מאיר דורפמן

60‭ ‬שניות‭ ‬לתשובה‭ ‬ו‭-‬100‭ ‬שנה‭ ‬ל"אורות‭ ‬התשובה‮"‬

מאיר דורפמן

01‭ ‬

במלאת‭ ‬4‭ ‬שנים‭ ‬לפטירתו‭ ‬של‭ ‬מו"ר‭ ‬הגרז"ן‭ ‬גולדברג‭ ‬זצ‮"‬ל‭, ‬אוסיף‭ ‬דברים‭ ‬ששמעתי‭ ‬מחתנו‭ ‬יבלח"א‭ ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬קושלבסקי‭, ‬וזה‭ ‬תורף‭ ‬דבריו‭: ‬‮'‬זכיתי‭ ‬ללמוד‭ ‬אצל‭ ‬הגאון‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אשר‭ ‬וייס‭ ‬שליט"א‭. ‬פעם‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬הונחה‭ ‬לפתחי‭ ‬שאלה‭ ‬הלכתית‭ ‬קשה‭ ‬בדיני‭ ‬יוחסין‭, ‬שאלה‭ ‬לגבי‭ ‬בחור‭, ‬שעל‭ ‬פניו‭ ‬היה‭ ‬פסול‭ ‬חיתון‭. ‬עיינתי‭ ‬בשאלה‭, ‬והלכתי‭ ‬לשמוע‭ ‬דעת‭ ‬ארבעה‭ ‬מגדולי‭ ‬הדור‭. ‬אחד‭ ‬מהם‭ ‬השיב‭ ‬שהשאלה‭ ‬קשה‭ ‬מאד‭, ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬להיכנס‭ ‬לעניין‭. ‬אחר‭ ‬אמר‭ ‬שצריך‭ ‬להתיישב‭ ‬על‭ ‬הנושא‭, ‬ואכן‭ ‬השיב‭ ‬לי‭ ‬תשובתו‭ ‬אחרי‭ ‬שלושה‭ ‬ימים‭. ‬את‭ ‬חמיך‭ ‬ר‮'‬‭ ‬זלמן‭ ‬נחמיה‭ ‬פגשתי‭ ‬בין‭ ‬מנחה‭ ‬לערבית‭, ‬כשירד‭ ‬להתפלל‭ ‬בביה"כ‭ ‬שבשיכון‭ ‬חב"ד‭. ‬שאלתי‭ ‬אותו‭ ‬את‭ ‬השאלה‭, ‬ובמקום‭, ‬בלי‭ ‬לפתוח‭ ‬ספרים‭, ‬מנה‭ ‬מקורות‭ ‬רבים‭ ‬לעיין‭ ‬בהם‭. ‬לקחו‭ ‬לו‭ ‬כ60‭ ‬שניות‭ ‬למנות‭ ‬מהזיכרון‭ ‬את‭ ‬רשימת‭ ‬מראי‭ ‬המקומות‭ ‬הארוכה‭, ‬עד‭ ‬למסקנה‭ ‬הלכה‭ ‬למעשה‮'‬‭. ‬

‮'‬ר‮'‬‭ ‬אשר‭ ‬וייס‭ ‬היה‭ ‬מלא‭ ‬התפעלות‭ ‬מזה‭, ‬ורצה‭ ‬לספר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬חותני‭. ‬אבל‭ ‬היה‭ ‬לסיפור‭ ‬הזה‭ ‬היה‭ ‬המשך‭ [‬בעיני‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬משמעותי‭. ‬מ‭.‬ד‭.]: ‬אחרי‭ ‬כמה‭ ‬ימים‭, ‬הגעתי‭ ‬לבית‭ ‬חמי‭ ‬לשיעור‭ ‬לאברכים‭, ‬אחד‭ ‬מעשרות‭ ‬השיעורים‭ ‬השבועיים‭ ‬שהוא‭ ‬מסר‭, ‬ואחרי‭ ‬השיעור‭ ‬סיפרתי‭ ‬לו‭ ‬ששמעתי‭ ‬מר‮'‬‭ ‬אשר‭ ‬וייס‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬הגדולה‭ ‬ועל‭ ‬התשובה‭ ‬ההלכתית‭. ‬חמי‭ ‬לא‭ ‬זכר‭ ‬במה‭ ‬המדובר‭. ‬כן‭, ‬הוא‭ ‬פגש‭ ‬את‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אשר‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬זוכר‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬דיברו‭. ‬‮'‬אה‭, ‬על‭ ‬הנושא‭ ‬ההוא‭? ‬כן‭, ‬נכון‮'‬‭. ‬חמי‭, ‬למעשה‭, ‬‮"‬כתב‭ ‬תשובה‮"‬‭ ‬ולא‭ ‬עשה‭ ‬מזה‭ ‬שום‭ ‬ענין‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬הנושא‭ ‬כלל‭. ‬זוהי‭ ‬איכות‭ ‬ייחודית‭ ‬בענווה‭, ‬לא‭ ‬כלפי‭ ‬החברה‭, ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אלא‭ ‬זו‭ ‬ענווה‭ ‬פנימית‭. ‬בתודעתו‭, ‬הוא‭ ‬באמת‭ ‬לא‭ ‬תפס‭ ‬מקום‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬הנושא‭ ‬בשום‭ ‬הקשר‮'‬‭. ‬

