצטרף לנהרות האורחים בחברון ובקריית ארבע, לכבוד שבת מרוממת מאין כמוה, בה קראנו על עשיית קניין בשדה המכפלה לנצח נצחים, על ידי אברהם אבינו.
זכיתי לעמוד בתור עם עוד עשרות אלפי מבקרים, שהמתינו בסדר מופתי כדי להריח, לרגע קט, ריחו של גן עדן, העולה ובוקע מתוך הפיר הקטן, הפעור בפינתו של ׳אולם יצחק׳, במערת המכפלה. אולם זה פתוח ליהודים רק בשבת ׳חיי שרה׳ ובתשעה ימים נוספים בשנה.
לקחתי נשימה עמוקה מהאוויר המיוחד, העולה היישר מפתחו של ׳גן עדן׳, בציון בו טמונים אדם וחווה. האגדה מספרת, שאדם וחווה הבחינו שמשדה המכפלה עולה אותו הריח המופלא, הזכור להם מגן עדן, הם ניסו בכל כוחם, לחפור ולהגיע חזרה לגן… אך זה לא צלח בידם והם נטמנו בפתח המערה.
גם דוד המלך לקח מלא הריאות מאוויר המייסדים של האומה ועם הכוח הזה עלה לירושלים להנהיג את עם ישראל ולייסד בה את שושלת המלוכה הנצחית והמנצחת של עם עולם.
כל כך התרגשנו מהרוח הטובה המרחפת מעל חברון, אווירה של קדושה והוד קדומים, עד ששאלתי את עצמי: מדוע לא ייסד דוד המלך את עיר הבירה והמלוכה של יהודה כאן בחברון?
והשבתי לעצמי: כי בעקדת יצחק, אברהם אבינו קיבל סימן שמקום המקדש יהיה דווקא בהר המוריה ואת הסימן הזה העביר מאוחר יותר לדוד המלך.
02
מי שלא זכה לשבות, בשבת ׳חיי שרה׳ בחברון, לא יוכל להבין את סוד הקסם של עיר האבות, המחברת בין כל חלקי העם. למעלה מ-30 אלף איש, אישה וילד פקדו את מערת המכפלה בשבת המופלאה הזו.
המדרכות והחצרות ביישוב הישן בחברון ובקריית ארבע התכסו באלפי אוהלים צבעוניים ובקרוונים מכל הגדלים ומכל הסוגים. מרבד ענק של מזרונים עטף את בתי הספר ולא הותיר מקום לכף רגלו של איש, אא״כ הרהיב האורח עוז לדרוך על מצעים של מישהו… למרות הצפיפות והתנאים הארעיים והמאתגרים לא אמר איש בחברון: ׳צר לי המקום׳.
הוקסמנו מההקרבה ומהכנסת האורחים של אנשי היישוב היהודי. כל הבתים נפתחו בפני האורחים – ללינה, למאכל ולמשקה. סעודות השבת הוגשו כיד המלך בכל בית ובכל אולם שלא שימש כאתר שינה. פינות קפה ושתיה קרה, תקרובת לקידוש עשיר בקוגלים, בפירות הארץ ובמיני מאפה, לכל דיכפין.
ארוחות שבת עשירות ושמחות, הוגשו לנרשמים מראש, באולמות מקושטים, במוקדי אירוח ובאוהלי ענק מרהיבים, שנבנו במיוחד לכבוד אלפי הסועדים בפחות ממחיר העלות. החלום הזה מתגשם כל שנה בזכות היוזמה הברוכה של – המועצה המקומית, ׳בית חב״ד חברון׳ ו׳קרן חברון׳ בניצוחו של אורי קרזן ובזכות ההפקת המרשימה של המפיקים האלופים – ׳יש שחר – אשי הורוביץ ושירי בלייכר׳.
התגלה והוכח לעיננו שוב, מה שידענו מקדמת דנא – שעם ישראל ירש את האמונה הגדולה, הלב הענק, ההסתפקות במועט והכנסת האורחים המיוחדת, כהמשך מורשתם של האבות והאימהות שלנו, הטמונים כאן, ברגבי שדה המכפלה אשר בחברון.
בערב שבת החל לזרום נהר מרהיב של ׳עמך ישראל׳ מקריית ארבע למערת המכפלה.
