על הצדיקים

מדברים על הרב אברום שפירא

הרב זכה להרביץ תורה במשך עשרות שנים ולגדל דור של תלמידי חכמים אשר זכו להיחשף לגדול ולעוצמה של תורה והכול מתוך נעימות אשר שפעה מאישיותו המלבבת והרגישה. אנו תלמידיו מלאים געגועים לדמותו הגדולה אשר הייתה כלפיד בוער באהבת תורה ויראת שמיים והנהיגה את הדור כולו.

הרב אריאל בראלי

הרב אריאל בראלי הוא רב המועצה המקומית בית אל וראש מכון ׳משפט לעם׳.

גאון בתורה ובמידות

זכיתי ללמוד בישיבת מרכז הרב שמונה שנים, כאשר מקום הלימוד והתפילה שלי היה בספסל מול ראש הישיבה הגר״א שפירא זצ״ל. אי אפשר לתאר את התחושה המרוממת שבה אתה פותח את היום בתפילה ולפניך עומדת דמותו של ראש הישיבה. היה זה מחזה מרטיט לב החוזר על עצמו בדייקנות מידי יום, כאשר ראש הישיבה עומד וראשו שקוע בסידור הקטן האחוז בידיו למשך כל התפילה, לא מסיר את עיניו, לא פותח ספר ללמוד, ראשו טמון בסידור כביכול אינו יודע את הדברים בעל פה. הרב עולה לדוכן בזריזות לברכת כהנים וחוזר לסידורו. הרב מתאמץ בתפילה, תפילה מקירות ליבו על כלל ישראל ועל כל אותם אנשים שפנו אליו בבקשה ובעצה, את כולם הוא לקח ברצינות משל היו בניו.
השיא היה כאשר הרב היה חזן במוסף ביום כיפור והתפילה פורצת מפיו ומרוממת את כל הישיבה לעולם העליון שבו הוא שרוי, לעולם הרוח שבו אין מגבלות גופניות. הרב שהיה קטן קומה עמד על רגליו שעות רבות כאשר תנועותיו מדודות וזריזות. 
כל יום לאחר התפילה הרב היה מתעכב בבית המדרש וענה בסבלנות לכל השאלות שהכנו למרות שידע שהם נשאלות רק לצורך השיחה עימו, עד לרגע שבו הגיע השליח מטעם הרבנית המבקשת ממנו לבוא לארוחת בוקר, ואז ראש הישיבה לימד אותנו מה היא זוגיות אמתית ובדרכו החיננית המאופיינת בהומור שנון הודיע לנו שזו פקודה שהוא חייב למלא…

הרב אברהם ישראל סילבצקי

הרב אברהם סילבצקי הוא ר״מ בישיבת מרכז הרב וראש כולל עיון בה

״חכמות בחוץ תרונה ברחובות תתן קולה״ (משלי א׳ כ׳)

מורנו ורבנו, מלבד היותו מקים עולה של תורה ומעמיד תלמידים לאלפים כראש ישיבה, ומלבד היותו דיין ופוסק לרבים ורב ראשי לישראל, מכוח גדלותו ושיעור קומתו היה מנהיג ומורה הדרך הזועק את זעקתה של ארץ ישראל ויושביה.
תפיסתו ההלכתית והאמונית בכל הנוגע לארץ ישראל כממשיך דרכם של מרן הרב קוק ובנו הרב צבי יהודה זצ״ל, היתה עקבית וברורה. משנתו הסדורה של רבנו פורסמה כבר בראשית התהיה בדבר יחסנו ההלכתי ליהודה ושומרון, כמענה לשאלה בעיתון הצופה. זאת רק ימים ספורים לאחר מלחמת ששת הימים. מני אז גילה רבנו את דעתו במקומות שונים ולאחר פטירתו של מו״ר הרב צבי יהודה זצ״ל אף הוביל בעוז וללא חת את המאבק על קיום מצוות יישוב ארץ ישראל.
בדרכי ההנהגה של רבינו באו לידי ביטוי מעשי תורתו הגדולה ומידותיו התרומיות. זכיתי להיות קרוב לרבינו בשנים בהן הוביל והנהיג למעשה את המאבק בגירוש גוש קטיף. ניתן היה לחזות אז כיצד רבינו מגשים ומוציא מן הכוח אל הפועל את כל הכללים והעקרונות הגדולים ה׳כתובים על הנייר׳ בעולם המעשי הקונקרטי. במקום הנהגתו התקיפה שם מצאת את רגישותו ואהבתו לזולת. במקום הכרעתו הברורה והחדה שם מצאת גם את לבטיו וספקותיו ההלכתיים שהתבררו שוב ושוב עד לאחת. במקום הפרסום וגילוי הדעת שם מצאת את ענוותנותו ואת בריחתו המוחלטת מן הכבוד. אי אפשר שלא להיזכר ברבנים מכל הזרמים שבאו לשבת סביב שולחנו. בפעילים בעולם העשייה, חברי מועצת יש״ע ושאר אנשי המעשה שהיו באים להתייעץ ולבקש ממנו להכריע בשאלות מעשיות. כולם מצאו ברבינו אוזן קשבת חכמה ופקחות ודעת תורה מכרעת המכוונת לאמיתה של תורה.
תורתם הגדולה של רבותינו מרן הרב קוק והרצ״י לבשה צורה מעשית שלמה בהנהגתו של רבינו. פסקו המפורסם בעניין סירוב פקודה, בראש ובראשונה היה בעיניו של רבינו בירור, קבל עם ועולם, של מקור קדושתו וטהרתו של צבא ההגנה לישראל. צבא השואב את כל קדושתו ותוקפו אך ורק מכך שהוא ממלא ומקיים את רצון ה׳.
ההנהגה והנשיאה בעול תבעה גם תביעות פיזיות מרבנו, בהיותו בגיל זקנה ושיבה. מלבד העובדה שכמעט ולא ישן באותם ימים ולא נח ולא שקט יומם וליל, היה משתתף בעצרות ותפילות לצורך העניין. באחת הפעמים בהן נסע רבנו בגילו המופלג לגוש קטיף לחזק את המתיישבים, אמרה הרבנית ע״ה לפעילים שבאו לקחתו: ״הרב עושה כל כך הרבה, קשה לו, הוא זקוק למנוחה!״. בתגובה אמר הרב: ״למתיישבים קשה יותר״…