‮'‬אסביר‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬ע"י‭ ‬דוגמא‭ ‬נוספת‭: ‬פעמים‭ ‬רבות‭ ‬נכנסתי‭ ‬לביתו‭, ‬ומצאתיו‭ ‬יושב‭ ‬בסלון‭ ‬עם‭ ‬קבצי‭ ‬דפים‭ ‬וכותב‭. ‬המון‭ ‬דפים‭ ‬היו‭ ‬שם‭, ‬והוא‭ ‬כתב‭ ‬ברצף‭ ‬גמור‭, ‬ללא‭ ‬הפסקה‭. [‬לי‭ ‬זה‭ ‬מזכיר‭ ‬לי‭ ‬תיאורים‭ ‬ששמענו‭ ‬וקראנו‭ ‬על‭ ‬כתיבת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬וגם‭ ‬רואים‭ ‬בצילומי‭ ‬כתביו‭, ‬איך‭ ‬שבסופי‭ ‬שורות‭ ‬הדיו‭ ‬הולך‭ ‬ודהה‭, ‬מסערת‭ ‬הכתיבה‭, ‬עד‭ ‬שיטבול‭ ‬שוב‭ ‬את‭ ‬הקסת‭ ‬בדיו‭, ‬ואז‭ ‬מתחילה‭ ‬שורה‭ ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דיו‭…  ‬מ‭.‬ד‭.]  ‬הוא‭ ‬אפילו‭ ‬כתב‭ ‬בלי‭ ‬פסיקים‭, ‬בלי‭ ‬נקודות‭, ‬הכל‭ ‬רצוף‭. ‬אגב‭, ‬פעם‭ ‬שאלתי‭ ‬אותו‭ ‬איפה‭ ‬הפסיקים‭, ‬איפה‭ ‬הנקודות‭, ‬והוא‭ ‬אמר‭: ‬‮'‬בגמרא‭ ‬יש‭ ‬פסיקים‭ ‬ונקודות‭? ‬ולמרות‭ ‬זאת‭ ‬מבינים‭ ‬אותה‭, ‬נכון‭? ‬תוכן‭ ‬הדברים‭ ‬זועק‭ ‬לבד‭ ‬את‭ ‬הפיסוק‭ ‬שלו‭…‬‮'‬‭  ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬שאלתיו‭ ‬אם‭ ‬כתב‭ ‬על‭ ‬נושא‭ ‬מסוים‭. ‬הוא‭ ‬זכר‭ ‬שכן‭, ‬ניגש‭ ‬לארון‭ ‬לחפש‭, ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מצא‭ ‬תוך‭ ‬4‭ ‬דקות‭, ‬הוא‭ ‬אמר‭: ‬‮'‬אין‭ ‬דבר‭, ‬אכתוב‭ ‬שוב‮'‬‭. ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬מתיישב‭ ‬במקום‭ ‬וכותב‭. ‬מדוע‭ ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬היינו‭ ‬מגיבים‭ ‬כך‭? ‬זה‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬חשבון‭ ‬הזמן‭, ‬אלא‭ ‬זה‭ ‬משום‭ ‬שאנחנו‭ ‬חסים‭ ‬על‭ ‬יצירתנו‭, ‬אנחנו‭ ‬מרגישים‭ ‬שעמלנו‭ ‬על‭ ‬משהו‭, ‬מרגישים‭ ‬חשיבות‭ ‬בכך‭, ‬ומרגישים‭ ‬שמשהו‭ ‬שלנו‭ ‬אבד‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬עשה‭ ‬שום‭ ‬ענין‭ ‬מהיצירה‭ ‬שלו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שם‭ ‬‮"‬מעשה‭ ‬כתיבה‮"‬‭, ‬‮"‬טקס‮"‬‭, ‬‮"‬יצירה‭ ‬תורנית‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬כאילו‭ ‬אמר‭: ‬בדיוק‭ ‬כשם‭ ‬שכתבתי‭ ‬את‭ ‬הדברים‭ ‬בעבר‭ ‬אני‭ ‬יכול‭ ‬לכתוב‭ ‬אותם‭ ‬שוב‭ ‬בהווה‭…‬‮'‬