צעדנו יחד, כתף אל כתף, צעירים ומבוגרים, גברים נשים וטף, משפחות ורווקים, מכל צבעי הקשת. הצעידה, שהייתה מרגשת מצד עצמה, לקחה כ-25 דק׳, עד שהתגלה לעיננו המראה המעורר דמעות של התפעלות – רחבת שדה המכפלה, מכוסה בהמוני עם ישראל, שפצחו יחד בתפילת מנחה ובקבלת שבת מרטיטה, שהבקיעה את כל הרקיעים ואיימה להעיר את ישני עפר מתרדמתם…
אם רצית לפגוש חבר טוב או בן משפחה אהוב מכל רחבי תבל, מרמת הגולן או ממצפה רמון, או מאילת… בא לחברון ב׳חיי שרה׳.
זכינו להתארח בסעודות שבת מרגשות בביתם הפתוח של הרב הלל הורוביץ ורעייתו. מסורת רבת שנים שהרב הלל ורעייתו פותחים את ביתם בבית השישה בחברון, מכל הלב, לעשרות רבות של אורחים, שחלקם מגיע מידי שנה. המארחים מתבלים את האירוח החם והלבבי בשיחות, בהיכרות, בשירה ובריקודים, תוך כדי שהם מחברים חיבורים, מלב אל לב, של יהודים יקרים מכל הארץ והעולם.
הרב הלל, שגדל בקריית ארבע-חברון, ידוע כאחד המייסדים של היישוב היהודי המתחדש בחברון, הוא אחד היוזמים של האירועים הגדולים והידועים בעיר האבות, במשך יותר מ-32 שנה. בין לבין יזם וייסד את ׳קרן יחד׳ מיזם של חסד והצלה למשפחות וליתומים שאיבדו את אחד ההורים בנסיבות טרגיות. הקרן מקיפה היום עשרות אלפי משפחות בישראל. לאחר מכן ניהל בהצלחה רבה את ׳מועצת בתי העלמין בירושלים׳, יזם וסייע בגדול לאירועי התרבות המרגשים בהר הזיתים (כמנהל ׳קרן אביה׳, זכיתי לשיתוף פעולה עם הרב הלל, בארגון אירועים רבים ומוצלחים, במטרה להחיות את התיירות היהודית בהר הזיתים). לימים, נבחר הרב הלל לעמוד בראשות ׳הוועדה המוניציפלית ביישוב היהודי בחברון׳.
לאחרונה עברה משפחת הורוביץ לגור בתל אביב מתוך משימה לקרב יהודים בצפון תל אביב ולהוסיף אווירה יהודית חמה, מחבקת ואוהבת, כדרכם בקודש, בעיר העברית הראשונה.
נהנינו להשתתף בשיעורי התורה, בפאנלים המחכימים, בדיונים על אתגרי השעה, בשירה ובריקודים.
לקחנו חלק בסיורים מרתקים בהובלת מדריכי ׳מדרשת חברון׳, ובראשם אחד ממייסדי המדרשה, ד״ר נעם ארנון. הסיורים הובילו אותנו להכרת המורשת היהודית של חברון בדורות האחרונים ובאתרים מעוררי השראה: ׳בית הדסה׳, ישיבת ׳שבי חברון׳, ׳אדמות ישי׳, תצפית מגג ׳בית המכפלה׳, ׳בית לאה׳, ׳השוק הישן׳, ׳בית שניאורסון׳, ׳תל רומידה׳, מערת עתניאל בן קנז – השופט הראשון בישראל, ׳גבעת האבות׳, ׳נופי ממרא׳, ׳חלקת חב״ד׳ בבית העלמין העתיק ועוד.
נפגשנו בחברון עם חברי כנסת, חכ״לים, שרים בעבר ובעתיד, רבניות ורבנים חשובים, מנהלי חברות ענק, יזמים, קבלנים, יהלומנים, רופאים, מוסכניקים, מסעדנים, בני תורה, עורכי דין בכירים מאד (כמו יורם שפטל) תלמידי חכמים, אנשי פרסום, סופרים ואנשי רוח. חובשי כיפות בשלל צבעים, שטריימלים, נ.נח.נחים, מגבעות, כיפות שקופות, מיישבי הארץ בגוזמבות מתבדרות וגם ׳מתחזקים׳ עם קעקועים בשלל צבעים.