הרב חיים שטיינר

הרב חיים שטיינר הוא זקן רבני ישיבת מרכז הרב ונשיא ישיבת עטרת נחמיה בתל אביב.

רב אברום היה אגדה

הערכה עצומה כמו שהעריכו גדולי ישראל את ר׳ אברום אינה דבר מצוי, הם התייחסו אליו כגאון עולם. הגרי״ז מבריסק, לדוגמה, העריך אותו מאוד והעריץ את כוחו בהלכה, תמיד דיבר בשבחו. הוא אמר שר׳ אברום ענק. אכן הוא היה ענק באמת. ענק עצום. כשהופיע אחד מספרי השו״ת של מרן הרב זצ״ל, ראיתי שר׳ אברום לקח אותו לידו ותוך שעתיים וחצי גמר את כולו! גאון אדיר.
ר׳ אברום היה מקורב מאוד לחזון איש. מידי פעם היה נוסע אליו לדבר איתו בלימוד. החזו״א העריכו מאוד ונהג בו כבוד כפי שלא נהג עם רבים. כאשר ר׳ אברום היה תלמיד בישיבת חברון, הגיע פעם החזו״א לישיבה וכל התלמידים יצאו לקבל את פניו. החזו״א הבחין שר׳ אברום נמצא ביניהם, הוא הצביע מולו ואמר לו: ״אתה לא צריך להיות פה, אתה צריך לחזור ללימוד!״.
החזו״א אמר לראש ישיבת פוניבז׳, הרב כהנמן, שימנה את ר׳ אברום לר״מ בפוניבז׳, אבל ר׳ אברום סירב לכך. הייתה לו גם סיבה אישית – כי אימו האלמנה הייתה בירושלים, ומידי יום ביומו הוא היה נכנס אליה בבוקר ומבשל לה מרק. זה ר׳ אברום! הוא היה אדיר בכול – בהלכה, בהתנהגות, בשיח עם תלמידים, ועוד ועוד.
הרצי״ה הכיר אותו במאה שערים. הם היו מדברים בלימוד, נוצרה אצלו הערכה רבה לר׳ אברום, והוא הביאו ללמד בישיבה. שררה ביניהם ידידות רבה והיה מיזוג יפה מאוד בישיבה, ודאי שמחלוקת לא הייתה ביניהם. היה מקובל שהרצי״ה גדול מאוד גם באמונה, ור׳ אברום העריך והעריץ גם את כוחו ההלכתי וגם את כוחו האמוני. תמיד היה מצטט מדבריו וסמך עליו מאוד.
הרצי״ה מצידו העריך מאוד, כיבד ואהב את ר׳ אברום, וסלל את הדרך לכך שהוא ימשיך אחריו בראשות הישיבה, ככה זה נקבע על ידו. כבר בחייו – הרב צבי יהודה היה ׳ראש הישיבה׳, ור׳ אברום כונה ׳ראש ישיבה׳. הרצי״ה אף התייעץ אתו רבות בעניינים שונים בהנהגת הישיבה, או בשאלות כמו יציאה להפגנות וכדומה. הם היו בקשר הדוק מאוד. גם הוראת ר׳ אברום לסרב פקודה בגירוש גוש קטיף הייתה בהתאם להוראת הרצי״ה בזמנו.
ר׳ אברום היה כאב לתלמידים, היה יכול לשוחח עם תלמיד לילה שלם. כאשר היינו תלמידים בישיבה, נהגתי להגיע אליו יחד עם חברי הרב יעקב אריאל מידי שבת בשבתו ללמוד איתו בביתו. במשך שנים רבות הוא הקדיש לנו את שעות אחה״צ. למדנו בעיקר קצות החושן ואבני מילואים. הוא אמר שמי שלא יודע אותם אינו תלמיד חכם… רק קראנו שלוש שורות והוא התחיל לפלפל… בלי להכין מראש. היינו ממשיכים ללמוד במוצ״ש, ואחרי הלימוד הזה הוא היה גולש לדבר איתנו בענייני החלק האמוני שבתורה.
הוא חי בפשטות, גר בדירה פשוטה. כשירד גשם כל הדירה נשטפה, וככה הוא למד תורה.
עם כל גאונותו הוא היה כ״כ עניו. יכלו לשאול אותו מה שרוצים, תמיד האיר פנים. תמיד היה ברוח טובה, ומשמח באיזה דבר חידוד. עניו שבענווים, אבל כשרואים את תורותיו מבחינים – הוא היה ענק שבענקים!

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…