‮'‬ענוה‭ ‬זו‭ ‬היא‭ ‬שהאהיבה‭ ‬אותו‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬סביבתו‭, ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬למדן‭ ‬כדי‭ ‬לזכות‭ ‬באהבתו‭. ‬כולם‭ ‬אהבו‭ ‬להיות‭ ‬בקרבתו‭. ‬סוד‭ ‬הדבר‭ ‬הזה‭ ‬קשור‭ ‬למצות‭ ‬‮"‬קדושים‭ ‬תהיו‮"‬‭, ‬שממנה‭ ‬למד‭ ‬דרכי‭ ‬הנהגתו‭ (‬בהרחבה‭ ‬בהקדמה‭ ‬לספרו‭ ‬‮"‬נתיב‭ ‬מצוותיך‮"‬‭ ‬על‭ ‬טעמי‭ ‬המצוות‭ ‬בהלכה‭)‬‮'‬‭. ‬

כך‭ ‬היה‭ ‬גם‭ ‬בנושא‭ ‬העמדת‭ ‬תלמידים‭. ‬השיחה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬על‭ ‬חמיו‭, ‬התקיימה‭ ‬בישיבת‭ ‬ההסדר‭ ‬‮"‬כרם‭ ‬ביבנה‮"‬‭. ‬ר‮'‬‭ ‬זלמן‭ ‬נחמיה‭ ‬היה‭, ‬כידוע‭, ‬מוסר‭ ‬שיעור‭ ‬בכל‭ ‬בית‭ ‬מדרש‭ ‬שאליו‭ ‬הוזמן‭. ‬במשך‭ ‬25‭ ‬שנה‭ (!) ‬הוא‭ ‬מסר‭ ‬שיעור‭ ‬קבוע‭ ‬בישיבת‭ ‬ההסדר‭ ‬‮"‬כרם‭ ‬ביבנה‮"‬‭. ‬אלפי‭ ‬תלמידים‭ ‬עברו‭ ‬דרכו‭ ‬רק‭ ‬שם‭. ‬את‭ ‬זה‭ ‬אפשר‭ ‬להכפיל‭ ‬ברשימה‭ ‬ארוכה‭ ‬של‭ ‬ישיבות‭ ‬ובתי‭ ‬מדרש‭ ‬לגווניהם‭. ‬רוב‭ ‬עולם‭ ‬הרבנות‭ ‬והדיינות‭ ‬היום‭, ‬במידה‭ ‬מסוימת‭, ‬הם‭ ‬תלמידיו‭, ‬ותלמידי‭ ‬תלמידיו‭, ‬במישרין‭ ‬או‭ ‬בעקיפין‭, ‬והוא‭ ‬מעולם‭ ‬לא‭ ‬חשב‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬כך‭. ‬הרעיון‭ ‬היה‭: ‬‮'‬מזמינים‭ ‬אותי‭, ‬אז‭ ‬כנראה‭ ‬שיש‭ ‬בזה‭ ‬תועלת‭ ‬של‭ ‬לימוד‭ ‬תורה‭, ‬ואני‭ ‬הולך‮'‬‭. ‬

