בפרשיות בחומש בראשית ניתן מקום של כבוד למקומות הליכתם של אבותינו, דבר המגביר את הגעגועים לחזרה לכל חבלי ארץ ישראל, ובכללם לחבל קטיף שבחבל עזה יבנה ויכונן בב"א.
יצחק אבינו מגיע לגרר, מקום שכבר אברהם אבינו התישב בו. גם את יצחק אבינו מצוה ה' לגור בגרר: 'וַיֵּלֶךְ יִצְחָק אֶל אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ פְּלִשְׁתִּים גְּרָרָה. וַיֵּרָא אֵלָיו ה' וַיֹּאמֶר אַל תֵּרֵד מִצְרָיְמָה שְׁכֹן בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ: גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת …וַיֵּשֶׁב יִצְחָק בִּגְרָר'. [בראשית כו]
נחלקו חוקרי ארץ ישראל בשאלה היכן בדיוק היא גרר, אבל לפי רוב הדעות היא ממוקומת לא רחוק מאזור גוש קטיף. גם מאבקו של יצחק אבינו עם הפלישתים על חפירת הבארות מתאים גיאוגרפית לזיהוי של גרר כאזור גוש קטיף, אזור של ריבוי מי תהום בגלל חסימת הנחלים בחבל ארץ זה. מזרחית למושב גני טל יבנה ויכונן, בפאתי העיר חאן יונס, היתה שכונה בשם 'גררא' התואם את הישוב המקראי גרר. וגם התל בדרך לגוש קטיף, מזוהה ע"י חוקרים רבים כגרר.
מאז ומעולם, ההתיישבות בחבל עזה היתה מאתגרת. ההתיישבות היתה מלאה עליות וירידות ומאבקים. החל מתקופת האבות, החשמונאים, במאה ה16 בתקופת ר' ישראל נאג'רה, ההתיישבות בעזה לפני מאורעות תרפ"ט, החזרה לכפר דרום לפני הקמת המדינה במסגרת תוכנית י"א הנקודות, פריחתת ההתיישבות לאחר מלחמת ששת הימים בהקמת יישובי גוש קטיף, הנטישה לפני עשרים שנה וכעת חזרתם של חיילי צה"ל הגיבורים במלחמתם על הארץ המובטחת.
בשבוע שבו נקרא בתורה על ישיבתם של אבותינו בגרר, נדע שכל דיבורי הסרק על כל מיני תוכניות הם דברים בטלים ומבוטלים, כי דבר אלוקינו יקום לעולם ועם ישראל כולו יחזור לכל חבלי ארץ ישראל ולחבל גוש קטיף כהבטחה האלוקית לאבותינו 'גור בארץ הזאת'.
השבת נציין בכל הארץ את 'שבת גוש קטיף' מכוח ההבטחה האלוקית, שלא יפול ממנה דבר אחד ארצה, אכי"ר.
[תודה לידידי הרב אהוד אחיטוב על מאמרו 'חבל עזה – בראי תקופה, ספר ארץ חמדה] ■