ב׳אולם יצחק׳ התפללו ברצף אלפי מתפללים במניינים ענקיים, חגיגיים ומרגשים, בכל הסגנונות ובכל הנוסחים. ברחבת הכניסה למערה, בבתי הכנסת העתיקים – ׳אברהם אבינו׳, ׳מגן אבות׳ בקריית ארבע, בישיבת ׳ניר׳, ב׳חזון דוד׳ ובכל פינה, התקיימו ללא הפסקה, עשרות מנייני תפילה, מלווים בדברי תורה בשירה ובריקודים.
מחברון יוצאת שוב הבשורה – עם ישראל חוזר לעצמו, למולדתו ולתפארתו.
03
הערכה מיוחדת שמורה בליבי לכוחות הבטחון שלנו, שעשו כאן מלאכה מקצועית מופלאה. השקיעו מאמצים פיזיים רבים וחשיבה רבה ויצירתית. הקצו כוחות ומשאבים כדי לשמור על הסדר בשבת הענקית בחברון. ׳חיי שרה׳ הוא אירוע מורכב, רב זירות, ורב משתתפים. השכנים כאן עוינים, קנאים וצמאי דם. התפעלתי מההצלחה הכבירה של כוחותינו לאבטח את האירועים, הצירים, והתפילות. המשטרה, הצבא והשב״כ פעלו אקטיבית כנגד השכנים, שצפו בנו מכל עבר, ולא רק זאת אלא שנשמר גם סדר פנימי מופתי, לאורך כל השבת.
מפקדי הכוחות נכחו בחברון, באופן אישי, במשך כל השבת ולא עצמו עין. אל”מ ישי רוזיליו, מפקד חטיבת יהודה, יצא לסיורים רגליים בשטח, עבר גם בין בתי הכנסת ובין אוהלי האירוח הענקיים, תוך שהוא בודק את ההיערכות של הכוחות הפרוסים בשטח.
מפעם לפעם התעכב המח״ט הסרוג, הערכי והלבבי, באחד ממוקדי האירוח, תוך שהוא פותח בדברי תורה מתוקים, אשר נעמו לאוזני האורחים והחיילים. יחד אתו, השתתפו בסיורים גם מפקד מחוז ש״י של המשטרה, ניצב עוזי לוי האגדי, וכן מפקד תחנת המשטרה בחברון, סנ״צ אילן בחרק ואיתם עוד מפקדים רבים, קמב״צים וכו׳.
לצערי, קומץ של נערים משועממים, ללא רב וללא מנהיג, שהגיעו כדי לחפש ריגושים נמוכים, ׳אקשן׳ ותשומת לב, החלו, בשעת סעודה שלישית, ליידות אבנים לעבר בתים וחנויות של ערבים ולעשות פרובוקציות. הצבא והשב״כ פעלו במהירות ועצרו כמה מהם. אדגיש שלא היו אלה ׳נערי גבעות׳. לזכות הנערים המתגוררים בגבעות (עם כל הביקורת עליהם) ייאמר, שהם פועלים במסירות ליישוב הארץ ולגאולת אדמות ושטחי מרעה, על מנת שלא ייגזלו על ידי ׳השכנים שלנו׳.
בדרכנו חזרה, עוד אנו מעלים רשמים מהשבת הנפלאה, שמענו באמצעי התקשורת ביקורת על המתנחלים שיידו אבנים על חיילים וכו׳. הצטרפו למקהלת המגנים גם אישים בכירים ממערכת הבטחון, שרים וראש הממשלה.
כמה חבל ששבת כה נפלאה ומחזקת מסתיימת בביקורת כוללנית, שקרית ושטחית, שמכפישה ציבור ענק וקדוש, שחגג באווירה מרוממת, בשקט, בכבוד, בסדר מופתי ובמשמעת מעוררת התפעלות.
אנשי השמאל בתקשורת בדרכם המגמתית והמעוותת, עשו שוב, את העיקר טפל והטפל עיקר.
מרוב אירועים, לא הספקתי לבשר לכם בשורה משמחת – שהשבוע, בשעה טובה, נולד לנו נכד מתוק, בן לאוריה וצבי גולדברג, הי״ו. כ״י.
שבת שלום שעושה כל ישראל חברים! שבת של שמחות ושלום זכר, מתוך המשך צעידה בדרכי האימהות והאבות.

בתמונה הראשית: אוהלים בחברון בשבת חיי שרה

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…