שאלה‭ ‬שמרבה‭ ‬להעסיק‭ ‬אותי‭: ‬איך‭ ‬יש‭ ‬לאנשים‭ ‬האלה‭ ‬זמן‭ ‬לכל‭? ‬האם‭ ‬השעון‭ ‬שלהם‭ ‬נע‭ ‬בקצב‭ ‬איטי‭ ‬יותר‭? ‬כתבתי‭ ‬לאחרונה‭ ‬על‭ ‬סוד‭ ‬הזמן‭ ‬בעיני‭ ‬חמיו‭ ‬הגרש"ז‭ ‬אויערבך‭, ‬כשמילת‭ ‬הקסם‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭: ‬סדר‭. ‬סוד‭ ‬הזמן‭ ‬של‭ ‬הגרז"ן‭ ‬היה‭, ‬לדעת‭ ‬חתנו‭: ‬שקט‭ ‬נפשי‭, ‬שלווה‭, ‬רוגע‭. ‬גם‭ ‬כשעמוס‭, ‬אין‭ ‬לחץ‭. ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬בעוד‭ ‬5‭ ‬דקות‭, ‬הרי‭ ‬שעד‭ ‬אז‭ ‬‮"‬כל‭ ‬היום‭ ‬כולי‭ ‬שלי‭ ‬הוא‮"‬‭ (‬עי‮'‬‭ ‬תענית‭ ‬י"ט‭:). ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬עסוק‭ ‬בזה‭ ‬בדקות‭ ‬שנותרו‭, ‬הוא‭ ‬לגמרי‭ ‬בעיסוק‭ ‬הנוכחי‭. [‬כולם‭ ‬זוכרים‭ ‬את‭ ‬שיעוריו‭, ‬שגם‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬בסערה‭, ‬לא‭ ‬היו‭ ‬שם‭ ‬עליות‭ ‬וירידות‭, ‬הכל‭ ‬היה‭ ‬ברוגע‭. ‬לתשובות‭ ‬הלכתיות‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬זמנים‭, ‬כי‭ ‬כל‭ ‬זמן‭ ‬מתאים‭. ‬סמוך‭ ‬מדי‭ ‬לשבת‭? ‬אז‭ ‬מה‭, ‬הרי‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נכנסה‭ ‬השבת‭! ‬אינני‭ ‬זוכר‭ ‬שהוא‭ ‬אפילו‭ ‬העיר‭ ‬אי‭ ‬פעם‭: ‬‮"‬עוד‭ ‬מעט‭ ‬שבת‭, ‬צריך‭ ‬להזדרז‮"‬‭ ‬וכדומה‭, ‬או‭ ‬כפי‭ ‬שאחד‭ ‬הרבנים‭, ‬אולי‭ ‬היה‭ ‬זה‭ ‬הרב‭ ‬אלי‭ ‬סדן‭, ‬ציטטו‭: ‬‮'‬אני‭ ‬באמצע‭ ‬דיון‭, ‬יושבים‭ ‬כאן‭ ‬אנשים‭. ‬אחזור‭ ‬אליך‮'‬‭. ‬וב1‭:‬00‭ ‬בלילה‭ ‬הוא‭ ‬מקבל‭ ‬טלפון‭ ‬‮–'‬כעת‭ ‬נגמר‭ ‬הדיון‭, ‬אפשר‭ ‬לדבר‭ ‬יותר‭ ‬ברוגע‭, ‬אם‭ ‬מתאים‭…‬‮'‬‭  ‬מ‭.‬ד‭.]‬

02

כתבתי‭ ‬בעבר‭ ‬על‭ ‬ניסיונותיו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬להעלות‭ ‬לארץ‭ ‬מה‭ ‬שיותר‭ ‬שומרי‭ ‬מצוות‭. ‬עקבות‭ ‬פעילותו‭ ‬נמצאים‭ ‬בכל‭ ‬העליות‭ ‬המשמעויות‭ ‬של‭ ‬קבוצות‭ ‬ויחידים‭ ‬כאלה‭. ‬להערכתי‭, ‬גם‭ ‬הקשר‭ ‬שלו‭ ‬עם‭ ‬חסידות‭ ‬גור‭ ‬השפיע‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬ההכנה‭ ‬לבניית‭ ‬המרכז‭ ‬החסידי‭ ‬של‭ ‬גור‭ ‬בארץ‭. ‬לאחרונה‭ ‬שמעתי‭ ‬הדים‭ ‬לכך‭ ‬מכמה‭ ‬מזקני‭ ‬חסידי‭ ‬גור‭, ‬אכתוב‭ ‬בהזדמנות‭ ‬בע‮"‬ה‭. ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬שנים‭ ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬אימו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬יעקב‭ ‬כץ‭ (‬‮"‬כצל'ה‮"‬‭) ‬על‭ ‬אביה‭ ‬שהיה‭ ‬חסיד‭ ‬גור‭, ‬ומשעלה‭ ‬לארץ‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬בלי‭ ‬עצת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מהחלוצים‭ ‬שהלכו‭ ‬להקים‭ ‬ישוב‭ ‬חרדי‭ ‬חקלאי‭ ‬בעמק‭ ‬יזרעאל‭, ‬ישוב‭ ‬שלא‭ ‬החזיק‭ ‬מעמד‭ ‬לבסוף‭, ‬אבל‭ ‬עקבות‭ ‬הקשר‭ ‬ההוא‭ ‬הלכו‭ ‬והתפתחו‭ ‬ביותר‭ ‬בדור‭ ‬הבא‭, ‬כידוע‭. ‬

ביום‭ ‬שישי‭, ‬ג‮'‬‭ ‬אלול‭, ‬ימלאו‭ ‬89‭ ‬שנים‭ ‬לפטירת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭. ‬מה‭ ‬שעברנו‭ ‬בשנה‭ ‬האחרונה‭ ‬חידד‭ ‬את‭ ‬דבריו‭ ‬ועשה‭ ‬אותם‭ ‬רלוונטיים‭ ‬בכל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬תחומים‭! ‬מידיעה‭ ‬אישית‭, ‬ספריו‭ ‬זכו‭ ‬השנה‭ ‬להיפתח‭ ‬ע"י‭ ‬אנשים‭ ‬רבים‭ ‬שמעולם‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬את‭ ‬ספריו‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭. ‬ספריו‭ ‬זכו‭ ‬להימצא‭ ‬שוב‭ ‬בעזה‭ ‬וגלילותיה‭, ‬אחרי‭ ‬י"ט‭ ‬שנים‭, ‬בתיקי‭ ‬הלוחמים‭, ‬בשיחותיהם‭. ‬תורתו‭ ‬מנחמת‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬משפחות‭ ‬שקרסו‭ ‬עם‭ ‬בשורות‭ ‬איוב‭, ‬ומחזקת‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬פצועים‭, ‬נותנת‭ ‬משמעות‭ ‬עמוקה‭ ‬לכל‭ ‬ההתמודדות‭ ‬היום‭-‬יומית‭ ‬שלנו‭ ‬כאן‭. ‬פעמים‭ ‬רבות‭ ‬שמעתי‭ ‬מטועמי‭ ‬טעם‭ ‬תשובה‭, ‬על‭ ‬מהפכת‭ ‬‮"‬אורות‭ ‬התשובה‮"‬‭ ‬בחייהם‭. ‬בשער‭ ‬ההדפסה‭ ‬הראשונה‭ ‬כתוב‭: ‬‮"‬ערב‭ ‬ראש‭ ‬שנה‭ ‬תרפ‮"‬ה‮"‬‭. ‬

03

סיפר‭ ‬לי‭ ‬מו"ר‭ ‬בעל‭ ‬‮"‬נתיבי‭ ‬ישורון‮"‬‭: ‬‮'‬זכורני‭, ‬כשהייתי‭ ‬בן‭ ‬5‭ ‬קיבלתי‭ ‬סידור‭ ‬תפילה‭ ‬עם‭ ‬הקדשה‭ ‬אישית‭. ‬זה‭ ‬היה‭ ‬מאד‭ ‬משמעותי‭, ‬והאהיב‭ ‬עלי‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬לכל‭ ‬חיי‮'‬‭. ‬זוהי‭ ‬תזכורת‭ ‬בתחילת‭ ‬שנת‭ ‬הלימודים‭, ‬עבור‭ ‬המלמדים‭, ‬המורים‭, ‬המורות‭, ‬וגם‭ ‬רבני‭ ‬שכונות‭ ‬וקהילות‭: ‬הילדים‭ ‬זוכרים‭ ‬היטב‭ ‬את‭ ‬הימים‭ ‬הראשונים‭, ‬את‭ ‬קבלת‭ ‬הסידור‭ ‬והחומש‭, ‬לשנים‭ ‬רבות‭. ‬רבים‭ ‬מ"העם‭ ‬שבשדות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬זוכים‭ ‬להגיע‭ ‬לבתי‭ ‬הכנסת‭, ‬סיפרו‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬מפגשים‭ ‬יפים‭ ‬הזכורים‭ ‬להם‭ ‬מילדותם‭ ‬עם‭ ‬הרב‭, ‬בקבלת‭ ‬החומש‭ [‬בטרם‭ ‬נכנסו‭ ‬לתוקף‭ ‬בחלק‭ ‬מהמקומות‭ ‬איסורי‭ ‬ה"הדתה‮"‬‭…]. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…